Kyllä tulee aikalailla urien välissä ajeltua. En usko, että tien kaltevuus tuota selittää, sen verran reunassa pahiten kulunut kohta. Linjausongelma mullakin kävi mielessä, mutta mietin että voiko se vaikuttaa noin reunaan, ja linjauksen pitäisi olla kunnossa kyllä. Ei tässä muuten mitään, uutta rengasta voisi kohta vaihtaa alle, mutta mietin vain että teenkö jotain väärin, ettei uusi rengas kuluisi samanlaiseksi.
Keula tai svingi mutkalla, tai linjaus pielessä. Ajaessa päästä kädet ohjaustangosta, jos ei kulje suoraan niin linjaus on pielessä -> säädä takarengas niin että pyörä kulkee suoraan kun päästät ohjaustangosta irti.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kyllä se poijjaat vaan niin on että se tien kaltevuus sen renkaan toispuoleisesti kuluttaa. Näinhän tässä ketjussa suuren rengasfirman edustajakin totesi. Omissa pyörissä ( 8kpl ) on renkaat aina kuluneet enemmän tai vähemmän toispuoleisesti ja aina vasemmalta puolelta. Ja kun kesän aikana eri pyörätaphtumissa voi todeta sama ilmiö on muissakin pyörissä ja aina niissäkin vasemmalta puolelta. Jos renkaan kulumisen aiheuttaisi jokin muu kuin tien kaltevuus niin jo vahingossakin muutama rengas olisi kulunut oikealta puolelta enemmän mutta sellaista ei vain silmiini ole koskaan osunut.![]()
![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Mitä tuota kuvaa kahtoo, ni ei varmasti johdu noin suuri kulumis ero pelkästä tien kaltevuudesta. Sen ymmärtäisin jos kumi on kulunu keskiosan vierestä vasemmalta puolen, mutta tuolta kauempaa ja noin selvästi.Tuohon vaaditaan jo 20% kallistuskulma jotta se tuolta kuluu. Nyt on kyllä jokin muu häikkä, ku on noin revityn näkönenki tuo vasen laita. On kyllä sen verta paha, jotta ketjulinjakin pitäs olla ihan päin honkia jos tuolta kuluu.
Yamaha T7 World Raid -22
Honda CB1000RA -10
Omat renkaat alkoivat kulua tasaisesti siitä lähtien kun aloin pitää riittävästi rengaspaineita. 0.5 bar yli suositusten katuajelussa kuluttaa renkaan tasaisesti (ei laineita/toispuoleista kulumista) ja kestää pitkään..
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Mulla oli moottoripyöräharrastuksen alkuvuosina paha tapa ajaa renkaat aina aivan loppuun eli ihan kankaille saakka. Rahasta oli nykyistäkin enemmän pulaaNoudatin silloin erään rengaskauppian neuvoa etta laittaa renkaisiin paineiksi VÄHINTÄÄN sen mitä valmistaja suosittaa eli lähemäs 3 Baria. No näin tein ja tietämättäni oman paineilmakompressorin painemittarin virhenäyttämästä, joka näytti siis n. 0.5 Baria liian vähän, latasin renkaisiin sitten reilut 3 Baria painetta. Todellisuudessa painetta oli siis lähemmäs 4 Baria!
Rengas kesti kyllä kilometrejä hyvin mutta kun ne kankaat sitten taas kerran alkoi tulemaan nkyviin niin kyllä ne kudokset taas kerran renkaan keskilinjan vasemmalta puolelta ensin näkyviin tuli. Rengas siis kului vasemmalta puolelta enemmän. Omakohtainen kokemus on ettei se painekaan saa rengasta kulumaan tasapuolisesti vaan se kohta kulutuspinnasta joka eniten on kiinni tiessä kuluu nopeammin ja enemmän.
![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Kertokkeepas minulle miksi renkula kuluu tämän näköiseksi
Kyseessä siis ison banditin alla pyörinyt Z6. Tarkoista kilometreistä ei ole tietoa, mutta ainakin 8t tuolla on valuteltu. Viimeiset rontti pari tonnia paineet on ollut n. 3 bar, sitä ennen muutama tonni n. 2,7 bar ja aiemmista paineista ei tietoa (2,5 oli kun tuon ostin). Viimeisen kuuden tonni matkalla kaksi päällä ajoa on ollut aika paljon, radalla on pyöritty pari päivää.
Tuo on siis keskeltä kulunut kuten odottaa sopiikin, mutta mikä kumma tuon sivun on saanut kulumaan noin paljon? Keskikohdan ja kuvassa näkyneen kuluneen kohdan välillä on myös varsin väkevä kulma. Onko nuo paineet ollut yksinkertaisesti liian pienet isolle kuormalle ja mutkissa tuo on sulanut alle (no ei ehkä sulanut jos kuitenkin yli 8 tonnia on menty) vai onko tuohon joku muu syy. Vasen puoli on kulunut hieman oikeaa enemmän, mutta tuo pieni ero varmaan johtunee liikenneympyröistä jne.
Taas on seuraavakin rengas kulumassa aivan identtisesti samalla tavalla... täytyy vaan tosiaan sitä painetta lykätä vissiinki enemmän sinne kumiin...ja toki näin keväällä tiet on aivan sairaan karheita ja mä tuppaan yleensä ajamaan oikeanpuoleisessa rengasurassa niin varmaan sit se noin kuluu kun tulee keikuttua sen uran ja urien välin kohdalla tiessä...eli kai se enempi sitten ottaa vasemmalle puolelle kiinni se kummi....?? Ja iso bandit on mulla kans, että jos se onki pyörässä vika... ;-)
Soon sillälailla.....että millälailla.....
Pyöräyttää renkaan vanteelle toisin päin, kun siitä on ajettu noin 70% ja taas mennään pitkälle kohti auringon laskua. Nuuka kaveri ajaa näin vielä sen pari tuhatta kilsaa extraa takakumilla![]()
Näin on... käytännön kokemuksena voin sanoa, että tuolla pyörimissuunnalla ei ole mitään merkitystä muutoin kuin sadekelillä ja silloinkin vika on jo enemmän korvien välissä, jos tiellä on sateella niin kova kiire. Mutta tuo kääntö nyt ei ole mikään suositus, vaan mahdollisuus. Suosittelen kaikille niin hyviä ja uusia renkaita, kuin lompakko kestää.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Motorenkaassa päinvastaisia kokemuksia. Viime kesänä 1.8 paineita ja kilsoja 2000km, takarengas kului tänä aikana yhden millin. Tänä kesänä paineiden nosto jonnekkin 2.6 tienoille ja 2000km matkalla katosi renkaasta 3mm. Ajoa aivan samanlaista molempina kesinä, ei kuminpolttoa vaan normaalia katusurauttelua ja hiekkateitä.
Asiasta juttelin hemmojen kanssa jotka työkseen on näiden motojen kanssa tekemisissä, siellä sanottiin että motorenkaiden paineet keikkuu 1.8-2.0 välissä. Jos takarengas kuluu kantikkaaksi niin painetta on liikaa, pienemmillä paineilla rengaspintaa on enemmän tiessä ja kuluminen vähäisempää.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jännä miten kokemukset/neuvot menee ristiinItse nostin tuosta 2,7 bar:sta kolmen hujakkeelle yhden pitkän uran moottoripyörien myynnin&huollon parissa tehneen vinkistä.
Mutta tosissaan palatakseni tuohon kymysykseeni niin eniten minua siis ihmetyttää, miksi tuon kuluneen keskikohdan ja kuluneen sivuosan väliin jää tuollainen vähemmän kulunut kannas. Tuossa gumeksessahan taitaa olla keskellä eri seosta, mutta tuo kulma niin hyytävä, että kyseessä ei voi olla ominaisuus.
En muista mitä rengasvalmistaja tarjoaa paineeksi. Mopon ohjekirja tarjoaa muistaakseni soololle 2,3/2,5 ja kaksipäällä 2,5/2,7 noin ulkomuistista heitettynä..
Edit. Tuo kääntäminen pelastanee tässä tapauksessa vain jos renkaan "kääntää" nurinkurin ja sisäpuolella taitaa olla kuviota jo uutenakin hieman kehnosti![]()
Bandiiteissa varsinkin kannattaa kertaalleen nähdä hieman vaivaa ja rihdata
ketjulinja aikuisten oikeesti suoraan.... ja tehdä sitten joku
"oma sovellus" jolla saa sen suoraksi niillä pelin omilla mittamerkeillä.
Ne kun ovat aika lapselliset ja lerpottavat joka suuntaan.... milloin mitenkin.
Kääntyilevät varsinkin kiristettäessä ja arvo sitten siitä kylmiltään mikä osa
on mihinkin suuntaan.
En nyt lähtis väittämään että pienet ketjulinjan heitot saa pelin menemään
kylki edellä ja/tai syömään rengasta merkittävästi, mutta yllättävän monen mopon
ketjulinja on ihan päin persettä.... riippumatta siitä missä sitä huolletaan.
Ketjuja kun kuitenkin tiukkaillaan joskus "huoltojen" välilläkin.
Katupeli, varsinkin painava sellainen, katurenkain, huutaa kyllä normaalissa yksipäällä
"tourinkiajossa" sen 3.0 - 3.1 taakse ja vastaavasti kympin-kaksi vähemmän eteen.
Puhutaan tietenkin "todellisista" kylmäpaineista.
Aina vaan on se yleinen ongelma että normimittarit, normi ilmapaikoissa näyttää
jokainen mitä näyttää.... jos nyt mitään edes näyttää.
On vähän sellainen tuntuma, että moni "ohjekirjan mukaan".... 2.6- jotain menevä
ajeleekin todellisuudessa pääosin selvästi alle 2.5:n paineilla.
Niistä kummeista kun vielä tuppaa sitä painetta oikeasti hiljalleen katoamaankin.
Talviseisonnassa, lämpimässä tallissa, tahtoo sitä painetta vaan "kadota" kympin per kuukausi.
Sitten jos/kun lähdetään oikein vetohommiin joissa kumia pakataan oikein kunnolla
ja pitkään runttaamalla, voi ehkä niitä 3+ paineita hieman miettiä uudestaan.
Kuski, mopo ja kumi toisaalta nauttii samoista asioista..... kallistamisesta mutkaan.
Iloinen kumikin elää pitkään.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
oliko nyt vastakkain loppukesän 2tkm vastaan alkukesän 2tkm.. asfaltin karheus syö melkeen puolet nopeempaa
pintaa.. ihte aja 70% pinnasta yli 3 paineilla ja sit ku lähenee sakkopintaa nii 1.8 paineilla kankaille.. pikku paineilla kumitapaa asfalttia suuremmalta alalta ainaki mustien rantujen leveydestä päätellenois varmaan fiksumpaa ajaa koko ajan liki 2 paineilla mut tykkään lämmittää renkaan joka aamu pikku luisuilla sen farmari volvon edessä
![]()
jokaisessa meissä asuu pieni ghostraider
zx-10r-04 ex
dr-800s-93
ktm duke 620 -96
zx10-r -08
^Yksinkertaisesti se on osa renkaasta joka ei ota tiehen kiinni suoraan ajaen kuten ei myöskään mutkaan kantaten. Kannattaa joskus käydä kallistelemassa sitä mopoa paikalla ollessa ja katsoa konkreettisesti mikä osa renkaasta ottaa milloinkin maahan. Jos et aja mutkateitä renkaan pinta-alaa tasaisesti kuormittaen niin renkaasta tulee kantikas "suoraan motarilla" ja "hanaa liittymissä" ajolla.
Kyllä se rengas minullakin kuluu hieman enemmän vasemmalta puolelta. Johtuu siitä et nassikkana tallista lähtien eka mutka oli vasemmalle ja vieläkin on luontevampaa kääntyä vasempaan mutkaan. Tämä selittää sen mitättömän eron. Tämä kulumisen ero on pienentynyt kun olen koettanut panostaa oikeaan kääntyvien mutkien ajosuoritukseen.
Siis tälläisellä rauhallisella touring vauhdilla ajaessa laiskalla hondalla.
Ajakaa pari viikkoa oikealle kääntyvät mutkat agressiivisemmin ja vasemmalle kääntyvät normaalisti niin ihmettelen jos ei kuluva puoli ala muuttua.
Edit: jos olette lähdössä ajalemaan pitkin suomen pikkuteitä etelä-suomesta ylöspäin pohjoiseen niin vaihtakaa ennen reissua etenkin edes vähän kantille kulunut eturengas uuteen. Tien pinnassa olevat aura-auton urat vievät kulunutta rengasta kuin pässiä narussa. Ei vaarallista mutta pilaa tehokkaasti ajamisen fiiliksen kun odotat jo seuraavaa muljahdusta mutkassa...
Viimeksi muokannut: Diesel; 10.06.2013 klo 13:08. Syy: Typoja
En mä niin siitä sadekeliä, vaan pinnan liitoskohdan kestävyyttä. Kunhan nyt mainitsin, kun ei se niin yksioikoisesti mene, että vaan kääntää ympäri. Kaikkea toki voi ja saakin tehdä, kunhan tietää mitä tekee ja mitä rajoituksia tekeminen tuo tullessaan. Kuten vaikkapa yhdellä pyörällä ajaminen. Mutta tää nyt menee jo aiheesta kilometrin sivuun.![]()
"Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
-lentäjä-
4PU3-010 A