Lähtökohtaisesti penkin ei pitäisi rokottaa TAKAPYÖRÄTEHOsta yhtään, vaan näyttää sen millä voimalla takapyörä rullaa pyörittää. Itse asiassa jos joku penkki rokottaa 15hv 85hv:sta eli n.20% niin mielestäni sitä ei voi käyttää edes suuntaa-antavana tehonmäärittäjänä.(VLU @ Kesä. 09 2004,20:30) kirjoitti
Ja voimansiirron tehohäviö tuppaa olemaan edelleen yleensä alle 10% moottoripyörän tehosta riippumatta.
1198+RG500
Siis mitä? Haluatko välttämättä ilmoittaa tehohävikin prosentteina? Onko tähän joku järkevä syy? Mitä siitä jos joku penkki (jarru) rokottaa sen 10-15 hp? Mitä se haittaa jos se on tiedossa? Enemmän minua haittaisi jos toisin "prosenttipenkkiin" kuvitteellisen, konetehoiltaan 500 heppaisen pyörän, josta vedettäisiin takapyörältä heti sisääntultaessa arvio "että on siinä jotain 450 takapyörällä, tää on tämmönen tää %meän penkki" jnejne.(GAMMA500 @ Kesä. 09 2004,20:51) kirjoitti
Miks vängätä asiasta? Mikään penkki ei ole täysin tarkka, mutta hävikit ei todellakaan ole aina sitä 10 prosentin luokkaa, riippumatta tehosta/pyörästä.
Tässä on nyt menossa puurot ja vellit jokseenkin sekasin mutta mikäs siinä, pistetään omakin lusikka soppaan..
Penkki (siis tällainen malli jossa takarengas pyörittää rumpua, jollaintapaa jarrutettava tai inertiaan perustuva) mittaa nimenomaan _takapyörältä_ saatavaa tehoa, josta sitten voidaan laskea kampuran teho lisäämällä mittaustulokseen _pyörän voimansiirron hävikit_.
Tällä voimansiirron hävikillä ei ole mitään tekemistä käytetyn penkin kanssa vaan kyse on siitä tehosta joka hukkuu kampiakselin ja takapyörän välillä (ensiövedon, vaihteiston ja toisiovedon toiminnassa kun esiintyypi kitkavoimia).
Ja tämä em. voimansiirron hävikki hevosvoimina ilmoitetaan tosiaan yleensä prosentteina.
Tästä nyt vissiinkin oli kyse.
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
totta... alkaa ehkä mennä ohi vähän aiheesta! jammun fzr:hän oli se aihe... vinkkinä vuan!![]()
Rock till you drop...
Sinä puhut penkin hävikistä ja minä voimansiirron hävikistä. *Penkin hävikin tietämällä et voi päätellä moottoritehoa jos penkki mittaa vain takapyörätehon..(VLU @ Kesä. 09 2004,22:43) kirjoitti
Asian tekee hassuksi se, että suomessa on tuskin yhtään sellaista penkkiä (ainakaan kaupallista) joka näyttää alle sadan hevosvoiman mopossa 15hv pieleen, saati että penkin omistaja vielä tunnustaisi sen
eniten minua huolestuttaa jos joku ammattidynottaja on noin pihalla omasta ammatistaan että pystyy päättelemään takapyörätehoon kiinteän ("penkin häviön" +15hv)lisäämällä moottoritehon
Jippe hoksasi asian ytimen![]()
1198+RG500
Selvä minä puhun penkin hävikistä, sinä voimansiirron. Vastaa vielä tähän kysymykseen (itse en enää asiasta ole niin varma): Häviääkö siis voimansiirrossa todellakin prosentteina nuo tehot? Eli juuri siis niin että 500:sta hevosesta lähtee n. 50 hevosta, 300:sta 30 hevosta jnejne tehoa siirrettäessä moottorilta takapyörälle?
No suurinpiirtein kyllä(VLU @ Kesä. 10 2004,06:59) kirjoitti
. Saattaa hävikki olla isommilla tehoilla prosenteissa jopa enemmän jos esim. kitkat nousee kohtuuttomiksi.
Mutta jatketaan tästä etiäpäin otsikon aiheessa, konetehosta ja mittaustavasta riippumatta hyviä ajokilometrejä![]()
1198+RG500
No multa löytyy tollanen 94 FZR600R. Oon kerenny tollaset reilut neljä tonnia sillä pyörimään eli sen verran uskallan sanoa että varsin mukava peli ollut ajella. Ajoasento semmonen sopivan neutraali ja tiloiltaan meikäläiselle oikeen riittävä (180 pitkä oon), myöskin aika kevyt käsitellä kun en uusista pyöristää paljon mitään tiedä. Kone vetää tasasesti jo kohtalaisen alhaalta ilman mitään suurempia tehopiikkejä, todellista kulkua saa kyllä venailla sinne kuuen seittemän tonnin paikkeille mutta eipä tuo haitanne. Tosiaankin teräsrunko niinkun tossa aiemmin jo taidettiin todetakkin vaikka joku toisin väitti, alustaan en ole vielä kajonnut mitenkään, kaikki perusaseuksilla joten siitä en osaa sanoa vielä mitään muuta kun että yksin ajellessa normaaliajossa toimii ihan mallikkaasti.(-tatska- @ Kesä. 09 2004,23:33) kirjoitti
Niin ja kulkupuolesta sen verran että bike testissään sillon joskus 94/95 oli mittariin kelannu 270, todellista joku about 240, eli riittänää. *![]()
V60
huomasin tuossa joonkun kuvan missä fzr:n oli kiskastu r6:n takakate! oli muuten aivan mietettömän siistin näköinen... vaikka on fzr vakiokuosissakin ihan siisti peli!![]()
Rock till you drop...
mitenkä muuten tosiaan löytyy nuita takarenkaita... onko yleensä kauheeen ettimisen takana! nuita 18" renkuloita ei kauheesti varmaan just oo...![]()
Rock till you drop...
ehkä on vähän liioteltu juttu siinä mielessä että kyllähän noita löytyy senkun kävelee liikkeeseen ja ostaa.(-tatska- @ Kesä. 11 2004,17:14) kirjoitti
Valikoima ei vaan ole niin iso kun 17":ssa
ite oon ajellu noilla Pirellin sport demoneilla.
Suht edullinen rengas, löytyy kokoja ja ihan ok toiminu mun ajoissa
ZX-12R--SOLD--
R1
Terve! Ostin viikonloppuna Jammun Fzr600 -93 ja alkoi ilmenemään pientä häikkää akun varauksessa. Jokin tyhjentää akkua. Pyörän seisoessa yön yli akussa ei ole tarpeeksi virtaa käynnistyäkseen, vaan pyörä pitää työntää käyntiin. Olessaan käynnissä hetken pyörä lähtee hyvin napista käyntiin. Mistäköhän kannattaisi alkaa etsiä vikaa? Pyörään vaihdettu jännitteensäädin ja uusi akku.
Toinen ei nyt niin vika, mutta koneen ollessa suht lämmin (50-60 astetta), niin kun kunnolla kiihdyttää kone röpeltää/pätkii hetken ennenkuin ottaa "tehopiikin". Tekee myös saman vaikka kone olisi ajettu lämpöiseksi. Ei tosin niin pahasti röpellä enää. Auttaisiko uudet tulpat ym.
Tuo on eka pyöräni, enkä oikein vielä tiedä juuri mistä lähtisi mitäkin "vikaa" etsimään/korjaamaan, joten kiitos vastauksista.![]()
Ostin tuossa muutama kuukausi sitten FZR 600, -92.
Ei lähtenyt käyntiin vaan veti oikkariin boxin. Vikahan löytyi sitten aika helpolla ja halvalla, ja nyt on edessä ( ja takana) rakentelua.
Tonnisen fazerin massiivinen tankki ja r6:sen takakate tekee pyörästä mun mielestä muhkeamman, pidän 600:sen tankkia aika rumana suoraansanottuna. Joten ne siinä nyt sitten on.
Tankki lähti juuri eilen kynäruiskumaalaukseen, ja kaikenmoista pientä räpellettävää olen keksinyt.
Takagummeja löysin ainakin metzleriltä passeleita.
Tälläistä.
Tankki ja takakate maalattavana. Se ensiajo vieläkin ajamatta, mutta puhtaasti ainakin kävi.![]()