Apua kaivataan. Pyörästä tyhjentynyt akku talvella ja nyt uudella akulla starttaa muttei
yritäkkään käyntiin. Bensat vaihdettu. Onko näissä 00 vuosimallin pyörissä jokin ajonesto joka voisi estää käynnistymisen?
Teemu
BMW R100 Kurapyörä
BMW K1300R
Aloitetaan perusasioista. Kun käännät virrat päälle, huutaako bensapumppu tankissa? Olen nähnyt LoTjassakin hälyttimen kytkettynä siten, että startti laulaa mutta bensapumpun virta on katkaistu. ELi jos pyörässä on joku hälytin, on joku tietty voinut tuon kytkeä noin. Itsellänikin oli aikoinaan äRrässä(väärin) kytketty hälytin (bensapumppuun) ja hälystä paloivat käynnistykseneston kärjet. Ei startannut ei.
Jos bensapumppu naukuu startin jälkeen, tsekkaisin seuraavaksi kuohuuko tankissa (katso korkista taskulampun kanssa) eli olisiko bensaletku luovuttanut talven aikana. Seuraavaksi sitten iskeekö kipinää. Tulppa irti jatarkkailemaan startin aikana.
Jos bensapumppu nostaa paineet, tankissa ei näy ylimääräistä liikettä ja kipinää löytyy, niin sitten voi lähteä ihmettelemään Hall-antureita ja muita hienostuneempia vikoja. Mutta jos pyörä on syksyllä käynyt moitteetta niin kovin epätodennäköistä on, että tuolla mitään äkillistä uutta ihmeellistä vikaa olisi.
<p>2002-2014</p>
Tai sitten suihkaus starttipilottia ja hörähtääkö...
Eikö olis helpompaa päästää polttoaineletku irti jostain sieltä loppupäästä ja kääntää virrat päälle?
Ei verrattuna siihen, että kuuntelee pyöriikö se pumppuTankissa haljennut bensaletku saattaa sitäpaitsi sylkeä bensaa ihan normaalin oloisesti, kun ei ole vastusta. Eli jos tuon kunnolla tekee, pitäisi tietty mitata paine bensaletkun päästä, mutta mennee tuonne edistyneemmän virheenetsinnän puolelle. Tuonkin ikäisessä pyörässä tankissa kuivunut/haljennut bensaletku on yksi todennäköisimmistä käynnin estävistä vioista. Akun tyhjeneminen / vaihto ei oletusarvoisesti kyllä aiheuta tuollaisia oireita. Tietty yhdessä hälyttimen ja sen ajoneston kanssa akun tyhjeneminen saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia.
<p>2002-2014</p>
Kiitokset kaikille. Pyörä viety ouluun tohtorille huoltoon.
Käynnissäkin jo, bensa klönttiintynyt ruiskuputkii.
Puhallettu jollain höyrypesurilla puhtaaksi niin hörähti käyntiin.
Millä tollasenkin vian voisi estää? Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kannattako kuitenkin talveksi laittaa bensansäilöntäainetta tankiin tai käyttää jotain ruiskunpuhdistusainetta?
Ite en ole noita aineita käyttänyt.![]()
Suzuki 80 -65, R80RT -94, R1150RT -01, K1200LT -07
Harvinaistahan tuollainen on, ja ainakaan lähivuosina en muista ruiskun purkuun asti johtaneita bensan säilyvyysongelmia tältä palstalta. Kaasaripeleissä toki tarinoita riittää joka vuodelle. Todennäköisesti tässäkin ongelmaan on ollut joku ulkoinen syy, kuten vettä tai muuta asiaankuulumatonta likaa tankissa, tai voihan viimeinen syksyn tankkauskin olla epäonnisesti normaalia huonolaatuisempaa.
Riskin pienentämiseen itse olen laittanut säilytyksen ajaksi täyden tankin 98E:tä ja stabilisaattoria. Stabilisaattori kannattaa lisätä tankatessa niin se ehtii levitä kunnolla järjestelmään.
Jos haluaisi vielä varmemman ratkaisun, niin tankki mahdollisimman tyhjäksi tavallisesta bensasta ja pienkonebensaa tilalle. Ja tässäkin niin että pyörää pitää käyttää riittävästi tai ajaa vähän että se ehtii levitä kunnolla järjestelmään.
Jos paineensäädin on ruiskutukissa ja bensalla siitä erillinen paluukierto tankkiin, niin silloin toki uusi bensa tai stabilisaattori leviää sekunneissa kun pyörän käynnistää.
Varmasti toimiva ratkaisu mutta jos pyörää säilytetään olosuhteissa joissa lämpötilat vaihtelevat, autokatos, kylmä talli tai muu kylmä säilytyspaikka on tankki täytettävä aivan täyteen kondenssiveden, lämpötilan vaihteluiden seurauksena, muodostumisen estämiseksi. Tämä sama koskee tietenkin myös muita bensiinilaatuja.
Jos säilytyspaikka on tasalämmin niin tankissahan ei tarvitse polttoainetta kovin paljon olla.
Itse vein muutama vuosi sitten LT:n suuttimet Bosch-huoltoon testattavaksi. Yksi neljästä meni vaihtoon ja kaikkien kolmen vanhan ruiskutuskuvio/-määrä parani olennaisesti pesussa. Tuon jälkeen olen aina syksyisin tyhjentänyt tankin ja tankannut puhtaalla pienkonebensalla. Olen myös ajanut tuolla lyhyen lenkin varmistaen, että tuo bensa leviää kaikkialle.
Mutta on kyllä ensimmäinen ruisku-Bemari jonka kuulen kärsivän tällaisesta totaalisesta bensa-vaivasta.
<p>2002-2014</p>
Ruiskujen kanssa ei ole tullut tuollaista vaivaa vastaan. Kaasareita kyllä saan puhdistaa kyllästymiseen asti.
Pienkonebensan käyttöä olen suositellut museopyöriin jne. jotka seisovat paljon käyttämättä.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi