Tuli maalattua mustaa rantua asfalttiin eturenkaalla karusellissa. Tilenne tuntui puikoissa tosi rajulle ja ajelut loppui eturenkaan luottamuspulan takia siihen. Kävin tuon jälkeen muutaman terapia kierroksen heittämässä, mutta ei uskaltanut kummoista vautia enään pitää.
Eturenkaana toimi hyvin vahvasti lamelloitu Michelinin Pilot Road 3. Seuraaville ratapäiville pakko vaihtaa pilot power 3 tai vastaava rengas. Osaako joku sanoa videon perusteella, että edesautoinko jollain virheliikkeellä etusen luistoa?
Kilvelliset:R1 -07 & ZX-6R -06 ja Kilvetön:R1 -08 Exät:ZX-10R -04, R1 -99 ja Fireblade -94
Muistatko miltä tuntui oikealla jalalla?
Videolta näytää niinkuin oikealta puolelta tulisi kosketus asfalttiin joko jalka tai jalkatappi.
Se voisi häiritä
Hallitusaktiivi,EVP
Honda CBR1000F 1991
Toyota Celica 1990
Ajokengän kärki raapaisi maata. Minusta se raapaisi tuon luiston aikana, mutta saattoi olla myös hetkeä ennen. Tosin on se ottanut kenttään aikasemminkin, mutta ei ole aiheuttanut ylimääräistä ohjelmaa aikaisemmin.
Miten herkästi noilla nopeuksilla kengän raapaisu aiheuttaa etusen luistoa yleensä? Saako kengän raapaisusta aiheutuneet luistot kuriin paremmilla renkailla?
Kilvelliset:R1 -07 & ZX-6R -06 ja Kilvetön:R1 -08 Exät:ZX-10R -04, R1 -99 ja Fireblade -94
Tuossa nimenomaisessa kohdassa kuski on kaasulla koska siin on ylämäki, jolloin paino siirtyy hieman takaselle ja keula on kevyt ja lipsahtaa helposti.
Ainoa virheliike on ajaa täysii kuumalla kelillä katurenkailla. Katurenkaat yksinkertasesti vaan kuumenee liikaa ja niistä loppuu pito.
Mä olen jo monta vuotta mainostanu yhtä kombinaatiota millä saa nostettuu helposti kaatoriskin tappiin:
Keskiryhmä (hätänen ja kulmikas ajo ja eritoten TÄYSIII!)
Tonnari ja/tai raskas pyörä (rasitusta renkaille)
Katurenkaat (ei kestä lämpöö)
Kuuma keli (pitää renkaat lämpösenä settien välillä ja rungon kuumana radalla)
Hitaan mutkan avaus (päivän mittaan kerätty vauhdin lisäys/ avauksen rohkeus)
Eli "keskiryhmän täyskäsi".
Jos noi kaikki osuu kohilleen, niin perä lähtee helposti alta (yleensä päivän viimesillä seteillä) ja kuski ihmettelee miksi, oi miksi...?
Että sulla oli sinänsä hyvä tuuri siinä että toi ylämäki ja kaasu sai keulan lipsahtamaan, niin sun päivän vauhdin lisäys loppu siihen.
Mitä sit taas vois tehä?
Panostaa sulavaan ja "rauhalliseen" ajoon. Hifistellä vaikkapa ajolinjoja ja ajoasentoa, rentoutta. Tiputtaa kierrosaikaa sen prosentin tai pari, jolloin saa kapasiteettia opetella uusia asioita radalla/ ehtii miettimään mitä tekee väärin.
Käyttää päivä hyväksi/ ymmärtää että toi täyskäsi-kombinaatio on rajoittava tekijä, ja ajaa alle sen.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kiitos suorastsa palautteesta. Kyllä keskiryhmän täyskäsi kohdallani toteutui kaikilta osin.Lauantaina ajo sujui tosi hyvin ja lisäsin vauhtia juuri kuvailemallasi tavalla. Täyskäden ainekset oli varmasti kassassa. Mutkasta ulos avauksista minua oli varoiteltu ja ne koitin ottaa rauhallisesti, mutta lisäsin toki avauksia pikkuhiljaa loppupäivää kohden.
Sunnuntaina jolloin tämä lipsahdus tapahtui, ajo oli aamusta asti hukassa täysin. Ajolinjoja en meinannut saada kohdilleen yms ja lopetin ajanoton eka setin jälkeen. Koitin keskittyä löytämään ajolinjat ja rentouden uudelleen ja pitämään yllä vauhtia juuri noissa tiukoissa mutkissa. Avaukset jätin tarkoituksella rauhallisiksi.
Tilanteessa jossa lipsuin en ehtinyt avausta tehdä, mutta toki kaasulla siinä ajoin, jolloin keula saattaa olla normimutkaa kevyempi.
Yhteenvetona: kevyempi keula + monon raapaisu + tourinkirengas = etusen luisto karusellissa
Lisäksi kiinostaa kovasti se, että miten paljon tuota monon raapaisua pitää pelätä tulevaisuudessa? Kallistusvaroja on vaikea löytää jos ei joku paikka ota kenttään jossain vaiheessa. Aiheuttaako se usein vastaavaa ohjelmaa?
Viimeksi muokannut: Jukka.h; 23.07.2014 klo 14:39. Syy: Typo
Kilvelliset:R1 -07 & ZX-6R -06 ja Kilvetön:R1 -08 Exät:ZX-10R -04, R1 -99 ja Fireblade -94
Nosta varpaita vain vähän ylemmäksi ja sitten kroppaa, persettä ja polvea vielä vähän ulommaksi. Se on kivoin, jos se polvi osuu ekana maahan. Voi olla, että tuossa käy niinkin, että kun sun varpaat ottaa maahan kiinni, niin lähdet relfeksinä nostamaan pyörää ja se aiheuttaisi tuon etusen lipsumisen. Mutta siis pelkät varpaat eivät kyllä niin paljoa mopoa kevennä, että se kaatumisen aiheuttaisi.
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
Tota videoo kattellessa näyttää toi oikee jalka törröttävän, niin onhan se jalka päkiän varassa jalkatapin päällä, eikä jalkapohjan keskiosan varassa…![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kyllä se päkiällä on. Pyörästä on aikaisemman omistajan toimesta poistettu kantapään tukilapput ja vaihdettu kiinteät jalkatapit (jotka on kevyet ja nätit, mutta käytössä surkeat). Kantapäälle en saa oikein tukea mistään muualta kuin tuolta syvältä. Siksi jalat on noin vinossa ja varsinkin tuo jarrun puoleinen jalka. Jos oikaisen jalkaterää sisäänpäin niin tuo tappiin integroitu hieno takajarru poljin tykkää hirttää takajarrua. Ostoslistalle olen laittanut uudet nivelletyt säädettävät tai edes alkuperäiset käytetyt jalkatapit. Tämäkin ongelma tuli vasta radalla ilmi.
Kumma kyllä, rata-ajossa sitä vasta saa tietää, että miten paljon pyörästä ja kuskissa löytyy puutteita![]()
Viimeksi muokannut: Jukka.h; 23.07.2014 klo 14:37. Syy: Typo
Kilvelliset:R1 -07 & ZX-6R -06 ja Kilvetön:R1 -08 Exät:ZX-10R -04, R1 -99 ja Fireblade -94
Kuvia? Niitäkö joku ootti? Hiukan hintsusti oli aikaa kuvailla, kun piti ajaa tällä kertaa itekkin. Saldo jäi siis mammuttimaisen sijaan tällä kertaa norsunpoikaseen. Eli pääosa setistä on perjantailta, ja muutama hassu sunnuntailta. Olkaapa hyvät!
http://www.moottoripyora.org/keskust...15#post6315815
ps. oonkohan mä ollu kenenkään linssiluteena tuolla mustalla busalla?
Edit: laitettu linkki "kuvia ja videoita" -osioon, jossa oma viestiketjunsa aiheesta.
Viimeksi muokannut: Holtsu; 26.07.2014 klo 21:47.
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
^ Taattua Holtsu-laatua!
Harmi vaan etten itse osunut linssin eteen...![]()
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Sen sun Touring-etusen pitorajat vaan tuli vastaan kuten sillon saunassa lauantaina varoteltiin. Sen verta nopeeta näyttää olevan kehitys, että suosittelen vielä pykälää Pilot Poweria sporttisempaa alle. En muista mikä rengas Streethawkilla oli alla tuolla, mutta se vois olla sulle kans passeli.
Superbike #7
Kiittää kuvista. Ai, että jos jotenkin oliskin aikaa vaan kuvaa tuo kolme päivää, mutta samoin teki mieli ajella vaan.
Tuosta rengasjutusta, itsellä oli vastaava tilanne aiemmin, kun Pirellin Corsa kolmosilla alotin ratailun. Supercorsan kanssa siirtyny ihan kokonaan pään sisäseks taisteluksi mutkanopeudet ja kulmat.
Millään ei uskalla polvea maahan asti laittaa ja vaikka muuten tuntuma parani viikonlopun aikana ja sunnuntaina oli varmaan jonkunverran tuota perjantaikuvaa enempi asento kohdallaan, lisää pitäis olkapäätä siirtää.
https://flic.kr/p/o9GKD7
Testi
^ Oikeassa alakulmassa on download-nappi
Suzuki GSX1100G & BMW G650 X-Challenge
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Löytyykö keneltäkään kuvia lauantain keskiryhmästä? Kiinnostaisi analysoida omaa ajoasentoa. Olisin kiitollinen jos löytyisi;)
Yamaha T7 World Raid -22
Honda CB1000RA -10
Kiitti rengas vinkistä, kokeilen power supersport rengastusta seuraavalla kerralla. Ja kiitoksia muillekkin keskusteluun osallistuneille.
Lisäksi R1:n keula tuntui pehmeältä rata-ajossa ja pumput on menossa huoltoon. Mutta jatkan tästä aiheesta R1:n palstalla.
Meillä oli muutama kamera mukana tuolla, tosin omia koitettiin kuvata ja kaikki materiaali saadaan kasaan vasta parin viikon päästä. Mutta jos sattuu sun pyörästä video- tai kuvamateriaalia löytymään niin voin lähettää ne. Ajelitko nimimerkin mukaisella Hondalla? Ja millaisella värityksellä?
Kilvelliset:R1 -07 & ZX-6R -06 ja Kilvetön:R1 -08 Exät:ZX-10R -04, R1 -99 ja Fireblade -94
Rengastuksessa ei tosiaan kannata säästellä, jos sillä säästyy kaadolta. viime aikoina näkemissäni (hitaan) ryhmän kaadoissa ollut renkaina vahvasti tourinki henkistä kumia joissa pitopinnasta voi sanoa helposti olevan puolet uritettuna. Vähän liian innokas avaus tai muu ajovirhe ei siinä muuta tarvita, vaikka se huippukuski ajaisikin näillä 20s kovempia aikoja ei se tarkoita ettei hitaammillakin kuskeilla ole hyvä olla marginaalia renkaiden suhteen. Varsinkaan kun ei ole vielä sitä tuntumaa, välttämättä touring rengas ei paljoa varoittele kun jo mennään.
Itselläni oli käsitys ettei noissa köröttelyvauhdeissa vielä ole niin merkitystä tai on jopa koomista jos kovin roikkuu ja polvea työntää ulos. Kallion koulutuspäivillä oli kuitenkin kovin erilainen käsitys asiasta. Olen koettanut tuon suhteen ajoani parantaa, vaikka välillä kun joku päräyttää ohi puhtaalla pönö asennolla coretakki lepattaen tulee vähän wtf olo. Mielenkiintoista siinä että yleensä aivan ensimmäisillä kierroksilla ja loppua kohden saa madella samojen kaverien perässä vauhdin jaon ollessa ikään kuin käänteinen.![]()
K8-1000
Kursseille (Ajotaito 2/3/4) osallistuneet, kehitystyön pohjiksi tarvittaisiin teidän mielipide kokemastanne. Palautelomake on tässä.
Kiittäen.
1000
Rek. No: IY-53. ja risat.
Jos kiinnostaa, niin minulla 20min video, kun ajoin perässäsi.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?