• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tee-se-itse sähköliivi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja retrokawa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tee-se-itse sähköliivi

Moi!

Onko kukaan tehnyt tuollaista itse?

Kävi mielessäni, että olisi aika helppo virittää ajotakin irtovuoren ulkopintaan vastuslankaa, joka sitten lämpiää pyörän sähköllä. Sisäpinta olisi fiksumpi, mutta ei varmaan kestä käytössä, ellei sitten ompele jotain suojakangasta päälle.

Ajattelin tehdä kaksi 20W "elementtiä", joiden kytkentä voisi olla samanlainen rinnan/sarjaan kuin kahvanlämmittimissä. Kaupallisissa tuotteissa tuntuu olevan yleenäs noin 35...55W tehoa, siitä tuo arvo.

Laskeskelin, että 20W lämpöteho kuluttaa (20W/12V) 1,67 ampeeria virtaa. Ja tämä taas vastaa (12V/1,67) 7,1 ohmin vastusta. Ja tämän voi jakaa vastuslangan mukaan esim. 2,4m x 3 ohmia/m lankaa. Tuollainen lanka maksaa elekroniikkakaupassa noin 50 senttiä metri.

Se jäi pohdituttamaan, että kuinka kuumaksi tuo lanka lämpiää, jos on kiinni topatussa sisävuoressa? Tällöinhän lämpö ei johdu kovin helposti, vaan lämmittää itse lankaa. Voisikohan tähän soveltaa jotain alumiiniteippiä tms. hyvin johtavaa materiaalia, jotta saisi lämmityspinnan isommaksi. Tai voisiko langan pujottaa jonkin ohuen letkun läpi, niin olisi samalla suojassa hankaukselta. Mistä saa näin ohutta letkua?

Onko kellään helposti käsillä tällaista valmista liiviä. Olisin kiinnotunut tiedoista, että minkä paksuista lankaa käyttävät ja onko se suoraan näkyvillä vai jonkin "lämmöntasaajan" sisällä? Vai saako jostain eristettyä vastuslankaa?

Onhan näitä tehty, yksinkertaisin taitaa olla Bilteman istuinlämmitin ja pään reikä siihen, jotkut on sitten hifistelleet ja purkaneet sen ja laittaneet vastuslangat johonkin liiviin, takkiin, tms. Teho lienee jossain 45w luokkaa ja on riittävä. Tästä löytyy varmaan haulla enemmän..

petebandit sanoi:
Onhan näitä tehty, yksinkertaisin taitaa olla Bilteman istuinlämmitin ja pään reikä siihen, jotkut on sitten hifistelleet ja purkaneet sen ja laittaneet vastuslangat johonkin liiviin, takkiin, tms. Teho lienee jossain 45w luokkaa ja on riittävä. Tästä löytyy varmaan haulla enemmän..

Sanopas mihin keliin tuo 45W on sopiva? Onko siis sopiva talvikäyttöön, eli liian kuuma +5 asteen sadekeleille?

Talvella olen tuota käyttänyt ja ilman tehon säätöä tulee liian kuumaksi alle kympin pakkasessa, jos on suoraan aluspaidan päällä.

petebandit sanoi:

Vielä helepompi kuei tee sitä reikääkään niinkuin ite aikoinaan talvisurautuksia aloittelin. Sen vaan kun kiepauttaa selkään kun on siinä ne olkahihnatkin valmina (istuinosan remmit) eli pää vaan niistä hihnoista sisään ja jalkojen ympäri sit sidotaan ne hakasella kiinnilaitettavat kuminauhat. Pysyy hyvi paikoillaan ja on seläkä LÄMMIN !
Aivan takapuolesta niskaan asti ja samal lämpiää ääreisverenkiertokin.
:rakastunut: Selästä se kylymä lähtee....paitti mulla eilen :D

Mo!

Itse purin Bilteman tupakansytytin toimisen penkinlämmittimen ja ompelin vastuskaapelin rukka takin irroitettavaan sisävuoreen. Hinta about 16 ekua, päivän duuni suunnitteluineen ja koneella ompeluineen. Valmiina tässä paketissa mm. Termostaatti jota helppo säätää.

Itse en tätä keksinyt vaan ohjeet löytyi täältä Org.ista:grin:

Mamma nauroi eka, kokeili ja pakotti sen jälkeen tekee saman sen rotsiin:p

petebandit sanoi:
Talvella olen tuota käyttänyt ja ilman tehon säätöä tulee liian kuumaksi alle kympin pakkasessa, jos on suoraan aluspaidan päällä.

Ok, eli joku 15/30W voisi olla sopivampi jako "kesä"keleille (=+2..+8) . Siis tuo 15W ympäri yläkehon ja jatkuvaan ajoon, ja 30W sitten lähtölämmittelyyn?

Diesel sanoi:
Mo!

Itse purin Bilteman tupakansytytin toimisen penkinlämmittimen ja ompelin vastuskaapelin rukka takin irroitettavaan sisävuoreen. Hinta about 16 ekua, päivän duuni suunnitteluineen ja koneella ompeluineen. Valmiina tässä paketissa mm. Termostaatti jota helppo säätää.

Itse en tätä keksinyt vaan ohjeet löytyi täältä Org.ista:grin:

Mamma nauroi eka, kokeili ja pakotti sen jälkeen tekee saman sen rotsiin:p

Tuo voisi olla toinen vaihtoehto. Paljonko tuossa biltemassa on sitä vastuslankaa ja onko ihan paljasta vai jotenkin suojattua?

Ai niin, kun vastuksen jakaa pääasillisesti vatsa, rinta, olkapäät, niska ja kädet alueelle niin vastusten väli kasvaa yli 5cm joten enää ei kovin lämmintä tunnetta tule perus asetuksilla. Kun hihoissa on myös vastukset niin omien kokemuksien mukaan sormien palelu poistui lähes kokonaan kun lämpöä piisaa ranteeseen asti.

Säätö tapahtuu lisäämällä\vähentämällä vastuslanka kierroksia ns. Termostaatti elementin päällä. Kun osan näkee niin heti ymmärtää mitä tarkoitan... Koneella ommeltuna ja joten kuten symmetrisesti aseteltuna patentista tulee huomaamaton, koska vastus jää rotsin ja lisä vuoren väliin...

Se on periaatteessa kuin ohutta sähköjohtoa eli ohut kumi on päällä. Pituus sillä vastuksella on lähempänä 10 kuin 5 metriä. Se vastus on alkuperäisenä luonnollisesti lenkkinä jos ei halua kolvata uudelleen liitoksia. Sommittelin vastuksen paikoilleen laadukkaalla(lue pitävällä) teipillä ja sitten vasta ompelu.

Ai niin... Tällä tyylillä laitettuna rotsi pitää lämmön vielä plus 5 asteessa sateessa ajaessa, kuuma ei enää tule. Ainakaan toi mun Rukka Mika takki ei itsessään ole niitä lämpöisimpiä eli lisä lämpö on usein tarpeen kun harvemmin heitän alle pari h lenkkejä:blink:

Viimeksi muokattu:
Diesel sanoi:
Se on periaatteessa kuin ohutta sähköjohtoa eli ohut kumi on päällä. Pituus sillä vastuksella on lähempänä 10 kuin 5 metriä. Se vastus on alkuperäisenä luonnollisesti lenkkinä jos ei halua kolvata uudelleen liitoksia. Sommittelin vastuksen paikoilleen laadukkaalla(lue pitävällä) teipillä ja sitten vasta ompelu.

Ok, kiitos! Täytyy poiketa huomenna Biltemaan.

Vaikuttaisi olevan luokkaa 0,4 ohmia/m, eli noin 1,2 mm teräslankaa. Sillä 45W = 8m

Tuolla oli aiheeseen liittyvää askartelua:
http://www.moottoripyora.org/keskus...-takki?highlight=s%E4hk%F6l%E4mmitteine+liivi

Mulla on käytännössä aina selkätaskussa tummoinen:
http://www.boxer-design.de/en/detail.asp?ID=74&pID=887

img.aspx

Tuossa BMW K1600GT:ssä on penkinlämppärin säätö kahvan valikossa. Laitoin pankinlämmpärin rinnalle ulostulon tuolle ja liittimen päähän (vaihdoin tuon tupakansytyttimen liittimen pienempään). Tuo lämppäri kulkee johtoineen selkäsuojan taskussa, eikä vie sen kummemmin tilaa tai huomaa mitenkään. Jos tulee kylmä, niin kaivaa johdot esiin ja penkki ja persuus lämpiää sopivasti. Teho nyt ei ihan arktisiin olosuhteisiin riitä, mutta on kuitenkin huomattava apu.

retrokawa sanoi:
Ajattelin tehdä kaksi 20W "elementtiä", joiden kytkentä voisi olla samanlainen rinnan/sarjaan kuin kahvanlämmittimissä. Kaupallisissa tuotteissa tuntuu olevan yleenäs noin 35...55W tehoa, siitä tuo arvo.

Tai sitten pwm-säädin johdon väliin niin saa portaattoman säädön?

Kato toi ek@n laittama Org linkki, sen perusteella tein omani:right:

Bilteman penkinlämmittimen malli on siten muuttunu, että tota vastus piuhaa on vähintään tuplat, jos ei jopa 3 kertaa enemmän kuin alkuperäisessä linkissä tulee ilmi.

ek@ sanoi:

Joo, just tuommoista haen. Ehkä erona se, että jätän moiset termostaatit pois ja teen vastaavan kytkennän kuin kahvanlämmittimissä. Eli kaksi piiriä, jotka sitten kytketään (taskussa olevalla valintakytkimellä) sarjaan tai rinnan tehontarpeen mukaan. Tämä tosin vaatisi kaksi Bilteman istuinta, kun muuten tulee luokkaa 45W/90W, josta jälkimmäinen käynee huonosta saunasta. :)

Yksinkertaisuus on valttia!

Diesel sanoi:
Kato toi ek@n laittama Org linkki, sen perusteella tein omani:right:

Bilteman penkinlämmittimen malli on siten muuttunu, että tota vastus piuhaa on vähintään tuplat, jos ei jopa 3 kertaa enemmän kuin alkuperäisessä linkissä tulee ilmi.

Harmi, kun menee sitten hankalaksi. Näissä vastuksissahan se menee niin, että mitä lyhyempi piuha, sen enemmän tehoa (samalla johdon halkaisijalla). Eli jos takkiin saa fiksusti ängettyä vaikkapa 10m piuhaa, niin sen pitäisi olla luokkaa 1 ohmia/m, jotta saisi myös riittävän alhaisen tehon aikaiseksi. Bilteman johto (noilla arvoilla) lienee jotain 0,2 ohmia/metri.

Korjataanpa noita laskuja vielä.

Jos takkiin menee 12m vastuslankaa, joka on tarkoitus jakaa kahteen piiriin, niin lienee fiksua lomittaa ne (piirit) ja kytkeä niin, että käytössä on joko yksi piiri tai kaksi piiriä sarjassa. Yhdellä piirillä teho on kaksinkertainen, koska vastus on vain puolet (=virta kaksinkertainen)

Siis:
20W (12V) = 1,66A, joka saadaan 7,2 ohmin vastuksella, joka vastaa 12m 0,6 ohmia/m vastuslankaa.
40W (12V) = 3,33A, joka saadaan 3,6 ohmin vastuksella, joka vastaa 6 m 0,6 ohmia/m vastuslankaa.

Mahtoikohan nyt mennä oikein? :)

Mä vaan ompelin piuhat kiinni ja nautin sateessa ajamisesta, ek@ sanoi et toimii ja niin se toimi:thumbup: Ei tarttenu ohmeja laskeskella:)-

Tosin jos nyt tekisin niin laittaisin siihen tollasen portaattoman säädön:paikallatuulee:

petebandit sanoi:
Sanoisin, että sillä pwm säätimellä homma on yksinkertaisempi ja lisäksi säätö on portaaton.

Mä vaan (kai periaatteesta :) ) vierastan kaikkea haitekkiä. Siis on/off -toiminta on pitkässä juoksussa se kaikken käyttövarmin. Lisäksi tulee elektroniikan sijoitus niin, ettei se mene rikki säästä tai kosteudesta.

Mut lupaan harkita tuota säädintä. :)

Back