BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Näin kävi itsellekin alkuun, nyt on oppinut rauhoittumaan kohteissa. Olen jopa tällä viikolla ajanut kahdesti ohi yhdestä löytämättömästä kohteesta vain siksi, että haluan mennä sinne ajan kanssa enkä vain pyörähtää pihalla
.
Mä sentään olen oikeasti tehnyt sitä (siis palannut ajan kanssa). Ja ottanut (ei-motoristi)kavereitakin mukaan (esim. tehtiin autolla kaverin kanssa koko päivän reissu Raaseporin linnaan ja Hankoon, kun olin ensin käynyt mopolla nopeasti tsekkaamassa paikat).
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
Toi on ihan normikaava kun innostuksissaan ajelee päättömästi, kokemusta on
Nykyään osaan jo mennä vähän rauhallisemmin, kierrän muitakin paikkoja kuin kohteet. Esim. pienempien kaupunkien ja kuntien keskustat tulee kaikki kierrettyä vaikka niissä olisi ohitustie. Mielenkiintoisia paikkoja löytyy.
R1200GSA -09
Olisikohan tuossa kätköilyssä sama kuin karkin syönnissä? Toiset ahmivat koko pussin mahdollisimman pian ja toiset säästelevät, että riittää nautintoa pidempään.Tai ehkä alkuinnostuksessa tulee ahmittua, että saisi löydettyjä kätköjä kasaan ja tuntisi itsensä vakavasti otettavaksi kätköilijäksi. Ja sit myöhemmin alkaa käyttää enemmän aikaa hommaan, että siitä irtoaisi pidempään iloa. Olisihan se kurja tilanne, että ei olisi enää kätköjä löydettäväksi.
![]()
Honda CBR 1100 XX
ex XL 700 V Transalp
Tämä tuli ittellenikin mieleen kun tuota kirjoitin. Monasti kun vaikka työkaveri on vaihtamassa firmaa, niin sanotaan, että "pidetään yhteyttä", vaikka kaikki tietää, että näin ei tule käymään. Kaipa tällaiset löysät sanonnat jotenkin keventää tuota jotenkin harmillista tilannetta.
Mutta nyt on kuitenkin tullut ahneuksissaan kuitattua vain pistäytymällä useampikin uimarantakätkö, jonka äärelle pääsee mopolla, ja joista ei aiemmin ole ollut mitään tietoa. Todellakin aion palata joillekin näistä nyt kun lomat juuri alkavat ja ilma & vedet lämpeävät. Jotkut kätköistä taas ovat sellaisia, että ne eivät yksin käytynä oikein nappaa. Mutta nyt tiedän monta uutta kivaa paikkaa, jonne kannattaa palata sitten, kun tuota seuraa on mukana.
MT-10
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Sitäpaitsi mä oon matkalla mukana hidastamassa menoa...?![]()
Toi mielessä laitoin yhteen sun mainioon reittiin kommentiksi, että "Nyt ehdin ajamaan vain kahteen kertaan. Pitää tulla paremmalla ajalla uudestaan."
Kuten Maaemo ja Jack, minäkin aloin jossain vaiheessa varaamaan kohteisiin enemmän aikaa. Suurin osa paikkakätköistä on tosiaan ihan kunnollisen tutustumisen arvoisia. Pitäisi vaan malttaa jättää jotkin kohteet käymättä ilta-ajeluilla, jolloin ne ei ole auki.
------
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Hyvin sanottu.
Reittejähän voi kyllä ahmia mutta paikkakätköihin menee useasti aikaa. Paikkakätköjen osalta mulla on ollu se periaate että jalkaudun mopon päältä ja käyn kohteessa jos se on auki, viimeksi tein näin Tyrvään kirkon tapauksessa. Paikkakätköjen osalta aika monesti on ollu se, että niissä on kätkökysymys, jonka vuoksi on pakko jalkautua. Hyvä näin.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Minullakin on ollut tapana vain katsoa kartasta aamulla reittejä, sitten vain päätän käydä ajamassa haluamani pätkät läpi.
Himassa tuleekin sitten ylläreitä kun reittiin sisältyy kymysys. Joskus jos kamera on ollut keulalla kuvaamassa, vastaus löytyy helposti. Joskus jää ajettu reitti kokonaan merkkaamatta ajetuksi unohduksen tai tietämättömän vastauksen takia. Pitää opetella avaamaan nuo kohteet etukäteen auki ja lukea reitin tiedot tarkemmin.
Paikkakätköjä ajoin viime vuonna aikani kuluksi paljon läpi välillä yksin ja välillä muiden kanssa. Mukana kulkevat ovat niin tumpeloita mobiililaitteiden ja tietokoneiden kanssa että en ole viitsinyt sotkea laitteita mukavaan yhteiseen harrastukseen väkisin pilaamaan ajotunnelmaa. Yksin ja kyytiläisen kanssa viitsii joskus laitteita vilkuillakin.
Oikeastaan vasta nyt kesällä päätin alkaa ylipäätään näitä ajeluja merkkailemaan.
Paikkakätköt on haastavia juri ajankäytön takia, reittejä voi puskea läpi vaikka millä nopeudella, mutta paikkoihin on varattava aikaa.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Kuten aiemminkin myös kätköilyssä teen reittisuunnitelman etukäteen. Ennen tavoitteena oli löytää uusia teitä mutta nyt kätköilyn myötä mukana myös kohteita. Käyn myös useasti tutustumassa kohteisiin vaikka ei siihen ei kuuluisikaan varsinaista tehtävää. Toisaalta googelia tulee käytettyä paljon etukäteis tutustumisiin kohteista. Jos ennen saattoi tulla 400 km reissussa niin nyt "työpäivän" ajettua 300 tai alle
Merkinnät itse näyttävät olevan välillä minullekin haastavia. Yleensä kohteen jossa on tehtävä merkkaan heti ja muut sitten kotona kun aika antaa myöden. Ja unohduksia tulee aika ajoin![]()
Kawasaki Z1000 - 2011
Ex. Honda CB 600 F Hornet - 2010
Olisi kiva ajella ilman suurempia suunnitelmia mutta kun yleensä enempi vähempi kiire kotiin niin rakennan ajoni niin että mikäli haluan kauas ajan päätepisteeseen vaikka motaria ja mutkittelen takaisin tai sitten ensin mutkat ja motaria kotiin. Lähialueet (n 100 km sisällä) rakennan lenkkiä mielenkiinnon mukaan. Tarvittaessa jätän sitten osan suosiolla ajamatta. Ei tämä niin hirveän vakavaa ole, riittää että tulee hyvä fiilis.
Kawasaki Z1000 - 2011
Ex. Honda CB 600 F Hornet - 2010
Minäkin ahmin hieman hätäisesti noita kätköjä, aika lailla pyörähdys paikan päällä, puhelimesta tarkistus oliko kätkölle kyssäriä ja matka jatkuu. Tosin eipä yksin ajellessa nyt muutenkaan hirveästi ole haluja erityisemmin pysähdellä, seurassa paikkojen ihmettely olisi eri asia. Ja mitä tulee tuohon legendaariseen "täällä tulee käytyä toistekin paremmalla ajalla" niin joo, ei nyt välttämättä kaikissa paikoissa tietenkään, mutta ainakin mulle on monet mielenkiintoiset kohteet jääneet mieleen. Sivuillehan omaan profiiliin nuo vieraillut kohteet jää muistiin ja sieltä niitä voi vertailla, kun pitäisi jotain tekemistä kehitellä kaveriporukan tai perheen kanssa.
Kätköille tullut nyt lähdettyä ihan sillä periaatteella, että katson jonkin tietyn mielenkiintoisen kätkön ja suuntaan sinne. Siitä ympäristöltä katson sitten seuraavat mahdolliset vierailtavat kohteet, keräilen siis ryppäittäin. Tosin tässä olen huomannut sen seikan, että aikaa kuluu todella paljon verrattuna ajettuihin kilometreihin, kun pienin väliajoin "joutuu" pysähtelemään. Ehkä pitäisi rakentaa nuo kätköjen keräilyt niin, että isommalta alueelta ottaisi esim. "kulmapisteet" ja hakisi ne pois. Saisi sitä itse ajoakin samaan rahaan enemmän.
Alkaa ketjulla olemaan sen verran mittaa, enkä haulla löytänyt joten kysyn tässä. Eli ei kelleen tullut mieleen värkätä kätköjä poi-tiedostoksi?
Kawasaki Versys 650 2008
Yamaha xj 600 1999
Jingcheng 250-6 2007
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Pitäisi pikaisesti (kunhan vaan saan aikaa järjestettyä) kehittää tietojen saamista naviin.
Perusajatus olisi sellainen, että voisi poimia kätköjä "listalle" ja sitten listan kätköt saisi gpx-tiedostona (nimenomaan ROUTE). Mutta nyt kun sanoit, niin POI voisi olla myös hyvä vaihtoehto joissain tapauksissa. Pitäisi varmaan testailla hieman sitäkin.
Samalla voisi tehdä vaikka pdf:ksi tai sähköpostiin listan kätköistä, niin saisi kätevästi tietoja mukaan ja olisi helpompi tarkistaa vaikkapa kätkön kysymys.
Jos sinulla on halua testailla tuota gpx-tiedoston käyttöä, niin laita yksityisviestiä. Siitä on eräänlainen prototyyppiversio käytettävissä.
Noin muuten, jos joku suunnittelee tekevänsä kätköjen tiedoista poi-tiedostoja tms. niin kannattaa olla ensin yhteyksissä minuun. Olen hieman varauksellinen siinä suhteessa, mikä onkin juristin kanssa määritelty käyttöehtoihin![]()
------
Tuota ajatuksen tasolla pyörittelin, lähinnä kun taas jaksoin tämän Garminin sielunelämään paneutua (tai sen puutteeseen). Niin kun Goza sanoi, en tiedä onko tosta poi-tiedostosta juurikaan tässä tapauksessa hyötyä, koska reitit ei tuohon oikein sovi. Ja ehkä toi valmiin poi-tiedoston lataaminen muutenkin vähän siinä ja siinä. Ainakin etsimisen ilo tuosta vähän kärsii.
Kawasaki Versys 650 2008
Yamaha xj 600 1999
Jingcheng 250-6 2007
Mä ymmärtäisin sen näin että Poi-tiedostot ovat enimmäkseen kaupalliseen käyttöön tarkoitettuja juttuja? Toisaalta jos omaan käyttöön semmoisia tekisi niin onhan se valvonta käytännössä mahdotonta.
Esimerkiksi nämä...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Juu, toki... Vaikka onhan tämä vähän tylsää asiaa.
Keskeisimmät jutut on nämä kaksi: Olen halunnut suojata sivuston sisältöä (esim. kätköjen tiedot) niin, että sitä ei saa kopioida tai jaella ilman lupaa. Toiseksi sisällön hyödyntämisen tulee tapahtua sivuston puitteissa ja sen tarjoamilla välineillä.
Jokaisella sivustolla sisältöä julkaisseella on täydet oikeudet omaan julkaisemaansa sisältöön kuten esim. kohteiden sijaintiin, kuvauksiin jne. Lisäämällä sisältöä sivustolle, käyttäjä antaa myös minulle täydet oikeudet käyttää sisältöä.
Käytännössä tarkoittaa esim. sitä, ettei anneta kolmannelle osapuolelle oikeutta julkaista vaikkapa kätköt kirjana tai ohjata käyttäjiä omalle sivustolleen ilmoittamalla, että täältä saa kohteita POI-tiedostoina. Toinen pointti on se, että minulla on oikeus käyttää kätköjen tietoja esim. facebookin sivuilla tai hyödyntää niitä mobiilisovelluksessa.
Tarkemmin asia on esitetty sivuston käyttöehdoissa.
Tai siis jos tarkkoja ollaan, niin noi oikeudet on Felisys Oy:llä, jonka omistan kokonaan. Vähän muotoseikka, mutta juridisesti merkityksellinen ja suojaa minua tietyissä tapauksissa.
------
Onko tää maailma jo niin kyyninen, että tarvitaan noin tiukat disclaimerit?
Taitaapi olla...
Mut me muut ajellaan :-)
Kyllä minäkin sentään ajelen. Kuitenkin riittävän isolla porukalla (erityisesti, jos mukana on on jenkkejä), voi hyvinkin käydä niin, että jonain päivänä joku miljonäärin lapsi loukkaa itsensä ja saman tien laitetaan muutama lakimies etsimään syyllisiä, jotka voi haastaa oikeuteen. Tuon on moni aika karvaasti kokenut.
Toisaalta jokainen voi halutessaan kokeilla sijoittaa about vuoden ajastaan johonkin hommaan ja tarjota sitä ilmaiseksi muiden käyttöön. Tai jos ei ihan koko vuotta, niin ainakin keskimäärin 8 tuntia joka päivä. Voi sitten arvioida, paljonko haluaa pidättää oikeuksia itsellään. Veikkaan, että melko paljon.
------