Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
  1. #1
    En muista millä foorumilla on ollut jo aiemmin jotain juttua k1200 bensaletkujen pikaliittimistä, niinpä kaipaisin tieto/taitoa asiaan vihkiintyneiltä. Onko nämä onnettomat muoviliittimet olleet jossain vaiheessa takaisin kutsun aiheena, mopo on k1200gt vm 04? Tänään menin tallille fiilistämään mopoa kevät tunnelmiin. Tallissa oli mieto bentsiinin tuoksu, muttei vuotoa tai märkiä läikkiä löytynyt moposta. Piti tietysti tarkistaa, onko liittimet kunnolla kiinni. Kevyt ote liittimestä ja samantien paineella bensat silmille. En ehtinyt edes painaa liittimen lukitusta. Uroskappaleen liitospää siististi poikki naaraspään sisällä. Onneksi ei kelit sallinut vielä ajamista, olisi todennäköisesti jossain vaiheessa tullut kuumat paikat. Nyt pääsin punaisilla silmillä ja bensankatkuisilla "pyhäkamppeilla" Mopossa on tehty huollot säännöllisesti edellisen omistajan toimesta merkkihuollossa mutta ei ainakaan liittimiä ole vaihdettu. Mahtaako maahantuoja/merkkihuolto antaa uudet liittimet ilman kirosanoja vai menenkö suoraan omalle rahapussille. Jos olette itse joutuneet vaihtelemaan, millaisia ja mistä kannattaa katsella.
  2. #2
    Lainaa bemu r850 kirjoitti Katso viesti
    En muista millä foorumilla on ollut jo aiemmin jotain juttua k1200 bensaletkujen pikaliittimistä, niinpä kaipaisin tieto/taitoa asiaan vihkiintyneiltä. Onko nämä onnettomat muoviliittimet olleet jossain vaiheessa takaisin kutsun aiheena, mopo on k1200gt vm 04? Tänään menin tallille fiilistämään mopoa kevät tunnelmiin. Tallissa oli mieto bentsiinin tuoksu, muttei vuotoa tai märkiä läikkiä löytynyt moposta. Piti tietysti tarkistaa, onko liittimet kunnolla kiinni. Kevyt ote liittimestä ja samantien paineella bensat silmille. En ehtinyt edes painaa liittimen lukitusta. Uroskappaleen liitospää siististi poikki naaraspään sisällä. Onneksi ei kelit sallinut vielä ajamista, olisi todennäköisesti jossain vaiheessa tullut kuumat paikat. Nyt pääsin punaisilla silmillä ja bensankatkuisilla "pyhäkamppeilla" Mopossa on tehty huollot säännöllisesti edellisen omistajan toimesta merkkihuollossa mutta ei ainakaan liittimiä ole vaihdettu. Mahtaako maahantuoja/merkkihuolto antaa uudet liittimet ilman kirosanoja vai menenkö suoraan omalle rahapussille. Jos olette itse joutuneet vaihtelemaan, millaisia ja mistä kannattaa katsella.
    Klassikko-vika. Se muovinen uroskappale katkeaa. Aika moni tankillinen on tyhjentynyt tuota kautta. Jokunen pyörä vissiin palanutkin. Nykyään tuo uroskappale on metallia. Eikä noista mitään takaisinkutsua ole ollut. Miksoköhän noi antaisi kymmenen vuotta vanhaan pyörään uudet liittimet? Yrittää tietty aina voi, mutta henkeäni en pidättelisi vastausta odotellessa.
    <p>2002-2014</p>
  3. #3
    Ei nuo muoviliittimet tietääkseni ole koskaan olleet takaisinkutsun aiheena. Itse asiassa kuulin juuri "alan mieheltä", että ihan uusissakin edelleen käytetään muoviliittimiä ensiasennustarvikkeina, mutta varaosat on sitten metallisia...

    t. pozo
    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  4. #4
    Hävisin jo tältä foorumilta, mutta vielä tämän kerran. Paitsi, että ravintolapäiväksi meiltä saattaa tulla kutsu motoristeille http://fi.wikipedia.org/wiki/Ravintolap%C3%A4iv%C3%A4

    Jo 2004 paikkeilla noista muoviliittimisteä tuli postitse niin virallinen recall kuin vaan voi olla. Mulla oli silloin 02-mallinen K 12 RS. Olen kyllä kuullut ja ihmettelen, että samoja ongelmia esiintyy edelleen..
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  5. #5
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Klassikko-vika. Se muovinen uroskappale katkeaa. Aika moni tankillinen on tyhjentynyt tuota kautta. Jokunen pyörä vissiin palanutkin. Nykyään tuo uroskappale on metallia. Eikä noista mitään takaisinkutsua ole ollut. Miksoköhän noi antaisi kymmenen vuotta vanhaan pyörään uudet liittimet? Yrittää tietty aina voi, mutta henkeäni en pidättelisi vastausta odotellessa.
    Tässä vähän aikaa sitten ihmeteltiin yhtä pakoputkea joka oli saumasta ruostunut rikki ja maahantuoja korvasi korjauksen, oisko ollut 7 vuotta vanha pyörä. Mut tietty jos paska kelpaa, niin miksi korjattais.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  6. #6
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Tässä vähän aikaa sitten ihmeteltiin yhtä pakoputkea joka oli saumasta ruostunut rikki ja maahantuoja korvasi korjauksen, oisko ollut 7 vuotta vanha pyörä. Mut tietty jos paska kelpaa, niin miksi korjattais.
    Tarkoitin vaan sanoa, että jokainen tietää että MIKÄÄN ei ole ikuista. Samalla logiikalla voi sanoa, että tietysti kuminen jarruletku pettää joskus - miksei noita siis tehdä metallivahvisteisina tai korvata kymmenen vuoden päästä. Joku valmistaja tai kauppias saattaa olla hövelimpi ja asiakassuhteen / merkin imagon vuoksi korvata enemmän kuin takuuehtojen ja laitteiden yleisten kestoaikaodotusten vuoksi on normaalia - siksi totesinkin, että aina voi koettaa. Pettymykseen kannattaa kuitenkin avarutua.
    <p>2002-2014</p>
  7. #7
    Lainaa J@ck;6272803

    Jo 2004 paikkeilla noista muoviliittimisteä tuli [B
    kirjoitti
    postitse [/B]niin virallinen recall kuin vaan voi olla. Mulla oli silloin 02-mallinen K 12 RS. Olen kyllä kuullut ja ihmettelen, että samoja ongelmia esiintyy edelleen..
    Vai tuli...ehkä tuo recall koski sitten sen vuotisia pyöriä, koska omassa 04 mallisessa LT:ssä oli edelleen muoviset liittimet ja ne vaihdettiin vasta Saksassa erällä pikkupajalla, jossa toinen liitin napsahti poikki kun bensatankkia lonkotettiin ylöspäin ruiskusynkan vuoksi. Minun piikkiini siis. Mitään kirjeitä ei koskaan kotiin tullut.

    Ja muovisiksi tosiaan väitti ison BMW-huollon tähtimekaanikko noita liittimiä edelleenkin, mutta jos tilaat uudet niin saat metalliset! Onko kukaan kokeillut?

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  8. #8
    Sitä muovista versiota ei saa varaosana ja sen on korvannut osa nro 13 53 7 700 800. Tuolla kun hakee niin aika moneen vanhempaankin BMW:hen tuo osa on listattu.

    Improved part from BMW. The plastic male quick disconnect has been discontinued. This will work with the plastic female disconnect. Note: this part comes WITH an o-ring. BMW recommends replacing the o-ring everytime these are disconnected.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  9. #9
    Lainaa iaj kirjoitti Katso viesti
    Sitä muovista versiota ei saa varaosana ja sen on korvannut osa nro 13 53 7 700 800. Tuolla kun hakee niin aika moneen vanhempaankin BMW:hen tuo osa on listattu.
    Hyvä huomio muuten tuossa IAJ:n viestin liitteessä olevassa varaosainfossa. Kannattaa pitää mukana niitä liittimien O-renkaita. Jonain päivänä nekin sanovat sopimuksensa irti ja lopputulos on sama, eli bensavuoto. Ite voitelen noi O-renkaat aina kun ovat auki. Mukana kulkee myös pari vara-O-rengasta tarvittaessa käytettäväksi.
    <p>2002-2014</p>
  10. #10
    Eli yhteenvetona lasken, jottei maksa vaivaa nurista liittimistä merkkihuoltoon tms. Onko kenelläkään kokemusta Suomen pikaliittimen hintatasosta, noin äkikseltään näyttää, että sieltä löytyisi laadukkaat liittimet.
    On muuten sata varmaa, että jos tuollaiset paskaliittimet olisi jossain automerkissä tehden paloja sekä bensavuotoja, asiasta nousisi jumalaton kohu ja kaikki liittimen omaavat autot kutsuttaisiin välittömästi korjaukseen. Vai onko kyseessä vain maahantuojan hälläväliä asenne takaisin kutsujen suhteen.
  11. #11
    Lainaa bemu r850 kirjoitti Katso viesti
    Eli yhteenvetona lasken, jottei maksa vaivaa nurista liittimistä merkkihuoltoon tms. Onko kenelläkään kokemusta Suomen pikaliittimen hintatasosta, noin äkikseltään näyttää, että sieltä löytyisi laadukkaat liittimet.
    On muuten sata varmaa, että jos tuollaiset paskaliittimet olisi jossain automerkissä tehden paloja sekä bensavuotoja, asiasta nousisi jumalaton kohu ja kaikki liittimen omaavat autot kutsuttaisiin välittömästi korjaukseen. Vai onko kyseessä vain maahantuojan hälläväliä asenne takaisin kutsujen suhteen.
    Suomen Pikaliittimestä itekkin joskus noi ostelin. Muistaakseni noilla ei tuolloin ollut hyllyssä metallisia uroskappaleita.
    <p>2002-2014</p>
  12. #12
    Lainaa bemu r850 kirjoitti Katso viesti
    On muuten sata varmaa, että jos tuollaiset paskaliittimet olisi jossain automerkissä tehden paloja sekä bensavuotoja, asiasta nousisi jumalaton kohu ja kaikki liittimen omaavat autot kutsuttaisiin välittömästi korjaukseen.

    Vai onko kyseessä vain maahantuojan hälläväliä asenne takaisin kutsujen suhteen.
    Maahantuojan on helppo jatkaa hälläväliä asenteella, koska jostain syystä Bemarin ostajilla on jokin ihmeellinen "mersumies syndrooma". Ei vaan luonne anna periksi myöntää, että tuli pjaskaa ostettua.

    Jos katsoo takaisinkutsua Sveitsin, Itävallan ja Saksan autoliiton sivuilta, niin Suomessa näistä tapauksista on hoidettu korkeintaan 25%. Jos hankkii käytetyn Bemarin, niin ainoa tapa millä voi varmistua, että takaisinkutsut on hoidettu on ostaa se ulkomailta.

    Tämä on minusta aikamoista venäläistä rulettia meidän motoristien hengellä...
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  13. #13
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Maahantuojan on helppo jatkaa hälläväliä asenteella, koska jostain syystä Bemarin ostajilla on jokin ihmeellinen "mersumies syndrooma". Ei vaan luonne anna periksi myöntää, että tuli pjaskaa ostettua.

    Jos katsoo takaisinkutsua Sveitsin, Itävallan ja Saksan autoliiton sivuilta, niin Suomessa näistä tapauksista on hoidettu korkeintaan 25%. Jos hankkii käytetyn Bemarin, niin ainoa tapa millä voi varmistua, että takaisinkutsut on hoidettu on ostaa se ulkomailta.

    Tämä on minusta aikamoista venäläistä rulettia meidän motoristien hengellä...
    jep, ja tämä ei koske vain bemaria, sama käytäntö merkistä riippumatta. "Suomi" pyörä merkkihuollettuna ei ainakaan minussa herätä suuria intohimoja. itsellä merkkihuolloista vain negatiivisia kokemuksia, säädöt päin peetä, kiinnikkeitä ja ruuveja uupuu jne. Kalliit leimat vihkoon, kun joudut itse korjailemaan sinnepäin tehtyjä töitä.
  14. #14
    Sain vähän inside-tietoa noista recalleista taholta, joka ei voi näillä foorumeilla virkansa puolesta hillua. Eli oikaistaan ainakin tämän ketjun topiccia koskevaa asiaa ja ehkä vähän muutakin:

    Se, että minä itse henkilökohtaisesti en ole saanut postiini maahantuojan / diilerin lähettämää bensaliitinrecallia ei tarkoitakaan, etteikö pyörääni olisi tehty tehtaan kehottamia tarkistuksia. Pyöräni tietokannasta kävi ilmi, että bensavuotoriskiin liittyvät ns aktiot oli aikanaan tehty (diilerin korjaamolla).

    Tosin tuohon tehtaan ohjeistukseen diilerille (Service Information nr 18 /2004) ei kylläkään sisälly liittimen VAIHTOA, ainoastaan O-renkaiden, letkuklemmareiden sekä niiden tiukkuuden ja paikoituksen tarkistaminen. Lisäksi bensatankin ison "bensapumppumutterin" kiritys uuteen kiinnitysmomenttiin sekä joidenkin mallien tankin yläpuolisen bensamittariyhteen tiivistyksen tarkistus.
    Jos tähän recalliin liittyen diileri on päättänyt vaihtaa muovisten liittimien tilalle uudet metalliset, niin ihan hyvä. Tehtaan suositus se ei näytä olleen.

    Samaisen asioista perillä olevan lähteen mukaan Suomi on BMW:n Euroopan takaisinkutsuremonttien hoidossa ollut jo vuosia top 5:n joukossa.

    Mitä ulkomaiden tuontipyöriin tulee, niin kuulemma kannattaa erityisesti noissa tarkistaa pyörän tietokannasta, että tehtaan edellä kuvatut "aktiot" on oikeasti tehty. Jos pyörä on ollut omatoimihuoltajalla, niin nuo aktiot saattavat jäädä tekemättä, jollei omistaja ole sattumalta kuullut asiasta kavereilta, netistä tjm.

    Eli kun oikeasti ajattelee tuollaista takaisinkutsujuttua, niin kai ne postiluukusta kotiin kolahtavat kutsut ovat sittenkin pieni vähemmistö verrattuna niihin ohjeisiin ja evästyksiin, joita satelee merkkikorjaamoille tehtaalta. Ja asiansa osaava huolto tarkistaa hommat määräaikaishuollon yhteydessä ja merkitsee ne pyörän tietokantaan ilman sen suurempia julistuksia.
    Kun itsekin ryhdyin muistelemaan, niin kyllä nuo bensaliittimet omassa pyörässäkin joskus 2004-2005 maissa tarkistettiin (ei vaihdettu) ja sain vielä mukaan puoli tusinaa liitimien O-renkaita, jotka jemmasin oikean kaatumaraudan taakse vastaisen varalle.

    t. pozo
    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  15. #15
    Lainaa pozo izquierdo kirjoitti Katso viesti

    Samaisen asioista perillä olevan lähteen mukaan Suomi on BMW:n Euroopan takaisinkutsuremonttien hoidossa ollut jo vuosia top 5:n joukossa.

    Mitä ulkomaiden tuontipyöriin tulee, niin kuulemma kannattaa erityisesti noissa tarkistaa pyörän tietokannasta, että tehtaan edellä kuvatut "aktiot" on oikeasti tehty. Jos pyörä on ollut omatoimihuoltajalla, niin nuo aktiot saattavat jäädä tekemättä, jollei omistaja ole sattumalta kuullut asiasta kavereilta, netistä tjm.

    Eli kun oikeasti ajattelee tuollaista takaisinkutsujuttua, niin kai ne postiluukusta kotiin kolahtavat kutsut ovat sittenkin pieni vähemmistö verrattuna niihin ohjeisiin ja evästyksiin, joita satelee merkkikorjaamoille tehtaalta. Ja asiansa osaava huolto tarkistaa hommat määräaikaishuollon yhteydessä ja merkitsee ne pyörän tietokantaan ilman sen suurempia julistuksia.
    Kun itsekin ryhdyin muistelemaan, niin kyllä nuo bensaliittimet omassa pyörässäkin joskus 2004-2005 maissa tarkistettiin (ei vaihdettu) ja sain vielä mukaan puoli tusinaa liitimien O-renkaita, jotka jemmasin oikean kaatumaraudan taakse vastaisen varalle.

    t. pozo
    Se nyt sattumalta on tuolla suuressa maailmassa niin, että paikallinen Trafi ja Autoliitto hoitaa sen kirjeiden postituksen. Riittää kun valmistaja/maahantuoja ilmoittaa havainneensa mahdollisen viallisen tai vaaraa aiheuttavan osan.

    Mutta on tämä Suomessa aikamoista salatiedettä, jos recallit hoidetaan salaa perushuollon yhteydessä.

    Mutta sattumalta ainakin vanhempien Bemujen omistajissa on paljon pellepelottomia jotka hoitavat määräaikaishuollot itse. Tähän lienee henkilöstä riippuen monia syitä: harvaan asuttu maa, huolto hälvatan kaakana. Pitkä offsesonki, ei ole muutakaan tekemistä, niin on kiva vähän laitella mopottia. Pettymys merkkihuollon työn laatuun. Halu säästää. Halu tehdä jotain käsillä jne jne.

    Nythän kaikki nämä sinänsä hyvin ja rakkaudella huolletut mopotit jäävät Suomessa ilman recall osia. Vai kuinka?
    Mutta vastaavan ikäisessä Saksasta otetussa ne taas on kaikki hoidettu. Koska kyllähän se DIY Günter varmasti käy laitattamassa kaikki osat jotka valmistaja veloituksetta tarjoaa.

    Vai ymmärsinkö taas jotain väärin?
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  16. #16
    Lainaa pozo izquierdo kirjoitti Katso viesti
    Eli kun oikeasti ajattelee tuollaista takaisinkutsujuttua, niin kai ne postiluukusta kotiin kolahtavat kutsut ovat sittenkin pieni vähemmistö verrattuna niihin ohjeisiin ja evästyksiin, joita satelee merkkikorjaamoille tehtaalta. Ja asiansa osaava huolto tarkistaa hommat määräaikaishuollon yhteydessä ja merkitsee ne pyörän tietokantaan ilman sen suurempia julistuksia.
    Kun itsekin ryhdyin muistelemaan, niin kyllä nuo bensaliittimet omassa pyörässäkin joskus 2004-2005 maissa tarkistettiin (ei vaihdettu) ja sain vielä mukaan puoli tusinaa liitimien O-renkaita, jotka jemmasin oikean kaatumaraudan taakse vastaisen varalle.
    Joillekin se ehkä on hyvää palvelua, että huolto vain tekee tuollaiset korjaukset salaa, asiakkaalle kertomatta. Ehkä on sellaisia asiakkaitakin, jotka eivät halua edes tietää tuommoisista asioista. Arvaisin, että sellaisia on kuitenkin mp-kuskien joukossa vähemmän kuin autokuskien joukossa. Minun mielestäni huollon velvollisuus on kertoa asiakkaalle, että pyörään on tehty ylimääräisenä, maksuttomana korjauksena se ja se työ ja kirjoittaa vielä tieto myös kuittiin. Kun asiakas sitten kuulee jostain pyöränsä ongelmasta kavereilta tai lukee foorumilta, hänen ei tarvitse alkaa arpoa, koskeeko vika häntä.

    Anteeksi kyynisyyteni, mutta luulen, että tapa tehdä nuo työt salaa asiakkaalta on vain keino pitää yllä BMW:n illuusiota laadusta. Ongelmat piilottamalla ja hautaamalla pysyy asiakkaiden mielikuva BMW:stä kirkkaana ja kiiltävänä.

    Ylipäätään en arvosta sellaista, että maahantuoja tai valmistaja panttaa tuotteidensa käyttäjiltä sellaista tietoa, josta olisi asiakkaalle hyötyä - olipa se sitten tietoa pyörän ongelmista tai vaikkapa jotain pyörän tekniikkaan liittyvää.

    Nyt on lähdössä käyntiin 33. kolmas ajokausi ja 13. kausi Bemarin puikoissa. Kaikenlaista BMW Suomen sählinkiä olen sinä aikana saanut todistaa. Nykyinen pyörä on gessu. Ajan sillä, koska se on mulle paras pyörä markkinoilla, en siksi että se on BMW. Oma huomioni vuosien varrelta on, että ollakseen noinkin suuri pyöränvalmistaja, aika vähän löytyy prätkähenkisyyttä Bemarilta.

    Noista 2004-5 bensaliittimistä: niistä tuli kirjallinen kutsu. Käytin pyöräni (R 1150 RS) tarkistuksessa. Seisoin itse vieressä, kun huoltomies puristeli pihdeillä letkujen klemmareita vähän tiukemmalle, siinä kaikki. Kannatti ajaa tuon takia kolmesataa kilometriä. Pyörä haisi huoltokäynnin jälkeen bensalle edelleen, ja kardaanille asti tuli jälkiä bensasta. Bensaa vuoti hyvin hiljalleen, myös pyörän seistessä parkissa. Käytin pyörän toistamiseen huollossa, kun alituinen haju alkoi nyppiä. Huoltomies otti sivukatteen irti, sanoi ettei ole märkää missään ja laittoi katteen takaisin: asia kunnossa. Kai se bensa haihtuu lämpimästä koneesta...? Seuraavaksi BMW:n puristettava pikaklemmari petti lopullisesti ja bensaa alkoi tulla suihkuamalla kesken ajon. Siihen loppui ajo. Laitoin sitten itse letkunpäähän Bilteman klemmarin, sellaisen perinteisen ruuvilla kiristettävän. Siihen loppui bensavuoto. Tämmöisten juttujen myötä on loppunut myös usko BMW:n laadukkaaseen toimintaan.
    BMW R 1200 GS Adventure
  17. #17
    Aika salaa noi pyrkii kauttaaltaan hoitamaan ainakin pienemmät recallit. Omakohtainen kokemus 80-luvun lopusta 626 Mazdan kanssa, noita riepoteltiin silloin juurikin noista salaa tehdyistä korjauksista. Oma ei ehtinyt, insinööri oli viisauksissaan tehnyt alkukäyrän ilman joustovaroja, kovana pakosarjassa, ja jollain alumiinimötikällä rungossa. Takanatulija sai tuon alumiinimötikän silmilleen Lahden motarilla.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  18. #18
    Lainaa oraniyan kirjoitti Katso viesti
    Noista 2004-5 bensaliittimistä: niistä tuli kirjallinen kutsu. Käytin pyöräni (R 1150 RS) tarkistuksessa. Seisoin itse vieressä, kun huoltomies puristeli pihdeillä letkujen klemmareita vähän tiukemmalle, siinä kaikki. Kannatti ajaa tuon takia kolmesataa kilometriä. Pyörä haisi huoltokäynnin jälkeen bensalle edelleen, ja kardaanille asti tuli jälkiä bensasta. Bensaa vuoti hyvin hiljalleen, myös pyörän seistessä parkissa. Käytin pyörän toistamiseen huollossa, kun alituinen haju alkoi nyppiä. Huoltomies otti sivukatteen irti, sanoi ettei ole märkää missään ja laittoi katteen takaisin: asia kunnossa. Kai se bensa haihtuu lämpimästä koneesta...? Seuraavaksi BMW:n puristettava pikaklemmari petti lopullisesti ja bensaa alkoi tulla suihkuamalla kesken ajon. Siihen loppui ajo. Laitoin sitten itse letkunpäähän Bilteman klemmarin, sellaisen perinteisen ruuvilla kiristettävän. Siihen loppui bensavuoto. Tämmöisten juttujen myötä on loppunut myös usko BMW:n laadukkaaseen toimintaan.
    Tuosta tarinasta sen verran; Oliko syy huollon huonoon työn laatuun, BMW AG = BMW Suomi, kädettömän ja asenne vammaisen huoltomiehen/yrityksen vai asiakkaan joka ei vaatinut ammattitaidottomalta huoltomieheltä parempaa työn laatua...???
    Samat ongelmat näyttävät jatkuvan alalla merkistä riippumatta vuodesta toiseen
    Fireball
  19. #19
    Lainaa Fireball kirjoitti Katso viesti
    Tuosta tarinasta sen verran; Oliko syy huollon huonoon työn laatuun, BMW AG = BMW Suomi, kädettömän ja asenne vammaisen huoltomiehen/yrityksen vai asiakkaan joka ei vaatinut ammattitaidottomalta huoltomieheltä parempaa työn laatua...???
    Samat ongelmat näyttävät jatkuvan alalla merkistä riippumatta vuodesta toiseen
    Erilaisten testien valossa pitänee paikkaansa. Toisaalta kriittistä tai objektiivista vertailua muiden maiden vastaaviin merkkihuolto-organisaatioihin on aika vaikea löytää. Ilmeisesti sitäkin enemmän MUTUilua. Itse kyllä olen kuullut tarinoita Eurooppalaisesta merkkihuollosta, jossa ei osattu edes perän laakeria vaihtaa.

    Meillä vielä alaa painaa lyhyt ajokausi, jolloin ylityöllistetyt huollot painavat hommaa liukuhihnalla. Puolet vuodesta taas viilataan kynsiä. Asiakkaan kannalta tietty huono selitys, mutta pakko mainita, koska liiketoimintanahan noi tuota pyörittää ei harrastuksen tai "prätkäilyn" ilosta. Itellä on kokemuksia "huonoista" merkkihuolloista ja kyseenalaisista huoltosuorituksista JA loistavista ammattilaisista, jotka parhaimmillaan tekevät hetkessä taikoja asiakkaan eteen. Pitää tietää minne ja kenelle pyöränsä vie tai sitten tehdä itse. Ei hyvä, mutta tuolta se näyttää.
    <p>2002-2014</p>
  20. #20
    Saksassa ainakin on / ollut takaisinkutsukampanja
    bmw pikaliittimiin liittyen.

    En muista mitkä mallit ja vuosimallit mutta
    noin 2004-2007 osalta ainakin.

    Helpointa lukea GS-forum.de

    jollain Gyntherillä oli napsahtanut bemun
    muoviliitin itsestään poikki ajossa.

    Etanolipohjainen bensa tuskin parantaa
    muovi ja kumiosien kestävyyttä missään malleissa,
    mutta paluuta entiseen ei ole vaikka silloin
    kai kaikki oli paremmin...
    Bensassa oli lyijyä, leipä maistui leivältä jne.
    kato, sen *kylkiluiden välistä kasvaa horsmaa...
  21. #21
    Lainaa Fireball kirjoitti Katso viesti
    Tuosta tarinasta sen verran; Oliko syy huollon huonoon työn laatuun, BMW AG = BMW Suomi, kädettömän ja asenne vammaisen huoltomiehen/yrityksen vai asiakkaan joka ei vaatinut ammattitaidottomalta huoltomieheltä parempaa työn laatua...???
    Samat ongelmat näyttävät jatkuvan alalla merkistä riippumatta vuodesta toiseen
    Toinen esimerkki (olen aikaisemmin kirjoittanut tästä lyhyesti myös 1200 GS -viestiketjuun): nykyisestä pyörästä petti bensamittarin anturi, se kuuluisa liuska. Ensimmäisen kerran tapahtui syksyllä 2009, 1,5 vuotta ostopäivästä. Liuska vaihdettiin takuuseen keväällä 2010, juuri takuuajan umpeutuessa. Seuraavan kerran liuska petti keväällä 2012. Netin kautta oli jo tullut selväksi, että kyseessä on ongelma, joka koskee useita eri BMW-malleja maailmanlaajuisesti. Joskus uusi anturi on hajonnut päivien tai viikkojen kuluttua vaihdosta.

    Minun näkemykseni mukaan kyseessä oli valmistus- tai materiaalivika, josta BMW on vastuussa takuuajan jälkeenkin. BMW oli hyvin niukkasanainen loppukesästä 2012, kun kuluttajaneuvojan ohjeistamana tein maahantuojalle reklamaation. Pyörä piti viedä tutkittavaksi merkkiliikkeeseen. Kun sen tein, helmikuussa 2013, siellä olikin minulta kysymättä vaihdettu liuska, ja halusivat veloittaa sen minulta töineen päivineen. Kun olin eri mieltä, seuraavaksi sanottiin, että BMW maksaa liuskan, minä työt. Olin edelleen eri mieltä. Olin jo tämän prosessin alussa ollut yhteydessä kuluttajaneuvojaan, ja asioiden tässä vaiheessa otin jälleen yhteyttä sinne. Sain sieltä minua tukevan lausunnon, jonka mukaan minun ei tarvitsisi maksaa korjauksesta mitään.

    Oltiin jo huhtikuussa, ilmat alkoivat vihdoin lämmetä pitkän talven jälkeen ja pyörä seisoi liikkeen tallissa. Jurppi oikein kunnolla. Menin lausunnon kanssa puhumaan suoraan pyöräliikkeen omistajan kanssa. Hän otti puhelun BMW:lle. Puhelu oli melko pitkä, ja vaikka kuulin vain toisen osapuolen puheen, kävi selväksi, että BMW ei ottaisi asiasta vastuuta. Keskustelu jatkui kuitenkin niin, että BMW ja liike jotenkin sumplisivat tämän tapauksen keskenään, ja jatkossa jos näitä tulee lisää, niin sitä mietittäisiin sitten uudestaan.

    Tämän ja eräiden muiden kokemusten perusteella minulla on sellainen kuva, että BMW pitää kauppiaitaan melkoisessa kuristusotteessa. Takaisinkutsujen korjaukset ovat käsittääkseni korjaamoille pakkopullaa, pikemminkin menoerä kuin tulonlähde. Asiakashan ei niistä maksa, eikä pahemmin taida maksaa maahantuojakaan. Tässä tapauksessa, kun pidin kiinni oikeuksistani, kärsijäksi joutui myyjäliike, eikä maahantuoja, kuten kuuluisi. Selväksi tuli sekin, että BMW:n maailmankuvan mukaan minun olisi pitänyt ottaa homma niskoilleni.

    Jos maahantuoja toimii reilusti pyöräliikkeitä kohtaan, niillä on varaa myöntää virheet ja hoitaa hommat sillä tavalla kuin on oikein, ilman että joutuu vääntämään asiasta kokonaisen vuoden ja ottamaan kuluttaja-asiamiestä mukaan. Tuon bensaletkujupakan tapauksessakin olisin voinut vaatia enemmän, mutta kun sain homman hoidettua euron klemmarilla, päätin olla haaskaamatta enempää aikaa. Liuska-anturin kohdalla päätin, että en maksa omasta kukkarostani BMW:n virheitä. Muualla noita on vaihdettu enemmänkin, Suomessa kaikesta päätellen olin ensimmäinen, jolle se on vaihdettu takuuajan jälkeen. BMW ei ole ikinä myöntänyt - ainakaan en ole mistään sellaista tietoa löytänyt - että kyseessä olisi ollut heidän epäonnistunut tekninen toteutus. Kaikessa hiljaisuudessa kuitenkin luopuivat noista liuska-antureista ja palasivat koho-anturiin. Asian myöntäminen tulisi ilmeisesti liian kalliiksi, kun noita antureita on kymmenissä tuhansissa pyörissä. On härskiä peliä pistää kuluttaja maksumieheksi valmistajan virheistä, mutta BMW on jo vuosikymmenet ollut sen pelin mestari.
    BMW R 1200 GS Adventure
  22. #22
    Lainaa iaj kirjoitti Katso viesti
    Sitä muovista versiota ei saa varaosana ja sen on korvannut osa nro 13 53 7 700 800. Tuolla kun hakee niin aika moneen vanhempaankin BMW:hen tuo osa on listattu.
    Tämä onkin kokonaisuudessaan metalliseosta. Alkuperäisessä on sitten myös letkun sisään menevä urospää muovia. Pikaliitin oli bensaletkussa kiinni pyhällä hengellä. Oli nimittäin poikki kiristysklemmarin juuresta. Onneksi oli lekussa varaa pikkuisen lyhentää eihän sitä pätkää olisi saanut millään pois. On muuten aika haasteellisia poistaa ne alkuperäiset klemmarit, pääsi muutama kirosana irrottaessa. Nyt kuitenkin vaihdettu ja hyvä mieli
  23. #23
    Lainaa oraniyan kirjoitti Katso viesti
    Toinen esimerkki (olen aikaisemmin kirjoittanut tästä lyhyesti myös 1200 GS -viestiketjuun): nykyisestä pyörästä petti bensamittarin anturi, se kuuluisa liuska. Ensimmäisen kerran tapahtui syksyllä 2009, 1,5 vuotta ostopäivästä. Liuska vaihdettiin takuuseen keväällä 2010, juuri takuuajan umpeutuessa. Seuraavan kerran liuska petti keväällä 2012. Netin kautta oli jo tullut selväksi, että kyseessä on ongelma, joka koskee useita eri BMW-malleja maailmanlaajuisesti. Joskus uusi anturi on hajonnut päivien tai viikkojen kuluttua vaihdosta.

    Minun näkemykseni mukaan kyseessä oli valmistus- tai materiaalivika, josta BMW on vastuussa takuuajan jälkeenkin. BMW oli hyvin niukkasanainen loppukesästä 2012, kun kuluttajaneuvojan ohjeistamana tein maahantuojalle reklamaation. Pyörä piti viedä tutkittavaksi merkkiliikkeeseen. Kun sen tein, helmikuussa 2013, siellä olikin minulta kysymättä vaihdettu liuska, ja halusivat veloittaa sen minulta töineen päivineen. Kun olin eri mieltä, seuraavaksi sanottiin, että BMW maksaa liuskan, minä työt. Olin edelleen eri mieltä. Olin jo tämän prosessin alussa ollut yhteydessä kuluttajaneuvojaan, ja asioiden tässä vaiheessa otin jälleen yhteyttä sinne. Sain sieltä minua tukevan lausunnon, jonka mukaan minun ei tarvitsisi maksaa korjauksesta mitään.

    Oltiin jo huhtikuussa, ilmat alkoivat vihdoin lämmetä pitkän talven jälkeen ja pyörä seisoi liikkeen tallissa. Jurppi oikein kunnolla. Menin lausunnon kanssa puhumaan suoraan pyöräliikkeen omistajan kanssa. Hän otti puhelun BMW:lle. Puhelu oli melko pitkä, ja vaikka kuulin vain toisen osapuolen puheen, kävi selväksi, että BMW ei ottaisi asiasta vastuuta. Keskustelu jatkui kuitenkin niin, että BMW ja liike jotenkin sumplisivat tämän tapauksen keskenään, ja jatkossa jos näitä tulee lisää, niin sitä mietittäisiin sitten uudestaan.

    Tämän ja eräiden muiden kokemusten perusteella minulla on sellainen kuva, että BMW pitää kauppiaitaan melkoisessa kuristusotteessa. Takaisinkutsujen korjaukset ovat käsittääkseni korjaamoille pakkopullaa, pikemminkin menoerä kuin tulonlähde. Asiakashan ei niistä maksa, eikä pahemmin taida maksaa maahantuojakaan. Tässä tapauksessa, kun pidin kiinni oikeuksistani, kärsijäksi joutui myyjäliike, eikä maahantuoja, kuten kuuluisi. Selväksi tuli sekin, että BMW:n maailmankuvan mukaan minun olisi pitänyt ottaa homma niskoilleni.

    Jos maahantuoja toimii reilusti pyöräliikkeitä kohtaan, niillä on varaa myöntää virheet ja hoitaa hommat sillä tavalla kuin on oikein, ilman että joutuu vääntämään asiasta kokonaisen vuoden ja ottamaan kuluttaja-asiamiestä mukaan. Tuon bensaletkujupakan tapauksessakin olisin voinut vaatia enemmän, mutta kun sain homman hoidettua euron klemmarilla, päätin olla haaskaamatta enempää aikaa. Liuska-anturin kohdalla päätin, että en maksa omasta kukkarostani BMW:n virheitä. Muualla noita on vaihdettu enemmänkin, Suomessa kaikesta päätellen olin ensimmäinen, jolle se on vaihdettu takuuajan jälkeen. BMW ei ole ikinä myöntänyt - ainakaan en ole mistään sellaista tietoa löytänyt - että kyseessä olisi ollut heidän epäonnistunut tekninen toteutus. Kaikessa hiljaisuudessa kuitenkin luopuivat noista liuska-antureista ja palasivat koho-anturiin. Asian myöntäminen tulisi ilmeisesti liian kalliiksi, kun noita antureita on kymmenissä tuhansissa pyörissä. On härskiä peliä pistää kuluttaja maksumieheksi valmistajan virheistä, mutta BMW on jo vuosikymmenet ollut sen pelin mestari.
    Ja ero muihin valmistajiin on mikä? En väitä että BMW on parempi tai huonompi, mutta kovasti kiinnostaa millä logiikalla nyt nimenomaan BMW näistä naulataan. Kysymykseni ei tarkoita sitä, että kuluttajana hyväksyisin kaikki toimintatavat - olenpahan vaan tottunut maailman menoon ja markkinatalouden lainalaisuuksiin. Kyyninen minäni epäilee ovatko muut merkit tuota kummempia. Myös saman merkin sisällä kun puhutaan näistä "takaisinkutsu"-kampanjoista pitänee muistaa, että välttämättä "se bensaliitin kampanja jossain Jugoslaviassa" ei koske samaa asiaa kuin nyt Suomessa hajonnut. Ainakaan ehkä koskenut omana aikanaan... Monestihan noi takaisinkutsutkin on rajattu määrättyyn malliin, määrättyyn valmistenumeroväliin. Noita pyöriä ehkä ei sitten naapurimaassa edes ole. Sitten kun naapurissa hajoaa osa "läheltä" tuota takaisinkutsun kohteena ollutta vedetään johtopäätös, että "kyllä naapurimaassa, mutta ei meillä...." Tarkoitan vaan sanoa, että emme ehkä tiedä näistä keskustellessamme aivan kaikkia asioihin liittyviä pieniä tai isompia yksityiskohtia.
    <p>2002-2014</p>
  24. #24
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Ja ero muihin valmistajiin on mikä? En väitä että BMW on parempi tai huonompi, mutta kovasti kiinnostaa millä logiikalla nyt nimenomaan BMW näistä naulataan. Kysymykseni ei tarkoita sitä, että kuluttajana hyväksyisin kaikki toimintatavat - olenpahan vaan tottunut maailman menoon ja markkinatalouden lainalaisuuksiin. Kyyninen minäni epäilee ovatko muut merkit tuota kummempia. Myös saman merkin sisällä kun puhutaan näistä "takaisinkutsu"-kampanjoista pitänee muistaa, että välttämättä "se bensaliitin kampanja jossain Jugoslaviassa" ei koske samaa asiaa kuin nyt Suomessa hajonnut. Ainakaan ehkä koskenut omana aikanaan... Monestihan noi takaisinkutsutkin on rajattu määrättyyn malliin, määrättyyn valmistenumeroväliin. Noita pyöriä ehkä ei sitten naapurimaassa edes ole. Sitten kun naapurissa hajoaa osa "läheltä" tuota takaisinkutsun kohteena ollutta vedetään johtopäätös, että "kyllä naapurimaassa, mutta ei meillä...." Tarkoitan vaan sanoa, että emme ehkä tiedä näistä keskustellessamme aivan kaikkia asioihin liittyviä pieniä tai isompia yksityiskohtia.
    Se logiikka, miksi tässä nyt BMW:tä naulataan, on se, että tämä on BMW-aiheinen ketju. Henkilökohtaisella tasolla minulla ei myöskään ole muista maahantuojista samanlaisia kokemuksia - ei edes mitään sinnepäinkään - mikä ei tietenkään tarkoita sitä, ettei jollain toisella olisi. BMW:n kohdalla vielä on lisämausteena tuo heidän laatumerkin imagonsa, jota he pyrkivät pitämään yllä...kunhan se ei maksa heille liikaa. Ehkäpä BMW siis on muita tekopyhempi. Näin siis minun mielestäni. Toki on jokaisen henkilökohtainen asia, millaisina kokee pyörien maahantuojat. Varmasti on sellaisiakin, joiden mielestä BMW Suomi on kertakaikkisen hieno puulaaki. Kaikki me kuitenkin mahdutaan samalle foorumille ja samoille teille

    Eivätköhän kaikki valmistusviat ole jossain määrin rajallisia. Jostain ne alkavat ja johonkin päättyvät. Kaikkia vikoja ei esiinny kaikissa BMW:n vientimaissa. Senkin myönnän, että tietoni BMW:n toimista ja tekosista ovat rajallisia. Siinä toki paljon auttaisi valmistajan avoimempi tiedottaminen ja ylipäätään avoin asennoituminen. Minulla ei kuitenkaan ole epäilystäkään siitä, etteikö esim. tuo bensamittarin anturin vika olisi sama täällä kuin se on esim. USA:ssa, Australiassa, Etelä-Afrikassa ja Saksassa.
    BMW R 1200 GS Adventure
  25. #25
    Niin, ei ketjun aloittajalla ollut tarkoituksena morkata nimenomaan BMW;tä. Yksikään maahantuoja ei ole toimissaan virheetön, eikä BMW ole todellakaan sieltä huonoimmasta päästä, päinvastoin. Muutoinkin pidän pyörää yhtenä luotettavimmasta, joka on valmistettu. Mielestäni pikaliittimen heikkous on kuitenkin erittäin vakavasti otettava asia, varsinkin kun tiedetään aiheuttaneen esim. pyöräpaloja ja asia tiedostetaan myös maahantuojan valtuuttamissa huolloissa. Onneksi liittimen pettäminen itselläni tapahtui tallissa eikä esim. jossain Autobahnilla 200km/h ajellessa tahi pyörä leimahtaisi liekkeihin keskellä yötä jossain lapin korpitaipaleella. Niip, pyörän merkki ei siltikään vaihdu, tuli mikä tuli.
  26. #26
    Laatua huononnetaan kaikilla brändeillä, ja tuoteryhmillä -se on tätä päivää, ja siihen on tähdätty jo vuosia sitten, niin miksi bmw ja sen moottoripyörät olisi tässä poikkeus?

    Jos ei itse kannata valmistaa, hankitaan alihankkijalta, joka taas hankkii edelleen muualta, tai sitten teettää osan jossain vieläkin halvemmalla. Muovi valtaa alaa joka paikassa, kun se on halpaa. Tuotteet pitää saada nopeasti markkinoille, joten niitä ei ennätetä testailla riittävästi, eikä riittävän isolla voluumilla - se vain on näin!

    Itse olen menettänyt osittain "uskollisuuteni" bmw:n imagoon, etenkin näiden pienien, (ja vähän isompien perälaakereiden !), mutta niin "strategisesti" tärkeiden osien pettämisien takia, että en esim. jaksa enää käydä koeistumassa- ja ajamassa vuosittaiset bmw- uutuudet, kuten ennen oli tapana. Piti tietää "missä mennään" ja mistä puhuttiin, eli AINA, kun oli mahdollisuus, -malli, kuin malli, bmw-pyörien koeajoon, oli siellä meikäläinen "eturintamassa" ja vieläpä moneen eri kertaan...

    Viimeisimpänä "ihmetyksinä" olen pitänyt näitä kaikkia bmw-mallien käyttöpainikkeita, (rimpuloita), joista ei saa mitään "feedbackkiä", missä asennossa ne on, muutoin kuin mittaristosta katsomalla, joka taas ei voi olla niin!

    Pyörällä ajaessani, pidän tärkeänä tietää napeista, sormilla tuntien, mitä milloinkin tapahtuu, eikä niin, että ajaessa pitää tsiigailla johonkin näyttöön, varmistuakseni, että onkohan nyt takamatkustajan istuinlämmitys päällä, jne.

    Okay, meni vähän OT:ksi, anteeksi ja kiitos, mutta jos vielä lohdutan niitä, jotka aikoi vetää ryyniä nenäänsä, että on mulla vielä silti 3 yksilöä tätä merkkiä tallissa, enkä niitä heti ole hukkaamassa, mutta jotenkin laadukkaimmalta ja samalla turvallisimmalta ajoltaan tuntuu olevan nuo "ennen wanhaan" hyvin tehdyt mallit,
    joissa voi keskittyä täysillä ajamiseen, eikä tarvitse näytöstä ihmetellä, että mitä nyt tapahtuu, vai tapahtuuko?
    (K100RT -88)..

    Muovilla kun tehdään, niin silloin hintojen pitää tulla alas myös!
  27. #27
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    ...Muovilla kun tehdään, niin silloin hintojen pitää tulla alas myös!
    Taiat Huurus olla niin oikiassa. Ennen oli kaikki paremmin Mutta joo. Pikkuhiljaa se on Puimuriinkin hiipineet noi Jaappanilaisista jo vuosien ajalta tutut lelu-kahvat, katkaisijat, virtsanäytepurkkeja muistuttavat nestesäiliöt ja muut "heppoisesti" tehdyt osat. Noi muoviset pikaliittimet taitaa olla about vuodelta 2000 tai 2001, josta alkaen noita kait alkoivat pyöriin katkeilemaan asentaa. Tietty säästää pitää kaikkialla, jotta tehdashinta saadaan pidettyä mahdollisimman alhaisena, voitto kohtuullisena ja hinta kilpailukykyisenä. Jokainen tehdashinnan eurohan kertautuu vielä paikallisissa armonlisäveroissa, tulleissa ja muissa maksuissa.
    <p>2002-2014</p>
  28. #28
    Omakohtainen kokemus juurikin tuosta viasta ja samanmallisesta ja -vuotisesta pyörästä toissavuodelta. Olin juuri ajamassa talliin, kun ihmettelin, että mikäs pakana se sieltä ruiskii vasempaan lahkeeseen. (Ei siis tullut sisäpuolelta. Toim.Huom)
    Pysäytin siihen ja käänsin virrat pois ja ryhdyin tutkimaan suihkun alkulähdettä tarkemmin. Sieltähän se bensaletkun liittimen juuresta suihkutti suoraan ulospäin eli onneksi ei suoraan pakosarjalle. Eli tuo muoviliitin oli murtunut tyvestä. Siitä sitten pyörä hinausautolla huoltoon, jossa vaihtoivat metalliset liittimet tilalle. Taisi olla varaosa peräti hyllyssä. En enää muista paljonko osa ja korjaus maksoi, mutta muistaakseni oli aika kohtuuhintainen. En ole varma onko kuittikaan tallessa, koska pyörääkään ei ole enää.
    Vika ilmaantui siis aivan yllättäen noin tunnin ajomatkan lopussa. Koska vältän yleensä kovin huonokuntoisia teitä katupyörällä, en usko, että kysymyksessä olisi väsymismurtuma, vaan pikemminkin halpislaadun aiheuttama murtuma.

    Olen laadun heikkenemisestä samoilla linjoilla kuin aiempien kommenttien kirjoittajat. Sellainen kehitys on ollut näkyvissä jo 80-luvulta lähtien, jolloin se alkoi jenkkiautoissa. Sitten se levisi eurooppalaisiinkin autoihin ja tietenkin ennen pitkää pyöriin.
    Kehitys ei tosin rajoitu pelkästään kulkuneuvoihin, vaan se on lähes joka alalla. Itse olen joutunut tietotekniikka-alalla seuraamaan kuinka laatu on lähes täysin hävinnyt. Ja varsin nopeaan tahtiin. Vielä 90-luvulla tehtiin kestäviä laitteita ja toimivia ohjelmia, mutta nykyisin kumpiakaan ei tahdo löytyä mistään. Suorastaan pöyristyttävää.

    Pyörien laatuun ei taida enää pystyä vaikuttamaan asiakkaana, sillä kaikki valmistajat kilpailevat tietenkin siitä kuka tekee halvimmalla ja käärii suurimmat voitot. Siksi ei siis voi enää oikein valita laadukkaampaa merkkiä ja siten vaikuttaa laatuun. Täytynee tyytyä hankkimaan vähiten kurjan pyörän tai sitten olla kokonaan ilman.

    Onneksi voi sentään ostaa pyörän wanhalta hywältä ajalta, koska se todennäköisesti toimii edelleen, vaikkei siinä olekaan perslämmitintä tai sisäänrakennettua poppikonetta tai navikaattoria. Sen sijaan 80-luvun (tai sitä vanhemmalla) tietotekniikalla ei oikein pysty hoitamaan pankkiasioita tai ostelemaan tavaraa nettikaupoista saatikka katselemaan pornovideoita netistä.
    BMW R1200GSA LC
    BMW R1150GS
    ex: K1600GT, K1200GT
  29. #29
    Tuohon muovisen pikaliittimen heikkouteen törmäsin minäkin, kun aloin nyt talvella ropaamaan hankkimaani pyörää. Ensin oli sinällään positiivinen yllätys, että siinä oli pikaliittimet, mutta liittimiä aukaistaessa napsahti toisesta parista urosliitin melkein itsestään poikki. Kävin Suomen Pikaliittimestä hakemassa messinkisen tilalle. Tai kaksi otin, mutta toista en vaihtanut. Näitä tarinoita lukiessa tosin pistää ajattelemaan, että ehkä olisi kuitenkin pitänyt vaihtaa se ehjäkin uros samantien. Niin, messinkisiä naaraspaloja en raaskinut ostaa, kun ajattelin, että ne ei niin herkästi vikaannu (siis ne muoviset naaraat).
    Viimeksi muokannut: Vilmart; 03.04.2014 klo 23:40.
    R1150RS(02), R1150GS(02)
  30.  
  31. #30
    Lainaa Vilmart kirjoitti Katso viesti
    ...ehkä olisi kuitenkin pitänyt vaihtaa se ehjäkin uros samantien.....
    No niin olisi pitänyt! Helpompi vaihtaa tallissa kuin tien päällä...

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo