Moro! Vähän apuja tarvittaisiin vian paikallistamiseen. Pyörä 2005 vuosimallin K1200S ja ajettu noin 63tkm.
Elikkäs vaihdoin maanantaina pyörään öljyt&suodattimen, laitoin akun paikoilleen ja sitten ensimmäinen startti tälle vuotta, pyörä lähti hyvin käyntiin. Tyhjäkäynti oli kuitenkin hukassa, käynti muutenkin vähän kummallinen ja savutti melkoisesti. Laitoin tankin täyteen tuoretta bensaa ja lähdin koeajolle. Tasakaasulla röpötteli melkoisesi mutta pyörä kuitenkin kiihtyi yhtä hyvin kuin ennenkin.
Eilen vaihdoin kokonaan uudet bensat ja laitoin sekaan Kentin fuel guard 2 -lisäainetta. Aikani käytin konetta mutta ei mitään muutosta tilanteeseen, eli tyhjäkäynti hukassa, röpöttelee ja savuttaa kun kaasuttelee. Kierroksia ottaa hyvin ja kaikki käyrät kuumenee eli pyttyjä ei ole poissa pelistä.
Tänään pyörä ei halunnut sitten lähteä enään ollenkaan käyntiin, muutaman kerran yritti mutta ei käynnistynyt. Tsekkasin ilmansuodattimet jotka oli ok, latasin akun ja yritin uudestaan käyntiin mutta enään ei edes yrittänyt.
Tulpat olisi syylärin irroitusta vaille näkösällä mutta tarviiko uusien nesteiden laittoon välttämättä vacuumi vehkeet kuten jenkki foorumilla kovasti toitotetaan? Entä mikä olisi paras tapa selvittää polttoaineen saanti? Bensapumppu kyllä pyörähtää kun laittaa virrat päälle.
Onneksi sataa vettä kaatamalla niin vähän lieventää ajohaluja![]()
Voisko olla lambda-anturi kosahtanu? Sen pystyy mittaan piuhoista ja näkyy testerillä. Piuhoista mittaamiseen googleta ohjeita. Seokset ainaki menee sekasin, jos on.
Noihin on myös tehty takaisinkutsuna semmonen jakoketjun hyppäämisen estämäsiksi lisätty palikka/muoviohjari jakoketjun alapäähän. Jollei sitä ole lisätty voi olla ainaki teoriassa mahollista, että jakoketju pääsee joissain olosuhteissa hyppään yli ja jako menee sekaisin ja voi tulla monenlaista käyntioiretta vaikka ketju ei katkeaiskaan.
Sitte ois vielä jokerina tyhjäkäynninsäätömoottori
http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-K1200S...-/111849071538
Viimeksi muokannut: mp71; 07.04.2016 klo 22:01.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Tuliko tehtyä TPS-anturin resetointi? Akku kiinni, virrat päälle avaimesta, kaasukahva rauhallisesti maksimiin - pidä hetki - vapauta rauhallisesti. Toista kaksi-kolme kertaa - käännä virrat pois. Ja kohta käynnistys normaalisti. Saattaa auttaa, toi manööveri on ainakin tehtävä aina kun akku kytketty irti pidemmäksi aikaa...![]()
MAD (mean absolute deviation)
Sen verran selvennyksenä vielä, että tee resetointi virrat päällä mutta älä käynnistä pyörää. Käynnistys vasta kun virrat olleet pois hetken aikaa resetoinnin jälkeen. Ja jos akku on ollut nyt kiinni (koeajojesi jälkeen), ota plussa-kaapeli uudestaan irti, ECU "nollautuu" käsittääkseni n. minuutissa (ihan hihametodiarvaus) jonka jälkeen kaapeli takaisin kiinni ja eikun resetointiharjoituksiin... Toivottavasti käyntiongelma kuittaantuu näinkin helpolla...![]()
MAD (mean absolute deviation)
Aika moni tutuista motoristeista ja täälläkin kertoilee samanlaisia juttuja ja itselläkin oli samanmoiset oireet plus tulvi kaasari. Kaks kuukautta lopulta vain seiso yhteenputkeen pärrä ja taisin siinäkin käydä käynnistämässä. Crc kaasutinpuhdiatusaineella korjaantui itsellä. Oon aika amatööri ja en halua kokeneempia neuvoa, mutta ainakin halpa testata ennenkuin alkaa purkaa enempi.
Ei taida olla kaasareita tuossa mallissa...
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Noniin vielä lisää paljastin amatöörimöisyyttänino kait ne ruiskutkin voi puhdistaa? Ainakin tossa purkissa lukee että sopii ruiskuihin ja kaasareihin...
Mahdollisesti TPS-anturin vika. Kokeile kääntää kaasu auki ja päästä se palautumaan vapaasti, useita kertoja, virrat pois päältä. Tämä täräyttää potikkaa/anturia ja se saattaa alkaa toimimaan joksikin aikaa.
Itsellä oli vika tuossa anturissa ja moottorinohjaus näki välillä kaasun olevan 100% vaikka kaasu kiinni. Seos sen mukainen, eikä kone käynyt pienellä kaasulla, saatikka tyhjäkäyntiä.
Onko sulle web-EPC tuttu? Sieltä löytyy ns. räjäytyskuvat kaikille osakokoonpanoille. En tiedä voiko laittaa suoraa webbi-linkkiä k.o. sivulle kun on koodin takan oleva luettelo... EPC löytyy BMW Suomi-sivustolta (huolto-osiosta), EPC:stä pyörän mallin mukaan selaamaan. Kävin katsomassa, niin letku tulee suoraan tankilta ruiskurungolle... Ruiskurungosta löytyy polttoaineen paineanturi, eli kait se pukkaa vikakoodia jos bensaa ei tule sopivasti syöttöä varten? Can-väylän hienouksia (ja mun logiikalla tehty oletus)
Tässä linkki luettelon sivuille (K1200S) minulla aukesi suoraan ilman avauskoodia:
https://www.parts.bmwgroup.com/webetk/FzgIdCtrl
Toivotaan että joku asiaan perehtynyt huomaa sun topikin, minä en ole kovin kiinnostunut noista konepyörien huolto-asioista joten tämän enempää en osaa auttaa...![]()
MAD (mean absolute deviation)
Aikani kaasua kääntelin ja välillä starttailin mutta pyörä ei käynnisty. Tuo TPS-vika (tai Motoristoranten mainitsema resetointi) kuulostaa hyvinkin siltä että on voinut aiheuttaa käyntihäiriöt. Nyt vain lähinnä ihmetyttää miksi pyörä ei käynnisty enään ollenkaan. Onkohan se Kentin lisäaine voinut tehdä jotain temppuja esim ruiskulle?
Oisko vaan epämääräisesti toimiva ruisku onnistunu kastelemaan ja pilaamaan tulpat huonolla onnella... Tai toki jos se TPS-anturi on päättänyt hajota niin ei se pyörä sitten vaan käy. Yksi vaihtoehto on se, että bensanpaineet ovat tyystin pielessä ja kone ei siksi saa käyntikelpoista seosta. Muistanko oikein vai oliko joissakin bemuissa jotain ongelmaa bensapumpun ohjainelektroniikan suhteen?
Luulisi nyt jonkun muunkin vaihtaneen nesteitä kuin jenkkien? Kun kuitenkin pyörällä jo tuon verran ikää eikä nyt kai ihan harvinaisuus ole. Aika oudolta kuulostaa, ettei nesteitä voisi vaihtaa kotikonstein, mutta toki joku ilmatasku voi olla vaikea saada pois. Onkohan pyörämallille Haynesin tai vastaavan korjauskäsikirjaa tai bemun omaa huoltomanuaalia netistä löydettävissä?
PS. Ei sitä syyläriä saa letkuja irroittamatta sen vertaa sivuun että tulppien tarkistus onnistuisi?
PS2. Toisaalla mainittu hyvä pointti siitä, että kun ottaa vanhan nesteen tarkasti talteen ja mittaa sen, niin saman verran pitää saada mahtumaan takaisin. Jos ei mahdu, jossain on ilmaa.
Ei tule muuta mieleen, kuin että tulpat kastuneet ja seos edelleenkin rikas. Se Kentin lisäaine tuskin on asiaa pahentanut. Itsekin käytin vastaavaa runsaalla annostuksella ilman merkittävää vaikutusta ennen tps-anturin vaihtoa. Sen koommin ei käynnissä ole ollut ongelmia.
Tulppia siis pitäisi vilkaista ja anturia edelleen epäilen. Voi myös kokeilla starttia esim puolella kaasulla, jos pyörittää hyvin. Tämä voi tuulettaa ylimääräisen bensan pois. Kaasu kiinni starttaus vain antaa lisää bensaa, ei ilmaa.
Missäs se sinun pyöräsi on? Jos joku voisi vilkaista mitä GS911 sanoo...
Vantaa-Vyborg
Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.
tässä työkalu jäähdytysjärjestelmän täyttämiseen. Ainakin mitä muilta foorumeilta lukee juttuja niin on ehdoton homma täyttää alipaineistamalla.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Jos nykybensalla kastelee tulpat niin tuskin toimii ennen vaihtoa tai kosanilla hehkuttamista. Se on paha rasti tulppia irrottamatta. Ennen vanhaan sai koneen kuivattua starttaamalla kaasu auki. Ei toimi enää niin hyvin, mutta mikään ei estä kokeilemasta, pitkähkö jauhatus, sitten hetken odotus (akku toipuu), sitten yritys kaasuun koskematta.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 09.04.2016 klo 10:55.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Hirveän pitkään yhtäperää ei kannata pyörittää, koska startti kuumenee nopeasti. Parempi antaa sekä akun että startin toipua jonkin aikaa välillä. Esim. 10-15sek pyöritystä, 1min taukoa.
Toisaalta voi myös helposti todeta tuleeko bensaa haistamalla pakoputken päästä kun on pyörittänyt moottoria. Ellei bensa haise, sitä ei tulekaan.
Nuo savutusoireet viittaavat siihen, että bensaa tulee liikaa, joten ruiskussa on todennäköisesti jotain pielessä. Hyvinkin voi olla TPS-anturi.
Jollei muutaman minuutin kaasu auki yrittämisen jälkeen edes lupaa, kone on niin märkä, ettei se käynnisty ennen kun on kuivanut.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Auttaa en osaa mutta tuli mieleen, että bemuun vaihdetaan tulpat 30 tkm välein ja iridiumeilla vaihtoväli oli muistaakseni 60 tkm. Jos pyörä on asianmukaisesti huollettu, niin kuudessakympissä on vaihdettu myös tulpat. Onko 60 tkm huolto tehty?
Vikaa ei mielestäni kannata etsiä tulpista, eikä vikaa todennäköisesti löydä muutenkaan ilman testereitä ja ammattitaitoa. Mitään osia ei kannata alkaa vaihtelemaan mutu-tuntumalla. Suosittelisin, että viet pajalle..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
10s on jo pitkä sahaus. Normaalistartti lienee alta sekunnin (parin puristuksen yli).
SF 1098S
MTS V4S Sport
60tkm huolto oli tehty liikkeessä juuri ennen kuin pyörän ostin, mutta jostain syystä tulpat oli jätetty vaihtamatta, eli vaihtokunnossa ne voi olla muutenkin.
Edit: Biltema sattui reitinvarrelle joten kävin ostamassa woke:n vinkkaaman täyttösarjan. Huomenna kun kotiudun niin tsekkaan/vaihdan tulpat.
Ne johdot irtoaa puolista, jotka siis on myös tulpanhatut, painamalla semmosta pientä väkästä eli pieni lukitusmekanismi. Älä käytä voimaa tai rikot ne. Tulpat on V-mäisessä paikassa.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)