Eikös tuo ole ihan normaalia, että piirtää avauksessa viivaa? Ainakin itse katsellut monesti takqna ajaessa että hyvin jää viivaa esim palmasista kun avataan. Marko_ myös mainitsi vloppuna siitä et hyvin piirtää kun ajoi perässä :-D (eikä revenneet renkaat)
www.trackpunkracing.com
Sie ajat ratarenkaalla mikä on toimii luistossa erittäin loogisesti ja sillä on tarkoituskin ajaa pienessä sladissa. Eli ihan oikein ajat kun piirtää. Mutta jos katurenkaalla piirtää, niin ainakin kuskin on ihan hyvä tietää asiasta, että on avannut jo sen verta lujaa että rengas piirtää. Ei se välttis vielä mihkään lähe se katurengaskaan, mutta on ainakin tietoinen että tälläista tapahtuu. Ja se katurengas ei käyttäydy sladissa samalla tavalla kuin sliksi.
Rapa-akka
CFMoto 450MT -24
BMW S1000R -17
Gas Gas 300 EC -22
Stark Varg
#AdvAuntie
Oliko tämä eka vuosi, kun neliryhmäjakoa testataan?
Voisiko nuo ksekiryhmät olla 15s ryhmiä, jolloin se hitaampi keski olisi vielä selkeä turistiluokka.
Saisivat nuo hitaat paremman harjoittelurauhan, ku ei koko ajan pyyhällä jengiä ohi. Nythän siellä oli väkeä samaan aikaan radalla yli puolen minuutin kierrosaika erolla.
Ja ainakin tuollaisena helleviikonloppuna vartin ajovuorot olisi riittäneet?
Ainakin nopeassa rata taisi tyhjentyä aina ennen ruutulippua.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Jos ajat olisi 1.30 1.45 ja 2.00 neliryhmällä.
Niin minun logiikan mukaan nopeassa ei tapahdu mitään.
Kahdessa keskiryhmässä ohitustien määrä vähän nousee, mutta värkkien keskenäiset nopeuserot ei hirveästi kasva. Ja hitaassa ohitusten määrä vähenee huomattavasti. Kuin myös aika rajut nopeuserot.
Nythän siellä hitaassa näytettiin jopa videolla ajettavan alle 1.40 aikoja.
se oli meikäläisen virhe... tää oli nyt kolmas kerta ratapäivillä ja kun viimeks kävin alastarolla oli ajat yli 2 minuutin ni ajattelin että olis viel paras ilmottautua sinne hitaaseen ryhmään.
olishan sitä varmaan pitäny kysellä että voisko vaihtaa kesken päivän mutta läksin siinä neljän maissa muutenkin kotiin päin kun sadepilvet lähesty ja menovesiki oli loppumassa joten ei sitten tullut kysyttyä.
ens kerralla sitte keskiryhmään
Kyse ei ollut siitä toimivatko ne optimaalisesti. Väittämä oli, että kyllä niiden kuuluu toimia noin ylipäätään kun lämpötila on +30 ja rata+ 50. Rata-ajossa katurenkaat eivät ole optimaalisia, mutta se pätee lämpötilasta riippumatta. Silti niillä kierretään rataa ja syheröteitä vielä huomattavasti korkeammissa lämpötiloissa kuin meillä ikinä on. Kuskit, joilla renkaat muodostuvat ongelmaksi ja nopeuden noston esteeksi huomaavat katurenkaiden rajoitteet ilman helteitäkin.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Helteellä kun rata on lämmin ja siihen päälle rata-ajon rasitus/lämpöä nostava vaikutus--> rengas ylikuumenee--> menee liukkaaksi. Sama pätee myös väärän seoksen ratarenkaisiinkin... Ei kai se tuon monimutkaisempaa ole?
Eli jos rengas on ajateltu toimivan vaikka 60 asteen lämpöisenä ja radan lämpö on 30 astetta--> Saa ajaa "kovempaa" ennen kuin rengas menee liukkaaksi kun vertaa siihen tilanteeseen, että lähtölämpö on 50 astetta. Katuajossa ja mutkapätkällä taas pakkaa olemaan noita suoriakin enemmän ja muutenkin liikenteen yms aiheuttamaa "jäähdyttelyä" kun vertaa esim. alastaron stop&go rataan?
www.trackpunkracing.com
Mukava nähdä omaa ajoa pers perspektiivistä, ei sitä vaan edelleenkään roiku niin paljoa kuin kuvittelee, polvi nyt sentään oli vähän ulkona
Nätin näköistä ajoa oli tämän kuvaajalla, sen perusteella mitä ehdin katsoa ennen kuin häipyi horisonttiin.
Kuvaajakin siellä oli, mahtaako nämä otokset tulla katseltaviksi vai olivatko johonkin muuhun käyttöön? Kiitokset järjestäjille ja kuvaajalle jo etukäteen.
K8-1000
Olisiko sillä jotain suurta väliä, vaikka keskarit myytäisiinkin ekana loppuun? Joka tapauksessa neliryhmäjaossa on jo tuplasti keskaripaikkoja. Lähinnä minua kävi sääliksi ne 2+ jotain kuskit kun pukkaa oikealta ja vasemmalta väkeä ohi yli 20s nopeammilla kierrosajoilla. Voin kuvitella että siinä on vähän vaikea keskittyä omaan tekemiseen ja kerätä varmuutta sinne katuajoon.
Ei meinaan ollut nimim. Saippua ainoa joka kellotti niitä 1.40 aikoja hitaassa.
Myös helle saattoi pitää osaa kolmen nopeamman ryhmän kuskeja enemmän varikolla, mutta ainakin katsomoon näytti, että hidas oli kumpanakin päivänä ruuhkaisin. Jos kuitenkin faktinen fakta on, että siellä oli joka setissä sama määrä pyöriä radalla, niin silloin tämä optinen harha voi syntyä ainoastaan siitä, että hitaassa oli yli tuplasti enemmän ohitustilanteita.
Mulla oli ainakin hiton kivaa keskihitaassa. Välillä mentiin ohi ja välillä itse ohitin. Renkaat oli mustat ja pyöreät ja toimivat loistavasti.
Jonkinlaista videomateriaalia olisi kiva nähdä lisää keskihitaasta. Jos vaikka itsekin olisi päässyt kuvaan.
Beta 300 RR
Ex - CBR1000RR
Mulla on keskihitaasta videota, kunhan vain saisin uppailtua jonnekkin, himanetti on hieman hidas moiseen. Kyllä siellä sinunkin pyörä vilahtaa.
Ai niin noihin ryhmiin vielä. Käytännössä kun ajan ekaa kesää radalla niin ei mulla ollut kovinkaan vankkaa arviota omasta vauhdista silloin kun nuo päivät tuli myyntiin. Ei olisi tullut mieleenkään silloin valita keskinopeata. Kuitenkin kun meikäläinen lähti toukokuun ajotaito II:ssa sieltä possujunavauhdeista. Silloin vinkattiin että vaihdappa ryhmää niin kehtasi keskiryhmään siirtyä, olisin muuten varmaan ainakin seuraavalla kerralla ollut ujouttani vielä hitaassa. Lauantainakin ajo parani loppua kohti ja vika setti oli ihan jotain muuta kuin eka. Ei nyt hyvää mutta ainakin nopeampaa...
FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR
Tietysti saan olla. Se on itsestäänselvyys. Wanico kirjoitti näin ja on edelleen mielestäni oikeassa, kunnes joku sen kumoaa jollakin muulla tavalla kuin jakamalla oikeuksia vapaaseen mielipiteeseen:
"Käsittääkseni suurempi osa maapallon väestöstä asustaa lähempänä päiväntasaajaa kuin napapiiriä.
Kyllä kaikkien renkaiden kuuluu vielä toimia kun ilma on 30 ja piki 50.
Suurin osa MP renkaan valmistajia ei edes testaa renkaiden toimivuutta alle +15c lämpötiloissa.
(Jota meillä on tarjolla yli puolet ns. ajokaudesta)"
Miksi olen vapaasti tätä mieltä johtuu yksin siitä, että suurimmat markkinat ovat siellä missä on huomattavasti lämpimämpää kuin meillä. Sporttinen katurengas, jolla on tarkoitus pystyä ajamaan myös rataa ja siihen käyttöön markkinoidaan, kestää sen minkä luvataan tai sitten myynti tyssää. Vielä pahempaa on se, että erittäin suurella markkina-alueella katteettomista lupauksista lähdetään raastupaan keskustelemaan kenties miljoonien tai ikävämmän tapahtuman seuruaksena kenties kymmenien miljoonien korvauksista. Jos rengasvalmistaja uskaltaa luvata jenkkikuluttajalle, että rengas on suunnitetu satunnaiseen rata-ajoon, niin siihen on minulla kovempi luotto kuin oikeudella vapaaseen mielipiteeseen. Maailmassa on kymmenittäin ellei sadoittain ratoja, joissa on arkipäivää ajella "Alastaron helteissä". USA:ssa yksin enemmän kuin Pohjoismaissa ratoja. Ringillä, jolla yhden kierroksen mitta on melkoinen, lämpötila on helposti sen 30, mutta voi olla myös 40. Eikä se tunnu ihmeemmin kenenkään ajoja estävän nimenomaan siitä syystä, että katurenkaat sulaisi alle moottoripyörässä.
Tuossa vielä jenkeistä Battlax S20 testiä yli +37 Celsiuksen lämmössä ja hyväksi kehutaan pitoa vielä 20 minuutin setin jälkeen. http://www.motorcycle-usa.com/402/17...re-Review.aspx
Optimaalinen ratarengas mainittu S20 ei ole, mutta siinä ei ole kyse lämpötilasta. S20 ei ole optimaalinen ratarengas missään lämpötilassa. Mikä lienee itsestäänselvyys ja tämäkin on kertausta.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Nelijakoisessa uskoisin jatkossa tietäväni mihin ryhmään ostan lipun, kolmijakoisessa taas en ole niinkään varma. Tähän otan mieluusti järjestäjien neuvoja vastaan. Mikäli se taas jää itsensä arvioitavaksi niin ennemmin olen ohiteltavana kun kyttäilen turvallisia ohituspaikkoja. Kiva myös olisi kuulla itsensä ohiteltujen mielipiteitä siitä miten pahasti harjoittelu meni pilalle vai menikö sittenkään.
Omasta mielestä kyllä se ajajien määrä myös merkkaa, sateisena päivänä olin sekaryhmässä jossa nopeimmat taisi ajaa normaalisti sikanopeassa ja en nähnyt siinä valittamista kun näillä kavereilla ei ollut ongelmaa ohittamisessa. Omaan ajoonhan ohitetuksi joutumisen ei pitäisi vaikuttaa jos toimii kuten on neuvottu.
K8-1000
Kyllä tuo nelijako on hyvä, ja mun mielestä lauantain 15 minuutin setit kello kuuden jälkeen oli tosi hyvä kans.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Periaate on juuri näin. Mutta se, että katurenkaat eivät kestäisi 30 asteen lämpötiloja on kyllä kukkua. Katurenkaat ovat kompromissi kaikinpuolin, niiden pitää toimia hyvinkin erilaisissa oloissa sekä lämmön, kosteuden ja pinnan mukaan. Alastarolla saavutetaan 20 astetta, jos onni vähän suo, ja joskus jopa tuommoinen 30 astetta. Tässä jotenkin näkyy se, että meidän mielestä 30 astetta on kovinkin kuuma, mutta realiteetti on, että pikemmin ne katurenkaatkin joudutaan pohtimaan siitä näkökulmasta kuinka paljon ne kestävät lämpökuormaa kuin kylmää. Toki niissäkin on eroja, touring-renkaat ja sporttirenkaat suunnitellaan eri tavoittein. Jotta keskustelussa olisi enemmän mieltä, niin pitäisikin tietää oliko ongelmia kokeneilla mihin käyttöön suunnatut renkaat. Ongelmat voivat joidenkin kohdalla olla vain sitä, että oman vauhdin kasvaessa alkaa eteen tulla uusia asioita. Mikä tietysti johtaa uusiin pohdintoihin niin ajolinjojen kuin kalustonkin suhteen.
Olisi muuten mielenkiintoista tietää mihin lämpöihin katurengas lämpenee ajossa. Mitattiinkin huvin vuoksi, mutta taisi vierähtää tovi liikaa varikolle tulosta ja mittauksen välistä. Lukema oli muistaakseni 55 astetta, alle 60 kuitenkin. Mielestäni olisi pitänyt olla korkeampi. Varikolla päällysteen lämpötila oli 47. Ehkäpä kesäpäivillä otetaan tästä selvä. Onkohan joku tilannut +30?![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Katurengas ylikuumenee rata-ajossa kelistä riippumatta kun ajetaan riittävän kovaa. Mitä kuumempi keli sen hitaampi vauhti riittää sulattamaan katurenkaan. Katurengas on aina enempi tai vähempi huono konpromissi rata-ajoon, koska niitä ei ole suunniteltu siihen, että rengasta rasitetaan pitkiä aikoja jatkuvasti kovilla kiihdytyksillä, jarrutuksilla ja kaarteilla. Ylikuumetessaan rengas muuttuu pintakumin sulamisen seurauksena vaarallisen liukkaaksi. Katurenkaalla noin 80-90 astetta alkaa olemaan kumiseoksen sietokyvyn maksimi kun taas ratakumit alkavat toimimaan vasta n.70 asteen hujakoilla ja sietävät lämpöä jopa 140 asteeseen saakka. Mulla omassa ajossa sporttisella katurenkaalla menee n. kierros aikaa lämmetä normaaliin toimintalämpöön ja viimeistään kolmannella kierroksella rengas ylikuumenee. Silti en ole kadulla millään mutkapätkällä saanut kumia ylikuumenemaan, koska kadulla rengasta on lähes mahdoton rasittaa samoin kuin radalla. Suorat mutkien välissä ovat pidempiä ja mutkiin jarrulla sisäänmeno on hyvin vaikeaa.
Superbike #7
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No voi herranjestas. Katukumi toimii ihan kivasti kadulla, mutta ei oikein niin hyvin radalla. Mun katukumit oli 75-asteisia varikolla ennenkuin niistä petti pito, tulipahan tuokin mitattua ennen kaatoa. Ja jätti kuulemma kaikissa avauksissa mustaa raitaa ennen kuin pito petti pahemman kerran... Tuolloin oli +29 ja asfaltti ties kuin kuuma.
Täällä nyt jotkut eivät oikeasti ymmärrä, että mitä eroa on ajaa kadulla ja radalla.
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
Mulla oli lauantaina ja sunnuntaina alla misun power supersportit. Aamulla pistin ne lämppäreihin ja ensimmäisen setin jälkeen niitä ei tarvinnut enää laittaa päälle ne oli vaan suojana. Ajelin kummatkin päivät alle 1.40 aikoja ja renkaat kesti sen 3 kierrosta, ennen kuin rupesivat luistamaan. Oikeastaan koko viikonloppu tuli harjoiteltua ajoasentoa ja ajolinjoja. Älkää nyt oikeasti luulko että katurenkaat sopii radalle +30 ja pitävät hyvin![]()
Viimeksi muokannut: pupu; 29.07.2014 klo 10:58. Syy: korjattu lainaus
Elämä on onneksi mutkikasta
Välillä kyseessä voi myös olla itse aiheutettu päänsärky. Eikös tuollaisella tonnisella rääräällä saa raiskattua renkaan kuin renkaan myös Lidlin parkkiksella?
Vaikka mun mopossa on puolet sun mopon tehoista, niin voin edelleen lähteä Shellin pihasta niin että siihen jää 50 metriä vanaa.
Lauantaina ja sunnuntaina vähennettiin minulta kolmeen kertaan painetta takaselta kun se tuntui paisuvan kuin pullataikina. Pito tosiaan alkoi kurveissa loppumaan vasta sen jälkeen kun jalkatapin kulutuspala loppui ja seisontatuki rupesi kampeamaan takapyörää ilmaan.
(Siinä saattoi jo olla lowsider ja raatoauto aika lähellä?)
Mihinköhän tulee viime viikonlopun ratapäiväkuvat alastarolta?