Mopon kanssa en ole onneksi törmännyt kuin muutaman kerran törkeään takarenkaassa roikkumiseen. Ja ainakin kaksi kertaa kuskilla oli miekka hihassa. Mut se vaan haisee niin vahvasti kun joku Oktaavia ottaa korpitaipaleella ensin heittämällä kiinni ja jää sitten roikkumaan viiteen metriin eikä mene millään ohi. Ihan niinkuin ne vaan oottelisivat että kansalainen kääntäisi kaasua vaikka viideksi sekunniksi turvavälin tekemiseksi ja aamulla sitten pääsis kaverin kanssa Iltasanomiin kun on parannettu maailmaa ja saatu iso paha kaahari kiinni... parempi vaan olla provosoitumatta jos on oma kilpi näkyvillä.![]()
KTM 1290 Super Adventure S
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Tästä kommentista tuli levollinen, ja turvallinen mieli. Monesti näkee kauheen autojonon pakenemassa ENNEN ambulanssia joka ajaa koko ajan valot pällä. Mäkin erotan pyörän peileistä helposti mitä takaa tulee? Poliisi on aina oikeassaOotko Blue Knightsin jäsen?
Ai että Suomi jatkoon näillä pelleillä.
BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
Eihän siinä ole kyse muuta kuin siitä että jos jampalla on karkuunlähtötaipumusta, niin hän kuvittelee mahdollisuutensa paremmaksi kun aloittaa karkuunajon jo hyvissä ajoin ennen kuin poliisiauto on kontissa kiinni. Keskimäärin siis näin.
Ajatellaan vaikka että vedät hieman reippaammin ja poliisiauto tulee vastaan ja peilistä näet että tekee käännöstä. Tekisikö mieli kääntää tuppia lisää ja hävitä horisonttiin? Entä jos huomaat poliisin vasta kun se on jo perässä muutaman metrin päässä? Oletko sitä mieltä ettei ole mitään eroa mitä mielessä liikkuu sillä sekunnin osalla kun päätös pakenemisesta tehdään?
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Minua sylettää tuo kun siinä todella lähellä roikkutaan (minusta törkeää, vaarallista ja erittäin tyhmää), jos pyörällä olisi liikenteessä, niin ei kyllä siinä ole ollut renkaassa kiinni roikkujia, mutta kotilolla.
Itsekkin harrastan tuota mutta se ei toimi pienemmissä nopeuksissa, kun se roikkuja ei uskalla ohittaa![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Maanteillä perässäni ei ole onneksi hirveästi roikuttu mutta taajamissa joku "vakionopeuskuski" aina joskus lähestyy kaukaa horisontista ja alkaa nussuttaa metrien päässä eikä mene ohi millään vaikka menohaluja tuntuisi olevan niin helvetisti. Sitten kun tällaisen nussuttajan päästää bussipysäkillä ohi ja antaa vähän vastahiillostusta, niin siitä vasta riemu repeää. Nussuttaja yleensä alkaa ajaa lähes henkensä edestä, leikkaa mutkat täysin vastaantulijoiden kaistojen kautta pimeämmissäkin kaarteissa ja ryskää menemään niinkuin pullopersesika. Tätä lapsellista perässäroikkujan vastahiillostusta toki en tee prätkällä eikä sitä kyllä kannattaisi tehdä millään muullakaan ajoneuvolla. Pitäisi olla Jessen opit muistissa ja kääntää vain toinen poski kun itseä nusutetaan berberiin.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Itse en provosoidu yleensä, ehkä tilanne missä voisi on juuri kun joku roikkuu siinä, mutta tarkistan ettei ole pollarit siinä provomassa. Yleensä kotilolla annan tilaa, koska miksi ottaa sen tietoinen riski. Mutta en ole ymmärtänyt sitä logiikkaa vielä, että kun annat tilaa, niin joko se nostaa nopeutta ja menee menojaa, tai sitten jää siihen eteen sitten roikkumaan tai sitten ottaa väliä ja sitten pudottaa sitä nopeutta, eikä seuraa....
Yksi voi olla että ei haluta ajaa yksin, sama pätee jos ajaa "karkuun" takana olijaa hetken, niin se tulee perässä loppuun asti, vaikka olisi lapsien kanssa oleva perheenäiti=tätäkään ei voi ymmärtää/pistää ihmettelee
Kyllä, se tietoinen tuska, varsinkin pyörällä. Kun siinä tulee aina sattumaan, no onneksi pyörällä pääsee ohi edellä ajavasta "turvaan" jos mahdollista![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Tietääkö kukaan tapausta, että perässäroikkujaa olisi sakotettu liian pienen turvavälintakia?
Noita takarenkaassa kiinni oleviahan riittä ja valojen vilkuttelijoita niin autolla kuin motarillakin.
Ompa auto melkeen kiilannut ojaankin ohittaessaan. Tuntuu osalla olevan ajatus, että mahtuuhan se motari nyt sinne pientareelle ja kyllä se väistää!
EDIT: Kaahaavat perheenäidit/isät ihmetyttää jos on lapsia kyydissä. Eikä se ole mitenkään harvinainen näky ja tottakai samalla puhutaan puhelimessa...
CB K R
Itse en ole koskaan kuullut että olisi saanut sakkoja perässä roikkumisesta, voisi kuvitella että tilanne on niin että sivari ajaa ja siinä rinnalla motarilla joku ajaa alle 4 metrin päässä. Meinaa oon nähnyt että poliisin perässä kehällä sellainen 20-30 autoa, kaikki sellaisessa sumpussa, kukaan ei uskaltanut ohi, niin siinä olisi voinut sakottaa sitä heti poliisiauton perässä tulevaa, oli meinaa tosi lähellä
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Ihmisen pää on kyllä varsin erikoinen keksintö.
Nenä toisten pakoputkessa ajelevankin pää toimii
ihan "normaalista" poikkeavalla tavalla jos se näkee
jonkun edes etäisesti kameraa muistuttavan härpäkkeen
edellä ajavan takaosassa.
Onhan tuo surullista.... vaikka niin totta![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Supermoto
Aikas mielenkiintoinen tieto ja ihan hyvä jos asia on noin! Autolla jos joku perään kolauttaa niin voi selvitä peltihommilla mutta motarin kanssa... Tottahan se on, että perässä roikkuvasta autosta pääsee prätkällä eroon mutta se saattaa toisinaan vähän maksaa.
Lakikin kieltää sujuvan liikenteen siinä että motarille rampista liittyvää ajoneuvoa ei saa väistää vasemmalle kaistalle, rangaistava teko. Joissain asioissa kuten tässä pitäis ottaa maillia ulkomailta!
CB K R
Toivottavasti virkavallan kassa pysyy miinuksella pitkään, niin saadaan parempaa liikenneturvallisuutta jokainen.![]()
Supermoto
Ja hyvä on, että kieltää. Jos ei liittymästä pääse liikennevirran vauhtiin, niin on parempi pysyä pois moottoritieltä kokonaan. (Edellä mainittu ei koske raskasta kalustoa jolle annan aina tilaa)
Mossella kiihdytykset ylämäkeen voi taas jättää omaan arvoonsa, sillä empiirisen tutkimuksen mukaan 90hp ja yli 3tn painava vessakin kiihtyy Suomen motarien rampeilla riittävään vauhtiin, jotta liikenteeseen liittymisen voi tehdä muuta liikennettä häiritsemättä.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Olen täsmälleen samaa mieltä. Liikennevirtaan pitää pystyä liittymään muuta liikennettä häiritsemättä. Jos ei onnistu niin harjoittelemaan. Moottoritiellä varsinkin liikenteen ennakoitavuus kärsii jos aletaan väistelemään. Vielä kun moottoritietä ajavat jättävät riittävän turvavälin niin sekaan mahtuu vaikka millä vehkeellä.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Tuossa tilanteessa minä en anna tilaa jos siitä ei ilmoiteta aikasin ja varsinkin jos sieltä tullaan kuin maailman omistaja, eli hitaasti ilman vilkkua tai vilkku alkaa vilkkumaan sitten kun käännetään sitä rattia....
Laittaa sen vilkun ajoissa päälle vain, niin helppoa sen on ja pitää sitä vauhtia yllä, ei ole koskaan sattunut tilannetta etten olisi päässyt, raskaalle liikenteellä voi vähän jarruttaa jos ei onnistu. Kun ne ei kiihdy kuin pienemmät
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Nimenomaan JOISSAIN, ei siis jossain.
On se tosiaan hauskaa kun meillä "paviaaneiksi" luokitellut otukset osaavat satojen miljoonien
populaatioilla edetä sujuvasti liikenteessä.... mutta viisimiljoonaisen eliittijoukon puitteissa
ajo-oikeuden omaavista vain olematon marginaali kykenee samaan
Tuosta lainatusta hieman.....
Tuohon "kaistan vaihtoon" on olemassa monta "vaihtoehtoa" joilla se vaihtotarve putoaa
varsin vähäiseksi.... ja kaikki nuo asiat ovat olennaisia liikenteen sujuvuuden.... ja sitä kautta
myös turvallisuuden suhteen.
"Motareilla" esim. sujuvasta etenemisestä sulaa saman tien edellytykset kun ajetaan
"liian pienillä" väleillä. Ei tarvitse edes puhua vitutusvalon sytyttävästä perseessä roikkumisesta.
Mietitäänpä hetki, miksi "liian pienet välit" (jo pelkästään) tuhoavat saman tien kaikki mahdollisuudet
sujuvaan etenemiseen......
Ei muuten ole rakettitiedettä.... ja ihan peruskoulun eväillä aukeaa![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Autot on tehty magneettisesta materiaalista ja siksi vetävät toisiaan puoleensa. Motarillakin ne kertyvät tiiviiksi ryppäiksi joiden välillä on pitkiä tyhjiä välejä.
Kyllä ja se vähentää myös kulutusta kun on lähellä toista...
Ehkä enemmän se voisi olla jotain kiire/kateutta, minä minä minä![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Kyllä noissa moottoripyörissäkin kummaa magneettivoimaa usein näkee. Varsinkin ohitustilateessa on usein moottoripyörä ihan takapuskurissa kiinni kun oottelee ohituspaikkaa.
Ja sitten nämä jalat edellä-tyypit ketkä tykkää ajaa todella lähekkäin toisiaan letkassa
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Puskurissa kiinni ohitusta kyttääminen kertoo vain siitä että kuski ei osaa, ajoi sitten mopolla tai autolla. Itse heitänkin aina välittömästi tuplana ohi enkä jää odottamaan että kädetön saisi "vuorollaan" ohitettua...
Yllättävän moni papparainen siitäkin tuntuu mielensä pahoittavan.![]()
Supermoto
Tuota väitettä en kyllä ihan 100% allekirjoita. Autolla riittävä etäisyys ohitettavaan kyttäysvaiheessa on toki erittäin perusteltua hitaan kiihtyvyyden ja ennakoinnin takia, jos ei alla satu olemaan mikään 300+hv tehotykki. Yli puoli miljoonaa maantiekilometriä kaikenlaisilla alitehoisilla katiskoilla opetti kyllä ennakoinnin jalon taidon.
Sen sijaan varsinkaan tehokkaalla pyörällä tilanne ei ole ihan niin yksiselitteinen. Kun näet sekunnin tai kaksi aiemmin mahdollisen tilan, ja toisaalta et hukkaa sekuntia tai kahta sen turvavälin kiinnikuromiseen, niin se voi jo ratkaista sen onko ohituspaikkaa lainkaan vai ei. Tehokkaalla pyörällä sen ohitukseen tarvittavan nopeuseron kerääminen ei vie kuin sekunnin kymmenyksiä...
Toki pyörällä voi ja saa ennakoida siinä kuin autollakin, mutta onko se vilkkaassa liiikenteessä soutaminen ja huopaaminen sitten enää sen turvallisempaa, se riippuu pitkälti tieolosuhteista.
En nyt tiedä oliko tämä huono provo vai mikä, mutta vastaan sen uhallakin... Tuo 100m etäisyys nyt on jotain ihan älytöntä, eikä toivottavasti kovinkaan moni kuvittele sen olevan sopiva ohitukseen valmistautumisetäisyys. Mutta toisaalta liian usein näkee myös niitä, jotka henkensä uhallakin roikkuvat kilometrikaupalla kahden metrin päässä takakulmasta "odottamassa ohituspaikkaa".
En kyllä itse ymmärrä milloin autolla olisi tarpeen ajaa edellä menevän puskurissa kiinni ohitusta kytäten, oli tehoa kattilassa sitten kuinka paljon tahansa. Moottoripyörällä taas kotilon puskurissa kiinni ajaminen onkin jo paitsi täysin turhaa tilanteesta riippumatta, niin myös melko typerää. Pyörälle on aina ohituspaikka.
Ps. Melko ninja saa olla jos näkee ne ohituspaikat aiemmin ja paremmin kun on nokka kiinni jonku skodan perseessä.![]()
Supermoto