No tietysti tuota; toimii joka säällä:
http://i129.photobucket.com/albums/p...2/IMG_9522.jpg
Saattaisi lähteä jopa tällä, ellei ole kone jäätynyt kiinni:
http://i96.photobucket.com/albums/l1...ginestart1.jpg
PS. Vaikka se kone käynnistyisi ihan normaalisti, on toki munakasta, jos tuollaisia patruunoita roikkuu vyöllinen pyörän kyljessä..
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kyllä minun mielestäni ainakin parkkihalleissa on joskus ilmankosteuden vuoksi niin haasteelliset käynnistysolosuhteet, että tuollaisen käyttäminen on täysin perusteltua.
E: jos ei kelpaa, niin veivillä lähtee isompikin Bemarin, Porschen tai Mersun kone tulille:
http://www.youtube.com/watch?v=ROnb5ouBjNc
Viimeksi muokannut: vetomies; 03.01.2014 klo 13:59.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Eikös tuollainen ole "ainut oikea tapa" pamauttaa justiinsakin Tuono käyntiin?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kyllä huurrus tietää: käyttöpyörässä pitää olla polttomoottorilla varustetun ajoneuvon käynnistyskäyttöön suunniteltu, testattu ja aikojen saatossa hyväksi todettu = VRLA-akku. Ei siis mitään irtokennoista kutistemuovilla kasattua haitekkiä, mikä saattaa (arpomalla) osua mopon s-järjestelmän spekseihin...
Disclaimer: rata- ja muut kisavehkeet erikseen, siis ne missä akut pidetään ladattuna ulkopuolisen elektronisen & ohjelmoitavan laturin avulla - ja noh, ehkä nuo tehdastekoiset (Shorai ymv) LiFePo:t saattaa olla ookoo - tehotiheytensä ansiosta...
Mutta taitaa yli vuoden kestäneet käyttäjäkokemukset olla vielä aika harvassa näissä??!
Off Topic: ICT-välpät, pienkoneet, -laitteet ja -lelut![]()
MAD (mean absolute deviation)
Soitin Lapin akkuun tietysti ennen kuin tilasin Kiinasta, mutta hän ei kasaa enää niitä akkuja kun eivät olleet jostain syystä kestäneet.
Durbahn voisi olla vaihtoehto Kiinan akuille, mutta tuleeko ne hänellekin Kiinasta?
Odysseyn testasin jossain Harrikassa kauan sitten ja oli se parempi kuin perinteiset lyijyakut, mutta nythän AGM-akkuja saa muiltakin halvemmalla.
Katsotaan nyt miten nämä Kiinan akut kestää.
Edit: näyttää nuo Durbahnin Eco-akut olevan samannäköisiä kuin minunkin tilaamat eli varmaan samasta lähteestä.
Viimeksi muokannut: mikkoyli; 03.01.2014 klo 19:14.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Siihen aikaan kun miehet oli rautaa ja laivat puuta, niin T55 ja muut Kennadin valmistamat panssariajoneuvot potkaistiin käyntiin paineilmalla. 48l dieseli polki sitten sivuhomminaan kompuraa pyörittämällä paineilmapullon aina täyteen. Olo oli kuin rumpalilla, kun oikealla kädellä pyöritti paineilmasäiliön venttiiliä auki, vasemmalla käytti öljypumppua, jolla nostettiin petilaakereiden öljynpaine ja jalalla tietty haettiin tyhjäkäynti kohdalleen. Jos pullo alkoi olla tyhjä, niin autettiin vielä starttimoottorilla. Jos kierrokset pääsivät liian alas, oli vaara, että kone kilahti pyörimään väärin päin, josta sitten seurasinkin aika ketterä vaunupaloöljytäytteisen ilmansuodattimen syttyessä tuleen. Veli-Venäläinen oli rakentanut nokkelan systeemin, jossa imusarjaan oli asennettu lämpöanturi, joka tietysti reagoi väärinpäin pyörivän moottorin pakokaasuihin. Tuo anturi puolestaan laukaisi (moottorinohjaus
) kuljettajan jalan vierestä kaasuvivuston irti sellaisella tulenkuvauspaukun tehoisella jytkyllä ja sammutti moottorin. Jostain syytä kuskit poistivat aina ensi töikseen nuo paukut nilkan vierestä - siksipä noi sitten yleensä paloivat kun kerran alkoivat. Parolassa kärähti kaksi vaunua palvelusaikanani.
No joo - asiaan. Gessu varmaan starttaisi vaikka sillä retkikeittimen butaanilla (vai propaanikos se piti talvikäytössä olla?). Eli semmonen ketterä, kaksitoiminen tulppa, josta voisi painaa kaasua paineella kanisteriin....
<p>2002-2014</p>
Joo, sen verran aihe kiinnostaa että laita Mikko (ja vetomies) palautetta jossakin kohtaa, miten ovat Litiumit pelanneet (Mp käytössä)...
Ei tuo lasikuitumatto (AGM) tai geeli paranna juurikaan akun elinikää tai starttiominaisuuksia, mutta mahdollistaa "vapaamman" asennusasennon. Kyllä laadukas akku on aika tärkeä - pidän sen mieluusti kunnossa tai uusin suht herkästi jos "oireita" ilmaantuu, oli sitten kyseessä Mp, auto tai ennen kaikkea vene...![]()
MAD (mean absolute deviation)
Kahdessa käyttöpyörässä on ollut tuollaista irtokennoista kasattua haitekkia muutaman kauden. Toisessa aitoja A123-kennoja, joilla on muistaakseni menty kolme kesää. Toisessa mitälienee kiinalaisia RC-käyttöön tarkoitettuja akkuja, kaksi kesää. Toimii edelleen ihan niin kuin alussakin, eli lämpimässä erittäin hyvin, mutta viileämmässä alkaa puhti hiipumaan, nollakelissä alkaa olemaan starttaus vaikeaa. Lisäksi nuo mitkälienee kennot purkavat itseään jonkun verran ja virtaa irtoaa kapasiteettiin nähden vähän heikommin. A123-kennoista on tehty 4,6Ah paketti, joka starttailee 650cc twiniä ja kiinalaiset ovat 8Ah pakettina 1200cc rivinelosessa.
Tosin noiden sopivuutta sähköjärjestelmään ei ole jätetty ihan arpomisen varaan. Ja kummassakin on jatkuvasti kiinni oleva balansointikytkentä tasaamassa kennojen välistä jännitettä.
Arttu
Viime kesänä hommasin Apriliaan Shorain kun Yuasa alko näyttää väsymisen merkkejä, starttivarmuuden takia otin ehdotetuista malleista isomman ja silti lähti ehkä 75% akun painosta pois. Paljon sähäkämmin tuo Shorai konetta pyöritti (vs. >5v vanha Yuasa) eikä ainakaan +5...10C lämpötilat mitään ongelmia aiheuttanu, kylmemmässä en oo tainnu kokeilla. Syysmonsuunien aikaan saatto lähtee vasta tokalla, kun tuo italiaano ei niitä kelejä hirveesti arvosta.
Tosiaan muutamaa kuukautta/tuhatta kilsaa enempää ei vielä kokemuksia ole, eikä siitäkään miten varaus pysyy talven aikana, mutta ainakin toistaseks on täyttäny tarpeet.
YZF600R -> RSV1000R
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mullakin Aprilia kaipaa uutta akkua, taidanpa laittaa tommosen Shorain itsekin testimielessä.
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Aprillaajille suosittelen lämpimästi Motobatt-akkua. Perinteinen AGM-akku vähän isommalla kapasiteetilla. Itsellä ollut RSV:ssä kolme kautta kiinni ja toiminut moitteetta, paremmin kuin Yuasa, Varta tai kaksi Biltemaa. Olisi pitänyt ostaa heti ensimmäisenä.
http://www.motorpower.fi/cat/product_catalog.php?c=310
Kawasaki AR125 -> Suzuki GSX750 -> Honda CBR1000 -> Suzuki TL1000S -> Aprilia RSV1000R -> Aprilia Tuono V4R
Ostin Durbahnin akun keväällä 2010 (1000RR). Nyt alkaa olla kevät 2014 ja mitään aiheeseen liittyvää ei ole tarvinnut tehdä eikä pienintäkään kakomista starttauksen tms suhteen ole esiintynyt. Akkua ei ole tarvinnut "yllläpitää" tai ladata tai katsoa nesteitä tai ylipäätään yhtään mitään. Eli siis aina keväällä väännän avaimesta ja lähden ajamaan. Pyörä on talvehtinut puolilämpimässä sisätilassa eikä sillä myöskään ole ajettu pakkasella.
Metsä/sorapyörissä olen käyttänyt eri merkkisiä muovikuorisia litiumakkuja; eli niitä jotka ovat tavallisen akun kokoisia, mutta tuntuvat tyhjiltä muovilaatikoilta. Merkkiä en muista enkä jaksa katteita irrottaa sen vuoksi. Myöskään näissä ei ole ollut koskaan pienintäkään ongelmaa. Tämä johtunee osin siitä, että en ajele pakkasissa enkä myöskään säilytä paljoa pyöriä ulkona. Kerran eräs soranorsu oli pihalla 2 kk käyttämättä ja pakkanen kävi jossain -10..-15 välillä. Kun starttailin sitä nollakelillä, akun teho tuntui selvästi alhaiselta, joskin pyörä käynnistyi.
JOS siis noihin jotain ongelmia liittyy, veikkaan ongelmien liittyvän toimintaan kylmissä lämpötiloissa. Ehkä joku akku/sähkötekniikkaan perehtynyt valaisee tarkemmin ilmiön syytä. Lyijyakkuhan hyytyy täysin jossain -20 asteessa joten ei sekään immuuni ole.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Jep, sulla on siis toiminut niin kuin pitää. Joku toinenkin uskoo noihin litiumakkuihin : http://yle.fi/uutiset/saksaan_rakenn...voimaa/6611700
MAD (mean absolute deviation)
Kippuraisia? Äkkiä tuon oppiHankalin noissa vempeleissä oli se suorahampainen synkronoimaton laatikko ja käytännössä olematon rullaus yhdistettynä 150RPM alueeseen, jossa isompi vaihde piti saada sisään. Olin kaksi viikkoa OKKV:llä (Oikean Käden Käyttö-Vapaa) kun ei sattunut kierrokset ihan kohdalleen ja IsoLoota potkaisi takaisin ja näytti kuka käskee. Hartiasta revähti pari lihasta.
Mutta joo. Noi oli tehty tasan yhteen asiaan. Kestämään taistelussa sen laskennallisen 3 minuuttia. Turhaan hienosteluun, tehostimiin, automatiikkaan tai muihin kokolattiamattoihin ei oltu investoitu. Ja veli-Venäläinen teki noita sen verran paljon, että muutaman palo ei paljon haitannut...
<p>2002-2014</p>
Sattuipas sopivasti, taas on aika uusia patteri...
Alkuperäinen oli Yuasa YTX12BS 10Ah kesti 3v
Nykyinen Motobatt MBTX12U 14Ah kesti 2v (Maksoi 49€ mutta nykyään ryöstöhinnoissa.)
Toista motobattia ei tule, akkua on latailtu aidolla c-tekillä ja pidetty muutenkin asiallisesti, mutta kun ei kestä niin ei...
Mikä akku olisi hyvä ja ampeereja saisi olla enemmänkin?
Rivi kolmoseen tulee jossa ecu kyykkää estäen käynnistymisen jo yllättävän pian.
Akku tulee kyljelleen joten oltava täysin suljettu AGM eli hapotettavat ei käy.
Viimeksi muokannut: AimoPamaus; 05.01.2014 klo 03:05.
No tulipa runsaasti ehdotuksia?
Mistäspäin maailmaa saisi Shorain SHO-LFX18A1-BS12 akun ja laturin edukkaimmin?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ePo4_Pack.html
Mahtaisko KTM RC8 lähteä tuolla käymään![]()
Viimeksi muokannut: eero1989; 24.05.2014 klo 16:46.
eli tällä http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ePo4_Pack.html
pitäisi lähteä??
Laskennallisesti 252A startissa. Pyörittää jo vaikka pienemmän planeetan tai ison veekakkosen käyntiin.
Kiitos tiedosta,,
Mulla on käytössä tuollaisista Hobbykingistä ostetuista Zippy-akuista kasattu 8,4Ah paketti, ostettu pari vuotta sitten. Vähän on jäänyt sellainen näppituntuma, etteivät ole ihan laadukkaimmasta päästä noita LiFe-akkuja ja ilmoitettu virranantokyky saattaa olla vähän optimistinen. Tuo paketti pyöräyttää 1200cc rivinelosen käyntiin ihan kivasti lämpöisellä kelillä, mutta alle 10°C lämpötilassa alkaa olemaan jo aika nihkeää.
Tietty on mahdollista, että laatu on noissakin parantunut viime vuosina, mutta en löisi vetoa sen puolesta.
Arttu
Tällaisen löysin Hobbykingin sivuilta. Oletan että koskee enemmänkin LiPo-akkuja, mutta soveltunee joltain osin myös LiFe-akkuihin. Heillä on oma "laatujako" noissa akuissa merkkien kesken:
TURNIGY® Batteries explained
Zippy: Great value for money. Average Cycle Life* (100+) and minimal voltage sag under load.
TURNIGY Standard: Excellent value, Longer Cycle life* (160+) and very low voltage sag under load.
TUNIGY nano-tech: Unbeatable performance, Longest Cycle Life* (250+) and almost 0 voltage sag under load.
*Cycle Life results from discharging at full C rate to 3v. End of life when battery has 80% capacity.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010