Kaivattaisiin taas kokemuksia arvon raadilta eli hakusessa sähkötakki, jonka hihoissakin olisi lämmitys ja joka ottaisi virran mp:n akulta. Takin pitäisi olla mallia välitakki eli menisi varsinaisen ajotakin alle eli semmoinen riittävän ohkainen jne.
Onko kokemuksia ja myykö mikään liike Suomessa sellaisia?
Kiitos ja kumarrus.
Orange is orange: SD1290R '14 + EXC-F350 '15
KIan. Myy Euro Motor Center Oulussa. On tullut usempikin hankittua, toimii. Toinen merkki on Gerbing, mutta siitä ei ole omakohtaisia kokemuksia.
Huvittavaa kun jotkut pitää näitä turhana. Ajellessa sitten toppautuvat kuin lumiukko, kahvitauolla hikoilevat ja riipivät vehkeitä vähemmäksi.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tänks, just tota mietin, että nämä varmaan olisivat aika päteviä vehkeitä, ainakin paperilla, kun ei tarvitsisi vetää itseään michelin-ukoksi ja hikoilla sitten kun vähän jalkautuu tms.
Hyvin on tarjettu Klan'illa myös täällä.
Mitä lähemmän ihoa välitakin pukee, sen paremmin se lämmittää.
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
ah joo, piti kysyä, että onko noissa Kalinin liner-takeissa hihoissakin lämmitys?
On on, kyynärtaipeeseen asti ja se kyllä riittääkin, koska taas kahvalämppärit hoitaa sitten loput !
Lisäksi tuo välitakki käy hyvin taukotakista, eli muotoilu ja malli on sellainen, että sitä voi pitää "ihan muuten vaan", eli varsin tyylikäs.
Monikohan muuten tiedostaa, kuinka tuo lämpöliivi lisää ajoturvallisuutta, eli kun tulee kylmä, huomiokyky herpaantuu, saati sitten miten tulee tehtyä "päättömiä" ohituksia, ylinopeuksia, kaikkea sellaista, mitä ei normaalisti tekisi, kun on kiirus lämmittelemään kotia, huoltamolle tai johonkin`?
Järki sanoo, että jos tulee kylmä, silloin pysähdellään vastaavasti useammin, mutta käytännössä käy, ikävä kyllä, juurikin toisin päin. Vedetään tankilta- tankille, tai ainakin "kerralla lämpiseen-mode:lla"
Toisilla taas liivinkäyttö on vähän sama kuin integraali-kypärän käyttö. Pärjää sitä ilmankin, perkxxxx !
Tietenkin pärjää, ei olekkaan kysymys siitä, vaan sitten kun riittävän kauan jutailee, (lue kauas!), niin ajattelee asioita aivan toiselta kantilta. Samoin on liivien laita: riittävästi kun palelee, ei ilman niitä jutaile enää kesälläkään!![]()
Itsellä kokemusta Gerbingistä. Lämpöelementtiä edessä, takana, hihoissa ja kauluksessa. Toimii ja lämmittää todella tehokkaasti. Hankin noin vuosi sitten ja on ehkäpä paras varustehankinta. Nyt on vain liner-takki, mutta aikeissa on vielä housutkin hankkia. Pelkkä alusasu, lämpötakki ja ajoasu vuorella, mikä ei Rukalla kovin paksu ole, ja useamman tunnin ajo sateessa Helsinborg-Tukholma parin asteen lämmössä. Ei palellut, säädin noin puolella teholla. Eli pwm-säädin on ihan pakollinen, muuten tulee hiki. Hintapolitiikka tuntuu olevan aika tiukka, eli ostaa sitten suomesta, EU:sta tai jenkeistä on kokolailla sama hinta. Itse ostin suomesta, mutta tavara tuli keskieuroopasta, eli tuskin on hyllytavarana.
Mulla ja eukolla on myös käytössä Klan lämpötakki.
Oli kuinka kylmä tahansa nii ei tarvi kuin t-paita- klan takki-ajoasu vuorella.
Se on hyvä kun ei tarvi olla hitosti vaatekerroksia päällä kun selviää noinkin vähällä.
Moni nauraa kun kytken piuhoja kiinni, mutt eipä naura sit hetken päästä kun ne on umpijäässä.![]()
klanin takki löytyy täältäkin. ihan ok pukea ja ohkaista kangastahan se on. ei paljon tunnu takin alla. vaan jostain syystä ei sitä tule juuri koskaan käytettyä, pölyyntyy kaapissa. pitäisiköhän kaivaa nyt keväällä se esille ja alkaa käyttämään ihan tosissaan..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Paras hankinta ajohommiin ikinä .
Mulla housut ,takki ja hanskat Klanilta .
Ensi jouluna pukki tuo vielä ne sukatkin
Tarviihan siinä kolme (kohta neljä)portaatonta säädintä olla mutta niinkuin MCHuurre sanoi on mukava lähteä liikkeelle ja lämmittelemään jos ajotauolla on tullut kylmä![]()
Triumph Tiger 800 XRX
Klanin takki on nyt, aiemmin oli Keissin-liivi. Klanin takki on ohuena mukavampi käyttää ja mitoitus/leikkaus on hyvä. Ja toimii muutenkin, kuten huurus kirjoitti.
Keissin säädin oli laadukkaamman oloinen mutta takin miellyttävyyden vuoksi suosittelen Klania. Oma kokemus on lyhyt, kaverien kehut taitavat pitää paikkansa.
Kaupoille pääsee muuallakin kuin EMC:llä ks. klan.fi , muitakin Klan-kauppiaita löytyy.
Klanin kokomerkinnät on semmoset että jos sovittamatta ostaa niin kannattaa valita pykälää isompi koko kuin muuten käyttää.
Quot homines, tot sententiae.
minusta se klanin katkaisija on jotenkin hankala laittaa vaatteisiin niin, ettei se olisi niin piilossa kun sitä säätää, toisaalta pitäisi olla piilossa, ettei kastu sateesssa ja vielä niin että saisi sitä hieman kiinni jotenkin ettei tule sitä revittyä jos hyppää pyörän päältä ja johdot kiinni eli vetosuojausta jotain pitäisi olla samalla.. komsii komsaa...
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
Gerbingit (takki / housut / sukat / lämpöpohjalliset / hanskat) olleet käytössä kohta 10 v. Ilman muuta aivan oleellinen varustus ja vaihtoehto Michelin-ukko-lookille.
Pyörässä kun sattuu olemaan tilaa ja laturissa tehoa, niin kaikki säätimet (rheostaatit) ovat kiinteällä asennuksella ja takissa, housuissa ja kengissä on jokaisessa omat säätöpiirinsä. Ja repsikalle tietysti omansa...Nuo erillispiirit on siitä hyvät, kun monesti tarvitsee eri lailla lämpöä vaikkapa yläkropalle kuin housuihin. Varsinkin, kun penkinlämmitin monesti hoitaa tuon alaosaston...
Gerbingin lämpösukkia ei kait enää valmisteta ja ne on korvattu lämpöpohjallisilla. Ihan hyvä, sillä nuo villasukkien sisään kudotut vastuslangat ei tee mitenkään nannaa kävellessä...
Gerbingissä on ulosotot housujen ja takin lahkeiden päissä hanskoille ja pohjallisille / sukille. Tällöin nuo tietysti lämpiävät sillä säädöllä, mitä k.o. takkiin tai housuihin syötetään. Hanskojen lämmitys tuntuukin toimivan OK sieltä hihan päästä lähtevällä ulosotolla, mutta sähköpohjallisia varten vedin housujen molempiin lahkeisiin erillisjohdot, jotta pohjalliset toimii erillisinä sähköhousuista. Jalkaterät kun tuppasi palelemaan sillä säädöllä, mikä oli hyvä säärille ja reisille...
Asujen johdot olen vaihtanut spiraalimallisiksi ja virran ulosotot on kiinteästi satulan etureunassa pikku suojakansien alla, joten johtojen kanssa ei tarvitse sekoilla ja sotkeutua.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Gerbing vs Klan löytyykö kumpaakaan pääkaupunkiseudulla hyllystä?
Olen niin huono ostamaan netistä sokkona, aina pitää päästä hipelöimään.
Lähinnä hanskoista ja mahdollisesti pohjallisista on kyse, mutta saattaahan siinä käydä niinkin, että joku väliliivikin alkaa kiinnostamaan, kun vahvasti kelien puolesta näyttää siltä, että jo ennen pääsiäistä on pirusti mopoja liikkeellä.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
itse ennemmin suosisin edelleen takkia hihoilla kuin sellaista osamaksutakkia, jossa ei hihat ole mukana.. jos vähänkään lämpöä säteilisi käsivarsista käsiin asti.. toki takki hieman hinnakkaampi.
http://www.emc24.fi/index.php?cPath=...sort=2a&page=2
Mulla saattaisi olla muutaman vuoden vanha ja muutaman kerran päällä ollut Klanin takki kaupan täällä Pirkanmaalla, jos kiinnostaa.
Hannu
Pyörään tulevan liittimen laitoin noin 15 cm johdon päähän. Ainakin multa tuppaa tuo johto unohtumaan kun pyörältä poistuu. Kun liitin on johdossa, veto kohdistuu suoraan ja se irtoaa eikä mitään mene rikki. Samasta syystä en suosittele tohon väliin lukituksella varustettua liitintä.
Jos johonkin "etumaastoon" sijoittaa kytkimen niin voi hyvinkin pärjätä ilman tehonsäädintä. Jos sellaisen hankkii niin senkin olisi parempi olla pyörässä kun roikkua johdossa. Siinä se helposti etsiytyy tankin ja ajotakin väliin ja jättää hankaumajäljet tankkiin.
Itselläni ei tehonsäädintä ole, ja piuha tulee (sulakkeen kautta) akulta. Samaa kautta latailen akkua talvisaikaan.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Klanille myös pisteet, pari vuotta sitten ostettu messuilta.
Sulake joka tuli mukana oli 5A, mutta tuo ei kestä vaan korvattu 10A ( Euro motor ohjeen mukaan). Ilmeisesti päälle kytkettäessä tulee joku piikki. Takkia tosiaan voi käyttää tilapäisesti myös taukotakkina. Itse olen alla käyttänyt windstopper paitaa. Takilta lähtevän johdon ja säätimen johdon liittimen väliin olen laittanut pikalukon, jotta säädin ei pääse putoamaan jos unohtaa kytkeä (esim. tankilla käynnin jälkeen) pyörän päässä olevaan johtoon. Pari kertaa kävi niin, että säädin lepatti tuulessa.
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Yksi vaihtoehto on tehdä lämmitys itse jos vain onnistuu ompelukoneella ompelu ja neula pysyy kädessä.
Rukan takin irralliseen vuorikankaaseen neuloin vastuslangat kiinni. Ongelmana oli löytää varaosaliikkeistä oikeanlainen istuinlämmitin. Jos tuo lämmitysvastusaines on vain yksi ohut lanka, ei se kauaa kestä vaan aina jostakin poikki. Motonetin lämmitin taisi olla juuri yksilankainen.
Sen sijaan tämän 60W lämmittimen lanka on hyvin hienoa monisäikeistä ja taipuvaa. Hinta taisi olla tuolloin n 40e luokkaa.
Lanka neulottu siniaallon muotoon kahden kankaan väliin ja vielä ohut superlon päällä. Saksilla leikkasin lankarivit erilleen ja koneella kiinni harvakseltaan vuoreen. Tämä on kestänyt ainakin toistaiseksi hyvin.
Portaaton säätö aivan ehdottomasti. Meinasin aluksi tehdä pienikokoisen säätimen pintaliitoskomponenteista printistä lähtien itse jossa heti useampi säädin samassa, mutta ei kannata kun netistä näitä saa sopivasti. Juuri noista Oulan linkin säätimistä tein.
Tosin ostin Saksan ebaystä kun arvelin että saa nopeammin kuin kaukaa idästä. Haku vaikka LED Helligkeit Dimmer.
Takin liittimet metallisista RCA-liittimistä johon kutistesukalla vahvikkeet. Noissa se hyvä puoli että aukeavat aika helposti itsekseen jos ei pyörän päältä lähtiessä aina muista naruja irroittaa. Johdon kiinnitys eli vedonpoisto kannattaa tehdä kunnolla. Vielä viiden asteen pakkasessa riittää kun potikka puolessa välissä.
Ajotakin ja penkin säätimet istuimen alla ja potikat sarvessa. Syöttö releen takaa ettei jää vahingossa päälle. Toista kytkintä ei aivan näy; se on peukalon ulottuvilla radion ptt -kytkimen vieressä. Vipukytkimen päällä kumisuojus joita löytyy elektronikkaliikkeistä.
potikat.jpg
Ja hiukan offtopikkia -istuinlämmittimessä myös portaaton säätö; tosin matto istuimen rungon ja superlonin välissä mutta hyvin sieltäkin lämmittää.
Ja jo on aikomus jutailla pikkasen viileämmillä seuduilla, niin suosittelisin, että liivin liitintä ei asenneta kiinteästi pärrään kiinni. Ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että liiviä voidaan pitää päällä pärrän vieressäkin, kuka mitä sitten siinä askarteleekin, tankkaa, syö, evästelee, kuvailee, viestittää, jne.
Liivin päässä kun ei yleensä ole kuin nippa-nappa 60cm johtoa, joten jos vaikka toiset 60cm jättää pyörän suunnasta lisää, ni "vot", ku on hyä ! Toisekseen, ei piänet "unohtelut" haittaa kun satulasta nousee![]()
Klanin takkia testasin eilen 9.3 ulkolämpötilan ollessa 5-6 asteen hujakoilla ja lämpöä riitti hyvinkin, mulla on siinä sellainen liukusäädin josta päätellen tehoja käytin noin 30-40% Lämmintä riitti ja selässä oli välillä jo kuumakin, Klanin alla pidin pelkkää t-paitaa.
Itse olen 182 pitkä "normaalivartaloinen" mies, niin XXL tuntuu aika tykö-istuvalle, niinhän sen varmaan kuuluukin olla jotta on lähellä ihoa ja lämmittää tehokkaasti. Mutta tää vaan kannattaa ottaa huomioon jos on takkia tilaamassa, takissa on hyvät joustot kyllä joten ei puristanut mistään.
Klanilla ajelin tänään. Alaselästä menee helposti kuumaksi, siitä vähän huono. Olen ommellut vanhaa verkkaria alaselkään vastusten päälle ettei polttele pitempään käyttäessä. Jokin malli jossa tehoja olisi selässä vähempi olisi parempi. Muutenhan tuo Klan jacket on ihan huippu, vastuslankaa menee vyötäröllä, käsivarsissa ja kauluksessakin, ja lämpöä riittää. Liiat lämpötkin kyllä haihtuu kun nippasee kytkimistä pois päältä. Mulla on siinä kolmiasentoinen (off-med-max) kytkin, eikä sitä maksitehoa ole tullut koskaan käytettyä, aina medillä.
K1200GT & 701Enduro
Komppaan OH6ZZ:n kommenttia.
Ensinnäkin, parempi lämmin kuin kylmä liivi. Mutta kuten yllä todetaan, jos sitä ei kehtaa kaupasta ostaa, voi sen helposti ja halvalla tehdä myös itse. Lopputuotteen hinnaksi tulee luokkaa parikymppiä, josta kallein yksittäinen ostos on penkinlämitin (joka puretaan ja käyttöön jää vain lämpövastus). Eli halpa kokeilla, sen jälkeen voi kommentoida kokemuksella että onko vai ei sen arvoista.
Kokeilin itsetehtyä lämpöliiviä. Ilman termostaattia tai tehonsäätöä. Oli erinomainen. Enkä tarvinnut edes ompelukonetta, irtolangan ja neulan kanssa vastus vain kiinni liiviin. Vuonna 2009 materiaalikustannuksia tuli yhteensä 13€.
Alla ote ensikokeilun raportista:
Yöllä Turussa oli satanut, ja menomatkalla tie oli märkä Lohjalle asti. Aamulämpötila taisi olla juuri nollan yläpuolella. Lahdessa oli kuulemma ollut aamulla neljä astetta pakkasta.
Ajoa tuli noin 270 km, moottoritietä. Aikaa tuon ajamiseen käytin 2h 25 min, ja lähdön jälkeen seuraava pysähdys oli vasta Lahden liikennevaloissa. Kylmä tuli sormille, mutta vartalo pysyi melko lämpimänä.
Paluumatka oli haasteellisempi. Laitoin paksummat ajokäsineet, joten sormet eivät palelleet. Mutta illalla satoi, ja Lohjalta Turkuun jouduin ajamaan pilkkosen pimeässä. Kuitenkin lämpöliivit pitivät vartalon sen verran lämpöisenä ettei ollut tarvetta pysähtyä lämmittelemään.
Kotona kuski värisi kylmästä. Eli ei liivit kuskia kuumana pitäneet. Mutta sen verran lämpöisenä, että tuollainen pitkä yhtämittainen ajo syyssäässä oli mahdollinen. Ja tärkeintä: missään vaiheessa ei kuskille tullut niin kylmä, että toimintakyky olisi häiriintynyt. Jos olisin korvannut sähköliivit paksulla puserolla, olisin joutunut lämmittelemään huoltoasemien kahviloissa useampaan kertaan.
Eli projekti oli onnistunut. Erityisen hyvä oli, että kierrätin johtoa enemmän selkäpuolella. Ajaessa se tuntuu kuin nojaisi mukavan nojatuolin selkämykseen - vaikkei pyörässä edes ole selännojaa. Sormia liivi ei lämmitä mitenkään, ja säärillekin tulee aikatavalla kylmää. Mutta selkäpuolelta lämpö leviää verenkierron kautta muualle vartaloon, ja pitää kuskin toimintakuntoisena kylmemmälläkin ilmalla.
Itse tehtyä liiviä on käsitelty foorumillamme laajemminkin
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650