Hei arvoisa asiantunteva foorumin väki.
Nyt tarvisin vähän tukea ja neuvoja ja vinkkejä ja ohjeita.. Nolottaa ja vituttaakin. Pyöränä siis - 99 vuoden 1000 Varadero (ajettu 58000km), kuskina EI kaiken kokenut mies. Vaihdoin pari viikkoa sit pyörään öljyt(samaa kuin ennenkin) + suodattimen ja jonku verran liikaa onnistuin öljyä laittamaan, jalaksella ollessa ei öljyä tarkistusreiästä näkynyt mutta pystyssä ollessa taas ei ylärajaa enää näkynyt, no viisaana (tietämättömänä) ajattelin/laskin ettei sitä ole kuin n. 2-3dl liikaa että ei kai tuo haittaa ja ei muuta kuin viikko sit Lofooteille reissuun.
Jossain kohtaa matkaa havahduin ihmeelliseen "säksätykseen" "lätkytykseen" tyhjäkäynnillä/vähän kaasua antaessa. No reissun tein ilman sen suurempia ongelmia (mitä nyt takaiskarin alapään mutteri puuttui ja pultti sentin ulkona, mutta uusi mutteri löytyi ja asennettiin norjalaisen falck hinausliikkeen pihalla, oli kyllä avuliaita kavereita!).
Moottori ei säksätä kylmänä mutta lämmetessään alkaa sitä tekemään (ei savuta). Tänään vasta lueskelin netistä kauhutarinoita liiasta öljystä moottorissa ja samantien otin ylimääräiset pois (oli vieläkin Lofoottien reissun (1700km) jälkeen n. 2dl ylimääräistä) ja lähdin testiajolle josko ääni poistuisi. No ei poistunut. Lisäksi sammutin pyörän pysäkille jonka jälkeen se ei enää käynnistynyt/pyörittänyt kunnolla. Ehkä muutenkin lähtenyt nyt hieman huonommin kuumana käyntiin ja pari kertaa pintakaasulla ajettaessa kone yskähtänyt öljyn vaihdon jälkeen. No ei muuta kuin kerrankin käyttää kaskoa hyväksi ja soittaa hinausliikkeelle ja apuvirralla pyörä lähti kuin palmun alta käyntiin (pyörässä on 2kk vanha akku). Ajaessa näyttää nyt latausvirraksi ilman valoja ~13V, valojen kans ~12,6-12,8 riippuen kierroksista. Viikko sit näytti valojen kans 13,4V.
Mitä rikoin pyörästäni liialla öljyllä? Mistä säksätys voi tulla? Venttiilit? Kiertokangen laakeri? Onko pyörästä lisäksi laturi mennyt? Kävin pari päivää sit paikallisen mp korjaamon pihalla pyörähtään ja kuunnelluttaan ääntä (äijä kuunteli 3m päästä ja arveli pakoputkea), no en vielä silloin osannut avata suutani liiasta öljystä, äijä kysyi kyllä että lähteekö käyntiin hyvin ja laitoin sen käyntiin ja sanoin että lähtee ja että lähdenpä sit katseleen pakoputken liitoksia. En löytänyt vuotoja vaikken kyllä täysin läpi kai käynytkään, muutamia liitosmuttereita sain kiristettyä mutta säksätys ei sillä lähtenyt.
Niin että mitähän tässä muuta tekis kuin pyörä seisontaan ja auto taas käyttöön..?
Kiitoksia jo etukäteen jos joku osaa neuvoa ja sori pitkä viesti![]()
mjoo eipä ole suoraan vara-terosta kokemusta, mutta mp latausongelmat usein johtuu regulaattorista. liika virta kulutetaan lämmöksi ja se tappaa lopulta regun. Kuumalla kelillä se sitten leviää lopullisesti.
Yhtäkkiä tulevat säkätykset voi olla vaan että joku ruuvi on löystynyt ja siitä tulee resonanssi ääntä joillain kierroksilla.
tarkista ainakin ilmanputsari, jos öljyä oli reilusti, se voi huohotusputken kautta olla sotkeutunut.
Ei ole minullakaan juuri varadero-kohtaista neuvoa antaa, mutta paljonko sitä ylimääräistä öljyä edes teoriassa siellä saattoi olla? Vaihtotilavuus näkyy olevan ilmoitettu 3,6 litraa ja suodatin 0,2 joten 4l kannusta ainakaan ei pitäisi voida ylitäyttää niin että siitä mitään vahinkoa olisi.
Useimmissa pyörissä liikaa ylitäytetty öljy tosiaan poistuu huohottimen kautta ilmanputsarikoteloon, ja sieltä kautta mahdollisesti myös maahan, eli sinne tosiaan on hyvä kurkata. Ja öljyn sotkema ilmansuodatinhan voi aiheuttaa myös käyntihäiriöitä.
Latauksen hajoamisen ja öljyn ylitäytön suhteen ainakaan ei pitäisi voida olla mitään keskinäistä yhteyttä missään tilanteessa, eli se lienee huonoa tuuria. Ääntä on jokseenkin mahdoton lähteä veikkailemaan kuulematta.
Ei ole hondista kyllä kokemista mutta eipä nuo nyt niin erinlaisia ole. Ota tosiaan ilmanputseri kotelo auki ja katso onko siellä öljyä jos on niin uusi filsu ja pyyhi rätillä öljyt pois.
Käy ajamassa lenkki ja katso millä kierroksilla säksätys kuuluu. Sitten parkkiin ja kierrokset samaan ja kuuntelemaan mistä ääni kuuluu.
Jos teit öljyn vaihdon yhteydessä jotain huolto toimia tai säätö töitä niin katso ne uudestaan läpi. Jos kytkin toimii vaijerilla niin katso että siinä on riittävästi välystä. Xj ainakin rupesi pitämään outoa sirkutusta kun olin säätänyt vaijerin liian kireälle.
Tuo lataus homma voi johtua ihan siitä että laturinhiilet on jumissa tai loppu.
Elämä on onneksi mutkikasta
Varaderoissa on yleistä pakoputken vuodot. Googlella löytyy varmasti lisäinfoa tästä.
.
Kannattaa vaikka räikän jatkovartta apuna käyttäen kuunnella koneen ääniä,kannesta ja alakerrasta.z12r piti kanssa vastaavaa ääntä , kuuntelin koneen käyntiä räikän jatkovarrella ,kun kone kävi normaalisti niin huomasin että kleen air hässäkän peite"levy" kannessa oli löystynyt joka aiheutti säkätyksen
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Ilmanputsarinkotelossa ei ole öljyä, suodatin oli myös kuiva. Jaa se oli 3,6L se öljymäärä, katsoin väärin, meni 4,1 tai 4,2L varmaan silloin öljyä... En tehnyt muita huoltoja silloin. Moottorissakaan ei näy vuotoja missään. Kytkinvaijerikin on löysällä.
Ääntä on todella hankala paikantaa.. Ehkä ennemmin moottorin ylhäältä kuin ainakaan ihan alhaalta.. Pystyyköhän tänne lisään äänitiedoston jos sitä nauhoittaisin..Jos näin amatöörinä sanoisin niin veikkaisin niitä venttiileitä mutta pystyykö liika öljy niitä vahingoittamaan/karstoittamaan pois säädöistään..? Ja savuttaisiko pyörä jos sitä öljyä siellä palais..?
En löytäny regulaattorin mittausohjeita täältä mitä yritin hakea, kaikki oli vanhentuneet mitä Google löysi.. Tai saati että miten se laturin toimivuus/hiilet katsotaan.. (löydä edes sitä tästä vehkeestä, korjausopaskin minkä latasin on jotenkin puutteellinen, osa kuvista puuttuu)![]()
Varaderossa taisi olla tyyppivikana, joissain vuosimalleissa ainakin, pakokäyrän liitoksen löystyminen - ja on hankalassa paikassa. Sähköpula taas viittaisi staattorivikaan. Pari desiä liikaa öljyä tuskin on vaikuttanut mitään mihinkään.
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Ai tänne oli tullukin lisää vastauksia. Kai se sit pitää tuo pakoputkisto käyttää pois ja tiivistää uusiksi vai onko siihen jotain kikkaa millä vuotokohdan löytäs? Tupakansavua puhaltelemalla?Ja millä sitä kannattais tiivistää?
Jos englanti taipuu, niin esim tuolla on juttua. Laita hakuun 'exhaust gasket'.
https://honda-varadero-uk.org/forum/index.php
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
No sepä siitä sitten.. :'((((( Pakoputkin liitokset oli löysällä, etusylinterin mutterit pyöri useamman kierroksen kiinnipäin. Takasylinterin ylempää mutteria kerkesin pyörittää max 1/6 kierrosta niin napsahti poikki........ Nyt palaa tupakkaa... Saakohan tuohon vaihdettua uuden pultin? Hitsaamalla tm? Voi vittu!
Koita jos pysyy yhdellä..
Nehän lienee aika ohkaisia pultteja, ei mitään hartiamomenttia moisiin.
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Ei tarvinnu kyllä lujaa vääntää että meni poikki..
Aika vinossa tuo putki nyt..
Jos ei enää säksätä, ajoa vaan. Aina näin vanhoissa vehkeissä jotain pientä on. Seuraavaksi sitten sähköongelman kinppuun.![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Säksättää se vieläkin.. Ja vaikka painaa meisselillä tuota putkea kiinnipäin runkoa vasten niin kuitenkin.. Tuntuu ettei se ääni edes siitä tuu. Laitoin juutuuppiin videon jos siitä nyt edes sitä säksätystä selvästi kuulee..
https://youtu.be/9m_Rjm0VRD4
Eräällä kaverillani (Tero nimeltään) oli Vara-Teron kanssa sama ongelma aikoinaan. En muista korjasiko sitä koskaan. Mopo ei tuosta hajoa, mutta lienee kiusallinen vika. Pelkkä kiristys ei taida auttaa, kun tiivisteiden rippeet ovat puhaltuneet pois. Tyyppivika, netistä neuvot, ellei jollain foorumilaisella ole omakoht kokemusta.
Tuolta ohjeet latauksen mittailuun; veikkaan että staattori on kärähtänyt.
http://www.moottoripyora.org/keskust...%C3%A4n-lataus
Staattorit vähän kiven alla (jos siinä vika), tuolla olisi:
https://www.tmf-racing.net/Lichtmasc...-31120-MBT-611
Tuonkin pitöisi käydä.
https://www.duell.fi/fi/sahkotarvikk...g140&results=1
Viimeksi muokannut: mopedman; 22.06.2019 klo 22:39.
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Kiitoksia miljuunasti neuvoista! Huomenna mittailemaan yleismittarilla sit
Vielä saa kertoa jos tietää onko se sylinterin pakoputken pultti vaihdettavissa ja millaisella operaatiolla. Käyntiääni ei siitä katkeamisesta muuttunut joten ei kai tuo haittaakaan. Toki se säksätyksen syy olis kiva tietää.. eihän nuita putkia uskalla alkaa aukomaan ja tiivistään kun katkeaa vielä loputkin pultit..
Muuten on kyllä ollut tosi hyvä pyörä vielä näin ekaksi pyöräksiViime kesänäkin Portugalissa 10 viikkoa sen kans ja Pyreneiden ja Alppien kautta pois eikä yhtään mitään vikaa.
Kyllä ne pultit on vaihdettavissa. Saattaa olla tiukassa mutta hitsaamalla mutterin kiinni pulttiin niin pitäis irrota.
Tein kyseisen operaation viime talvena Veturin koneeseen.
No niin kävin vähän mittailemassa ohjeiden ja kykyjeni mukaan.
Lataus, tyhjäkäynti valoilla 12,3V ilman valoja 12,6V - 2500rpm valoilla 12,4V ilman 12,8V - 5000rpm valoilla 12,7V ilman 13, 5V
Johdot, akun plus ja tasasuuntaajan plus antoi miinus merkin eteen ja tuloksen - 0,05 mittarin "20" asetuksella kun löytyy 2,20,200 jne.
Akun miinus ja tasasuuntaajan miinus antoi - 0,02
Laturi, ohmit kelt. välillä 1,0ohmia mittarin 200 asetuksella kun löytyy 200, 2k, 20k jne.
Laturin 3 piuhaa ja runko testissä mittari ei värähtänyt missään kohtaa (yritin monesta kohtaa runkoa, pultin rei'istä ja rungon ruosteisesta kohdasta raaputtamalla, akun miinus johtoa.. , ei mitään eloa mittarissa
AC mittaus kolmen kelt. väliltä 5000rpm antoi kaikille noin 20V
Tasasuuntaajan diodi mittaus, pun plus ja musta keltaiseen, musta plus ja pun keltaiseen, pun miinus ja musta keltaiseen ei antanut mitään eloa mittariin, ei näyttänyt mitään arvoja. Jäi vähän epäselväksi pitääkö koneen olla käynnissä mutta eipä asialla ollut kokeillessa vaikutusta.
Eli onko nyt molemmissa vikaa? Laturissa ja tasasuuntaajassa? Johdoissa ei?
Noilla lukemilla akku ei käytännössä lataudu. Tuo 13,5V pitäisi löytyä jo tyhjäkäynnilla, ajokierroksilla noin 14V, mieluiten karvan yli.Lataus, tyhjäkäynti valoilla 12,3V ilman valoja 12,6V - 2500rpm valoilla 12,4V ilman 12,8V - 5000rpm valoilla 12,7V ilman 13, 5V
Hyvin matala lukema, ei varmaankaan spekseissä. Veikkaan staattoria edelleen - mutta omalla vastuulla, en lupaa diagnoosin oikeellisuutta.AC mittaus kolmen kelt. väliltä 5000rpm antoi kaikille noin 20V![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Minä olen ollut siinä käsityksessä, että viallinen Honda on oksymoroni - ei mikään todellinen laite. Ehkä pyörät ovat olleet väärältä vuosituhannelta.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
No jospa sen staattorin sit tilais. Ebayssa oli 140e postikuluineen, onhan tuo sopiva?
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?m...2F252128153679
Ei näyttäs niitä mustia läpivientikumia tulevan mukana mutta vanhoja voi ilmeisesti käyttää? Ja nuo liittimet saa kytkettyä regulaattoriin (näyttää monimutkaiselta)? Onkohan se tiiviste siihen koppaan pakollinen ostaa uus? Ei ollu ebayssa..
Ebaysta näyttää myös löytyvän kahden hintaluokan regulaattoria, ton halvemman 36e raskis ostaakin vaikkei siinä välttis vikaa oliskaan mutta onkohan tuossa jotain/mitä eroa satasen kamppeeseen?
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?m...2F112788571329
Taitaapi olla. Saa marmoritiskiltä, ei varmaan kamalasti maksa.Onkohan se tiiviste siihen koppaan pakollinen ostaa uus?
Regu tuskin on viallinen, mahdollista kyllä.
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Varaderon tyyppivika tuntuu olevan takimmaisen pakokäyrän liitoksen tiiviste. Häviää ajastaan olemattomiin ja aiheuttaa käyntiin pieniä häiriöitä ja omituista ääntä. Liitos on hankala nähdä, mutta se sijaitsee takajousen vieressä.
Kyseisen liitoksen kiristäminen ei auta yhtään, jos sieltä on tiiviste holkki lähtenyt taivaan tuuliin.
Toki myös ne laipan ja sylinterin väliset tiivisteetkin voi vuotaa, varsinkin mikäli joku pultti/mutteri on kärsinyt.
Yamaha FJR 1300
2014