Morjens.
Speed Triple 1050 2006:ssä seuraavaa ongelmaa, josta muistaakseni on joltain foorumilta löytynyt aikaisemmin juttua, mutta nyt en löydä.
Moottoria sammutettaessa tulee koneelta jonkinlainen takapotku, joka pyöräyttää starttirattaita väärään suuntaan. Tästä seuraa ikävän kuuloinen ulvahdus, ja tämä ilmiö syö startin rattaita.
Nyt on kaksi kertaa jo mennyt startin akselilta hampaat sileäksi
Jos en väärin muista, niin tuohon on uudemmissa vuosimelleissa joku rakenteellinen parannus.
Onko vastaavaa liikkeellä ja minkälaisia korjausehdotuksia?
Tänks, -Timo
Tarttet uuden sprag clutch:in.
... ja startin tai -akselin.
Näin olen vähän alkanut epäillä.
Ilmeisesti tuohon vapaakytkimeen on olemassa original-osa ja sitten korjaussarja, jossa on jotain parannuksia mitä on tuotu uudempiin vuosimalleihin.
Onko kellään havaintoa, että mistä nuo saisi edukkaimmin (mahd EU alueella) Tampereella bike teamin hinnat ei ihan lämmitä sydäntä ;)
Ebaysta briteistä kannattaa tutkia..omaan trumppaan tilasin paljon kamaa http://stores.ebay.co.uk/speedy67559
tuolta ja aina ongelmitta sekä tyypiltä löytyy about kaikkea mitä tarviit trumppaan tai pystyy semmosta hommaamaan
KooTeeÄm
Koko kytkintä parannettiin -08 vuosimalliin, ja se on ainoa versio mitä on saatavilla. Eli -06:seen joutuu hankkimaan kytkimen ja rattaan, kitin osanumero on T1221112. Ostopaikasta voin suositella worldoftriumph
Jeps, tuollainen se kait sitten pitää ostaa. Startin jo löysinkin saksalaiselta purkamolta.
Eli kitti siis sisältää koko vapaakytkimen ja rattaat?
Mietin, että jos 2008--> osia löytäisi käytettynä, niin sekin voisi toimia...
kävi mielessä vaan, että jos moottori pyörähtää takaperin, niin voima välittyy käsittääkseni starttiin oli kytkin sitten uusi tai vanha, koska sehän on se suunta johon sen kytkimen pitää kytkeytyä. ei kai kytkeytymisellä ole eroa pyöriikö kehä vai kampura.?
monissa yksipyttyisissä on takapotkun takia vielä erillinen back torque limiter, joka rajoittaa takapotkun aiheuttamaa kuormaa startille.
sammutatko pyörän muuten virta-avaimesta vai tappokytkimestä? ei kai sillä mitään eroa ole, mutta ihan mielenkiinnosta tilastoa...
jotkut kuskit myös tykkää kaasuttaa konetta ja sammuttaa sen vauhdista.
Itse sammutan tyhjäkäynniltä ja virta-avaimesta, ei ole potkinut takaisin.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jatketaampas tätä topiccia mun ongelmalla. Eli nyt on trumppa alkanu kans käynnistyksen kaa oireilee.Startatessa pyörii ihan hienosti aluks mut sit kans yhtääkkiä ihan hirveen repivä ääni kuuluu koneesta ja startin pyörimenen lakkaa. sit ku starttaat uudestaan nii saattaa lähteä käyntii tai tekee saman uudestaan... Ekan kerran ku teki noin nii olis justii pessy pyörän ja ladannu akun irtonaisena eikä lähteny useastakaan kokeilusta käyntiin. Kokeilin myös laturin kanssa mutta siltiki teki samaa. Eli onko se nyt se et startti ei saa tarpeeks virtaa vaikka kaikki liitokset näyttäis olevan ihan ok? Ja tuo kans ihmetyttää että vaikka startti pyörii nii ei vaa lähe käyntii? edellisellä kerralla kävin parintunnin päästä taas kokeillee nii sitte heti kerrasta. Ikää oo tuollalailla oireillu.. Neuvokaas typerää ku menee hermo ihan justiii tollasii vehkeisii mitkä ei pelaa.
ei oo ku 1050 ja -05. Eli sama kytkin ku mistä tässä topikissa on puhuttu?
Mut mistäs se mahtaa johtua et pyörä ei kuiteskaan lähde käyntii? Mulla on tuon nopeusmittarin kanssa ollu kosteusongelmia et voiko siellä olla joku ajonestoa päällä ku nytki on jo ollu nii kosteita öitä vaikkei pyörä taivas alla säilössä ookkaan.
Ei se lähde kun kone ei pyöri. Starttikytkin jos sutii, niim startti pyörii. Kone ei, ei ainakaam riittävästi.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
noniin kiva jakaa kokemus myös toisten kanssa.Eli kyllä starttikytkin antaa siellä periksi.uusi moto marketin tiskiltä kun hain niin karvan verran vajaa 500e sen verran oli uudistusta tuossa että se oli hieman isompi halkaisijaltaan kun mikä vanha oli,eli taitaa olla joku paranneltu versio.niin ja itellä myös 1050 05...ja sitten hiukan ohi aiheen jakoketju meni vaihtoon kun mittarissa on 51300km![]()
Paljonko öljynvaihtoväli / mikä öljy.?
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ducati Hypermotard 1100 09 + Honda CRF 300L 22 + Husqvarna 701 enduro 22
Ktm 390 Adventure 22 Honda CRF 250l Rally 18 Ktm 690 Enduro 08 Suzuki Dr-z400 02 Triumph Speed Triple 1050 05 Suzuki dr350s 94 Honda cb600f Hornet 08 Cagiva Raptor 125 06
Joo. Mietin vaan millä öljyllä ja vaihtovälillä ajettu jos nojkaketju menee 50 tonniin. Yleensä nokkaketju kuluu juuri pitkistä vaihtoväleistä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Niin ja millä perusteella meni vaihtoon vai muuten vaan.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kai se kevät sieltä lähestyy ja olis mukava saada pyörä kuntoon hyvissä ajoin. Joten vinkkejä tähän ongelmaan?? Purkasin tuon startinpuolen auki ja sieltä löyty tuo startinkytkin. Käsillä pyörittäessä tuntu ihan toimivalta. :S Eikä siellä muutenkää näy hampaissa mitää kulumista eikä ollu mitää metalli hilua missää
ainakin maailmalla uuden mallin starttikytkin korjaa tuon. rattaathan on ok vaikka starttikytkin luistaa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Nyt vissiin hajosi tarttikytkin. Startatessa pyörähti vähän, kuului kolauksen tapainen ja startti alkoi pyöriä tyhjää. Otin startin pään kopan auki ja rattaasta pyörittelemällä kytkin ei pidä. Sivukoppaa en ole vielä avannut.
Mistä kannattaa hankkia kytkin? 2005 1050 kyseessä? 47tkm ja risat ajettu ilman mitään vikoja perkele.
Vai onko jotain irti? Siis kytkimessä ei tunnu kerrassaan mitään vastusta startin ratasta käsin pyörittäessä.
Viimeksi muokannut: B12; 07.09.2014 klo 19:34.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
No voi sun seetana. Starttikytkimen rattaasta on hammas poikki. Itse kytkin lienee ok.
Onko jollain 05-06 starttikytkimen vaihtajalla jäänyt ehjää ratasta talteen?
Edit: neljä hammasta poikki. Positiivinen puoli asiassa on se, että kaikki hampaat löytyivät. Nätti hauras murtuma kaikissa.
Viimeksi muokannut: B12; 07.09.2014 klo 22:35.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Napista käyntiin ja matka jatkuu 500€ vähemmän varakkaana (kytkinkitti, kopan tiiviste ja uusi akku Biltemalta). Oli osat Britillä hyllyssä. Tilasin ma illalla, lähetetty ti, Suomessa ma, kotona ke. Ihan jouheeta toimintaa oli.
Jos nyt jotain pitää todeta, niin sikamaisen ihanan kalliita ovat Trumpan varaosat.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
mitenkäs ne hampaat?
se yksi jamppa teetti suomessa startin akselin jossain firmassa.
jossain KLX250:kaassakin väittävät, että jos puolipuristimen poistaa, niin startti hajoaa helposti, kun kone voi startatessa potkaista takaisin. Muutenhan 250 ei mitään puolipuristinta kyllä tarvitsisi.
Triple on 3x 350cc pytyt. Ilman puolipuristimia.
itse olen sitä mieltä, että sitä ei saa edes kokeilla startata huonolla akulla, ja lisäksi muita pyöriä voi tuikkia starttinapilla, triumphissa pitää olla reilu käsi. Kun starttaa, niin survo se nappi pohjaan, älä koskaan hipaise sitä. (voisi olla parempi, että tulisi starttausautomatiikka kuten monissa autoissa, eli ihminen painaa starttinapppia, mutta ecu päättäisi starttauksen aloituksen ja estäisi tuikkimisen.)
mutta varmaan se vo hajota ihan huonoa säkääkin.
lisäksi kun koneen sammuttaa, niin en pidä hyvänä tapaa antaa kaasua ennen sammutusta, kuten joillain on tapana, kone pitää sammuttaa tyhjäkäynniltä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Uudet hampaat tulivat tuon kitin mukana. Eli kitti sisältää isomman starttikytkimen ja siihen käypäisen rattaan. Juuri tuosta rattaasta ne hampaat lähtivät. Starttimoottori oli/on ok.
Starttimoottori maksaa jotain 500€, mutta en ikinä ostaisi siihen hintaan. Tekisin osat itse tai teettäisin alaisilla
Huolella ja oikeaoppisesti olen yrittänyt trumppaa käyttää ja kestikin kokonaista 47700km, ennen kuin hajosi. Monella mennyt paljon aiemmin. Tuokin oli outo homma, sillä en ole ikinä havainnut starttikytkimessä mitään outoa käytöstä. Nyt siis käynnistin normaalisti(akku täysi), kävi hetken aikaa, sammutin, kävin sisällä, tulin takaisin ja rämähti välittömästi kun painoin starttia. Takapotkua itse epäilen, en välttämättä starttikytkintä.
Seuraava operaatio on päivittää vielä lataussäädin. Tuo oma antaa liian vähän jännitettä geeliakulle, eikä lataa kunnolla täyteen. Älylaturia olen näytellyt sille säännöllisesti. Säädin on ollut samanlainen uudesta asti. Ovat modanneet joitain Yamahan säätimiä, mutta pitää opiskella alaa vähän ja talvella hommata osat. Staattori lienee ok. Jos ei ole, käämin sen itse uudelleen. Ei ole ameriikan temppu.
Olen jo monta vuotta miettinyt pyörän vaihtoa, mutta mihinkä tuota nyt sitten vaihtaisi? Ei tule mitään mieleen. Busa ehkä tai sitten ei sellaista möhköä... Triplen mörinä ja tasainen veto on syöpynyt aivoihin. Ei ole siitä uudestä tonnisesta trumpan koneestakaan mitään kuulunut vuosiin?
Ihan piruuttani aikoinani ostin brittipyörän, jotta tekeekö niillä mitään. Kymmenes kesä menossa, eikä yhtään mitään vikaa koskaan ennen tätä. Pari ajovalon polttimoa mennyt, siinäpä ne.
Viimeksi muokannut: B12; 18.09.2014 klo 12:10.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
joo sama vaihto-ongelma itselläkin. ei löydy oikein parempaa. Kävin superdukeR:ääkin ajamassa, ja kai se jollain osa-alueella on vähän parempi, mutta joillain jopa huonompi. Ei neljä kertaa kalliimpi/parempi kuitenkaan. Se on kuitenkin ollut pitkään aikaan ensimmäinen sellainen pyörä, joka on edes kilpailukykyinen triumphin moottorille. Silti kun löi triumphin käyntiin koeajon jälkeen, niin se tasaisuus lievän tärylätkän jälkeen oli miellyttävä ja vääntöä nyt löytyy kummastakin.
itse olen havainnut saman, että AGM akkua tai geeliakkua en voi pitää, koska triumphi lataa tyhjäkäynnillä reilun 14 volttia, mutta maantiekierroksilla jotain 13.6V. Joten vaikka ajaisi kuuhun ja takaisin, niin AGM akku on aina vajaassa latauksessa.
Ostin sen takia perus yuasa lyijyakun, joka on nyt toiminut muutaman vuoden tosi hyvin. Peruslyijyakku kun tulee täyteen millä tahansa latausjännitteellä joka on isompi kuin napajännite, vie tietysti vain pitempään.
Triumphi pystyisi melko helposti tekemään kilpailukykyisen moottorin superduker:lle, tekisi vain triplen 1290cc:ksi. ja niillähän on jo semmoinen kone adventure mallissa.
Street triple on kanssa 675, joka on ihan älytön koko, kun enskassa on 800:sena samaa konetta, tekisi nyt sen streetinkin sille koneelle.
Oikeastaan tämä kehityskulku on melko helppo huomata esim jos seuraa porsche 911 historiaa, koneen kokoa vaan hilaa ylöspäin pikkuhiljaa. Muuten jää kehityksestä jälkeen.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
mun mielestä on.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Sama mutu on.
Korjataan sen verran, että kylmänä pyörittää ehkä 5-6 kierrosta, kunnes syttyy. Lämpimänä ärähtää välittömästi. Samoin jos käynnistyksen keskeyttää ja painaa uudelleen, syttyy heti. Outo logiikka. Joskus muinoin amoriikan foorumilla sanoivat olevan kytköksissä öljynpaineeseen.
Viimeksi muokannut: B12; 19.09.2014 klo 14:56.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
mietiskelin tuossa, että takapotkuongelma voi itse asiassa olla sprag clutch ongelma. Kun startti pyörittää konetta niin huono sprag clutch voi lipsahtaa kun koneen puristus tulee vastaan. tähän jos sytytetään, niin kone lyö takaisin ja terävässä liikkeessä sprag clutch kyllä yleensä pitää.
vaihdoin tuossa öljyt ja katsoin startin kopan alle, näytti kaikki ok:lta, yksi huomion arvoinen seikka on se, että startin akselin pään ratas on niin pieni ja seuraava niin iso, että koko kuorma on 'yhdellä hampaalla'. Mutta niin se taitaa olla kaikissa pyörissä.
jos taas takaisinpotku tulisi sammuttaessa, niin kerran tuossa ajoin talliin vaihde päällä ja sammutin siitä vaihdepäällä. Kone tuntui sammuvat nopeasti ilman mitään äänitehosteita vaikka kytkin oli pohjassa. Pitääkö tässä ruveta oikein hifistelemään sammutuksienkin kanssa ja sammuttaa vaihde päällä ja nostaa kytkin kitkaan asti.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ei varmaankaan ole niin kauhean kriittistä kuitenkaan. Jos kone sammuttaessa vähän heilahtaa taaksepäin puristusta vastaan, ei siinä mitään paikkoja rikkovaa voimaa enää ole, kun ei sytytä.
Starttaa kyllä hienosti kun on uusi biliteman geeliakku taas.edellinen oli jo jotain 7 kesää vanha ja tänä kesänä alkoi osoittaa väsymisen merkkejä.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Mitenkäs täällä talvi huollot lähteny trumpeteille käyntii?
Viime talvena jouduin uusimaan sen sprag clutchin, putsasin kaapeli liitokset ja hommasin uuden yuasan akun ja kesän rokkasi ilman ongelmia. Jotain 6000km tuli ajeltua.
Alku syksystä kuitenkin jäin tienpäälle kun pyörä ei lähtenytkään käyntiin. Ongelma kuitenkin ratkesi kun sain kaverilta apuvirtaa.
Nyt sitten vasta kerkesin alkaa asiaan perehtymään lueskeltuani näitä juttuja latausongelmista. Mittailin niin oma pyörä ei anna latausjännitettä nyt kuin 12,5v maantiekirroksilla ja tyhjäkäynnillä vielä vähän vähemmän. Näyttäisi siis siltä että olis tuo jännitteensäädin mennyt hajalle. Pyörähän siis on -05 ja niissä on ollut noita ongelmia.
Kysympä siis että kannattaa tilailla se alkuperäinen "paranneltu"? säädin vai onko joku kokeillut modailla jotain muita näihin(B12?). Tuolla isossa maailmassa ainakin jotain sellaista on tehty.