Teret kaikille!
Missähän mahtaa olla vika?
Kawasaki Z 500 vuosimallia -81. Kylmällä koneella on todella huono lähtemään käyntiin. Lämpimänä kone käy joskus hyvin, joskus tuntuu käyvän kahdella- tai kolmella pytyllä jolloin ei tahdo pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä.
Kokeilin kipinän tulpista kolmesta sylinteristä. Kaikissa tulpissa kipinä oli todella heikko (juuri ja juuri silmällä erotettavissa). Kokeilin myös uudella tulpalla ja siinä oli sama ongelma.
Kaasarit on käyty läpi ja synkattu, bensapumpun kalvot uusittu, tulpan hatut, -johdot ja tulpat uusittu n. 1000 km sitten.
Oisiko akku sökö tai vika puolissa?
Apua!!
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960
Mie lähtisin ihan ekana mittaamaan sytytyspuolat.
http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/Sy...C_sytytyspuola
Kokeilepa aluksi auttaako ryypyn antaminen tyhjäkäyntiongelmaan. Jos auttaa, niin kaasaripuolella on vika.
Kiitoksia nopeista vastauksista!
Akku ilmoittaa seuraavaa:
Jännite käynnissä: 14,56 v
Pois päältä: 12,64 v
Ensiökäämi:
Sylinterit 1/4: 3,0-3,1
Sylinterit 2/3: 3,0-3,1
Toisiokäämi:
Sylinterit 1/4: 12,69 (pyöri välillä asteikolla 18,7-11,5, mutta enempi näytti tuota 12,69)
Sylinterit 2/3: 13,18
Ryypyllä ei tuntunut olevan vaikutusta käyntiin. Tai siis ensimmäinen tulos oli tukehtuminen, mutta kaasun kanssa sama röpötys jatkui.
Aamulla kun testailin käynnistyksen yhteydessä pakoputkien lämpötiloja, niin ainakin sylinteri 4 tuntui lämpenevän hitaammin kuin muut. Olisi tietenkin pitänyt kokeilla samalla sylinterin 1 pakoputki, mutta se jäi..
Olisiko muita vinkkejä? Ongelmaan varmaan vaikea päästä käsiksi, kun tuo ongelma ei ole koko ajan päällä vaan silloin tällöin.. Niin ja edelleen kipinä jokaisessa tulpassa todella heikko.. En tiedä pitääkö olla kunnon valokaari, mutta muihin moottoripyöriini verrattuna todella vaimea..
Niin ja vielä lisää.. En ole varma onko tuo Kawa alunperin varustettu kärjellisellä sytytyksellä, mutta tuossa pyörässä on kärjetön sytkä. Voisiko siellä olla ongelma??
Viimeksi muokannut: mikidor; 05.06.2014 klo 17:11. Syy: Kipinä
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960
Tuossa muuten pohdittu vähän samaa ongelmaa (harmi kun lopputulos puuttuu)..:
Kawan käynnistysongelma
Minulla kuitenkin imukaulat uusittu viime viikolla ja ilmanpuhdistajan ja kaasareiden väliset kurkut uusittu n. 1000 km sitten. Eli kummatkin ovat kunnossa.
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960
Koitapa mittailla puolille tulevaa 12V syöttöä koneen ollessa käynnissä. Tuo tulee yleensä useamman katkaisijan, liittimen ja johtometrin kautta, joten vanhemmiten välille tulee helposti kontaktihäiriöitä. Jännitehäviöt tuossa vaikuttavat suoraan kipinän tehoon.
Jos mittauksissa löytyy vähänkään epäilyksen aihetta, niin pikakokeiluna tuon syötön voi vetää hyppyjohdolla vaikka suoraan akulta ja katsoa tuleeko muutosta. Mutta älä jätä hyppyjohtoa paikalleen kokeilun jälkeen, syö akun tyhjäksi aika helpolla. Jos vika paikallistuu tuonne ja johtosarjan läpikäyminen ei kiinnosta, niin yksi vaihtoehto on rakentaa syöttö uusiksi akulta releen ja sulakkeen kanssa, ohjaus releelle alkuperäiseltä syötöltä. Tämä on kohtuullisen suosittu viritelmä tuon ikäluokan pyörissä.
Arttu
Ettei syy olisikin uusissa sytytysjohtimissa, jotka ovat tyypiltään ja siten ominaisuuksiltaan erilaiset kuin orkkisjohtimet?
Ainakaan vanhoihin (70-80 -lukuisiin) autoihin ei saa laittaa nykyisiä häiriösuojattuja johtimia.
Joskus luin noista tulpanhattujenvastusarvoista, ja muistelin että sillä oli vaikutusta kipinän kestoaikaan. En sitten tiedä, mutta voinee hyvin olla tuokin se syy huonoon kipunaan.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Pitää vielä kokeilla nuo viimeisimmät ohjeet viikonlopun aikana.
On muuten helvetin ärsyttävä ongelma, kun se esiintyy vain silloin tällöin. Jos vika olisi kokoajan päällä niin korjaustulokset näkisi heti.. Tänään taas ajeltu pitkä tovi eikä ongelma esiintynyt kertaakaan, käyntiin lähti aamulla kuin palmun alta..
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960
Kyllä se on koko ajan heikko kaikissa tulpissa. Pitäisi tosin nähdä vastaavan pyörän kipinä vertailun vuoksi.
Toisella foorumilla suositeltiin Denson tulppia tuohon koneeseen, Ngk:t eivät kuulemma sovellu tuohon Kawaan. Tilasin ne joten viikon päästä näkee tuleeko niillä parempi kipinä.
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960
Vanhemmissa vehkeissä voi johdotus, virtalukko ja tappokatkaisin jo olla hapettuneita eikä puolille tule kunnon jännitettä varsinkaan kun startti haukkaa tehon. Sen voi korjata laittamalla puolille virransyötön releen kautta, releelle ohjaus vanhasta johdosta:
http://www.wgcarbs.com/index.php/usi...ories/89-coils
Tein tän omaan v -76 Kawaani. Oireena oli, että startti pyöritti hyvin mutta kone käynnistyi startilla huonosti. Käynnistyskammesta taas lähti käyntiin heti. Kaikki romppeet löytyy esim. Biltemasta
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Kokeilin mitata puolille tulevien johtojen (plussa ja miinus) jännitettä, mutta yleismittarin näyttö vaan vilkkui eri lukemia parista voltista pariin kymmeneen ja kaikkia siltä väliltä..
Mittauksen tein moottorin ollessa käynnissä ja johtojen ollessa paikoillaan. Olisiko pitänyt mitata jotenkin toisin?
Pitääkö tuossa jännite heitellä vai olla tasainen?
Toinen asia liittyen tuohon erillisen releen hankintaan:
- Testausvaiheessa riittääkö että teen akulta hyppyjohdon plussanavasta sytytyspuolan plusanapaan vai pitääkö myös maadoitukselle oma hyppyjohto?
- Jos vika löytyy tuolla ratkaisulla niin hankinko kaksi relettä omille sytytyspuolille vai vaiko yhdellä releellä ohjata kahta puolaa?
- Niin ja tuo hyppyjohto siis ohittaa tappokatkasimen ja virtalukon(kö)?? Saako siis joku pitkäkyntinen sen työntämällä käyntiin niin halutessaan?
Ps. Kaikesta kirjoittelustani varmaan huomaatte että en ole ammattilainen mopojen sähköhommissa.. Joten anteeksi ammattisanaston puute ja typerät kysymykset![]()
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960
Vanha kawa = kuparijohtimet tulpanhatuille, jos R tulppa niin hattuun ei mitään R:ää, Denso=kyllä, kaikki vanhat kawat ei oikein pelaa ngk:lla syystä jota tiedä en.
Noitten R:in kanssa kantsii tosiaan olla tarkkana vanhan mopon kanssa, hiilijohtimilla voipi olla heikko kipuna, kipunan jännite on vanhoissa huomattavasti alempi kun uusissa mopoissa.
Mittailin muuten äsken (nyt varmaan oikein) vielä sen sytytyspuolille tulevan jännitteen.
Jännite puolasta oli n. 0,12 v pienempi kuin suoraan akulta eli se ei varmaan ole syyllinen. Kokeilen kuitenkin vielä tuota hyppyjohtoa akulta puolalle releen kanssa. Jos ongelma vielä ilmenee niin kirjoittelen tänne..
Aikani tuossa tallissa pärisyttelin Kawaa ja hyvin tuntui toimivan. Pari päivää sitten katkoi niin sa...nasti ettei ajeluista tullut mitään.. Eilen kaverin pihalla hävitti kokonaan kipinän kaikista tulpista, mutta n. viiden minuutin valohoidon jälkeen pelasi taas kuin ei mitään ongelmaa olisi ollukkaan.
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960
Puolan plus-napaan tulee jatkuva 12V jännite virtojen ollessa päällä ja miinus-napaa maadoitetaan sytkäyksikön (tai kärkien kautta). Sytkäyksikkö maadoittaa miinusnavan osan aikaa koneen kierroksesta ja päästää maadoituksen irti kipinän hetkellä. Miinusnavan jännite siis pomppii lähes nollan ja 12V välillä koneen käydessä, lisäksi kipinän hetkellä tulee lyhyt jännitepiikki, joka voi olla jopa satoja voltteja. Koneen ollessa sammuksissa miinusnapa voi olla maadoitettuna (0-2V) tai ei (12V), kampuran asennosta ja sytkäyksikön toteutuksesta riippuen. Eli miinus-navasta ei saa koneen käydessä mitään järkevää mitattua yleismittarilla. Plus-navassa pitäisi sen sijaan näkyä suhteellisen tasainen jännite, siis plus-navan ja rungon tai akun miinuksen välistä mitattuna. Puolan napojen välistä mitattuna tulos on siis puutaheinää.
Hyppyjohto tai relevirityksessä korvataan siis vaan tuo puolan plus-navalle tuleva syöttö. Miinus-navan pitää mennä edelleen sytkäyksikölle. Suoraan akulta otettu hyppyjohto tosiaan ohittaa virtalukot ja kaikki. Pitkäkyntisiä akuutimpi huolenaihe tuossa on akun tyhjeneminen sytkävirran ollessa jatkuvasti päällä, eli tämä on tosiaankin vaan väliaikaiseen testaukseen, älä jätä paikalleen yhtään pidemmäksi aikaa. Relekytkennässä riittää yksi rele, haaroitus releen jälkeen molemmille puolille. Eli kytkentä olisi suunnilleen seuraava: akun plus - sulake (10A) - rele - puolien plus-navat.
Arttu
Tänk juu, nyt alkaa olemaan minun makuuni tarpeeksi selkeää tekstiä
Tein jonkunlaisen sotasuunnitelman.. Laitan akulta kaksi hyppyjohtoa tankin alle valmiiksi, mutta en kytke niitä vielä paikoilleen, ajelin siis normikytkennöillä. Kun vika tulee seuraavan kerran vastaan niin otan pikaisesti puolien piuhat irti ja kytken hyppyjohdot paikoilleen. Jos ajot jatkuu ilman ongelmia niin korjaus on selkeä.. Jos ongelmat jatkuvat niin työnnän Kawan lähimmälle sillalle ja tuuppaan sen sieltä alas
Pitänee muistaa vain suojata nuo hyppyjohdot silloin kun eivät ole kytkettyjä ettei osu runkoon tms...
Kiitoksia kaikille vastauksista!
Niin ja laittakaa Motonetin sivuilta joku linkki minkälainen rele tulee hankkia. Noita yleisreleitä sielläkin tuntuu riittävän..
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960
Motonetin releistä tiedä varmaksi, mutta itse kokeilisin tuota:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481869/Yleisrele-12V30A
Jos virta pätkii ja häviää välillä kokonaan, niin syy voi olla myös johdon katkeaminen. Useimmin ne menevät poikki tankin etureunan kohdalta, kun tankoa kääntäessä johtonippu taipuilee. Johto voi siis olla poikki sieltä nipun keskeltäkin, vaikka nippu päältäpäin näyttää ehjältä.
Sitä voi testata niin, että laitat pyörän käymään ja taivuttelet varovasti johtonippua eri kohdista. Jos kone pätkii tai sammuu, niin joku johto nipussa on katkennut tai just katkeamassa.
Viimeksi muokannut: DOHC; 09.06.2014 klo 21:33.
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Morot taas!
Kawan ongelmat jatkuvat...
Kaverin pihalla eilen teki taas sen tepposen, että hävitti kipinän n. puoleksi tunniksi kokonaan kaikilta sylintereiltä. Minulla oli tankin alla valmiina suorat piuhat akulta ja laitoin ne puolille, mutta ongelma ei korjaantunut eli vika ei ole tappokatkasimessa tai virtalukossa.
Alan epäilemään, että ongelma on koneen sytytysyksikössä (vai mikä sen tupakka-askin kokoisen mokkulan nimi onkaan). Suomesta löytyy aika huonosti uusia yksiköitä ja nekin jotka löytyvät ovat hinnalla pilattu.
Nyt kaipaan motoristia kenellä olisi samanlainen pyörä, jotta voisin lainata ja kokeilla eri sytytysyksikköä tuohon pyörään. Laitan vielä viestiä Kawasaki-osastolle jos siellä olisi enemmän lukijoita..
Ps. Aikaisemmin kirjoitin myös siitä, että lähtee huonosti käyntiin. Se oli ihan oma moka kun vasta kuukauden käytön jälkeen huomasin, että en ollut kääntänyt rikastimen vipua ihan ääriasentoon. Nyt (jos käynnistyshetkellä löytyy kipinä) lähtee hyvin käyntiin.
Tietenkin vinkkejä ja neuvoja otetaan edelleen vastaan.
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960
Toinen mahdollinen vikapaikka on se sytytyksen impulssianturi joka löytyy sieltä "kärkikopan" takaa (eihän tässä enää kärkiä ole?). Eikä toi suora virta puolille vielä kipinää tee, jos tuo mainitsemasi sytytysboxi ei saa viallisen virtalukon johdosta virtaa! Tappokatkaisijakaan ei välttämättä katko puolille menevää virtaa, vaan maadottaa juurikin jonkun johdon tuosta syttyboksista. Jos se tuota tekee lämmettyään, ja korjaantuu jäähtymällä, lienee tosiaan jommassa kummassa vikaa.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Ei ole enää kärkiä tässä pelissä.
Aiheuttaako viallinen impulssianturi kokonaan kipinän häviämisen? Miten pääsen testaamaan/mittaamaan onko vika siinä??
Tuntuu, että moottorin lämpötilalla ei ole merkitystä tuohon vikaan, mutta useimmiten se on ilmennyt lämpimällä koneella. Katsoin johdot silmämääräisesti läpi ja vian ilmaantuessa rutistelin ja liikkutelin johtoja ja liittimiä, mutta se ei ole auttanut. Silloin kun tuo Kawa toimii niin se toimii helvetin hyvin. Eli tämä vika on enemmän on-off tyyppinen.. Joskus ei ota kunnolla kierroksia ja katkoo ajon aikana, mutta useimmiten vian ollessa kipinä puuttuu kokonaan.
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960
Samalla tavall kuin vialliset kärjet
Korjaamokäsikirjasta luulisi löytyvän mittausohjeet (todennäköisesti jotain ohmiluokkaa anturista lähtevien piuhojen välillä).
ON-OFF -käytös kuitenkin viittaa vahvasti katkokseen jossain/virtalukossa.
Edit: Tai sitten tappokatkaisijassa (taikka jossain turvakytkimessä, jos niitä löytyy kytkimestä tai sivutuesta). Miten olet vastannut kysymykseen ketjussa "Miten sammutat pyöräsi"?![]()
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?