Moikka, olisi kevarin osto aika lähellä ja täytyisi miettiä mallia jolla pärjää liikenteen mukana ja on kestävä.
Nelari tuntuu paremmalta vaihtoehdolta. Ktm duke kiinnostaa tällä hetkellä eniten, onhan siinä abs:ät ja muutenkin hieno. Nopeudesta en tiedä, mutta eikös 11vm ole rajoitettu? Ainakin saa tehoputken ja ruisku säädetään sille sopivaksi. Lupaillaan tehonkasvuksi +5hp jopa.
Toisena vaihtoehtona tulee rieju marathon 125. Kevyt ja kaasari malli.
Kolmantena tulee Derbi gpr 125 2-tahtinen. Arveluttaa kestävyys ja jos ajaa esim matkaa pidempään niin ei taida 2t olla paras siihen?
Kiitos vastauksista!
Noista vaihtoehdoista Derbi GPR pysyy parhaiten liikenteen mukana (A1-tehoissa), tosin KTM ja Rieju ovat myös 11kW tehoisia, joten niidenkin kulkupuoli on varmasti kunnossa. Nelitahtisiin +5hv "teho"putkella ja säädöllä voi unohtaa, reilun hevosvoiman tehonkasvu on ehkäpä mahdollinen.
Jos on pakko saada kulkemaan, Derbi on helpoin. Asentamalla sulake penkin alle saadaan pakoaukonsäädin toimintaan ja lähestulkoon jo täydet tehot. Lisää saa vielä hieman ottamalla katalysaattorin pois pakoputkesta tai vaihtamalla putki kokonaan.
Derbissä on kuitenkin suurin kulutus noista (joskaan ei 2-tahtiseksi mikään järkyttävä) ja lisäksi kuluu 2t-öljyä. Moottori on kuitenkin Yamahan valmistama ja tuttu esim. DT:stä ja se on hyvin luotettava, sanoisin melkein, että luotettavin viimeisimmistä 2-tahtisista.
Pidemmälle matkalle kaksitahtinen ei ole huonompi, kuin nelitahtinen. Varsinkin GPR:ssä moottorin luonne on varsin nöyrä ja tasaista kaasua sietää hyvin. Välikaasun antaminen satunnaisesti sylinterin kanavien "huuhtelemiseksi" ei tietenkään ole ikinä pahasta.
Kannattaa miettiä, mikä omaan tarpeeseen ja budjettiin on sopivampi. Jos vuodessa tulee vaikkapa 10-15tkm ajoa, pelkästään nelarin bensakustannuksissa tulee huomattava säästö vrt. 2-tahtiseen. Lisäksi vielä huoltokustannusten erot, jotka todennäköisesti ovat hieman pienemmät nelarissa.
"It's not about the colour; it's about racing motorcycles."
Suosittelen katsomaan ainoastaan hauskuusmomenttia. Et Sinä tuolla kevarilla kuitenkaan aja kuin ohikiitävän hetken.
Etukäteen kevari saattaa tuntua ikuisuushankinnalta. Ei ole. Ota se, mikä miellyttää juuri nyt eniten. Turpiin tulee joka tapauksessa, noin niinku taloudellisesti. "Järkipyörästä" teinin ei kannata maksaa latiakaan. Paitsi, jos haluaa.
Osta nelari. Kaksitahtiset saa vaatteet haisemaan ja vievät tuplasti bensaa. Rupeaa olemaan teinin budjetissa merkitystä tankkaako 1,75 bensaa 7 vai 3 litraa sadalle.
Kumpikin on kuitenkin kevari. Joten tehoa ei ole.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
^Juuri näin. Ja noille nelitahtisille löytyy myös käytettynä ostajia (mutu) paremmin kuin vajaatahtareille.
Ja tottakai se mopon luotettavuus on merkittävässä roolissa kevari-ikäiselle.
Eli osta suosiolla nelari ja japanissa tehty...![]()
Supermoto
Katselin tuota ktm cr 125 uutta mallia. Onhan sillä hintaa, mutta näyttää hienolle. Taitaa olla ihan suht nopeakin.
En tiedä kannattaako ostaa uutta kevaria. Riippuu löytyykö niin vähän ajettuja.
Ktm tuntuu edelleenkin parhaalle vaihtoehdolle.
Nyt kun aiheen äärellä ollaan, niin miksi nettivaraosa on pullollaan kiinnileikanneita japsi nelareita ja nettimoto yläkerrastaan korjattuja vastaavia? Omassa nuoruudessa ei ne täysitehoiset kakstahtaritkaan korkanneet noissa määrin..
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Eiköhän toi johdu siitä, että laitteisiin ostetaan kyllä kaikenmaailman tingelitangeliyybertyyninkiä, mutta se tärkein, eli koneen huolto ja ylläpito jää väliin. Se on teini-ikäisen budjetilla helppo arpoa, ostaako tankin täyteen, vai täyttääkö alarajalla olevan öljytason takaisin yläpintaan. Kyllähän siellä vielä öljyä on...
Ja kyllä noi vajaatahtisetkin korkkaili, jos ei muuten, niin siihen että meni porttien viilailu ns. äitiinsä, ja porttien katkomat männänrenkaat porsi sitten koko pytyn.
Yhden tällaisen olen takaisin liikenteeseen saattanut (NS125F), ja siinäkin totaalituhoon syynä omistajan typeryys. Tuoreöljyletkun kuminen kiitoskappale oli murtunut säiliön juuresta. Tuota oli yritetty puuhamassalla korjata (uusi kun maksoi 7 euroa). Ei ollut pitänyt, ajossa säiliö tyhjäksi, kone leiponut kiinni, ja nikasil -pytty korjaamattomassa kunnossa. Liki vuoden hain edes lähes käyntikuntoista, samalla tavalla rikottuja kyllä löytyi pilvin pimein.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
http://www.moottoripyora.org/keskust...R-vai-joku-muu
Tuolla lisää jupinoita. Saksan Motorradin hieman pidemmässä testissä KTM Dukessa oli suht paljon kulumia. Toki, muut merkit olisivat saattaneet olla ihan yhtä löysiä tuon testin jälkeen.
Niin, Yamahalta on myös tullut uusi kevari, mt 125 . Näyttää ihan hyvälle.
Ei kai noista kulumista huolta jos uutena ostaisi..
Kun se tarvisi saada myös sitten myytyä aikanaan, että millä arvo säilyisi?
Yamaha/Minarelli 125 on yleisin 4T moottori tällä hetkellä kevareissa, sama kone on käytössä usealla eri merkillä kuten Yamaha, Beta, HM, Fantic, Husqvarna, Rieju jne. Moottori on osoittautunut luotettavaksi ja kestäväksi, mäntää joutuu vaihtamaan noin 30tkm välein jos ei jatkuvasti pommiteta ja öljyjä vaihdetaan ajallaan. Käytännön vaihtoväli männällä on ollut käyttäjästä riippuen 15-45tkm. Alakertoja ei ole pahemmin porsinut ja sen käyttöikä lienee 2-3 männän vaihtoa, ellei jopa enemmän.
Nää vehkeet saa ihan oikeesti kenkää jatkuvasti, kylmänä tuppi nurin rajoittajalle ja liekkiä putkesta pihalle kun on niin siistii. Ei niitä koneita pahemmin lämmitellä ennen kun lähdetään ajamaan, myös välitykset vaihdetaan niin tiheiksi että 6 vaihde menee rajoittajalle, tarkoittaa sitä että 90kmh marssivauhdissa kone laulaa jatkuvasti 9000rpm. Öljyjä vaihdellaan jos vaihdellaan, 3000km on suositus mutta järkevä vaihtaa öljyt 1500-2000km välein koska öljytilavuus on vain 1 litra. Eikä ne porukat aina ilmansuodattimiakaan vaihda, juuri oli juttua yhdestä Riejusta kun ei meinaa oikein käydä, lopuksi kysyin koska on ilmansuodatin vaihdettu niin oli alkuperäinen ja 23000km ajettu...
Siihen nähden minkälaista säälimätöntä kohtelua nämä moottorit saa, ihmettelen että ne pysyy noinkin hyvin nipussa. Tämä siis Minarellin moottorin osalta, muita koneita en lähde spekuloimaan kun en ole niiden kanssa niin läheisesti ollut tekemisissä.
Käytännössä ne pyörät missä on Minarellin moottori, on aika varmoja valintoja. Niistä valitsee itelleen mieleisen pyörän ja huristelee menemään. Jos pyörää huoltaa ajallaan eikä jatkuvasti pommita niin ei noilla tarvii muuta kun tankata ja ajaa, kulutus riippuu pyörästä ja setupeista 2.5-4.5L/100km, enemmänkin saa toki menemään.
11kw on 11kw ja aika moni on vaihtanut niihin 180cc pytyn, sillä saa reilusti vääntöä ja ajettavuutta lisää vaikka huipputehot ei pahemmin nouse. Kulkupuoleen 180 vaikuttaa niin että pytyn vaihdon jälkeen pyörä kiihtyy hyvin mutta huippunopeutta ei juurikaan tule lisää, vakiona nää kulkee noin 110kmh ja isomman pytyn jälkeen noin 120kmh. Laitonta tietenkin, kuten kaikki muukin mitä me tehdään päivittäin liikenteessä, joko tahallisesti tai tahattomasti![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Varadero ostaessa (liikkeestä) aikanaan 4000€ ja about 2v9kk jälkeen myytäessä (yksityiseltä yksityiselle) 3800€Sattui loppusyksystä reilusti hinta/ajomäärä suhteeltaan paras myyntipalstoilla ollut, en muista pyyntihintaa mutta reilusti sai tingattua. Myynti oli parhaiden ajokelien aikaan.
Jos itse olisin nuori, se menetetty nuoruus, tai jos olisin ostamassa jo nuoruuden taakseen jättämälle jälkikasvulleni kevaria. Ilman muuta laite jolla pärjää hyvin muuallakin kuin asfalttipinnoilla. Koska niillä joilla pärjää sorallakin ja metsäautopoluilla, pärjää hyvin asfaltillakin.
<p>.</p>
Niin, osa japseista tehdään Japanissa, isommista pyöristä. -10 TransAlp on tehty käsittääkseni Italiassa, tyyppikilvessä : "MontesaHonda". -11 Varaderon kilvessä lukee S.P.A. (1000cc). Piikkinen Varre on pomminvarma menijä, tosin ei taida olla sun hankintalistalla ollenkaan.
80-luvulla meni niin, että joka osti uutena, pääsi yleensä ilman isompia remppoja. Sitten jos osti sen kaks kesää ajetun, joutui jo pientä tekemään. Mäntää yms. Se olikin 2-tahtisten kulta-aikaa tuossa kokoluokassa. Jos joutuisin itse menovedet kustantamaan, laskisin ihan paperilla, paljonko menee kesässä bensaan 2-tahtisen kulutuksen mukaan vrt. 4-tahtinen... Hussessa ei 80-luvulla ollut tuoreöljyvoitelua ollenkaan. DT:stäkin moni purki sen pois, ja öljyt bensan sekaan, ainakin jos oli 180cc. Oli huolettomampi ajella. Ite kallistuisin nykypyöristä nelitahtisiin. Toisaalta 2-tahtistakin olis kiva huudattaa välillä. Voihan käydä niinkin, että eka kesän jälkeen haluatkin vaihtaa toisenlaisen piikin. Kesä on (nuorena) pitkä!Tuo /nuo Kotarit kastelee kyllä paitani rinnuksen..
Myös Yamahan MT 125 on hieno peli. Erehdyttävästi 07:n näköinen ... Jos olis vaikka pari pyörämallia, jotka alkais oikeesti kiinnostamaan, (Kotareista kirjoittelitkin), niistä sitten valitsemaan se itelle parempi. Onko kevareita nykyään koeajopyörinä? Tai jos vähän käytetty, niin sitten niistä se parempi tietenkin. Kunnoltaan ja styleltään..
Tuommoista olen itselleni katsellut hupilaitteeksi: http://youtu.be/6SVKlG9Iiak
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Taisi mennä veikkaus harakoille! Minä en raiskaa kevaria kuten jotkut. Lämmitän jopa mopon ennen ajoa ja sekin on 4tahti.
Joka ei kierrä edes 7500x/min
Kyllähän arvo säilyy jos käyttää järkeä. Se pitää tulla aivoista. Mutta kaikilla kun ei älli riitä edes lämmittelyyn.