Kesällä 2016 matkaan lähdetään Juhannussiman jälkeen heti sunnuntaina (26.6.). Aluksi matkaa 2 pyörää Viron, Latvian, Liettuan, Kaliningradin ja Puolan läpi Saksaan. Kuudentena matkapäivänä porukkaan liittyy mukaan 1 pyörä lisää ja tällä vahvuudella ajetaan Välimeren rannalle Ranskan Alppien läpi.
Kaikki pyörät tällä reissulla ovat punaisia väriltään mutta eri merkkisiä! BMW, Ducati ja Honda ovat osallistuvat pyörät. Reissua voi seurata tarkemmin FB:ssä. Mutta tännekin koitan päivitää välillä jotain.
Oma blogini toimii reissun päiväkirjana (kielenä englanti).
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Alkaa uhkaavasti lähestymään tämäkin! Reitit siirretty naviin kun toivottavasti tarpeeksi muokkauksia on jo tehty. Sunnuntaina illalla (tai maanantaiaamuna) ensimmäinen päivitys tulee Liettuasta.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Eihän teillä sattumoisin ollut tänään kenraaliharjoitukset Nurmijärven suunnalla? Kyläjoentietä tuli vastaan kolmen pyörän letka, jossa keulilla oli ducati ja vikana XR. Keskimmäinen pyörä "meni ohi".
Sorry, ei oltu tänään liikkeellä (+Ducati ei aja ekana ;) )
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
No nyt se reissukateus iski... ei auttanut kun kun hyökätä finnlines sivuille ja selvittää että löytyykö ja mitä maksaa laivamatka saksaan loman alkajaisiksi.
No Finnlinesin sivut ja matkavaraus systeemi on mitä on, joten saatavuus varmistui, mutta hinta jäi arvoitukseksi.
Siispä kattelemaan josko löytyisi motovuokraamoa jostain päin ranskaa. No niitä löytyi ja alustava surffailu yhtiön sivuilla antoi osviittaa että valikoimaakin olisi tarjolla halutulle ajalle.
Ja seuraavaksi bussiyhtiön sivuille että löytyykö kohtuu hintaan pikavuoroja haluttuun kohteeseen.
No nyt on varaukset tehty siten että reilu viikon päästä sitä onkin Merialppien maisemissa
Bonjour
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Eka päivä oli melkoisen suoraa tietä. Ainoa piristys oli Pärnun vanha maantie (Vai Riikan vanha maantie), Riikassa oli onneksi melko vähän liikennettä joten se läpiajo meni sukkelaan.
Reitti oli tämmöinen. 500km oli matkaa...
Nyt ollaan "hienossa" Neuvostoajan kolossaalisessa hotellissa pienessä Plinkses -kylässä.
Kuvia päivän kuumasta ajelusta löytyy täältä: facebook
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Day 2
Pliinkses - Klaipena - Kuurinkynnäs - Kaliningrad - Malbork - Zamarte (PL)
Mitä opimme tänään:
- Jos reitile on suunniteltu 90km älyttömän hieno tie jossa on paljon nähtävää (luontoa, uimarantoja, pikku kyliä) niin älä kuvittele että sen ajaa parissa tunnissa (varaa koko päivä!)
- Jos reitillä on 2 kertaa Venäjän rajan ylitys niin älä IKINÄ kuvittele että ne menee parissa tunnissa!
- 515 km sisältäen nuo edelliset on yhtä kuin 13 tuntia ajoa ilman ruokailua...
Päivän reitti oli tämmöinen.
Viimeksi muokannut: Go-Za; 28.06.2016 klo 07:21.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Day 3
Zamarte - Berliini tähän malliin. 390km.
Pikkasen valittiin pienempiä teitä ja sehän kannatti!
Löydettiin panssarivaunu!
Ja veturi!
Kierrettiin kaikki ukkoskuurot niin ettei tarvinnu laittaa kumipukua päälle. Puolan ja Saksan rajalla käytiin tepastelemassa linnoituksessa.
Sitten ajelua melko isolla tiellä kohti Etelä-Berliiniä majapaikkaan. Mukava ja leppoisa päivä!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Berliinissä on DDR moottoripyörä museo. Suosittelen käymään, kun itse kävin niin odotukset oli aika alhaalla. Yllätytte jos meette, todella hienosti entisöityjä ja hienosti esille laitettuja pyöriä.
R1200GSA -09
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Day 4
Syd-Berlin - Edersee
Aluksi oli hieman sadetta mutta parinkymmenen kilsan jälkeen ripottelu loppui!
Sitten eksyttiin Hitlerin kiveksienhoitosairaalaan!
Ja myöhemmin päivällä löydettiin kämänen, kälynen ja kärähtänyt kirkko.
Sekä lossi Elbe joen yli joka on ns. Reaction ferry.
Lopuksi päädyttiin Edersee -järvelle tällaista reittiä
Hienoja reittejä tuollapäin!
Viimeksi muokannut: Go-Za; 30.06.2016 klo 18:39.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Day 5
Edersee - Bendorf
Reitti oli tänään lyhyt (n. 200km) ja se oli tämmönen. Ducatin ketjut todettiin löysiksi ja saatiin kiristettyä yhdessä autokorjaamossa. Seuraillaan nyt tarkkaan joutuuko miettimään mahdollista rattaiden/ ketjujen vaihtoa?!
Tän päiväisen reitin loppupätkä oli aivan sairaan hieno!! Deesen - Icenburg
![]()
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Day 6
Moselin rannat erittäin tutuksi!
Eli ajettiin Koblenzizta koko matka Luxemburgiin ja siellä edelleen Route de Wine (Eli Moselin rantaa) Ranskan puolelle.
Ranskan puolella oli sitten jo jonkunlaista mutkapätkääkin, mutta käytiin silti ottamassa Autobahn-rangaistus lähemmäs majoitusta. Ja lopuksi sitten ihan loistava "vuoristotie" Eppenbrunnista itään!
Lopuksi navi ohjasi hienolle pikkutielle Saksasta Ranskaan... Tuota tietä ei googlemapsin mielestä voi ajaa.
Majoitus on Ranskan puolella Obersteinbachissa. Päivän reitti oli tämmöinen., paitsi siis ton lopun osalta...
Viimeksi muokannut: Go-Za; 22.07.2016 klo 21:54.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Day 7
Reitti oli tämmöinen. Sadetta pukkas alusta alkaen. Käytiin siitä huolimatta tsekkaamassa hieno linna aivan Saksan-Ranskan rajalla. Château de Fleckenstein sijaitsee komealla hiekkakivikukkulalla ja ylhäältä muureilta olisi ollut komeat näköalat jos olisi ollut kirkas sää.
SItten ajettiin hieno mutkapätkä Lembachista Wissembourgiin, mutta tie oli märkä eikä siitä ihmeellisiä fiiliksiä saanut.
Kohta oltiin jo motarilla kohti Baden-Badenia jossa pysähdyttiin tankkaamaan ja jutskailtiin pitkään Brittiporukan kanssa jotka olivat mopoilla liikkeellä. Törmättiin samaan porukkaan vielä pariin kertaan Schwarzwaldissa.
Toi musta metsä tuli siis ajettua sateessa ja pilvessä, näkyvyys pahimmillaan vain n. 50m!
Schwarzwaldin eteläosa oli suljettu tietöiden takia joten käännyttiin Allerheiligenille joka onkin paljon tiukempaa mutkaa kuin SW.
Sitten ajettiin vielä jyrkkä L94 Oppenaun eteläpuolelta.
Yöpymispaikka Wheil am Rheinissä oli B&B Hotel n. 30m päässä Sveitsin rajasta. Hauska oli kattella ihmisiä jotka pyrkivät tuohon ihmeelliseen maahan (enimmäksseen Sveitsiläisiä jotka käyvät ostoksilla Saksan puolella).
Viimeksi muokannut: Go-Za; 04.07.2016 klo 08:32.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Day 8
Weil am Rheinistä aloitettiin pienellä tankkaus, tulli & vignettesekoilulla! Mutta päästiin kuin päästiinkin ajamaan Baselin läpi ja aikaahan siihen kului reilusti (1h).
Sitten jo noustiiin ensimmäistä kertaa ihan oikealle Passolle. Ja pidettiin lyhyt tauko Passon huipulla:
Hieman myöhemmin noustiin jo huomattavasti mielenkiintoisemmalle Passolle Grenchenberg vuorelle. Se oli kuin olisi pyörätietä ajanut!! Älyttömän kapealla tiellä ei mahtunut edes edessä ajavaa autoa ohittamaan.
Loppupäivä menikin sitten enemmän ja vähemmän kaupunkien läpi ajaessa. Varsinkin Geneve järven rantabulevardi oli hieman tukossa kun Montreuxssa oli Jazz festivaalit.
Päivän urakkaan meni yli 10h aikaa ja matkaa oli vain n. 300km!
Thon Les Bains (Geneve järvi)
Viimeksi muokannut: Go-Za; 05.07.2016 klo 09:10.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Day 9
Genevejärveltä etelään tähän malliin.
Tänä ajopäivänä alkoi juurikin ne reitit minkä takia tänne on tultu. Eli Ranskan Alppien läpi kulkeva Route du Grandes Alpes jossa on toki useita reittivaihtoehtoja mutta meillä on valittuna jotakuinkin ne "parhaat".
Aloitimme päivän käymällä syvällä kalkkikiveen muodostuneissa "luolissa" eli Les Gorges du Pont du Diablo. Homma maksaa 6 euroa ja sillä saa yli 30 minuutin opastetun kierroksen onkaloissa!
Sitten ajettiin Passoja järjestyksessä: Col de la Colombiere, Col des Aravis, Cormet de Roselend ja Col de l'Iseran. Viimeinenhän on Euroopan korkein Passo. Korkeammalle toki pääsee: esim. Cime de la Bonette joka on vain kiertotie vuorenhuipun ympäri.
Sää oli paras mahdollinen! Alhaalla saattoi hieman hikoilla mittarin näyttäessä +28, mutta korkeammalla oli sopivan viileä keli, esim Iseranilla n. +18 lämmintä!
Mt Blanc
Iseran
Tämän jälkeen ajettiin vielä Mt Cenis Italian puolelle ja tämän ylityksen aikana sää muuttui pilviseksi ja viileäksi (myös ajettiin pilvessä!) Majapaikka on upea Chalet Sul Lago!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Päivan 9 kuvat ei näy ainakaan mulle.
Edit. Nyt aukeaa satunnaisesti ja refreshillä saa osan kuvista näkyviin. Ehkä ongelmia mun nettiyhteyksissä täältä Enklannista.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Mulla taasen näkyy oikein hyvin.
Nyt: -, Oli: Yamaha XV1900 MidnightStar, Suzuki DL650 WeeStrom -06. AVJ16 #52
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Eiköhän täällä puhuta foorumista eikä muista sivuista.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Day 10
Mt Cenis - Barcelonette ajettiin tähän malliin. Mt Cenis on yllättävän hieno passo Ranskan ja Italian välillä. Maisemat kirkkaana päivänä miellyttävät kovasti silmää!
Mehän ajettiin tuo sama myös ed. päivänä mutta silloin ei oikein mitään nähnyt kun ajettiin pilvessä!
Val Cenis laakso ajettiin motarin vieressä mukavasti kiemurtelevaa pikkutietä Saint Michel de Maurienneen. Tästä kylästä lähdettiin nousemaan Col du Galibierille (2642m). Noustiin myös Col d'Izoardille (2360m) sekä Col de Vars'lle (2108m). Melkoiinen kiipeilypäivä siis...
Ollaan majoituttu Barcelonnetten keskustassa Hotel de la Placettessa.
Galibier
Izoard
Vars
Tänään sitten välimeren rannalle 30 asteen helteeseen mistä saatiin jo esimakua reissun alussa Baltiassa.
Viimeksi muokannut: Go-Za; 06.07.2016 klo 08:55.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Day 11
Ajettiin Barcelonnette - Menton tähän malliin!
Päivä aloitettiin Col d'Allos -passolla joka on semmonen rento fiilistelynousu. Maisemat ovat ylhäällä ihan huikeat!!
Seuraavaksi noustiin passo joka ei taida kuulua "Route des Grandes Alpes" viralliseen reittiin. Oli sen verran kapea ja monttuinen tie huipulle. Col des Champs oli kyseisen passon nimi.
Sitten oli vuorossa pitkä siivu melko korkealla ajelua. Muutamia laskettelukeskuksia ja kaikkee muuta kivaa. Alaspäin tullessa missattiin risteys Col de Turinille ja kun navi halusi tehdä U-käännöksen "sivutiellä" niin luulin että se on oikea reitti. Niinpä tuli tsekattua pieni kylä nimeltään Ilonse. Joku luostari tai kirkko siellä oli nyppylän päällä. No palattiin takaisin laaksoon ja alettiin nousta Turinille. Olihan siinä Tsellasta Tsyheröä!!! Tuntui kuin olisi noussut yli 2000 metriin, mutta Col de Turini on vain 1607m korkea! Etelärinnettä alaspäin tullessa oli sitten ne "maailmankuulut" muurit.
Turinin ala-asemalta oli matkaa meidän majoitukseen vain parikymmentä kilsaa. Sekin oikein mukavaa tsyheröä!
Nyt tsillaillaan täällä pari päivää. Au revoir!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Day 14
Monti (Menton) - Eygliers tähän malliin.
Aloitettiin todellisella pikkutiellä Mentonista Col De Turinin suuntaan. Olipahan syheröä! Turinilta ajettiin kohti Isolaa ja Col de la Bonettea. Kyseessä on Euroopan neljänneksi korkein Passo ja sen korkeus on 2715m!
Col de la Bonetten korkeimmasta kohdasta pääsee kääntymään Cime de la Bonettelle joka on korkein ei-päättyvä asfalttitie Euroopassa. (Ns. Loop eli kierros pienen vuorenhuipun ympäri)
Korkeus on 2802 metriä merenpinnan yläpuolella.
Bonetten reitti on sen verran pitkä että päivälle ei paljoa muuta mahtunutkaan.
Majoituksen löytymisen kanssa oli hieman ongelmia, mutta kun se löydettiin päästiin suihkuun ja heti ulos tutustumaan viereiseen Mont-Dauphin linnoitukseen. Kyseessä on 1600-luvun lopulla rakennettu linnoitusalue jonka keskellä on pieni kylä (150 asukasta). Linnoituksen koko on n.58 hehtaaria!
Majoitus on yksityisperheen ylläpitämä kahden huoneiston majatalo.
![]()
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Day 15
Eygliers - Les Rousses tähän malliin. Eygliersistä ajettiin isoa tietä pohjoiseen kohti Briancon -kaupunkia ja edelleen kohti Col du Galibieriä. On muuten erikoinen tuo etelän puoleinen nousu kun siellä ei ole juuri lainkaan noita serpentiinimutkia. Reittilinkin mukaan ajettiin huipulla tunnelinläpi, mutta kyllä me ihan ylhäällä asti käytiin!
Pohjoisesen puolen mäki ajettiin nyt sitten alaspäin kun se 10. päivänä ajettiin toiseen suuntaan.
Huikea rinne onkin kyseessä! Paljon suoraa ja aina välilllä muutama syherö & serpentiinimutka. Ja sitten loppuun hillitön määrä neulansilmämutkia Valloiren ja Saint-Martin-d'Arcin välissä!
Sitten otettiin pätkä motaria kohti Albertvillea (1,70€) ja Les Ilesistä alettiin nousta Col de laMadeleinelle. Oikein mukava Passo tämäkin! Ylhäällä pidettiin soppatauko. Madeleine on 1993m korkea (ylhäällä prameilee 2000m kyltit!) ja paikalla on muutama ravintola.
Vuorilta kun päästiin alas oli vuorossa ensin Albertvillen ja sitten Annecyn kaupunkien läpiajo. Mittari sojotti jo yli 30 asteen lämpötilaa ja sopivasti matkan varrelle osui myös kirkaan turkoosin värinen Annecyn järvi! Uimaan siis!
Annecyn kaupungin pohjoispuolelta löytyi oikein miellyttävää Ranskalaista maalaistietä! Tai Yksi pätkä kulki pitkään vuoren seinämää mutkitellen ja tie oli puidenoksien alla varjossa. Tämä maisstuikin todella mukavalta kun oli niin samperin kuuma!
Majoituspaikkana toimii hieman kulahtanut hotelli aivan Les Rousses kylän keskustassa (mm. ei ilmastointia!) Ennen nukkumaanmenoa käytiin syömässä varsin miellyttävässä ravintolassa!!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Day 16
Les Rousses - Lörrach (De)
Aamulla näytti siltä että tulee yhtä kuuma päivä kuin parista edellisestäkin. Mutta kun päästiin matkaan niin pilviä oli jo kerääntynyt taivaalle. Ajaminen tuntui jopa siedettävältä vaikka mittari näytti +26 astetta.
Reitti vei heti Sveitsin puolelle kohti Geneve-järveä. Maisemat olivatkin heti alkuun varsin vaikuttavia!!
Tuolla järven toisella puolella seikkailtiin n. 8 päivää sitten!
Reittimme pysyi Juravuorten kupeessa ja Vuitebeoufin kylästä noustiin ensimmäisen kerran Juravuoren seinää muutamalla serpentiinimutkalla ylöspäin.
Sieltä alaspäin johtava tie kohti Fleurierin kylää oli oikein komia jyrkässä kanjonisolassa kulkeva väylä! Juravuorilla nousut ja laskut ovat yleensä aika lyhyitä mutta näkymät saattavat olla yllättävän komeita!!
Yksi upeimpia reittejä on Cote-du-Doubs. Meillä vaan alkoi juuri tässä kohtaa satamaan! Me jatkettiin Sveitsin puolella tämänkin jälkeen ja olipahan hauska pätkä!! Tie oli erittäin kapea, se nousi taas kerran "vuoren päälle" keskelle lehmien ja hevosten laitumia. Hevoset olivat sadetta pitämässä puiden alla keskellä tietä!! Vähän kattelivat ihmeissään että mitä me siellä keskellä peltoa ratsastettiin pelti-muovilehmillä???
Vain muutamia kymmeniä kilometrejä myöhemmin sade onneksi loppui!
Reitin lopuksi päädyttiin Saksaan Lörrachiin ja majoituttiin 2h + K asuntoon. Käytiin ostamassa ruoka- ja aamiaistarpeet kaupasta ja kyllähän siinä säästää reilusti!! Ostokset oli 50€ kun ravintolaruokailut plus aamiaiset olis olleet lähemmäs 100€!
Viimeksi muokannut: Go-Za; 11.07.2016 klo 22:26.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Day 17
Ajettiin Lörrach - Aystetten tähän malliin. Reitin ihan alkupätkille osui ihan huippuhieno tie Wehra-laaksossa jokea seuraten. Laakson seinämät nousevat hienoina kalliomuodostelmina lähes pystysuorina useiden kymmenien metrien korkeuteen.
Myös tie on varsin tiukkia mutkia täynnä. Jos tuollapäin joskus ajatte niin voin todellakin suositella!
Päivän aikana ajettiin myös Zwiefalten kirkon ohi ja käytiinpä myös sisällä ihailemassa Barokkisisustusta. Aika Jeesuksen komia kirkko on se (Tai oikeastaan entinen luostari).
Loppumatkalle rupesi sitten satamaan ja varsin märkä oli tunnelma kun saavuttiin vanhaan ja kulahtaneeseen hotelliin. Erikoisuus tässä hotellissa oli melko edullinen ja "osittain" hyvätasoinen aamiainen (4,90€) mutta esim. appelsiinimehu ei kuulunut hintaan. 2dl appelsiinimehusta olisi pitänyt maksaa 2€ lisää!!!
No aamiainen tuli syötyä ilman mehua ja matkaa päästiin jatkamaan...
Viimeksi muokannut: Go-Za; 13.07.2016 klo 22:12.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Day 18
Ajettiin Aystetten - Zelezna Ruda (Tsekki) tähän malliin.
Säätiedotus lupaili sadetta mutta sitä ei onneksi tullut! Oli nimittäin suunniteltu käynti tuonne Bayerinmetsän SkyWalk -kohteeseen. Eli päivään kuului 300km ajoa ja 1300m kävelyä "korkealla".
Noita "SkyWalk" polkuja on rakennettu Eurooppaan jo useampia ja voin todellakin suositella semmoisessa käyntiä!
Polku kulkee metsässä puiden seassa 8-25m korkeudessa ja loppuhuipennukseksi on tuo puinen näkötorni joka on 44m korkea!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Day 19
Nyt oli rankka päivä! Aamusta asti satoi... koko matka, ihan koko ajan. Loppumatkasta vielä lisättiin kova tuuli joka osui enimmäkseen sivusta. Reitti oli tällainen.
Uutena ennen reissua hankitut TCX Gore Tex ajolenkkarit pitivät vettä n.30 minuuttia! Pari vuotta sitten hankitut Alpinestars ajolenkkarit (ei Gore Tex) kesti n. 5 tuntia.
Ja vaikka ajaisi kunnollinen sadehaalari päällä niin tulee se vesi jostain kuitenkin sisään. Itselläni lähinnä etumus (rintakehä, vatsa ja munat) olivat märät.
Reittiin osui hienoja teitä Tatra-vuoristossa! Jablonec nad Nisousta Harrachoviin ensin nousua ja sieltä rajanylityksen jälkeen Puolan puolella Jelenia Goraan enimmäkseen alamäkeä. Huippuhienoja mutkia joista ei nyt päässyt nauttimaan kun ajeltiin todella varovasti sadekelissä.
Majoituspaikka on onneksi hieno... Noh kenkiä tms ei saatu kuivaksi.
Seuraavaksi päiväksi luvassa vielä enemmän kilsoja ja toivottavasti sade pysyy poissa!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi