Laitetaanpa tänne vähän tarinaa Suizan jarrupäivityksestä. Homma lähti liikkeelle siitä, että innostuin rata-ajelusta pahemman kerran kesällä 2020 ja siitä luonnollinen jatkumo oli ratapyöräksi kelpaavan aihion hankinta. Kesäloman loppumetreillä minusta tuli siis Suzuki GSX-R 1000 K7 (2007) pyörän omistaja.
Offseason 2020-2021 aikana on tarkoitus päivittää pyörän jarrut paremmiksi sekä parannella alustaa.
Jarruprojektiin on siis hankittu nyt seuraavat osa:
Brembon RCS19 jarrupääsylinteri. Kotiin toimitettuna hintaa tuli 292,8€. Pitää muuten kehua carpimotoa toimituksen nopeudesta. Tilauksen tein torstaina aamusta ja paketti oli noudettavista läheisestä pakettiautomaatista perjantai-illasta. Ei ole ikinä ennen tavara liikahtanut näin nopeasti Euroopan sisällä!
https://www.carpimoto.it/en-FI/45435...remium-Kit.htm
Nissin jarrusylinterit ebayn ihmeellisestä maailmasta. Kotiin toimitettuna Belgialaisesta motoparts.nu liikkeestä 130€. Nämä ovat siis Suzuki B-Kingin OEM-jarrusatulat, joissa 2x30 + 2x34mm männät per satula. B-Kingissä on siis vakiona varsin mainiot jarrut. Luulisi Gixerin pysähtyvän näillä ankkureilla, kun ne pysäyttävät tehokkaasti tuon painavan sotanorsun. Kokemusta tästä sen verran, että olen jonkin verran kiusannut tallista löytyvää B-Kingiä radalla eikä silloin ole ollut mitään havaintoa jarrujen häipymisestä tms epämiellyttävästä jarruongelmasta. Eikä vähäisimpänä syynä ollut myöskään se, että nämä jarrusatulat pitäisi olla täysin bolt-on ratkaisu Gixeriin. Ultimaattinen jarrupäivitys olisi toki ollut Brembon monoblockit (M4 tai M50) mutta nuo olisi maksanut ihan paperirahaa.
Puutelistalla on vielä teräspunosjarruletku, jarrusatuloiden tiivistesarja (laitetaan varmuuden vuoksi) sekä hyvät jarrupalat. Mistähän letkut kannattaisi hommata? Ja olisiko jollain tietoa miten pitkät letkut Gixeriin sopivat? Pyörä on nyt talvisäilössä ja letkujen mittaaminen ei siis nyt onnistu.
Suosituksia jarrupaloista otetaan myös mielellään vastaan? Pitäisi siis olla sellaiset, jotka toimivat myös kadulla vaikka rata-ajelu on pyörän ensisijainen käyttökohde.
Rahaa palanut tähän mennessä 422,8€
Yks palavaihtoehto: EBC EPFA
Hyvä pala. Toimii kadulla sateellakin. Miinus, että kun about kolmannes palaa jäljellä, alkaa radalla kuumeta liikaa ja kahva vähän pehmentyä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Letkut Porvoon mittaletkusta. Tekevät Hel-letkuja ja varmaan löytyy hyvä ratkaisu ihan valmiina
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Kiitoksia vinkeistä osien suhteen.
Homma nytkähti hieman eteenpäin. Tilattu seuraavat osta:
Jarrupalat: EBC EPFA347HH, nämä tulevat https://www.ebay.com/usr/brooksbarnparts ja hintaa kertyi rahdin kanssa 85,80€ kahdelle palasetille. Ihan ok hinta.
Jarrusatuloiden tiivistesetti. Ei voi tietää miten kauan nuo satulat on olleet myyjän varastossa ilman nesteitä. Saattaa olla tiivisteet kuivahtaneet. Talven pimeinä iltoina mukavaa puhdetyötä vaihtaa satuloiden tiivisteet. Tiivisteet tuli täältä: https://www.ebay.com/usr/wemoto. Hintaa kertyi molempien satuloiden tiivistesetille rahteineen 44,41€.
Edit: Älä osta tuota kiinalaista tiivistepaskaa. Sillä hankit vain harmia itsellesi. Ole fiksu ja osta suosiolla orkkistiivistesarja!
Jarruletkujen suhteen otin yhteyttä Porvoon Mittaletkuun. Yksissä tuumin todettiin, että on parempi laittaa uusi pääsylinteri sekä jarrusatulat paikalleen ja vasta sitten mitoittaa letkujen pituudet & banjojen kulmat. Jos noita lähtee arvuuttelemaan tällaiseen Frankenbrake jarrusettiin niin on enempi, kuin todennäköistä, ettei niistä tule juuri sopivat. Halusin myös perinteisen tyylisen jarruletkusetin eli vedetään yksi letku pääsylinteriltä oikealle jarrusatulalle ja siitä ketjutetaan letku vasemmalle satulalle. Näin jarruletkujen pituus on lyhyempi suhteessa ratkaisuun, jossa pääsylinteriltä tulee molemmille jarrusatuloille oma letku. Tämä säästää painossa ja letkujen tilavuudessa. Varsin mukava kaveri oli Mittaletkussa neuvoja antamassa. Hyvää ja ammattitaitoista asiakspalveluaHinta-arvioksi hän antoi letkuille n. 80€. Katsotaan sitten keväällä mihin hinta lopulta asettuu.
Tähän mennessä rahaa palanut: 553,01€
Eihän tämäkään ihan ilmaista ole ollut vaikka semi-budjettipäivitys piti olla![]()
Sitten kun kohta huomaat siirtyneesi vallan rata-ajamiseen niin tässä on mielestäni hinta/laatu suhteeltaan hyvät palat mitä kokeilin viime kesänä gixerissä.
https://www.xn--batzng-eua.de/epages...ducts/17102114
Suzuki GSX-R1000 K6
Ite tulee ajettua SBS Dual Carbon paloilla.
Hyvä kesto/tuntuma sijoitettuun rahaan nähden.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Projekti taas nytkähi kukonaskeleen etiäpäin. Kevät alkaa lähestyä, koska jo tammikuun toinen päivä lähenee loppua. Päätin siis avata jarrusatulat ja vaihtaa mäntien tiivisteet ihan just in case. Tarkempi tarkastelu kyllä osoitti sen olevan aivan turha homma. Mutta itselle parempi fiilis, kun tiivisteet on vaihdettu.
Täytyy kyllä sanoa, että noiden mäntien irroittelu jarrusatuloista ilman paineilmaa on aika ikävä homma. Mutta minkäs teet, kun ei ole keittiössä kompressoria![]()
Onko joku laittanut R6 ->08 jarrusatulat? Monenko millin spacerit siinä pitäisi olla?
K8-1000
Sinänsä hyvä idea mutta ei toimi tässä tapauksessa, kun ostin satulat käytettynä ebaysta.Ens kerralla, ota satula(t) irti moposta, ja pumppaa männät ulos satuloista, ennen ku poistat nesteet/ irrotat letkut.
Moi! Koska -08 on samat satulat, kuin -05, epäilisin että tästä topicista voisi olla spacereiden osalta apua. http://www.moottoripyora.org/keskust...%A4-budjetilla
Ihan varmaksi en kuitenkaan uskalla väittää.
ZXR750 J "K"
Tai sit käyttää jarrumäntäpihtejä, joilla vetää männät ulos. Ja jos ei satu olemaan just passeleita pihtejä toimii myös tämä niksi: Ota pihdit, joiden päät on taivutettu ja jotka aukeavat kahvoja puristaessa. (Esim. lukkorengaspihdit taivutetuilla kärjillä). Leikkaa kumisiivu, jonka saat pujotettua jarrumännän sisään (esim. vanhasta kahvakumista tms.) Nyt saat kumilla pehmustetun otteen pihdeillä männän sisältä. Kierrä edestakaisin ja vedä samalla ulospäin.
Tämä niksipirkka toimii vain mäntiin, jotka ovat kupin mallisia jarrupalojen puolelta katsoen.
Superbike #7
Niksipirkkaa lisää: olen pullauttanut männät ihan tommosen perusjalkapumpun avulla, kartiomainen suulake millä esim. ilmapatjaa pumpataan vaan kiinni käsivoimin satulaan. Jos männät on kovin jumissa niin ei tietty riitä paine.
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/py...ppu-2000041209
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Kiitoksia hyvistä vinkeistä
Näissä männissä on tosiaan ulospäin aukeavat kupit eli tuollaiset lukkorengaspihdit voisivat toimiakin. Itsekin ajattelin jotain välinettä minkä saisi männän kuppipuolelle kiinni mutta eipä tullut nuo lukkorengaspihdit mieleen.
No nyt kuitenkin yksi lajitoveri lupasi jeesata kompuran kanssa. Katsotaan miten onnistuu.
Sido toiset männät nippu siteillä ja ammu mäntä kerrallaan paineilmalla pihalle.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Kuinka kauan tällaisilla paloilla ajelee? Muutama on sanonut ja olen myös lukenut, että kuluu silmissä.
Jopa harrastaja on saanut kulutettua palat loppuun yhdessä päivässä.
PS. SBS 838 DC on 30% alessa Carpimotolla. Eli 55€/jarrusatula. Tuo 838-malli käy ZX6R (09-17) sekä B-King. En tiiä onko samat satulat, mutta sama palamalli. On siellä muutakin alessa.
https://www.carpimoto.it/en-FI/Bike_...rbon-838DC.htm
Braaaaap
About 7 settiä taisin noita SBK kauden aikana tuhota Suzukilla. Eli oiskohan se sit jotain 150-250 kierrosta per setti. Sateestahan nuo hiilipalat ei sit hirveesti tykkää. Pitää kyllä, kun saa lämpöseks, mutta kuluu aika paljon hätäsemmin. Käytössä Suzukin vakiolevyt ja Brembon t-drivet. Jonkin verran enempi tais tuolla Brembon levyllä pala kulua. Jotkin tarvikelevyt on semmosia, että ne syö varsinkin uutena palaa ihan tolkuttomalla vauhdilla.
Ja toinen tärkeä asia noissa hiilipaloissa on se, että ne on sit hengenvaaralliset kadulla ajellessa, koska kylmänä ne ei pidä yhtään.
Edit. 55€ per satula kuulostaa aika kalliilta, kun muistelen, että noita sai alta 40€ per satula vielä viime vuonna.
Edit. 2: Brembon RC pala on hyvä vaihtoehto tuolla SBS:n Dual Carbonille jos saa halvalla. Kestoikä vähän huonompi kuin SBS:ssä, mutta oon käyttäny noita sekasin sen mukaan mitä millonkin sattuu halvimmalla saamaan.
Superbike #7
Itse käytin tuollaisessa mainitussa pyörässä (K7 suikka) alkuperäisissä satuloissa brembon rc-paloja. Aivan hyvät mutta vaatii kunnon lämmityksen, ei kadulle. Sitten vaihdoin M4-satulat, ja niissä ensin RC-palat, mutta nykyään SBS 841DC. Nuo toimii varsin pienelläkin lämmityksellä ja on halvemmat, 34.90€, kun ostaa täältä:
https://www.xn--batzng-eua.de/epages...2&Locale=de_DE
Mutta välissä on hyvä pitää jotain, ettei männät ammu toisiaan vasten ja saa siipeensä. Alulätkää, ohutta puukalikkaa jne.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kawaan 50€/satula
https://www.xn--batzng-eua.de/epages...on=ViewProduct
Nää kawan palat näyttää olevan monesti kalliimpia kun muut. Varmaan siks, kun näitä menee 4 kpl/satula.
Braaaaap
Kiitos! R6 satulat olisi hyvä vaihtoehto sen suhteen että mulla on tuohon uudet letkut mitkä sopisivat suoraan. Huonoa on että brembon rcz 19 saattaa olla liian iso halkaisijaltaan. Eli se pitäisi luultavasti vaihtaa pienempään. Briteistä löytyisi 5mm spacerit 35€ sen ohuempia ei ole tullut vastaan. Nuo toisessa ketjussa mainisemasi nyt ainakin sopisivat varmuudella.
K8-1000
Pienemmät ne on, RCS17 on carpimotonkin suositus. RCS19 varmasti käy kyllä salamannopeudella kaupaksi, jos päätät vaihtaa R6 setuppiin.
ZXR750 J "K"
Totta, ja R6 orkkis luultavasti löytyy ebaysta, ellei lähempää. Purkaamoissa Suomessa ei tunnu olevan jarruosaa. No tilasin satulat ja 5mm spacerit, sitten tietty olisi vielä se pääsylkkä. Sitä voisi kysellä rr kirppikseltä.
Ei ole vielä R6 satuloita, voisi sen mitata ja laskea paljonko pinta-alassa eroa.
K8-1000