Eilen tuo oma pärrä kaatu paikoltaa ku aloin öljyjä tsekkailemaan, pyörä siis suoraan laittamalla puunpalanen jalan alle, kohta pumräkspokspam.... Eli siis, täyskasko ku mulla tuossa on, niin korjaamollehhan se menee nyt johtuen katteissa olevista naarmuista, peilissä olevasta skraadusta, vääntyneestä jarrukahvasta sekä.. Vääntyneestä keulasta ? Katsoin pumppuja sen jälkeen, laitoin sarvet suoraan, tällöin oikea pumppu näytti olevan edempänä mitä toinen. Samaan aikaan jos sitten katot eestäpäin pyörää nii vasen rengas sojottaa meleko miehekkäästi vasemmalle. Onko noi pumput vaan kääntyny t-paloissa vai mitä helevataa ?
![]()
"Useimmat moottoripyörien ongelmat johtuvat liittimestä, joka liittää ohjaustangon ja satulan yhteen"
Kääntyny kolmioissa. Väännä takaisin suoraan.
Tarkista samalla oikea rengas.
Kiitokset, näin teen...
"Useimmat moottoripyörien ongelmat johtuvat liittimestä, joka liittää ohjaustangon ja satulan yhteen"
Älä väännä. Löysää etuakselin mutteri/pultti ja etuakselin lukitukset. Tämän jälkeen yläkolmion päälimutteri irti ja yläkolmion etupumppuja puristava ruuvi auki. Tämän jälkeen pari keulan pumppausta ja kolmioiden pitäisi hakeutua linjaan. Jos väännät tuon väkivalloin suoraksi, on mahdollisuus, että etupumput jää karvan killiin, eivätkä toimi kunnolla. Pienellä vaivalla tuon voi tehdä oikeinkin ilman, että mikään jää turhaan jännitykseen.
Superbike #7
Eiköhän todennäköisempää ole kuitenkin että tanko on mutkalla kuin että pumput ois kääntyny?
Täsmennän aikaisempaa lausuntoani: tarkoitin juuri ihan samaa kuin Nitrous. Lisäyksenä se, että jos suotta avaat sen päälimutterin, pitää osata kiristää ohjauslaakeri. Eikö tuo nyt menisi vain putkien kiristysruuveja hölläämällä?
Ja tuollaiset piikin etupumput menee huomattavasti helpommin viutiloon kuin että stonga paikallaan kaatamisesta vääntyy.
Empirian valossa näyttäisi siltä, että arpani eivät tänään voita. Toisaalta samaisen empirian valossa on ainakin kertaalleen tullut selvitetyksi, että ohjauskolmion päälimutterin avaus ei sinänsä vaikuta ohjauslaakerin tiukkuuteen, mutta samaisen päälimutterin takaisinkiristäminen apinamomenttiin vaikuttaa.
Yleisesti ottaen on jotensakin ahdistavaa, jos jokaisen tällä palstalla hyvää hyvyyttään annetun neuvon pitää olla oikea tai edes sinnepäin. Tuollainen vaatimus kaventaa tarpeettomasti diskurssia ja on omiaan hävittämään viimeisetkin jännityksen, seikkailun ja romantiikan elementit mainiosta harrastuksestamme, jonka kulttuuriperintöön sekä lähtemättömästi että jäännöksettömästi on aina kuulunut todellisuuden tai ainakin arjen pakeneminen elämän ja kuoleman veitsenterää pitkin konevoimalla auringonlaskuun kadoten.
Siis olihan se: "väännä stonga suoraan" aika paljon sinne päin. Varsinkin, jos tarkoitus oli ajaa fillari pajalle.
Tekniikkapuolen neuvoihin pätevät aivan samanlaiset periaatteet kuin elämänohjeisiin. Olisi kiva, jos olisivat edes sinne päin, koska pahimmillaan väärä neuvo aiheuttaa alkuperäistä isomman vahingon taikka muhimaan jäävän trauman, joka sitten pahimmillaan johtaa kaatoon.
Leikille sijansa. Kaatoon edes mahdollisesti johtavia kokkapuheita vältän. Tässä nyt ei ole ollut sellaisesta kysymys.
Ketjusta on poistettu useita aiheeseen liittymättömiä viestejä.
Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Moderaattorin luuta kävi taas lakaisemassa. Henkilöt, joiden viestejä on poistettu, niin varmaan ymmärtävät tässä vaiheessa, ettei heidän kirjoittamansa teksti ollut sopivaa. Ei pitäisi olla liikaa vaadittu, että pidetään keskustelu asiallisena ja toisia kunnioittavana.
Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Ongelma alkoi pyörän laittamisesta pystyyn palikan kanssa. Itse istun päällä ja katson varsipeilillä tarkastussilmään, jos siinä sellainen on. Jos tikku voi senkin askarrella auki päällä istuen.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Kiitoksia kaikille asiallisista vastauksista, kävin kuitenkin tossa pikku koelenkin heittääs ja eiköhän tuolla parikytä kilsaa saa ajettua pajalle, linkuttaen ja ennakoivastii kuitenkin, tuntu päällä istuttaessa ajamiskelvottomalta... Mukavaa että saa apua tämmösiinki kysymyksiin jotka varmaan voi laskea alottelijan kysymyksiin (?) Eikä tule heti kommenttia "mitäs oot varomaton tms". Ja sefolle, kyllä, tästä lähtien käsken jonkun istumaan päälle ja tarkistan sitten ne ölpät.. Näistähän viisastuu, onneks tuo vakuutus korvaa ja ei ees henkilövahinkoja sattunu ! Katteita, peilejä ja jopa uusia pyöriä saa kaupasta..![]()
"Useimmat moottoripyörien ongelmat johtuvat liittimestä, joka liittää ohjaustangon ja satulan yhteen"
Täällähän joku vinkkasi jossain oksassa tuohon öljyntarkistukseen hyvin.
Eli päällä istuen, ottaa kännykällä kuvan tuosta tarkistussilmästä. Toimii![]()
-11 BMW F800GS
ex:
-11 KTM 990SMT
-04 Suzuki SV1000S
-94 Suzuki GSX750F
-98 Honda CB Sevenfifty
-84 Yamaha RD125
-86 Helkama Raisu
-84 Honda Monkey Dax 73cc
Ei ole piikkisessä Minarellin koneessa tarkastussilmää, on pelkästään korkki/tikku. Helpoiten tarkistat öljyntason kun ruuvaat öljykorkin irti, menet pyörän selkään ja laitat pyörän suoraan. Jos pikkasen oikealle kallistamalla alkaa öljyaukosta näkyä öljyä niin sitä on riittävästi.
Kylätason kurapyöräilijä.