No tulinpas sitten mökille Honulla ja siinä meni autoa ja muut välinettä ja sitten oli yksi mopopoika, jota kaikki varoen väistäen ohitti. Niin minäkin. No sitten se mopopoika tulikin perääni ja sitten ajeltiin peräkanaa semmonen 65 KMH autojen välissä, ja kenenkään ei tarvinnut varoa ketään, koko liikenne oli paljon jouhevampaa. Väittäisin, jotta jos mopojen suurinta sallittua nopeutta nostettaisiin, se lisäisi turvallisuutta, ehkäpä ne skootteritytötkin oppisivat ajamaan hiukkasen nopeampaa - ajaa niistä osa tosin jo nytkin. Ja tämä siis tapahtui tänään, tuossa pari tuntia sitten.
<p>.</p>
no mää just äsken naureskelin kun tuli skootterityttö aivan sadananlujaa ja kanttas tosta ympyrästä jarruttamatta korva maassa, kulki senkin skootteri ainakin saman ellei jopa kovempaa...![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Mutta mitäs sitten kun nämä veijarit ajelee pyörätiellä 80km/h, niin kuin tuossa pari pv. takasin ajelin mopon kanssa rinnaten. Tosin erona oli se että minä ajoin siellä missä kuuluikin, ehkäpä hänenkin olisi ollut syytä ajaa ajoradan oikeassa reunassa noita nopeuksia.
Mutta totta ehkäpä tämä nykyliikenne olisi jouhevampaa jos nämä mopot ja bensalenkkarit (mopoautot) kulkisivat sen 60km/h niin pysyisivät virran mukana.
Kuitenkin sieltä tulee sitten se egoilia ison vekselivetosen mersun kanssa kun on pakko päästä ohi, vaikka se ajaisi 60km/h 50 alueella.!?
E: Ajoipa tossa yks päivä myös 4kaistasella tiellä bensalenkkari 100 alueella ohittavien kaistaa, osaan vaan kuvitella paljonko vuvuzelat on soinu siinä takana.
Tyttö bensalenkarin ratissa on varmaan syöny hubba bubbaa ja pyöritelly sormillaan hiuksia ja ihmetelly et mitäs tee siälä mull tööttäätte.?
Viimeksi muokannut: Pavel Pude; 09.06.2013 klo 00:00.
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
meijän likan löpöämpäri (mopoauto) kulkee viimisen huollon jälkeen 74 gepsin mukaan ja likka jo sano ettei se enää kehtaa ajaa sillä täysillä
eikä sitä oo viritetty, sen variaattorion vaan sen verran kulunut, 52tkm 3vuodessa
no ei kehtaa enää muutenkaan kun sai autokortin...![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Minkä takia täytyisi nostaa nopeutta? Niin että kun 80-alueella se mopoauto ajaa sitä 65 km/h niin on entistä hankalampaa mennä autolla siitä ohitse? Eiköhän se 45 km/h riitä, noillakin nopeuksilla ne kaatavat niitä mutkissa
Se liikenteen lukeminen mopoikäisillä (ainakin joillakin) on vielä vähän hakusessa, joten pidetään se nopeus vaan siellä samassa, tulee vähemmän vauriota jos pääsee kolahtamaan.
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
On tästä nyt muutama vuos aikaa kun ajelin Tuusulanväylää aamulla aikasin töihin ja musta tööttäs Honda Monkey ohi. Tai no se oli Skyteam ja kulki niin maan penteleesti, loksahti hieman leuka auki. Kun siittä alkujärkytyksestä tuli selvittyä niin se olikin piikkirekisteröity sellanen, no monkey... ...hämmentävää...
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Ja sitten heti alkuun, niin ei sekoiteta niitä nelipyöräisiä näihin kaksipyöräisiin. Tästä nopeuden nostamisesta on kommentointia ollut viranomaistaholtakin - että hyvin voisi.
<p>.</p>
Superbike #7
Jos mopot saisi kulkea 65 km/h, niin siinä vaiheessa niillä ei ole enää asiaa kevyenliikenteenväylille, ellei sitten sinnekin saatais oma nopeusrajoituksensa, tyyliin 30 km/h.
Kyllähän noi mopojen ohittelut aikamoisia vaaratilanteita aiheuttaa, en varmaan uskaltaisi mopolla itse kulkea...
Mutta toisaalta jos kulkisivat kovempaa, niin Darwinilla olisi kyllä hommia. Ainakin meilläpäin saa ajaa autolla/mp:llä tosi kieli keskellä suuta, kun mopoilijoita sinkoilee liikenneympyröissä ihan sieltä sun täältä. Eikä ne pysähdy yhtään kattomaan, onko liikennettä. Koittavat vaan roikkua kaverin peesissä mukana.
Kyllä niillä osalla viiraa oikeasti päässä, olin tuossa taannoin kotilolla liikenteessä, saavutin kaksi mopoiliaa ketkä sitten ajoivat rinnatusten + siitä että ne ei ollu viritettyja vaan kulkivat sen ~45km/h.
Siinä paikkaa odotellessa että on hyvä kohta lähtee ohi, niin päätti tämä toinen paukapää vetää endoo siinä mun edessä no tollanen enduromopo toppaakin aika nopiaan tuollaisesta vauhdista.
Eikä se sitten vielä siihen loppunu kun risteyksen jälkeen tuli kohta missä oli leveyttä melkeen neljän kaistan verran, päätin että nyt meen ohi kun se on turvallista mutta tämä nuoriherra kaikessa viisaudessan päätti ruveta kiilaamaan...
Että tämmöst tääl turuuus.
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
lisäksi suuressa osassa vehkeistä suunnittelu on nimenomaan perustunut kovempiin nopeuksiin, ja kun ne yritetään kuristaa Suomen lakeihin, niin moottorista tulee tukkoinen ja saastuttava. Esim variaattori rajoitus on sama kuin ajaisi autolla maantiellä kolmosella, bensaa kuluu hulluna. Sama se on skoottereissa. moposkootteri voi viedä 4,5 litraa sadalla normina, ilman variaattorikuria voi kulutus pudota litran. Sillä on jo jotain merkitystä saasteidenkin kannalta, jos maassa on parikymmentätuhatta skootteria. ja jokainen vie litran liikaa.
Ohi pääsee mopoista kyllä, mutta monissa sivuteillä ja kylänraiteilla, voi olla 10km pätkiä, joissa on vuorotellen jakajia yms ja 60 rajoitus, vakiomopo hidastaa jonon sinne 45:teen ja tolla 10km pätkälle se aiheuttaa noin 20-100 ohitusta riippuen kellonajoista/liikennemääristä. Ei kai kukaan voi väittää, että on turvallisempaa ajaa mopolla 45 ja tulla ohitetuksi monta kymmentä kertaa päivässä vs siihen, että ajaa 65 ja ei tule ohitetuksi ollenkaan.
Todennäköisesti tässä käy niin, että kun aikanaan ensin vastustetaan valtion puolesta ja poliisi valvoo ja sakottaa monta kymmentä vuotta ja asiakkaat maksaa tuhansia, niin lopulta järki voittaa ja sitten sallitaan 65 mopot ja taas voi miettiä, että minkä takia ihmisiä on kiusattu montakymmentävuotta turhaan.
Toinen järjettömyys on se, että jos mopo olisi vakiovariaattorilla ja putkella joka tekisi siitä tehokkaan ja taloudellisen, niin siinä ei saa olla elektronista rajoitinta, joka olisi kuitenkin se kaikista järkevin, koska se rajoittaisi vain huippunopeutta ja tarkasti. Nyt yritetään rajoittaa huippua välityksillä ja teholla joka on aika pirun vaikeaa, kun jokainen ymmärtää, että polkupyöräkin menee 45 aika kevyesti. Eli moottorin pitää olla ihan järjettömän tehoton, että vehje ei menis yli 45.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Ajelin viime viikolla töistä kotiin Kehä 1:stä länteen päin, kun Pakilan liittymästä lasketui kehälle ihan aito Suzuki PV50.Ajattelin että mitäköhän se kehälle ajelee, mutta poikapa veteli reteesti vasemman puoleisimmalle kaistalle ja ajeli siinä mun edessä samaa 80-90 km/h kuin muutkin...
Oman mittarini mukaan mopolla oli parhaimmillaan (tai pahimmillaan) vauhtia 94 km/h. Eipä voinut kuin ihmetellä...
-Suzuki Bandit 1250s-
(ex Kawasaki ZR7)
Kaupunki/taajama on selkeästi oma alueensa ja "pöndetiet" omansa.
Koko mopohommahan on taaksepäin tarkastellen pahasti "historian vankina" niin
pääasiallisen liikennöintiympäristön, kaluston kuin vanhakantaisen laisäädännönkin suhteen.
Nykyinen tilanne on ihan pikkasen erilainen.... kai.
Olisi ihan avartavaa pohtia kokonaisuutta jos olisi jonkinlainen todellisuuteen
pohjautuva käsitys siitä, kuinka tuo mopojen kokonaismäärä ja niiden liikennöintiympäristö
jakautuu.
Ihan vaan siltä pohjalta, että tuo mopon käytännön nopeus ei ole "pusikossa soratien/valtatien reunassa"
minkäänlainen liikenteen sujumis/turvallisuusongelma, mutta sama laite on kaupunkien/taajamien
kevyen liikenteen väylillä ja/tai 50-60 raj.alueilla taas täysi fiasko.
Onko meillä todellisuudessa "kokonaisongelma", vaiko vain osittainen/paikallinen ongelma......
ja miten ne sitten "konkretisoituvat" esim. tilastojen puitteissa.... ym... joita aina kuitenkin
tarvitaan kun muutoksia/päätöksiä aletaan sorvaamaan. Lobbaustahan nyt ei toki pidä aliarvioida,
mutta se on oma elementtinsä sopassa.
Toisaalta..... jos nykyisillä mopoilla mennään sujuvasti liikennevirran mukana esim. juuri 60-alueilla,
vaikea keksiä miten se voisi huonontaa mitään asiaa missään.
Samalla olisi mahdollista putsata ne kategorisesti täysin pois taajamien ruuhkaisilta
kevytväyliltä.... niiltä joilla ajo on sallittu.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ei unoheta tästä listasta hattupäisiä miehiä. Ne on pahimpia. Alla yleensä nissan cashcow
Muuten olen sitä mieltä että jos ne mopot kulkis sen 60 (tai siis ilmeisesti ne kulkeeki?) se olis turvallisempaa liikenteessä. Toki sittenhän niillekkin tulis liikenteeseen yksi lisätekijä eli nopeuksien seuranta ja väistämättä ylinopeussakot. Ja mites ne mopojen rungot, onko ne tehty siihen 45 km vauhtiin vai onko se se ja sama runkonopeudessa kulkeeko 45 vai 65? Minen tekniikasta ymmärrä tuon taivaallista mutta eikös niillä joku runkonopeus oo määritelty? Sittenhän niissä on käsittääksein ainaki osassa mopoista myös esim. maksimikantavuus merkattu, niinku esim. GuessWhon Irinassa jossa se on 100 kiloo. En ole mennyt kyytiin kun se menee yli jo kuskin alla![]()
Viimeksi muokannut: -Anu-; 13.06.2013 klo 12:18.
Mopovapaa vuosi
Exät YaRRu R6R ratavinkulelu Orkku FZ1-S Mutkaporkkana CBF1000S CBF600S FZ6S Intruder 600
Minun mielestä mopoautojen nopeutta saisi nostaa niin, etteivät vielä 60 rajoituksella tekisi jonoa taakseen. Maantielle nuo eivät kuulu ollenkaan ja jos voisin, niin jotenkin rajoittaisin niiden ajelua jo 80 alueella. Maantiellä hengenvaarallisia laitteita niin mopoautoilijalle itselleen, kuin muillekin tiellä liikkujille.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
WhatKyllä ainakin omassani on nimenomaan variaattorista mittaava elektroninen, joka leikkaa just eikä melkein 45 mittariinsa, ajeli sitten ylä- tahi alamäkeä - tai leikkaisi jos en olisi johtoa irrottanut
Ja siinä se juttu sitten tuleekin. Tuon elektronisen rajoittimen ohitus, ainakin tässä tapauksessa, on niin lapsellisen helppoa kun valmistaja on oikein ystävällisesti laittanut jopa kokonaan oman liittimensä CDI:hin tuolle johdolle. Noissa mekaanisissa joutuu sentään näkemään edes hiukka vaivaa, avata ruuveja ja/tai vaihtaa osia = ne tod.näk. myös pysyy siellä paikoillaan paremmin => onko elektroninen lopulta hyvä, ainakaan lainsäätäjän vinkkelistä
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mun mielestä kanssa toi 65 olis sopiva vauhti sillä edellytyksellä että ajokorttitestissä olis psykologinen osuus mukana jolla sulottaisiin loppuiäkseen bussinkäyttäjät esiin.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Menishän tuo värkki oikeesti kovaakin.
Löylynpuute ei vaivaa kun vääntää siihen paikoilleen
vanhan ilmajäähy 80 RM:n tekniikan joka on vieläpä iskussa.
Ongelmaksi tulee vällärit normaalilla rengas/vannekoolla.
Ei tahdo onnistua riittävät rataskokojen muutokset
noihin raameihin ja tehoihin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kaverilla oli tommonen sen 30 vuotta sitten, oli piikin koneella, ongelmaksi muodostui takarenkaan laakerit, ei löytyny tarpeeksi kestäviä.... Itse ajelin sitä ennen Monkeylla, jossa oli Dax:in kaasari ym., se riitti hyvin....
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Tämän voi tulla helposti toteamaan vaikka elokuussa 24.8.2013 Tattiksen kartingradalle. Siellä ajetaan silloin vuosittainen Helsinki MopoGP kisa. 6 tunnin endurance kisassa ajetaan viritetyillä mopoilla ja nopeimmat ottavat helposti Tattiksen lyhyen pääsuoran päähän lähes 100 km/h nopeuden ennen 180 asteen mutkaa.
Täältä löytyy lisätietoa.
Pekka T
Kyllä ne mopot on ihan lakien mukaan rajoitettu siihen 45'een muuallakin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Moped
fillarilla 45 ei mene rikki normipyöräilijällä kuin isossa alamäessä.
-J-
Kyllähän tolla volkkarilla joutuu karvan enemmän ennakoimaan, eikä ohitus onnistu siihen perisuomalaiseen tyyliin, jossa roikutaan alle metri ohitettavan takapuskurista ja aletaan etsiä pientä pykälää vasta kun vapaata kaistaa on ollut näkyvissä jo viitisen sekuntia. Toisaalta toi volkkari mahtuu mopoauton kanssa rinnakkain samalle kaistalle, mitä ei rantaruottalaisen isolla citymaasturilla onnistu, joten voipi olla jopa helpompi ohittaa volkkarilla ruuhka-aikaan kuin modernilla autolla. ;)
Superbike #7
Saitko edes rekkarin ylös? Tahdon tavata tämän kaverin, joka todistaa, että pk-seudulla elää vielä joku mopoikäinen, joka osaa virittää mopoa muutenkin kuin rajoittimet poistamalla. Tahi sitten on vähän avomielisempi faija ollu ruuvaamassa.
Omaan mopoaikaan taisi paras kaupan hyllyltä ostetuilla osilla rakennettu PV kulkea auton mittariin ~140km/h huitteille. Ja tämä siis 15v pojankloppien yritys-erehdys metodilla. Nykyisillä tiedoilla tuosta padasta saisi huomattavasti enemmän irti. Sitten oli näitä jotka heitti RM:n padan mopon runkoon, mutta se on mun makuun vähän huijausta. :P Nyt rupes polttelemaan, että pitäsköhän raahata tuo vanha mopon raato maalta kaupunkiin ja kokeilla mitä siitä saa irti.
Edit. Isoin ongelma noissa yli 100km/h kulkevissa tossumopoissa oli se, että kumit ei kestäny niitä vauhteja kovin hyvin vaan sulivat alle ja katosivat silmissä. Toinen pikku ongelma oli se, että ne rumpujarrut ei oikein kestäny peräkkäisiä jarrutuksia noista nopeuksista kovin hyvin. Jarrupalat kirjaimellisesti räjähtää pölyksi muutaman kovemman jarrutuksen jälkeen.
Superbike #7
PV:tä ei liene "muutamaan" vuoteen enää valmistettu lainkaan = eiköhän tuonkin yksilön rek.otteet ole aika monen käden kautta jo kiertänyt ja mistä sitä tietää missä omistushistoriansa vaiheessa tuo on ruuvattu nykyisiin nopeuksiinsa
Ja tuo että vedotaan mopon nopeuden nostossa siihen että kyllä ne rungot ja jarrut kestää, niin... No kestää ja "kestää". Se että samaan runkoon ruuvataan ihan tehtaallakin 100cc moottoria ei tee siitä rungosta/jarruista yhtään sen parempia kuin 50cc runko olisi. Pysähtymismatkat on aika onnettomat näillä "jarruilla" vrt. edes ihan oikeisiin piikkeihinkin, saati suurempiin. Pysähtyyhän tuo nyt 100km/h nopeudesta rumpujarruillakin, se siitä kiinni ole, vaan kuinka pitkällä matkalla tahi kuinka usein tämä on toistettavissa ennen kuin jarrut käpsähtää![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08