Kiitos päivästä. Ajot jäi muutamaan kierrokseen, mutta uuden sadeasun ansiosta ajo radalle, radalla ja kotiin oli siedettävää.
Mikäli joku ihmetteli että mitä helvettiä se heiluttaa keltaista lippua ennen Tarun mutkaa, johtuis se sorsaäidistä neljän poikasen kanssa. Päättivät mennä radan yli ja hetken kuluttua takaisin.
Beta 300 RR
Ex - CBR1000RR
sato koko päivän mutta ei se menoa hidastanut (paitsi kirjaimellisesti). Oli ehkä helpompi treenata ajolinjoja ja asentoja hitaammassa vauhdissa, ja myös kiva ettei ollut ruuhkaa radalla, ainakaan loppua kohden.
Harmi ettei Ahvenistolla ole useammin ratapäiviä kun se on kuitenkin (ainakin omasta mielestä) eteläsuomen monipuolisin ja hauskin rata.
Heinäkuussa siellä on paljon vapaata, siitä vaan maksamaan ratamaksu ja ajelemaan jos sattuu vaikka lomaa olemaan:
http://ahvenistoracecircuit.com/varauskalenteri/
Kertamaksu:
• 2 tuntia tai alle 35,-
• 3 tuntia tai yli 45,-
![]()
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
jahas jahas.. onkoos kellään kokemusta noista vapaista harjotuksista mopolla? jääköhän siellä tällänen alottelija jalkoihin
Täällä on aiempaa keskustelua:
http://www.moottoripyora.org/keskust...aaharjoittelut
Aika hiljaista siellä on ollut ainakin silloin kun itse olen ollut paikalla.
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Käytin GoPro:ta pyörässä klo 16:45 tienoilla hetken aikaa (Hidas II). Rata tosiaan aikalailla lainehti ja muutamassa mutkassa oli lätäkkö juuri siellä mistä muuten olisi leikannut. Kelistä huolimatta saipahan sen ensimmäisen ratailukokemuksen alle ja nyt on kynnys pienempi lähteä (toivottavasti) kuivemmille päiville hakemaan vähän paremmalla vauhdilla ajolinjoja. Kertaakaan ei pyörä lipsunut tai luistellut - paitsi kerran linnunpaskamutkassa saattoi käydä takanen millisekunnin irti.
Triumph Street Triple
Kiitos meikäläisenkin puolesta kaikille kurssilaisille. Mukavasti saatiin vietyä päivän ohjelma läpi vaikka keli radalla olisi soveltunutkin ajoittain paremmin vaikkapa kumiveneilyyn kuin moottoripyöräilyyn. Ja tulipa ahvenistolle sitten samalla nimettyä uusi mutkakin. Parilta muulta rataa löytyy kikkamutka, mutta Appara lienee ainut rata, jolta löytyy kakkamutka. Mistähän pirusta se lokkiyhdyskunta ton lammen on päättäny ottaa kodikseen? Toivon mukaan kurssilaiset uskaltautuu myös jollekin kuivemmalle ratapäivälle treenaamaan tänä kesänä, että saa oikeasti sen hauskuuden ajamisesta irti.
Superbike #7
Linkissä vähän pätkää radan vierestä kuvattuna, Ajotaito marssii sateessa:
http://youtu.be/HXEYcIGCuAc
Esittelyvideo GoPron uudesta vesihelmiefektistä
http://youtu.be/7T0_Y-hD9ak
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Tosiaan Helsingistä tulee vähän matkaa,noin 1h sateessa sinne. Tonnisella ja noilla renkailla ei tullut kyllä mieleenkään lähteä sateeseen testaa sivuttaispitoa.. Noh nyt ollaan oppirahat maksaneena vähän viisaampia, voi olla ettei tuu enään noita (ennakko?)lippuja ostettua kun homma toimii näin hyvin.
Gsx-r 1000 k8
Oppirahatkin olisi saattanut säästyä, mikäli ratapäiväinfo olisi ollut luettuna ja myöskin ymmärrettynä
Lainaus vielä kyseisestä tekstistä:
Lahjomaton myyttinen sankarihahmo
YZF-R6R -06
&
FZ6-S -05
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
Ratapäivien järjestäminen ei olisi taloudellisesti pitkässä juoksussa millään tapaa kannattavaa jos Ry:n täytyisi kantaa sääriski kokonaisuudessaan. Tästä syystä ennakkolipuista ei palauteta rahaa takaisin ja se on myös tuonne rata-ajon sääntöihin kirjattu, ja tuo lipun osto tarkoittaa, että on lukenut ja hyväksynyt säännöt. Tästä syystä myös paikan päältä ostettu lippu on selkeästi kalliimpi kuin ennakkoon ostettu lippu. Tosin jos sää suosii, ei paikan päällä yleensä enää ole lippuja juurikaan myytävänä vaan ryhmät on myyty jo ennakkoon täyteen. Tällä hetkellä tämän puulaakin järjestämät ratapäivät pyörivät aika tarkalleen +-0 tuloksella. Eli kulut saadaan nippa nappa katettua, mutta hirveästi ei takkiinkaan tule kun ratajärkkärit ja kouluttajat tekevät tätä vapaaehtoisvoimin ilman palkkaa.
Superbike #7
Tässä mun videovastine muiden joukkoon
Ajovinkkejä kyselen:
Kuivallakin ajaessa oon huomannu että pyörä nykäisee kun avaan kaasua mutkassa. Nyt eilen ekaa kertaa märällä radalla ajaessa tää alkoi oikeesti häiritsemään.
Mitenkäs muut tällaisesta ongelmakohdasta on suoriutuneet vai olisko mopon aika tavata tohtori?
Kuivalla joskus kokeilin laahata takajarrua vähän, mutta enpä tiedä rahoittaako sekään tai ainakin se tuntuu hullulta
Vai vaan aiemmin jarrulle ja kaasusta löysät pois jo ennen ku kääntää mutkaan?
Kawa Z 750R -11
Tuossa videossasi en ainakaan huomannu mitään erikoisen kovaa nykäisyä kaasulle mentäessä. En nyt väitä etteikö sitä voisi olla, mutta omaan kokemukseeni perustuen näyttäisi aivan normaalilta. Nuo ruiskukoneet usein nykäsevät hieman kaasua avatessa. Säätämällä tuota käytöstä saa muutettua, eli tohtorikin voi auttaa! Helppo kikka voisi olla säätää kaasukahvan välystä pienemmäksi, mikäli sitä on reilusti. Tällöin kaasun avaaminen käy ikäänkuin luonnollisemmin, kun veto alkaa heti kahvaa vääntäessä. Uskoisin kuitenkin että pelkkä tuohon käytökseen totuttelu riittää pitkälle.
Ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muut asiat osoitteseen: ratavastaavat@moottoripyora.org
Kyllä se kai on näiden ominaisuus? Näissä mun vanhanliiton kaasaripeleissäkin oli ja on oltava todella herkällä kädellä kaasulla, siis todella herkällä. Se että miten iso nykäys sitten vaikuttaa… Jos keulan jouset ponkasee pitkäks niin kyllähän se kääntyminenkin kankeutuu siinä. Missä vaiheessa mutkanopeuksia sitten tulee joku perän irtoaminen vastaan niin![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mulla oli liputusvuoro, ajoin Turusta 144km tihkusateessa radalle, liputin 2 tuntia kaatosateessa klo 12-14 ja lähdin sen jälkeen, edelleen kaatosateessa, kotiin kun ei huvittanut mennä radalle köröttelemään. Liputusvuoro maksoi 2€, bensat 15€, lounas ja parit kahvit 13€ eli maksoin 30€ koko lystistä. Elämä on, ainakin joskus.
Veikkaan että yhdistyksen sääriskillä ratapäivän hinta olisi vähintään tuplat.
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
Kiitos kaikille päivästä. Vaikka vettä tulikin, niin kannatti kuitenkin lähteä. Ajotaito II oli kyllä hyvää settiä ja vaikuttaa omaan ajoon myös jatkossa.
Itellä oli kamera mukana, mutta ei sitä sateessa sitten oikein huvittanut käyttää, vaikka mainospuheiden mukaan onkin sääsuojattua mallia. Ehkä ens kerralla sitten. Gopro löytyy myös hyllystä, mutta se unohtui täysin. Hienoja pätkiä nuo mitä tänne on laitettu. Sieltä muutamat omat ohiajot bongasinTuli päivän aikana koeajettua sadekamat, joita on tullut käytettyä vaelluksilla ja toimivat myös mp:n kanssa ihan ok. Ja pysyi kuivana, joka vaikutti viihtyvyyteen paljon.
Honda NC750 -17
Honda MSX125 -14
Suzuki PV -88
ex. Honda VFR800X -11
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Isot pojat on kirjoittaneet netissä…että joko kaasulla tai jarrulla, muttei lirutellen, muuten on hidasta. Noh, mun taidoilla ei kovasti passaa jarruttaa sisään mutkaan, mutta kevyellä jarrulla saan pidettyä keulaa alhaalla mutkassa/apeksissa ja tuo pyörä kääntyy paremmin. Voi tietty olla että se kyl kääntyis jos itte vaan osais kääntää, ja voi olla et sitten ollaaan nutullaan vielä pirun ilkkuessa et mitäs jarrutit niin…
![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Eikös jarrutuksen jälkeen pitäisi olla yleisesti ottaen kevyt veto päällä, jotta paino siirtyy takarenkaalle jossa kontaktipintaa eli pitoa on enemmän ja sitä kautta mutkassa enemmän pitoa. Ei siis rullata tai mennä tasakaasulla vaan kevyellä vedolla. Itse siis olen umpinoviisi, mutta näin muistelen twist of the wrististä ja kyllähän tuo perusfysiikalla tuntuisi fiksulta.
Triumph Street Triple
Tässä kohtaa pitää muistaa erottaa katuajo, katuajon omainen rata-ajo ja kierrosaikaan tähtäävä rata-ajo toisistaan. Kadulla ja katuajon omaisesti radalla perusajotekniikkaa opiskellessa tulisi vauhti sovittaa ennen mutkaa sellaiseksi, että mutkan pystyy ajamaan tuota vauhtia. Vauhdin sovittamiseen ei tarvitse käyttää jarrua vaan mieluummin antaa pelkän moottorijarrun hoitaa homman, tällöin ei tule jarrutettua liikaa vauhdista pois ja mutka menee kuin huomaamatta vähän reilummalla vauhdilla. (Eksyin jo sivupolulle, takaisin asiaanEli vauhdin sovitus suoralla ja mutka ajetaan läpi kevyt veto päällä. Nyt tietysti herää kysymys, että miksi näin, kun isot pojat sanoo toista? Vastaus on helppo:
Kun sovitetaan vauhti hyvissä ajoin mutkaan sopivaksi ja ajetaan mutka kevyt veto päällä, ostetaan itsellemme lisää aikaa ja siten lisää keskittymiskykyä keskittyä oleellisiin asioihin, kuten katseenkäyttöön, ajoasentoon ja rentouteen. Lisäksi tasainen veto päällä varmistaa sen, ettei pyörän alusta nyöki tai keinu mutkassa turhaan, jolloin on taas hieman helpompi keskittyä oleelliseen ja tuntuma sekä luottamus pyörään on parempi.
Sitten kun pyörän peruskäsittelytaidot alkavat olemaan hallussa, voi alkaa siirtymään enemmän kohti sitä "isojen poikien" tyyliä. Eli pyritään hidastamaan (huom. ei jarruttamaan) vauhtia mutkan apeksiin asti, josta sitten mennään kaasulle. Tämän harjoittelun voi aloittaa valuttamalla mutkan apeksiin asti pelkkä moottorijarru päällä ja kaasuun saa koskea vasta apeksissa. (Tätä koski se edellä mainittu pitkätukan kommentti) Samalla tuo on loistava harjoitus siitä kuinka paljon pyörän vauhti hidastuu ja kaartosäde tiukkenee pelkän moottorijarrun avulla. Myös mutkanopeus on helpompi hakea tällä tapaa kohdalleen. Kun ajaminen on jatkuvasti rentoa ja polvi alkaa raapimaan apeksin huitteilla asvalttia, voi hommaan ottaa mukaan myös jarrun. Aluksi pehmeästi ja kokemuksen ja tuntuman parantuessa tiukemmin. Suosittelen etenemään tässä kohtaa mieluummin liian pienillä kuin liian isoilla askelilla. (Sivuhuomautuksena tässä on mainittava, että jarruton ajokin on yllättävän nopeaa jos ajotekniikka muuten pysyy edes joten kuten kasassa. Esim. mun oma enkka Alastarossa on 1:24 alkuinen, mutta olen ajanut 1:30 huitteille jarruttamatta muuten kuin moottorilla.)
Muistakaa kuitenkin kaikessa ajotekniikan harjoittelussa, että ilman perusteita ei kannata yrittää opetella vaikeampia asioita, koska perusteiden opettelun laiminlyönti johtaa jossain kohtaa vauhdin kasvaessa pahimmillaan fataaleihin virheisiin. Ugh, olen puhunut.
P.S. Tämä liippaa muuten sitten sitä Ajotaito III/IV sisältöä aika likeltä.
Superbike #7
^
Sellainen tuntuma tullut itselle, että kun porukka alkaa siirtyä hitaasta keskiryhmään, ja pyrkii nostamaan siellä vauhtia, niin tuo kaasulla koko mutka lävitse on yksi asia, mikä hidastaa kehitystä.
Eli 100% toimiva ajotapa ajossa, jossa haetaan perusteita kuntoon. Keskiryhmän "vauhdinnostajille" väärä tyyli, josta paikka paikoin vieläkin rimpuilen irti... tana (vitun lemminkäinen esmes.)
Onko meillä konsensus? edit. Varmaankin on... joo, on se.
Näin on.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Entäs Rossi? Eikös sillä ole / ollut tapana takajarrulla tiukassa mutkassa vähän lipsauttaa perää luisuun jotta pyörä taittuu kurviin tiukemmin ja siitä sitten kaasulla pois :-P
Riku #666
www.trackpunkracing.com
Tuo on yksi tekniikka, jota oikeesti nopeet kuski käyttää. Ajatuksena on, että kun tullaan pikkasen sladissa mutkaan sisään niin keula osoittaa aiemmin oikeaan suuntaan, jolloin myös päästään kaasulle aiemmin. Jotain huhuja ollut, että jotkut kuskit käyttäs peukalolle siirrettyä takajarrua, että saa mopon sladiin myös oikealle kääntyvissä mutkissa. Niissä kun ei enää kenkä mahdu polkimelle kun raapii maahan.
Marques on ehkä jarrutamisen osalta tällä hetkellä maailman paras. Taitaa olla ainut kaveri joka pystyy kääntämään pyörän hallitusti mutkaan sisään vaikka takanen on vielä ilmassa.
Superbike #7
Musta ainakin tuntuu että tolla RF:llä suoravauhdit jää niin jäätävän tylsiksi ennen vaikka lemminkäistä tai palmasia jos moottorijarrulla pitää sovittaa sitä vauhtia. Jarrulla tuntuu et saa jotenkin sen paketin ja rytmin pysymään paljon helpommin ittelle mieluisampana. En tiedä sitten onko se se kun laite ja mies painaa yhteensä sen ehkä 320 kiloa ja moottorijarrun voima tuntuu loppuvan kun kiekat tulee pikkasen alemmas. Luultavasti teen kehittymisen kannalta väärin, mut…
RF900R, ZX6R, (XJ600S)