Olisi tarkoitus heittää toinen reissu lappiin reittiä Vaalan Aurinko ranta missä ensimmäinen yö mutta sit mennään tuntemattomia reittejä alustavasti Rovaniemi Ivalo Inari siitä sit Karasjoelle ja Nord Cap olisi kääntöpiste nyt kysyisin neuvoa yöpymis paikoista telttailu ei onnistu(vaimo)mutta mökkipaikat ne edulliset olisi hakusessa![]()
Vanhalla oppimisen vaikeus
Harri Nivan tiluksilla Muoniossa löytyi majoitusta oikein kohtuullisella hinnalla taannoin lapin kierroksella. Hyvät fasiliteetit kokonaisuudessaan, optimaalinen sijainti ja oikein hyvä aamiainen. Torniossa maksettiin mennessä puolet kehnommasta miltei puolet enemmän.
Pieneen Kotkaan ei mahdu paljon vikoja.
Se valkoinen kikseri.
Kesänaikana löytyy hiihtokeskuksistakin halpaa majoitusta, viime kesänä Saariselän tunturihotellissa 35e/yö aamupalalla. Edelliskesänä 2hh Levillä 40e/yö, Rukalla 45e/yö ja Ylläksellä yksiö 35e. Kaikki hotelliin etukäteen soittamalla, booking.comissa kaikki nuo 15-20e kalliimmat
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Kiitoksia tiedoista. Kilpisjärvellä hinta oli melkein satku
Vanhalla oppimisen vaikeus
Siellä ei ole hullunlailla kilpailua ja norskeille sekin on halpaa...muuten Altassa on kohtuuhintainen hotelli se Thon hotell Vica, tai ainakin viime kesänä oli, muistaakseni 750 kruunua eli 80e, samassa tasossa kuin ne puukopit tienvarrella. Muuten seuraavaksi edullisin oli Altassa 1350kruunua
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Ihan kannattaa ekana ottaa kartta käteen. Kilpisjärvi ei ole Ivalossa päinkään eikä sen puoleen Muoniokaan. Inarista saattaa olla yht´äkkiä kahden komen päivän matka Nordkappiin. Riippuu vähän miten etenee, mutta mopttoritievauhteja voi ajaa etelämmässäkin. Tuo oli hauska tuo Harri Nivan tilukset. Lienevätkö jossain Harrinivan lähistöllä? Siitä on vielä muutama sata matkaa pohjoisen.
Sitä samaa pohjoistahan ne kaikki ovat, Saariselältähän nyt käy päiväseltään kevyesti Nordkapissa ellei tykkää nukkua iltapäivälle, eihän tuo nyt suuntaansa ole kun ~450 kilometriä kohtuunopeaa tietäkin vielä eikä tarvitse pelätä isompia ruuhkia.
Tuossa soppeli paripäiväinen ajelu, vielä voi oikaistakin mutta tuo Kaamasesta Lakselviin on oikeasti aika tylsä väli https://goo.gl/maps/9gPbW6XiWMM2
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Norjan virallinen matkailusivusto listaa joitain vaihtoehtoja http://www.visitnorway.no/ Kunhan siellä saa viritettyä haut kohdalleen, vähän huono hakusysteemi, mutta yhteystietoja löytyy muutamille mökinvuokraajille. Muita hakuja on tietty nämä booking.com ja tripadvisor.com . Sitten on Hallwagin mainiot maantiekartat joissa majoitukset on merkitty mustalla mökinkuvalla, tosin aika harvaseltaan niitä tuolla pohjaisessa näkyy olevan.
Yksi taktiikka on varata (kalliit) hotellimajoitukset reilusti etukäteen, ja lähempänä katsella löytyykö parempia ja halvempia vaihtoehtoja, peruu sitten ne kalliit pois.
Ja päiväkilometrit tietty oman maun mukaan. Toiset tykkää pitkistä vedoista kaksi päällä aamusta auringonlaskuun (pääsee muuten tosi pitkälle!), toiset lyhyemmistä useammilla pysähdyksillä ja extempore kiertolenkeillä.
K1200GT & 701Enduro
Hio vielä sitä kääntöpaikkaa ja reittiä. Unohda se rahastuspaikka/Disneyland ja käy vaikka Kilpisjärven kautta Lyngenin niemimaalla ja Ruotsin kautta takaisin. Näkemistäkin on monta kertaa enemmän.
varmaan jo huomannut homman, mutta turistit kesällä/autoilijat siis, vetää liinat kiinni(siis jarrut pohjaan) kun ne näkee poron tien reunalla, tai jonkun erikoisen horsman tai valkovuokon ja haluaa mennä sen poimimaan... parempi siis ettei ajele kenenkään takana![]()
***
Reitistä riippuen, tässä pari suositeltavaa majoituspaikka, mistä varsin positiivisia kokemuksia:
http://www.vuontispirtti.fi
http://www.ivalorivercamping.com
Tuo aikasemmin mainittu Altassa oleva Thon- hotelli oli edullinen, noin niinku Norjan hotelliksi. Etukäteen varattuna varmaan saa vielä edullisemmin huoneen buukattua.
Honda CB350K4
"Work Less - Ride More"
Se mikä tuli mieleen niin pohjosessa, oli Suomi tai Ruotsi tai Norja- ei välttämäti kannata kituuttaa tankkia tyhjäksi ennen tankkaamista jos kiertelee pienempiä teitä, eikä oo selvillä seuraavasta tankinpaikasta. Vaikka siellä onki bensaa saatavilla about joka kylällä ja joskus välilläki niin välit on pitempiä ku etelässä ja jos sitten saattuu että kylän ainoa asema onki pistäny lapun luukulle tai kortin lukija jumittaa, voi seuraava olla kaukana. Toki sieltä aina joku löytyy jolla on kannussa sen verran bensaa et perille pääsee, mut voi hetken etittää.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Tässä hyvä Norjan kartta NORGESKART
ja vielä ilmasta päin Norge i bilder
Norjasta yöpymisiä kannattaa katsella vaikkapa näistä. Tosin tuolla pohjoisessa valikoimaa ei ole niin paljoa.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Hyvä kartta, näkisiköhän joltain kartalta vielä asfalttitiet ettei eksy turhan pitkille sorapätkille? Kuten näillä sivuilla oleva kurakartta: http://www.kotiniitty.com/?path=kura.../63.759/27.319 Kukin valitsee kohteensa tietysti itse mutta suosittelisin varsinkin ensikertalaiselle jotain enemmän tajunnan räjäyttävää paikkaa kuin tuo lättänämpi Nordkapp, iskisi lapinhulluus rajummin eli minä unohtaisin päälaen ja menisin Käsivarresta Norjaan ja vaikka Bodön kautta takaisin Suomeen, silloin voisit yöpyä vaikka täällä, hyvä, halpa ja suomalaista puusaunaa saa lämmittää ilmaiseksi https://www.youtube.com/watch?v=DeJ7nG4v-yg . Mitteepä muut on tästä kohteen valinnasta mieltä? Tässä jotain lätinää Nordkapista ja enemmän jostain muusta. http://www.moottoripyora.org/keskust...hjoisin+paikka
Nordkapp https://fi.wikipedia.org/wiki/Nordkapp ei siis ole Manner-Euroopan pohjoisin paikka vaan pohjoisin maanteitse saavutettava paikka. Pohjoisin on Kinnarodden https://fi.wikipedia.org/wiki/Kinnarodden . Ei siis valitettavasti ies pullisteltavaa jos käy Nordkapissa.![]()
Onhan se Nordkapp aikamoinen turistirysä eikä siellä ihan mahdottomasti ole nähtävää, mutta kannattaa siellä käydä jos mieli tekee. Semmoinen once in a lifetime-homma. Matkalla näkee monenmoista maisemaa ja pääsee päristelemään tunneleiden läpi. Nekään ei nykyään maksa siellä suunnilla mitään ja rahaa tarvitsee kaivella vasta nordkapp:n porteilla. Liian tiukkaa aikataulua ei kannata tehdä, koska samaa reittiä saattaa ajella n+1 karavaanaria.
Omalla reissulla majoituin ensin camping tenorinteellä, piipahdin nordkapissa ja seuraavan yön vietin Reppafjord Ungdomsenterissä. Teltan kanssa olin liikkeellä, mutta oli noista saatavilla myös mökkejä/huoneita.
Nyt: -, Oli: Yamaha XV1900 MidnightStar, Suzuki DL650 WeeStrom -06. AVJ16 #52
Hotelli kultahovi Inarissa oli viimekesänä muistaakseni 75 eskoa yö. Upealla paikalla ihan juutuan joen rannalla. Aamupala ei kyllä ollut luksusta, mutta kahvia, jugurttia , leipää ja vihanneksia kuitenkin.
Altassa myös hotelli Scandic oli juurikin tuon n.75 eskoa yö ja todella hulppealla aamupalalla, sillä jaksoi ajella koko päivän. Norski tyyliin kalaa oli tarjolla useammassa mallissa kuin edes tiesin olevan olemassakaan.
Tosi puheella Norjaan ei kannata lähteä liian kireällä aikataululla, nopeus rajoitus on pääsääntöisesti 70 ja ylinopeudesta sakotetaan tuntuvasti. Syheröisillä vuoristo teillä ei ainakaan minulla edes haluttanut ajella paljoa tuota 70 nopeampaa, jyrkän mutkan varoitukset kannattaa ottaa todesta.
Tuollaisen pätkän ajelin yhtenä päivänä ja siinä oli kyllä jo minulle ihan riittämiin, klo 9:00 lähtö Inarista ja Altassa olin klo 18:00 suomen aikaa. Pysähdyksiä oli paljon, lähinnä kuvaus ja juoma taukoja, muttei yhtään yli puolituntista.
https://www.google.fi/maps/dir/Inari...7376!3e0?hl=fi
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
No johan tuli pureskeltavaa,mutta juu ajan kanssa mennään ja toi Nord Cab on kummitellu mielessä et on se mentävä kääntymään saa sit rehvastella mopo pojille.Yhden asian opin kantapään kautta siitä Kilpisjärven reissusta et ilmat vaihtelee melko nopeasti joten kevlar farkut ja nahkatakki ei ole se asu mikä tällä reissulla on päällä.![]()
Vanhalla oppimisen vaikeus
Jesh, samaa jänkkää.
Nordkap on helppo hoitaa kotonakin: valkoinen muovikassi päähän. Sama visio. Aamupäivisin siellä näe mitään ja iltapäivisinkin vain tuurilla jotain.
Jos 750 cc olette alkukesästä menossa, laitan saunan lämpeemään Enontekiön Ylikyrössä kunhan raavitte luunne tontille. Se on siellä Kilpisjärven puoleisessa reunassa.
Kokonaisuutena arvioiden, parahin 750 cc, hankkeesi ei kuullosta mitenkään turhan vaikealta tai kunnianhimoiselta. Jopa Norja on tavallaan länsimaa. Rahaa menee tai ei mene, ok, mutta asiat on aika hyvin saamaksessa koko ajan. Olen siellä kurvaillut paljon ilman mitään ongelmaa. Seikkailua päin! Suunnittelematta paras! Ruotsissa on paremmat asfaltit, mutta Norjassa on lännenmiehen maisemat.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
^Tässäkin kai virittäydytään Nordkapin tunnelmiin: http://media.riemurasia.net/albumit/...1259681920.jpg
Ja jos ihan hakemalla hakee jotain pohjoista, niin sieltä löytyy Kjöllefjord, Mehamn ja Gamvik, joista viimeisin on mantereen pohjoisin paikka ja ehdottomasti käynnin väärti. Kjöllefjordissa söin osan valaskalasta ja Gamvikin suunnassa oli muistaakseni hieno biitsi. Kaikki on nähty.
ps. tuo Kinnerjänne vai mikä se nyt oli, on siellä Gamvikissa. Tie sinne on mitä mainioin mutkapätkä.
Samalla saarella kuin Nordkapp mutta pohjoisempana: "Hieman pohjoisempana sijaitsee Knivskjellodden, 71°11′08″ N, mutta se ei ole yhtä suosittu vaatimattomamman näköalan ja maantien puutteen vuoksi." EDIT https://upload.wikimedia.org/wikiped...rdkapp_map.png
^Just noin se menee ja norskit osaa rahastaa josta kaikki kunnia heille.Meinaan vaan että kun se ei ole kuin maanteitse saaputettava pohjoisin paikka eli ei oikein mitään niin on paljon vaikuttavampiakin paikkoja käydä esim. Lyngenin niemimaalla.
Mikä tää rahastus juttu on? Syksyllä just ennen ekoja lumia kävin eikä kukaan pyytäny rahaa koko norjan puolella.
![]()
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
^Rahastuksella tarkoitan just tuota qeanun lausumaa. Norjalle tulee huomattavia matkailutuloja tuosta kusetuksesta eli jos tie veisi maisemallisesti huonompaan mutta todellisesti oikeaan paikkaan niin norskit saisivat huomattavasti vähemmän fyffee.Ps. Kuinkahan moni vaikkapa Keski-Eurooppalainen lähtisi tuolle matkalle jos tietäisi että meneekin käymään vain manner-Euroopan toiseksi tai kolmanneksi pohjoisimmassa paikassa? (Vielä se että saarihan se tosiaan on eikä mannerta).
Tässä hieman lisää Nordkapista: http://www.vaellusnet.com/turinat/vi...er=asc&start=0