Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Nyt olisi taas hyvät neuvot kalliita.
    Kyseessä on -86 Honva VF1000F2, joka startatessa ei pyöritä konetta kunnolla. Autolla kun antaa apuvirtaa niin kone pyörii hieman paremmin, muttei mitenkään kovin iloisesti vieläkään. Löin virrat akulta suoraan startin napaan, mutta ongelma oli sama. Nyt otin startin irti ja koitin akulla niin kyllä se ainakin ihan perkeleesti pyöri eikä mitään sivuääniä eikä klappeja ollut. Sen verran purin sitä, että sain hiilet näkyviin ja kunnossa näyttivät olevan. Voiko tuossa silti olla joku 'piilevä' vika, joka esim. maadoittaa startatessa?

    Kuulin sellaista juttua, että jos startin kytkin ( ? ) luistaa niin oire olisi juuri tällainen. Itse asiassa startatessa kuuluu sellainen ihmeellinen laahaava ääni, jollaista en ole mistään pyörästä ennen kuullut. Miten tällainen vika todetaan ja onko työläs / kallis korjata?

    Loppuun vielä niille jotka jaksoivat tänne asti lukea, että akku on uusi ja kunnossa ja kun pyörän saa käymään niin se käy ihan hyvin ilman mitään sivuääniä.
    Kiitos!
    PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
  2. #2
    Kyllähän se startti pyörii varmasti ihan helvetisti ilman että siinä on moottori kuormana perässä.
    Jos kone ei ole leikannut kiinni ja pyörii ihan normaalisti niin startti ottaa varmaan runkoon käämityksestä.
    Voipi myös olla päiden puslat väljät= kun solenoidi nakkaa startin hammasrattaan vauhtipyörälle niin se tavallaan vääntyy vähän ja voima jää siihen. Yleensä itse tuossa vaiheessa vaihtasin koko startin, eli jos puslat ovat jo väljät niin klappia löytyy varmaan muualtakin.
  3. #3
    CBX-750:en starttikytkimen sai luistamaan,kun laittoi sisään auton synteettiset öljyt, joilla taasen hydrauliset nostimet olivat hiljaa Tällöin startti kylläkin pyöri, mutta ei käynnistänyt konetta varsinkaan kuumana. Komppaan kyllä edellistä kirjoittajaa.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  4. #4
    Lainaa marvaisa kirjoitti Katso viesti
    Kyllähän se startti pyörii varmasti ihan helvetisti ilman että siinä on moottori kuormana perässä.
    Jos kone ei ole leikannut kiinni ja pyörii ihan normaalisti niin startti ottaa varmaan runkoon käämityksestä.
    Voipi myös olla päiden puslat väljät= kun solenoidi nakkaa startin hammasrattaan vauhtipyörälle niin se tavallaan vääntyy vähän ja voima jää siihen. Yleensä itse tuossa vaiheessa vaihtasin koko startin, eli jos puslat ovat jo väljät niin klappia löytyy varmaan muualtakin.
    Onko tuossa bendixiä yleensäkään, vai kiinteät välitykset ja vapaakytkin?

    Ainakin kotarissa alkaa näin syksyisin vapaakytkin luistamaan satunnaisesti kun on vielä suviöljyt koneessa ja öisin vähän vilpoisampaa.
    Tai sitten ei ehdi ottamaan ollenkaan kiinni, startti pyörii kyllä vauhdilla mutta kone pysyy paikallaan.
    Vähän tuntuu riippuvan millaiseen asentoon on kone sattunut pysähtymään.
    Äänet on joka tapauksessa kohtuullisen rouheat...

    Hiilien liikkuvuus kannattaa tarkistaa, ei se pituus riitä jos ei ole liikettä, ja muutenkin putsailla startti sisältä.
  5. #5
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Onko tuossa bendixiä yleensäkään, vai kiinteät välitykset ja vapaakytkin?
    Juu, taas tuntuu olevan puurot ja vellit sekaisin. Enpä ole yhtään pyörää nähnyt, jossa starin yhteydessä olisi bendix, eli starttisolenoidin avulla kytkeytyvä veto startilta moottorille. Näissä on kaikissa solenoidi (=rele) joka kytkee virrat startille starttauksen ajaksi, startin yhteydessä oleva vapaakytkin hoitaa tuon autoissa käytetyn bendixin tehtävän.
    Startti ja/tai vapaakytkin purkuun, noihin kanitteluihin (=startin vajaaseen pyörimiseen) vika yleensä löytyy startin sisältä (hiilet/laakerointi), jos taas startti lyö tyhjää, vapaakytkimestä.
  6. #6
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Enpä ole yhtään pyörää nähnyt, jossa starin yhteydessä olisi bendix, eli starttisolenoidin avulla kytkeytyvä veto startilta moottorille.
    Guzzi, BMW...
  7. #7
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Guzzi, BMW...
    Seison korjattuna, mutta noihin härveleihin en ole katsonutkaan
  8. #8
    Hmm. Nyt aivan tarkkaan autosähköjä muistamattomana (=unohtaneena). Eikös autossa Bendix/solenoidi toim myös virrat startille kytkevänä "releenä". Ainakin Bemarissa kuitenkin on selkeästi erillinen startti-rele, joka kytkee startin sähköt ohjausvirralla....
    <p>2002-2014</p>
  9. #9
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Hmm. Nyt aivan tarkkaan autosähköjä muistamattomana (=unohtaneena). Eikös autossa Bendix/solenoidi toim myös virrat startille kytkevänä "releenä". Ainakin Bemarissa kuitenkin on selkeästi erillinen startti-rele, joka kytkee startin sähköt ohjausvirralla....
    Juu, ainakin ne Bendixit mitä minä olen aukonut. Eli starttiavain lyö virrat Bendixin kelaan joka magnetoituu, ja vetää sitten startin hampaat vauhtipyörälle ja kytkee samalla "suoran" syötön akulta startille.
  10. #10
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Hmm. Nyt aivan tarkkaan autosähköjä muistamattomana (=unohtaneena). Eikös autossa Bendix/solenoidi toim myös virrat startille kytkevänä "releenä". Ainakin Bemarissa kuitenkin on selkeästi erillinen startti-rele, joka kytkee startin sähköt ohjausvirralla....
    Mitä netistä katselin niin näytti ihan tavalliselta releeltä, tuskin kuitenkaan startin pyörittämiseen vaadittava virta kulkee tuota kautta?
    Ja kun vielä paksut kaapelit on tuotu tuohon solennoidin päähän, ja vasta sitten moottorille...
    Olisiko enemmänkin näihin vaihde päällä,jalka alhaalla, kytkin ylhäällä liittyvä?
  11. #11
    Kyllähän se solenoidikin ottaa sen verran virtaa että hyvä olla rele jo ennen sitä. Solenoidi hoitaa sitten sen vielä isomman virran kytkemisen startille kun hampaat on kohdakkain
    Honda Africa Twin RD04 -91
  12. #12
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Ainakin Bemarissa kuitenkin on selkeästi erillinen startti-rele, joka kytkee startin sähköt ohjausvirralla....
    Piti vähän selata

    Boxereissa on automallinen startti bendixillä http://www.ebay.com.au/itm/BMW-start...item1e72000ea1

    K100 samanlainen viritys kuin "normaaleilla" pyörillä, startissa starttikytkin http://www.ebay.com.au/itm/BMW-K100-...item58956c3257 , ja virrat tuodaan releen http://www.ebay.com.au/itm/1985-1989...item416ac57dbb kautta startille, ei mitään bendixiä.
  13.  
  14. #13
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Piti vähän selata

    Boxereissa on automallinen startti bendixillä http://www.ebay.com.au/itm/BMW-start...item1e72000ea1

    K100 samanlainen viritys kuin "normaaleilla" pyörillä, startissa starttikytkin http://www.ebay.com.au/itm/BMW-K100-...item58956c3257 , ja virrat tuodaan releen http://www.ebay.com.au/itm/1985-1989...item416ac57dbb kautta startille, ei mitään bendixiä.
    Juurikin näin...
    <p>2002-2014</p>