Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 60:sta
  1. #1
    Etsiskelin tuossa kevään aikana kissojen ja koirien kanssa itselleni sopivaa kypärää, tuloksetta. Ostin kyllä yhden joka oli huonoista vaihtoehdoista paras ja sopivuudeltaan sinnepäin, mutta istuvuus on silti huonohko ja vaikka merkki on Arai, epäilen että turvallisuus ei ole paras mahdollinen juuri väärän muodon takia.

    Kävin noin kuukauden aikana läpi kaikki paikkakunnan palvelevat ja ei-palvelevat liikkeet, ja kokeilin päähäni kymmeniä kypärämalleja. Minä jopa kommunikoin myyjille ongelmani: hei, mikään kypärä ei oikein tunnu sopivan, ne puristavat otsalta tai takaraivosta, eivät mene riittävän syvälle päähän, tai heiluvat. Sama ongelma on ollut ratsastuskypärien kanssa ja epäilen että kyse pääni muodosta - sivulle jää aina tyhjää tilaa.

    Myyjien "apu" oli aina samantyyppistä:
    - kypärän pitää olla turvallinen! (kerrottiin kuinka ovat pärjänneet kolaritesteissä)
    - kypärän pitää olla napakka/tiukka!
    - kokeile pienempää/suurempaa
    - ai ei siltikään muka istu? No hei, ainakin tämä lippulaivamalli on turvallinen!

    Viime viikolla eräänä iltana päämäärättömästi interwebsissä seikkailtuani törmäsin sitten sattumalta tähän kuvaan, joka havainnollistaa eri pään muotoja (alkuperäisestä lähteestä ei tietoa):



    Keskimmäinen, intermediate oval, on yleisin. Ääripäät eli puikula ja pallo ovat harvemmassa.

    Löytyi myös uutinen saksalaistutkimuksesta, jonka mukaan moottoripyöräkypärät voisivat olla huomattavasti turvallisempia, mikäli pään muoto otettaisiin huomioon. Ympärysmitalla 58cm eri ihmisten pään halkaisijassa voi olla jopa 3,5cm ero.
    http://www.autoevolution.com/news/ge...fer-56784.html

    Päädyin myös Revzillan sivuille, jossa jokaisen kypärämallin tiedoissa on kohta "Shape", ja samalta sivustolta löytyy myös Motorcycle Helmets 101, jossa pään eri muodoista on kerrottu.

    Löytyi lisäksi Webbikeworldin sivusto Motorcycle Helmet Shapes, jossa on taulukoitu eri muotoisia kypäriä.

    Arai kertoo sivustollaan että on ottanut huomioon pään eri muodot, mutta en ainakaan heti löytänyt tietoa siitä mitkä mallit ovat minkäkin muotoisia.

    Joskus keskiyöllä löysin sitten itseni keittiöstä tekemästä pääni ympärille foliopantaa (muahhahhaa!), jotta voisin visuaalisesti todeta sen minkä jo tiesinkin: minulla on puikulapää eli long oval, ja sen ympärysmitta on 57,5cm. Sen jälkeen tilasin sokkona netistä LS2 Arrow- kypärän kokoa 57-58, perustuen täysin Revzillan tietoon ja asiakaspalautteeseen siitä että muoto on Long Oval. Hintaa postikuluineen potalle tuli alle 200€, joten päättelin, etten ainakaan tipu kovin korkealta.

    Sain kypärän päähäni eilen ja se on täydellinen.
    Siis kertakaikkiaan sellainen, että istuin kypärä päässä terassilla puoli tuntia, unohdin että se on päässäni, ja yritin juoda pullosta. Ennen sitä on aina halunnut repiä potan päästä pois ASAP kun mopo on pysähtynyt.
    Sen jälkeen lähdin testilenkille, ja voi elämä, ajomukavuus parani niiiiin paljon. Ennen tuolla nakupyörällä ~120km/h on ollut jo sellainen nopeus, että pää tuntuu lähtevän pyörteessä irti ja sitä kiittelee kunnollista leukaremmiä, ja entinen kypärä on pari kertaa jopa liikkunut päässä. Hyi olkoon kun on häijy tunne se! Nyt kypärä istuu, pysyy paikallaan ja on napakka, mutta ei paina mistään.

    Miksi, oi miksi, kukaan ei tunnu kysyvän sitä istuvuuden ja turvallisuuden kannalta äärimmäisen tärkeää kysymystä ennen kypäräsuosituksia:
    Minkä muotoinen on sinun pääsi?

    Miksi tästä ei myöskään löydy käytännössä mitään suomenkielistä informaatiota tai keskustelua, vai enkö vain osaa etsiä? Ymmärrän sen, että suurimmalle osalle ihmisistä markkinoilla olevista yleisimmistä kypärämalleista sopii monikin malli ja valinnanvaraa on, mutta pakkohan meitä ääripäitäkin on olla olemassa.

    Kokemuksia? Mielipiteitä? Lisää tietoa kenelläkään? Onko täällä yhtään kypärämyyjää, kerrotaanko tästä pään muodosta ja istuvuudesta yleisestikään missään materiaaleissa mitään, vai jätetäänkö se vain huomiotta?
    Yamaha Warrior 1700 -04
  2. #2
    Saman ongelman kanssa paininut - ja tuolta katellut.

    ja huomannu että jos hakee umpikypärää jossa DD-lukitus, eikä aurinkovisiiriä on valikoima todella kapea, varsinkin pohjoisessa. Edes noista vaatimuksista luistaminen ei tuo apua valikoimaan.

    Edelleen sitä täydellistä etsimässä.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  3. #3
    Ite just särjin tollasen ls2:n. Siinä koko oli itelle XL ja nyt hjc:lla L. Näiden kahden muodolla on muuten kyllä oikeasti eroa.
    Kilpi puuttuu yamaha R6r 06
    Ex Daytona 675 07
    Ex honda hornet 900 05
    Ex honda cbr 600f
    Ex kawasaki zx6r 98
  4. #4
    Sama ongelma, osa potista liian lyhyitä, jos pituus sopiva niin jäävät päälaelle kuin juutalaisten nahkalakki tai sitten katseluaukko/kaularemmi on ihan väärässä kohdassa. Omassa päässä lähinnä se vika että leuan kärjen, niskan ja takaraivon suhde lienee erikoinen ja pään pitäisi olla vieläkin leveämpi.
    Itse ratkaisin ongelman niin että siedin shoein raidia lyhyydestään huolimatta (syksyllä leuka oli kun marjastajan kantapää ) 10 vuotta, viimekesän ajelin rxa:n explorerilla joka sinänsä sopi parheiten kuuppaan ja nyt lopputalven-kevään aikana tuunasin vanhasta hyllyynjääneestä suupertin c3:sta sopivan lisäilemällä täytteitä sinne mistä hölskyi. Tuo n. 2011 -mallinen lentokenttäalesta lähes saatu suupertti on nyt parasta mitä on päässä ollut tähän saakka, istuu hyvin, on hiljainen ja ilmakin vaihtuu sopivasti.

    Sinänsä sama tarina, myyjät tunkee niitä tuotteita mistä saavat parhaan katteen ja höpöttävät suu vaahdossa turvallisuudesta jne. ymmärtämättä kokonaisuudesta mitään. Mutta miten joku nuori oikeastaan voisi ymmärtääkkään, joskus stormin myyjän kanssa jutustelin niin hänen prätkäilynsä oli kiskalle ja takas päivittäin ja kerran kesässä alastarolle - myy nyt siinä tourinkikamaa.
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  5. #5
    Asiapitoinen ja hauska pelinavaus. Heräsi uteliaisuus oman pään muodon suhteen, mutta folion sijaan ajattelin illalla kaivaa tallin vintiltä kanaverkkoa ja mallintaa sillä oman kuulani
    Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
  6. #6
    Hyvä kirjoitus, itselläkin haasteita löytää sopiva kypärä. Kotimaiset webbi sivut on joskus aika köyhiä, Arai Eurooppa sivulta löytyy heidän malleista lisätietoa : http://www.araihelmet-europe.com/site/head-shapes.html .
  7. #7
    Jep, itselläkin kun tuo pää on jotain tuon keskimmäisen ja puikulan välistä en voisi esim HJC:n kypärä päässä ikinä ajaa koska keikkuu sivuttain kuin possu vartaassa. Parhaiten oman pään muotoihin istui muinoin mopoiässä ollut Bieffe. Nolanin N90 oli useita vuosia koska halusin modulaarikypärän ja se oli saatavilla olleista vaihtoehdoista se vähiten paska. Tuli ilmeisesti siitäkin vielä otettua stormin myyjän opastamana pykälää liian suuri koko koska pienempi puristi hiukan. Sen seurauksena hiljaiseksi kehuttu kypärä ei kyllä minun mielestäni todellakaan ollut hiljaista nähnytkään.

    Nyt sitten tuli hommattua ensi kertaa postimyynnistä lähinnä tuohon fighter teemaan sopivaksi kypäräksi tuo Cabergin Tourmax. Sen piti kokoluokituksen mukaan olla mulle just eikä melkeen sopiva, jopa hieman väljä koska oma kuuppa jäi siihen oliko se ällän ja äksällän risteyskohtaan. Ensi kertaa kun sen päähäni työnsin se olikin aivan jumalattoman tiukka, hyvä että sain maskin kiinni kun se puristi poskia niin tolkuttomasti. Windstopper kauluri jätti hetken aikaa poskiin ei pelkästeen saumojen vaan myös kankaan tekstuurin painaumat.

    Vaan nyt kun se on muototutun täydellisesti mun päähän menee solkikin pari naksausta pidemmälle kiinni, 150 euron lipallinen adventurekypärä on merkittävästi hiljaisempi kuin melkeen neljänsadan nolani eikä heilu eikä purista tippaakaan niin mistään. Ainoa huoli on kun leukaa työntää eteenpäin sen saa osumaan leukasuojaan (jossa on itseasiassa näköjään jopa sellainen syvennys leuan kohdalla) niin mietityttää että jos ton kanssa tulee joskus kynnettyä niin aika nopsaan ns. sattuu juhaa leukaan ihan kikkailemattakin...

    Niin btw nyt jos laitan sen nolanin päähäni se tuntuu todella turvattomalta koska tunne on sama kuin ajaisi saunakiulu päässä...
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  8. #8
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    On tieto erilaisista pään ja kypärän muodoista ollut koko ajan olemassa ja saatavilla, kuten avausviestinkin kaikesta tiedosta voi päätellä, mutta ei se tieto kovin automaattisesti eteen tule kun kypärää alkaa ostattelemaan. Sen puoleen asiaa on hyvä tässä taas vaihteeksi nostella.

    Kypärän valinnassa pätee se vanha perussääntö, että kokeile, kokeile ja taas kokeile. Saman valmistajan eri malli voi saman kokoisenakin istua aivan eri tavalla, koska muoto voi olla erilainen. Toisaalta kypärän muoto on vain yksi parametri, eikä se tokikaan takaa että kypärä istuisi kokonaisuutena katsoen hyvin, saati muut asiat kuten ajomelu. Asiassa kiusaa sekin, että 10 minuutin oleilun perusteella hyvältä tuntuva kypärä ei ehkä tunnukaan niin hyvälle kun kypärää on pitänyt päässä tunnin-pari. Mun nykyinen kypärä on esimerkki tästä, eikä wanha kikka hienosäätää istuvuutta nuijimalla sisäkuorta tunnu tuottavan tässä tulosta, materiaali ei halua painua kasaan juuri yhtään. Avausviestin taulukossa SR1 on merkitty slightly narrow, joka ei ole mulle yhtä istuva, ts. ei yhtä paljoa ovaalimainen, kuin Arain "long oval". Ehkä tuosta olisi voinut päätellä ongelman mahdollisuutta etukäteen, mene ja tiedä.
    1000
  9. #9
    mulla on nyt 3 erimallista suuperttiä, S1pro ,S2 ja SR1
    ne on kaikki "saman"kokoisia mutta ihan erilaisia päässä,eli kokeilemalla yhtä mallia merkiltä ei voi sanoa mitään muiden mallien istuvuudesta, eli komppaan tuota kokeile kokeile ja kokeile
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  10. #10
    Lainaa -perttu- kirjoitti Katso viesti
    Asiapitoinen ja hauska pelinavaus. Heräsi uteliaisuus oman pään muodon suhteen, mutta folion sijaan ajattelin illalla kaivaa tallin vintiltä kanaverkkoa ja mallintaa sillä oman kuulani
    Hyvä avaus kyllä, omankin nupin sovittelu kypärään jos toiseenkin on ollut kokolailla tuskaista. En ole siis yksin.

    Päivän "kahvit näppikselle"-reaktion sai kuitenkin aikaan mielikuva palstatoveri pertusta sovittamassa kanaverkkoa päähänsä ja samaan aikaan paikalle saapuva vaimo/tyttöystävä/jälkikasvu.
  11. #11
    Jeps, tietoa on ollut kaikesta päätellen jo kauan olemassa, mutta se ei vaan tullut n00bin silmiin tai korviin missään vaiheessa, ei vaikka kyselikin. Tähän soisi tulevan muutosta jatkossa! Yritin joskus alussa myös googletella, mutta ilmeisesti ihan väärillä hakusanoilla.

    folion sijaan ajattelin illalla kaivaa tallin vintiltä kanaverkkoa
    Folio ja kanaverkko! Jos tulee ihmettelyjä kanssaihmisten puolelta, voi toki kysyä pitääkö tämä nyt vääntää rautalangasta vai mitähäh!
    Yamaha Warrior 1700 -04
  12. #12
    Tää on hyvä aihe!
    Oma kuula on "long oval" ja ainoa kokeilemistani kypäristä joka istuu sekä napakasti että mukavasti, on Shoei NXR, vaikka sekään ei ole speksattu erityisemmin long ovaaliksi. Vanha X-Spirit oli myös S-kokoisena sinnepäin, mutta NXR huomattavasti parempi.

    HJC R-PHA10+ oikeassa "senttikoossa" oli sekä liian löysä sivusuunnassa, että puristi otsalta.
    X-lite 803RR (vai-mikähän-se-oli) päässä patsastelin Stormilla 10min, joista viimeiset 8 oli jo lähes tuskaisia. Sivusuunnassa sopiva (XS) puristi otsaa niin että se piti ottaa heti pois, S tuntui muuten melko hyvältä, mutta alkoi sekunneissa painamaan otsaa, muuttuen kivuliaaksi. M oli pituussunnassa sopiva, mutta paksuimmillakaan lisäpehmusteilla ei saatu sivusuunnassa tarpeeksi istuvaksi.

    Arai on luopunut eri päänmuodoista omien malliensa välillä (en jaksaa kaivaa lähdettä, joku brittimotolehti tms.). Ennen Viper GT oli nimenomaisesti "long oval" ja esim. Chaser oli pyöreämpi. Nykyään Arai Quantum ST:n mainostetaan olevan 5mm tilavampi pituussuunnassa.
    Uusimmista kypäristä en ole löytänyt vielä kovin kattavia taulukoita päänmuodon suhteen.

    Muutamissa alan erikoisliikkeissä esim. Kehä3:n varrella, kypärätietämys on luokkaa "tää maksaa 790 euroo ja on kokoa S". No kiitti vitusti. Yleensä kysyn että saako näitä sovitella rauhassa, en tarvii myyntipuheita.

    Ja tää ei ollu kannanotto minkään kypärän paremmuudesta tai huonommuudesta. Kuten muutkin on jo kirjoitellut, niin suosittelen kans vahvasti sovittamaan ajan kanssa paljon eri merkkisiä ja mallisia.

    Lisäks, mä epäilen että puolet kypärän äänekkyydestä valittavista ajaa joko väärän kokoisella tai väärän mallisella kypärällä.
    Triumph Street Triple R -16
    Ex:Honda CBR600RR -07
  13. #13
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Simppu kirjoitti Katso viesti
    Lisäks, mä epäilen että puolet kypärän äänekkyydestä valittavista ajaa joko väärän kokoisella tai väärän mallisella kypärällä.
    No ainakin minä sitten kuulun epäilemääsi viiteenkymppiin, koska toi mun eläkeikää oleva Viper GT sopii kuin hanska, ja päivän aikana sitä ei riisua tarvi muuta kuin syömisen ajaksi. Kaupungissa voi ajella mutta kymmenen kilsaa yli kuuttakymppiä saa korvat kipeiksi ja huutamaan.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  14. #14
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    No ainakin minä sitten kuulun epäilemääsi viiteenkymppiin, koska toi mun eläkeikää oleva Viper GT sopii kuin hanska, ja päivän aikana sitä ei riisua tarvi muuta kuin syömisen ajaksi. Kaupungissa voi ajella mutta kymmenen kilsaa yli kuuttakymppiä saa korvat kipeiksi ja huutamaan.
    Juu, loistava kypärä meille ovaalipäille toi Viper GT. Arvasinkin että toi melukommentti herättää keskustelua mutta väitän silti, että kypärään, jota "pää ei täytä", syntyy enemmän ilman pyörteilyä ja siitä aiheutuvaa ääntä, kuin kypärään, joka on täynnä ihmistä. Jotkut kypärät tosiaan on jo itsessään äänekkäämpiä kuin toiset. Ja tietenkin pyörän mallikin vaikuttaa kypärään osuvaan ilmaan, mutta sit meneekin jo liian diipiksi tähän ketjuun
    Triumph Street Triple R -16
    Ex:Honda CBR600RR -07
  15. #15
    Lainaa Simppu kirjoitti Katso viesti
    Tää on hyvä aihe!
    Oma kuula on "long oval" ja ainoa kokeilemistani kypäristä joka istuu sekä napakasti että mukavasti, on Shoei NXR, vaikka sekään ei ole speksattu erityisemmin long ovaaliksi. .
    NXR täälläkin, joten soikeapäisten kannattanee kokeilla josko osuis.
    Mulle siinä saisi olla vähän enemmän tilaa leukasuojan kohalla, muuten varsin hyvä ja hiljainen. verrattuna aikasempiin AGV mallehin (stealth sv ja gp-pro, joista erityisesti stealhissa oli huonolaatuisia kaikki pehmeät materiaalit, kovat ok/hyviä)
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  16. #16
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Itselläni on myös soikion muotoinen pää, ja takaraivossa sellainen "kyhmy"... Shoei NXR on ihan ok mallinen, mutta itselle täydellinen muoto oli GT-air:ssa, joka oli omaan päähän kuin valettu. Valitettavasti vain radalla tuon GT-air:n visiiriaukon yläreuna tuli näkökenttään mutkissa, joten piti ostaa ns rataisampi potta niihin karkeloihin.

    Ennen Shoei:n kypäriä Schuberth:n S1Pro toimitti ruukun virkaa ja jännästi se oli yhtä kokoa pienempi kuin Shoei:t. Shoei:ssa sopiva on L eli 59cm, kun Schuberthissa M (57-58cm) oli passeli...

    Eli kannattaa kokeilla monia eri valmistajien kypäriä ja niissäkin eri malleja, koska ne ovat hieman erilaisia ja jokaiselle löytyy se ns täydellinen jossain vaiheessa.
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  17. #17
    Sitä en oo kattellut minkä muotoinen pää mulla on, mutta ainakin on iso otsa ja pitkä naama

    X-liten kypäriä kokeilin, niin ei edes XXL koon ämpäri mahtunut naamasta. Leuka jäi ulkopuolelle ja nenä oli visiirissä.

    Shoein X-Spirit 2:n L koon luulin olevan sopiva, tuntui kivalta päässä. Ei ainakaan ahistanut mistään, oli kuitenkin suht napakka.

    Nyt mulla on joku Suomyn Spec kypärä L-kokoa, joka on omaan päähän just eikä melkein. Poskipalat ahisti parit ekat ajokerrat, mut nyt nekin on muovautuneet naamariin.

    Suomy menee päähän vain yhdessä asennossa ja on tasaisen tiukka joka puolelta. Istuu meinaan päässä kuin tatti.
    Kovemmissa vauhdeissa ei tuulikaan riepottele niinkuin edellisessä Shoeissa, joka siis oli kuin olikin ilmeisesti liian iso mulle.
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
  18. #18
    Lainaa hemba kirjoitti Katso viesti
    Hyvä avaus kyllä, omankin nupin sovittelu kypärään jos toiseenkin on ollut kokolailla tuskaista. En ole siis yksin.

    Päivän "kahvit näppikselle"-reaktion sai kuitenkin aikaan mielikuva palstatoveri pertusta sovittamassa kanaverkkoa päähänsä ja samaan aikaan paikalle saapuva vaimo/tyttöystävä/jälkikasvu.
    Katsoo vain viileästi ja sanoo kuuntelevansa radiota. Oma ikuinen ongelmani oli leukasuojaan osuvat huulet, mutta Schubertin S1:n poisti sen ongeman.Nyt sitten olivat raiskanneet S2:n siten että leukasuoja on juuri ja juuri riittävän kaukana ja mikä pahinta olivat laittaneet kaulukseen sellaisen muovikaaren, joka esti kypärän venymisen , kun sen veti päähän.Oli melko karua alkaa fiksamaan uutta pottaa, mutta nyt sen saa päähän ja istuvuus on erinomainen.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  19. #19
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    No ainakin minä sitten kuulun epäilemääsi viiteenkymppiin, koska toi mun eläkeikää oleva Viper GT sopii kuin hanska, ja päivän aikana sitä ei riisua tarvi muuta kuin syömisen ajaksi. Kaupungissa voi ajella mutta kymmenen kilsaa yli kuuttakymppiä saa korvat kipeiksi ja huutamaan.
    Mie taas kovasti uskon, ettei niin hiljasta kyprää ole markkinoilla, etteikö maantievauhdeissa tarvitsisi korvatulppia. Toki päähän sopiva kypärä on varmasti hiljaisempi kuin liian iso, mutta suurin osa niistä tuulen suhinoista tulee kuitenkin kypärän ulkopuolelta, ei sisältä, joten melusta ei kyllä pääse eroon kypärää vaihtamalla.

    Omaan kuuppaan passaa oikein hyvin iso osa SHOEI:n kypäristä ja loistavasti X-Liten X-802RR.
    Superbike #7
  20. #20
    Yleisesti ottaen myyjien "osaamisen" rajoittumisen tuohon turvallinen-ei liian iso-blaa blaa blaa kyllä ymmärtää. Turhan monelle asiakkaalle tuolla arkitodellisuudessa tärkeintä on, että ruukku on "pähee". Ne, joilla on hyvin perusteltuja ja asiallisia (muita) kriteerejä hankintaansa liittyen, ovat sitten sitä "marginaaliryhmää", joka sanonnan mukaisesti..... joutuu hakemaan juomansa itse. Ei se omaan jalkaan täydellisesti istuvien jalkineidenkaan hankinta ihan yksinkertainen juttu ole ...... vaikka toisesta päästä ihmistä onkin kyse.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  21. #21
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Joskus kans xliteä koitin ja se mene jotenkuten ok, mutta sen sijaan pikkuveli nolan on täysin mahdoton, siinä on korvat väärässä paikkaa ja lisäksi mikään muu kohta ei ole hyvin.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  22. #22
    sillon kun nykyisen HJC:n ostin, niin Vantaan Allrightilta sai kypärän kotia koitettavaksi. Niin sitten istuin kämpillä kypärä päässä ja telkkaria katsoin . Kyseisellä merkiltä ajattelin seuraavankin ostaa kun tuntuu sopivan. Leuka vain tuntuu olevan turhan lähellä kypärää. Edellinen tuli ostettua fiilispohjalta ja se alkoi kesän jälkeen painaan otsaa infernaalisesti.
    Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
  23. #23
    Lainaa -perttu- kirjoitti Katso viesti
    Asiapitoinen ja hauska pelinavaus. Heräsi uteliaisuus oman pään muodon suhteen, mutta folion sijaan ajattelin illalla kaivaa tallin vintiltä kanaverkkoa ja mallintaa sillä oman kuulani
    Hyvä pelinavaus tosiaan. Tuskinpa olen koskaan tuijotellut peilistä päätäni niin tarkkaan kuin äsken ja kallo taitaa olla long oval. Täytyy tutkailla tönärillä tarkemmin.
  24. #24
    Nyt äkkiä johonkin sopivaan museoon ja wanhat hywät saksalaiset mittalaitteet uudelleen käyttöön



    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  25. #25
    Lainaa Rekkamasa kirjoitti Katso viesti
    Nyt äkkiä johonkin sopivaan museoon ja wanhat hywät saksalaiset mittalaitteet uudelleen käyttöön



    Tai sitten menee saksalaiseen kypäräkauppaan, ostin 3v. sitten Hampurin Louisista kypärän ja siellä myyjä todella varmisti että kypärä on sopiva. Sen jälkeen myyjä perehdytti kypärän käyttöön,visiirin ja pinkalvon irroitus näytettiin ja harjoiteltiin ennen kuin kassalle mentiin.
  26. #26
    aika hauska, kun itänaapurin kaverit on melkein järjestäin pyöreämmillä päillä varustettuja "pallopää" tyyppejä ,mistä leikkisä nimityskin on saanut alkunsa , ettei niiden geenit oo valuneet kovin paljoa rajan tänne puolen
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  27. #27
    Ai nyt ollaan jo rodunjalostuksessa..

    Äänitason pienenemisen huomasin itsekin tuon todella istuvan kypärän kanssa, kun se on niin paljon tiiviimpi korvien kohdalta. Korvanapit korvissa musiikin äänenvoimakkuuden pystyi laittamaan heti pari pykälää pienemmälle.

    Niin muuten, se erilaisten kypärämallien kokeileminen ei auta, jos sitä juuri oikean muotoista mallia ei satu käsiin. Jos ei ole referenssiä siitä miltä oikeasti istuva kypärä kuuluu tuntua, niin eihän sitä voi mitenkään tietää. Itselleni tuli kokeillessa ihan sellainen tuntosokeus, ja jossain vaiheessa päähän olisi voinut vetää vaikka sen saunakiulun, enkä olisi osannut sanoa mitään eroa edelliseen. Koko ajan vain oli tunne, että no ei nyt oikein istu, mutten osannut sanoa yhtään miksi.
    Yamaha Warrior 1700 -04
  28. #28
    Täällä myös vastaava ongelma. Itse keväällä kypärä sovituksessa etsiskelin avattavaa kypärää. Schubert c3 ei istunut päähän ei sitten millään, mutta Shoe Neotec istui kuin olisi tehty minun päähän. Harmi vaan että joutuu laittamaan leivän päälle pelkkää margariinia, että jää rahaa tuohon malliin
  29. #29
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Tai sitten menee saksalaiseen kypäräkauppaan, ostin 3v. sitten Hampurin Louisista kypärän ja siellä myyjä todella varmisti että kypärä on sopiva. Sen jälkeen myyjä perehdytti kypärän käyttöön,visiirin ja pinkalvon irroitus näytettiin ja harjoiteltiin ennen kuin kassalle mentiin.
    Tällaisen kaupan jos löytäisi kotomaastamme niin ostaisin seuraavan kypärän sieltä, tämä palvelu olisi melkoinen kilpailuvaltti. Tähän vielä rillipäille soveliaitten pottien ymppääminen. Onhan housuissakin A,B,C... mitoitukset niin miks ei tosiaan palvella tarjoamalla pallopäille ja virtaviivaisimmille long ovaaleille soveliaita pottia? Kuluttajaa kusetetaan tai ei vaivauduta palvelemaan, ostaahan se sitten uuden potan kun alkaa ohimoa kolottamaan. Intissä oli aikanaan patterin päällikköna kapteeni H. jolla oli kuutiomainen pää, kupiikki ei varmaan ollut mopedisti koska sopivan potan löytäminen olisi ollut hänelle mahloton tehtävä.
  30.  
  31. #30
    tämä palvelu olisi melkoinen kilpailuvaltti
    Tämä.
    Itse mietiskelin jo yritysideaakin, jossa 3D-skannattaisin kuskin pää ja verrattaisiin sitä jo valmiiksi skannattuun kypärätietokantaan. Saisi edes jotain osviittaa mistä lähteä kypäränsovituksessa liikkeelle.
    Yamaha Warrior 1700 -04
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen