Moi,
mulla ei ehkä akku tykänny talvisäilytyksestä ja ylläpitolatauksesta, ajelin parina päivänä ja kolmantena ei enää pienen pysähdyksen jälkeen käynnistyny. Irrotin akun ja elvyttelin älykkäällä laturilla. Eilen kuitenkin kun kävin akkua laittaa takasin niin kiinnitin ajatuksissani miinuksen plussaa ja kun olin laittamassa plussakaapelia kiinni huomasin kipinää lyödessäni virheeni... Puolustuksekseni muija vittuili vieressä, että kauan kestää kun heitti mut paikan päälle ja ajatukset muualla. Käänsin napaisuuden toisinpäin mutta ei enää tullut virta-avaimesta kääntäessä mitään eloa pyörään. Kaikki tämä vielä tienpäällä, joten vähän pulassa olen, kun pyörä jäi sinne.
Mikä tuossa palaa ensisijaisesti, voiko olla vain joku sulake vai jotain isompaa? Laturi? Neuvoja kaivattaisiin, jouduin heti perään työreissulle lähtee ja pyörä jäi reissulle.
Pääsulake rikki? Eihän tuo voi vielä akkua paskoa ( viisaammat?)
Ex:Yamaha MT-01, Suzuki SV 1000, Suzuki GSF 600S, KTM LC4 640 / varastettu, Honda CBR 900 RR, Yamaha YZF 750 R, Husqvarna WRE 125, Honda monkey
Itse olen joskus onnistunut apuvirtaa annettaessa polttamaan pääsulakkeen, kannattaa aloittaa tutkiminen siitä.
FZ1S + TT600
Laturin diodit meni hölmöilyn seurauksena aikoinaan auton laturista sekunnissa. Siitä on kyllä jo aikaa, liekö noihin jo nykyisin kehitelty suojauksia väärinkytkennän varalta..? Eipä ole ihan äsken tullut kokeiltua, kop, kop..
Pääsulakkeesta vian etsintä kannattaa tietysti aloittaa.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Pyörissä on enimmäkseen kestomagneettilaturit, tasasuuntaus jännitteensäätimessä, eli diudeista tuskin huolta. Pääsulake on muun muassa tuollaisia tilanteita varten olemassa, itsekkin kerran testasin noin. Palaa se.
Pääsulakehan se oli. Anyway, kumpikohan todennäköisempi vika tässä tapauksessa, kun akku tyhjentynyt ja kuitenkin herää henkiin akkulaturilla. Eli voiko olla viallinen akku vai meneekö laturin piikkiin? Akkulaturi ei ainakaan anna mitään erroria latausprosessin aikana vaikka on kaikenlaista diagnosointia jne. Mitähän tuollanen kestomagneettilaturi maksaisi ja millä sen viallisuuden todistaisi?
Tältä(kin) palstalta löytyy hyvät ohjeen latausongelmien ratkaisemiseen. http://www.moottoripyora.org/keskust...%C3%A4n-lataus.
Mopo käyntiin vaikka apuvirralla ja mittaat jännitteen akun navoilta. Koska kyseessä ei ole Italialainen pyörä, pitäisi tyhjäkäynnilläkin näkyä joku 13-14V. Sammuksissa täydellä akulla joku 12.8, tyhjemmällä vähemmän.
På finska, lataus pelaa jos jännite on käydessä korkeampi kuin akun lepojännite.