Minulla on talvipyöränä pikku kevari Derbi Senda R 125 (vm. 2004). Tunnetaan myös Sähkövikojen Kuninkaana - ja niitähän riittää.
Nyt pyörä ei lataa akkua. Pyörän käydessä akku hupenee nopeasti tyhjäksi. Mittausten jälkeen olen sitä mieltä, että jännitteensäädin on viallinen. Se antaa akulle 0,85 V. Kontaktihäiriöt on eliminoitu ja akku on ehjä (kokeiltu uudella ja vanhalla akulla).
Olen katsellut uutta jännitteensäädintä, eikä eksaktisti samaa oikein muuta löydy kuin ulkomaisista nettikaupoista kovilla hinnoilla (jopa 200-350 e, mikä muihin näkemiini jännitteensäätimiin verraten tuntuu järjettömän kovalta).
Tässä olen pohtinut, että sopisiko pyörään jokin muu jännitteensäädin ja voiko sopivuuden jonkin tiedon perusteella varmistaa? Vai käyvätkö kaikki kaikkiin, kunhan asentelee sopiva liittimet? Liitinten määrissä ainakin on eroja. Pyörässäni tulee jännitteensäätimelle kolme kolme keltaista ja sieltä lähtee vihreä ja punainen. Esimerkiksi nelinapaista tarvikesäädintä kun näyttää saavan hintaan 10 e. Sen tiedoissa todetaan, että sopii lähes kaikkiin 50-200 cc pyöriin. Voikohan kolmesta laturilta tulevasta keltaisesta kaksi yhdistää jännitteensäätimellä samaan napaan?
Kiitos mahdollisista vastauksista jo etukäteen!
Kolme johtoa viittaa siihen että siellä on tavanomaiset kolme käämiä, joten johtoja ei pidä mennä kytkemään yhteen, muuten pääset pahimmillaan vaihtamaan staattorinkin uuteen. Tarvitset siis 5-napaisen säätimen jossa kolme menee siis staattorille ja kaksi jää akulle plussaan ja miinukseen. Muutenhan nuo säätimet ovat aika samantapaisia, ne periaatteessa vaan shunttaavat staattorin oikosulkuun kun akun jännite nousee tarpeeksi, joten uskoisin että melkein mikä vaan käy, kunhan 5 pinniä löytyy.
Tämmöinen esim. saattaisi käydä ihan hyvin kun vaan johdot kytkee oikein, pinneistä en kyllä muista enää mikä menee mihinkin kun kaverin moposta tuota ihmeteltiin taannoin:
http://www.ebay.com/itm/Regulator-Re...item232df28f1c
Ennen kuin vaihdat säädintä niin mittaa varmuuden vuoksi vielä yleismittarilla vaihtojännitealueella että noista kolmesta staattorilta tulevasta johdosta löytyy kaikista kolmesta välistä AC-jännite luokkaa kymmeniä voltteja ilman kuormaa, joka pitäisi nousta kierrosten mukana.
t. Janne
Viimeksi muokannut: jahonen; 15.11.2014 klo 22:15.
KTM 1190 Adventure ABS -16
Tässä http://www.moottoripyora.org/keskust...%C3%A4n-lataus on liki täydelliset ohjeet mp:n latausjärjestelmän eri komponenttien mittaukseen.
Kiitos! Näiden kanssa ohjeiden kanssa tulikin mittailtua ja tällainen maallikkokin ymmärsi mitä pitää tehdä. Ja kun vielä opettelin ymmärtämään lukemani, niin selvisi, että kyllä sieltä laturilta kymmeniä voltteja tulee jännitteensäätimelle. Mutta jännitteensäätimen jälkeen vain vajaan voltin luokkaa. Eli kaiketi se sitten on jännitteensäädin pimeänä.
Vielä pohdiskelin, kun olen koettanut 5-napaista löytää jostakin noutotavarana, niin 125-kuutioiseen ei oikein tunnu löytyvän. Mopo-Sendaan sen sijaan löytyy 5-napaista todella hyvin. Liekö jotain syytä, miksi mopoon myytävä ei toimisi kevarissa? Jossakin yleismallisessa jännitteensäätimessä (väärä määrä napoja, 4) mainittiin, että sopisi useimpiin 50-200-kuutioisiin.
Tuskon mopossa on 3-vaihelaturia vaikka napoja on tarpeeksi. Niissä on monesti oma valopuolansa ja toinen puola sitten akulle. Osta vaikka romikselta jonkun isomman pyörän säädin. Tai korjaa se alkuperäinen (tuskin kannattaa rahallisesti mutta on opettavaista).
Myös 6 napainen säädin yleensä käy, se ylimääräienn johto on sense-linja jonka avulla kompensoidaan johto ja liitoshäviöitä. Vaatii hiukan askartelua sellaisen laittaminen.
Suomessa on nykyään hankalaa saada kauppiailta hyllystä yhtään mitään, kaikki on tilattava. Mutta maailmalta löytyy ja tavara tulee suunnilleen viikossa kotiovelle.
Tuo mopon regulaattori ei luultavasti ole tehonkestoltaan riittävä, en suosittele.
Silloin kun regulaattorissa on neljä napaa niin viides (- 12v) on se regulaattorin runko joka onkin maadoitettava hyvin pyörän runkoon tai vedettävä johdotus regulaattorin rungosta akun - napaan. Kuten tässä Yamaha diversion 600 vanhemmassa regussa http://www.ebay.co.uk/itm/Yamaha-XJ-...item2a1a0d722d.
Esim. Yamaha XJ600 diversionin 5-napainen regu http://www.ebay.co.uk/itm/Yamaha-XJ-...rt=nc#shpCntId on luultavasti aivan aivan käyttökelpoinen ja kytkentä on helppo. Laturin kolme vaihetta reguun ja ulostulo akulle molempiin napoihin. Tietenkään sulakkeita unohtamatta, tosin tässä sinun tapauksessasi tuo taitaa käydä suoraan alkuperäiseen johdotukseen. Tässähän tehokesto on varmasti parempi kuin siinä alkuperäisessä regussa.
Tässä vielä 4-napaisesta edullinen versio, hoitanee hommansa sekin, http://www.ebay.co.uk/itm/KR-Regler-...item258e31797b
Viimeksi muokannut: Patukka; 18.11.2014 klo 19:39.
Kiitos kaikille vastanneille vinkeistä!
Raportoin tässä projektin jatkovaiheet.
Funtsin, että taidanpa kokeilla jotakin järkevältä tuntuvaa 5-pinnistä säädintä ja hain tämän:
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikk...in-21066-1052/
Ennakkoon olin selvitellyt, että kyseistä on käytetty 110 - ainakin 600 -koneisissa, joten järkeilin, että sen suhteen pitäisi olla riittävä.
Laitteen mukana tai siinä itsessään ei ollut minkäänlaisia merkkejä siitä, että mikä pinni on mikäkin. Otin kuitenkin, kun pähkäilin, että kai se mittaamalla selviää. Mittauksista kun ei oikein järkeenkäypiä tuloksia tullut, niin ennen asennukseen ryhtymistä kaivoin vielä nettiä siltä varalta, että on riskiä, että jotakin menee tärviölle, jos kaikki ei mene oikein. Palasin listaan pyöristä, johon kyseinen säädin sopii ja ryhdyin etsimään, josko jostakin löytyisi kunnollinen huoltomanuaali. Joukossa oli mm. Kawasaki KLR 600 vm.-84, jonka manuaali löytyi ja sieltä pinnien merkitykset:
regulaattori.jpg
Näyttää, ettei ihan taida sopiakaan, kun staattorilta tuleekin vain kahteen pinniin ja kolmas on joku Monitor. Damn. Kyllä taas suunnattomasti ärsyttää, että tuntuu valmistajien dokumentointi olevan lähes asiassa kuin asiassa täysin luokatonta.
Nyt on taas hiukan umpikujafiilikset ja ei oikein sytytä, mitä voisi kokeilla. Taitaa olla ihan onniarviota osua sopivaan säätimeen. Joku ehdotteli alkuperäisvaraosan tilaamista, mutta siihen en tuon pyörän kohdalla taivu. Alkuperäisvaraosia on löytynyt tosi nuukasti ja näkemäni hinnat ovat olleet 300 e luokkaa, mikä kevarin jännitteensäätimestä tuntuu aivan järjettömältä. Pyörä itsessään ei kilometriensä ja kuntonsa puolesta järin arvokas ole - edes käyttöarvoltaan. Tilanteessa satojen eurojen alkuperäisosa vs. pyörän vaihto, valitsen jälkimmäisen.
Viimeksi muokannut: wakanaattori; 18.11.2014 klo 02:37.
Orkkis 300? Tietoa vai luuloa, samoin kuin se, minkä näköinen siellä on paikallaan, mahdollisesti jonkun toisen asentamana? EBayhän noita reguja on pullollaan, eikä hintaa ole kolmeakymppiä enempää: http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=...lator&_sacat=0
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
[QUOTE=wakanaattori;6343815]Kiitos kaikille vastanneille vinkeistä!
Raportoin tässä projektin jatkovaiheet.
Funtsin, että taidanpa kokeilla jotakin järkevältä tuntuvaa 5-pinnistä säädintä ja hain tämän:
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikk...in-21066-1052/
Miksi päädyit juuri tuohon säätimeen ? Tämä ainakin vaikuttaa päällepäin normaalille 3-vaiheiselle säätimelle,
selkeästio 3 keltaista johtoa ja musta(-) sekä punainen(+)
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikk...413mc9-008740/
Käy vaihtamassa Stromilla niin pääset umpikujasta pois. Tuo eka kun vaikuttaa magneettosäätimelle, ei perinteiselle 3-vaihe säätimelle.
Joo, kyllähän tuo mangeettopeliltä näyttää, ei sovi sinun pyörääsi.
Diversionin tai Honda deauvillen säädin on käypänen http://www.storm-motor.fi/osat/moott...31600-mv4-000/ Deauvillen lataussäätimelle voin antaa pinnijärjestyksen, ylin rivi kolme pinniä vaiheet eli keltaiset johdot. Alin rivi vasen +, oikea -. nämä liitintä katsoen suoraan edestäpäin. Näitä löytyy netistä muutamalla kympillä. Vaikka täältä: http://www.ebay.co.uk/itm/UK-SELLER-...item2c824e03b1
Diversionin säätimessä vaiheet ovat samoin kolmen rivissä mutten enää muista kuinka plus ja miinus menivät mutta se selviää mittaamalla.
Tuo Ismon tarjoama on myös melko varmasti sopiva, näyttää kovasti Honda NX650 säätimeltä. Vaan ei ole, on käytetty mm. Honda CB 250T. Luultavasti aivan käypänen mutta tehonkestoltaan noita aiemmin mainitsemiani heikompi.
Viimeksi muokannut: Patukka; 18.11.2014 klo 19:35.
Ei kannata arvailla, jos parempaa tietoa on saatavilla. Kyllä tässä tapauksessa (tuo 21066-1052) aika vahva indikaattori on, että jos huolto-opas kertoo pinnijärjestyksen (alimmat 2 pinniä magneetolta) ja netistäkin löytyvät sähkökaaviot osoittavat (esim. KL250 jossa tuo sama kampe), että magneetolta lähtee kaksi piuhaa CDI- ja sytkäbokseille ja vain kaksi menee jännitteensäätimelle niin kyseessä ei ole yhteensopiva kampe. Jos jostain syystä palautus tai edes vaihto ei onnistu, niin voihan sen aina myydä eteenpäin kun toimintasavut ovat tallella.
Myöskään liittimistä, johtoen värityksestä ym. ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä etenkin kun kyseessä on täysin eri valmistajien pyörät, aivan eri kategoriassa ja kaiken kukkuraksi koko laitteen on pyöräyttänyt kasaan vielä jokin toinen puulaaki; kuvakin voi olla ties mistä vehkeestä näpätty. Ainoa tapa yrittää sovittaa toista jännitteensäädintä pyörään on etsiä huolto-oppaat ja sähkökaaviot. Vasta näiden perusteella yrittää tulkita, voisiko kampe olla sovitettavissa.
Joo, ei kannata arvailla tällaisen motomekanon kanssa, joka kaikesta päätellen kasattu mistä lie osista. Eli kun netistä hakee piikkisen Sendan kytkentäkaavioita, niissä on järjestään kaikissa juurikin tuollainen valopuolaan perustuva simppeli latausjärjestelmä, nelinapaisen regun kanssa (johon tuon Stormin halpiksen, ja myös noiden kelkkaregujen istutus onnistuu). Sen sijaan, jos ongelmapyörässä on tosiaan kolmivaihelaturi, kannattaa hakea kytkistä esim Derbi GPR 125 -haulla. Vaan ei senkään regu maltaita maksa: http://www.ebay.de/itm/Derbi-bouleva...item3cddc0f2e0
Ja totta sekin, että tuon tilalle osaava istuuttaa minkä tahansa "ison" japsin, myös sen Diversionin (huom. oikeinkirjoitus) regun.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Koska arvailu ei tosiaan vie eteenpäin niin saisiko siitä laturin päästä valokuvan ? niin että käämitykset näkyy.
Jos sieltä tulee kolme keltaiosta johtoa niin miten niiden vastukset toisiinsa nähden ja myös runkoon nähden ?
niistä voi arvailla paremmin sitä tyyppiä. Myös mitatut jännitteet (tyhjäkäynnillä, säädin irti) auttaa.
Tämä sillä varauksella että se alapää on ehjä, perinteinen 3-vaihelaturi on kolmiokytketty ja vikaantuessaan saattaa yksi käämi ottaa jostain kohtaa maihin. Eli onko tuolla magneetto vaiko perinteinen 3-vaihelaturi, selvitetään se ja sitten mietitään sopivaa säädintä.
Mun ekassa pyörässä (Suzuki TS125) oli magneetto, lataus yhden diodin kautta akkuun, ei mitään säätimiä. Tuo lienee yksinkertaisin mahdollinen. GT380 taas oli muistaakseni tasavirtalaturi ja magnetoinnin säätö, tosin kun aikaa on +30v niin kaikkea ei muista ihan tarkasti :-)
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Jep, ihan kaikkea en muista. Muistan että se laturi oli alitehoinen jo lähtöjään. Tosin siihen aikaan ei taidot ja tiedot olleet ihan samalla tasolla, nyt tuota voisi saada viriteltyä paremmaksi. Moottori oli aika vanhanaikainen kaksitahtiseksi, vain kaksi huuhteleukanavaa per sylinteri (sivuilla). Hauska vekotin mutta kyllä sitä seurannut CB350 oli paljon parempi monessa suhteessa. Jos noita saisi halvalla ja olisi lämmin talli niin museopyöräksi voisi hankkia.
Alitehoinen? Jos en ihan väärin muista, niin tuossa oli tehoa huimat 380 wattia (itseasiassa tuossa taisi kaikki olla likellä 38:a teho, kuutiotilavuus jne.)Ja taas mennään sinne muistinvaraiseen (joka kyllä mullakin alkaa pettää), niin käsittääkseni toi oli huomattavasti enempi, kuin samankokoisissa kilpailijoissaan (twini CB350, CB450, RD Jammu ja mitä niitä oli). Hyvin pyöritti H4-polttimoa ja sumaria, varsinkaan kun ei noissa ollut edes sähköstarttia.
Itsellä myöhemmällä iällä oli CB350Four, ja kyllä täytyy sanoa, että GT antoi paremmat kyyditTuon projektin tuolta tallin perältä kun vielä saisi ennen perikunnalle luovutusta ajokuntoon...
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?