Pyörä hankittu pitkästä aikaa. Nyt ongelmaksi muodostui tarpeeksi suuren avattavan kypärän hankinta. Täältä varmaan löytyy kokemusta, mistä kypärämerkistä löytyy ISO avattava kypärä?
Suzuki Intruder 1500 VL
Kookkaan kallon omaava lajitoveri käyttää Schubertin avattavaa kypärää. Tarkempaa mallia/pään kokoa en osaa sanoa.
-- Brake later and open the gas earlier --
Nolan/X-Lite on mielestäni tuntunut sisämuotoilultaan pyöreimmältä niistä, mitä olen itse sovittanut. Jos vain löytyy riittävän iso koko. Shoei ja Arai ovat kapeita (itselleni istuu Shoei parhaiten). Schuberth on hieman pyöreämpi muotoilultaan kuin Shoei, mutta ei niin pyöreä kuin Nolan.
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Ettei elämä olisi liian helppoa, eikun syventymään.: http://www.moottoripyora.org/keskust...p%E4%E4n+muoto
Aiemmin mainitulla X-litellä / Nolanilla koot taitavat loppua jo XXL:ään, joka ei taida olla kuin 62 kokonumerolla ilmaistuna.
HJC:llä näkyy olevan avattavaa myös 3XL-koossa, ja ainakin joitain umpimalleja taisi olla vieläkin isompia.
https://www.loukko.com/vaatteet-varu...-p-202791.html
Sitten hieman häröpalloheittona muistikuva, että kelkkapuolelta löytyy isoja kokoja avattavana, yleensä ovat kuitenkin käsittääksen olleet ece22.05-hyväksyttyjä. Ckx:n kokotaulukko venyy 6XL asti, Loukko tosin tuotetiedoissa mainitsee vain 3XL eikä kokoja ole varastossa, mutta kysymällä voi selvitä.
https://www.loukko.com/vaatteet-varu.../-p-98051.html
Schubert ei mahtunut, mutta vaikuttaisi siltä, että löysin sopivan... Kerron, josko ostan.
Suzuki Intruder 1500 VL
Mulla on kanssa pyöreähkö pää ja Hjc is-max II. Tuppasi puristamaan poskista niin, että hampaan kuvat jäi poskiin.
Mistään ei saa enää ohuempia poskipaloja. Jenkeissä myyvät, mutta eivät postita Suomeen. Joku harva postittaa, mutta hintaa tulisi lähes kypärän verran. Olisin halunnut ainakin 5 mm ohuemmat palat.
Ratkaisuna vein poskipalat verhoilijalle. Tikkaus avattiin ja otettiin paksumpi vaahtomuovikerros pois ja muotoiltiin ohuempi tilalle. Ei vieläkään ole täydellinen, mutta aika hyvä kumminkin.
BMW R 35
BMW R 1100RS
"manaatin raivolla eteenpäin"
-07 K1200GT
Vanhemmiten järjen tai jonkin muun vähemmän olennaisen ja tärkeän pakenemisen myötä kun havaitsin että tietyissä nopeuksissa alkaa kypärä ikäänkuin levitoimaan päässä - joka sinänsä on mukavaa mutta jotenkin huolestuttavaakin - niin jouduin vaihtamaan Nolanin kypärän hiukan pienempään. No, mikään ei ole täydellistä, varsinkaan sille jolla pään muoto on kotoisin sukupuuttoon kuolleeksi luulun neanderthalin ihmisen mallista. Havaitsin sitten että kypärän pehmusteiden alla on kova uretaania muistuttava kerros joka painuu hyvin kasaan ja säilyttää painuneen muotonsa kun sitä hiukan rutistelee.
Olenkin joskus (ehkä) kuullut juttuja urheilijoilta että monot sovitetaan yksilöllisesti 3-gee skannaten jalka sitten muokkaamalla pläägät - milloinkahan aletaan tekemään samaa suojakypärillä?
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Kannattaa huomata, että sen uretaania muistuttavan kerroksen tarkoitus on sitoa se törmäyksessä tuleva energia, ja sitä muokkaamalla tai kokoonpainamalla kypärän suojaavuus heikkenee. Se on sitten vastaamaton ikuisuuskysymys, että paljonko on paljon, ja kuinka suuri merkitys asialla loppupeleissä on jos jotain sattuu.
Samasta syystä en usko, että kypärän yksilöllinen sovittaminen kovin paljoa muuttuu lähiaikoina. Hankaluus tulee siitä, että kypärälle pitää tehdä tietyt viranomaisten määrittämät testit suojaavuudesta, ja tiukasti tulkiten jokainen muutos rakenteessa tarkoittaisi uusia hyväksyntätestejä. Tästä syystä muokattavuus on käytännössä rajoittunut erivahvuisiin vaihdettaviin poskipaloihin ja päälakipehmusteisiin. Shoei on tuosta laajentanut hieman, ja tarjoaa joissain maissa räätälöintipalvelua, mutta sekin perustuu vain poskipalojen ja päälakipehmusteen henkilökohtaiseen muokkaukseen kypärän kuoren ja vaimennusmateriaslin pysyessä entisellään.
Itsellä myös pyöreä ja paksu pää isoilla poskilla. Hjc rpha max evo on käytössä![]()
Nyk:Kawasaki ZRX 1100R
Exät: Aprilia Tuareq 125, Yamaha tenere 600, Honda AT 750, Honda cbr1000f, Suzuki gsf 1200s, Suzuki dr 800, Suzuki gsf 1250s, Aprilia Caponord 1000, Kawasaki ZRX 1100R, Suzuki Dl 1000