Here we go again... Melkein tekisi mieleni sanoa, että tää saa olla viimeinen LT:n kytkinremppa. Niin monta kertaa on kuitenkin joutunut sanansa syömään, jotta enpä sano (mutta ajattelen)...
Höh, Pah. ihän tänne saa kuvia järkevästi lisättyä... Anti olla sitten... Anteeksi ja näkemiin...
Viimeksi muokannut: C-A-D; 30.08.2013 klo 20:05.
<p>2002-2014</p>
Tänks Pekka. Varmaan jossain vaiheessa toiset kädet tulee tarpeeseen. Viimeistään kun pudottaa laatikkoa. Tässä nyt on maksimissaan koko talvi aikaa, joten jänön selässä ei olla. Tietty positiivinen odotus olis saada tuo tehtyä "jäättömän asfaltin aikana" niin ei tartte tolle RT:lle ruveta talveksi järjestämään muuta tallia tai säilyttämään tuota ulkosalla.
<p>2002-2014</p>
RT lähtikin nurkista uuteen pesään, joten nyt on aikaa ja tallissakin tilaa...
Aiemmin lähti jo sivu- ja alakatteet, taaemmat sivukatepalat, radiorausku, satulat, bensatankki, jalkalevyt ja perälaukku.
Tänään homma jatkui vaihdevivuston purulla, pakoputken irrotuksella, perämurikan pudotuksella, reaktiotangon irrotuksella ja imuilmaputken irrotuksella. Mopo alkaa muistuttaa miinaan ajanutta... Parikin naapuria on jo kysynyt uskonko tietäväni mitä olen tekemässä. Onneksi tänne ei saa järkevästi lisättyä valokuvia...
Seuraavaksi asennusolut ja sitten irrottamaan seuraavia: Swingi, kardaani, kytkimen työsylinteri, imuilmakotelo, jäähdyttimien löysäys... Sitten saakin alkaa tunkata takarunkoa ilmaan, irrottaa seisontatukia ja pudottaa moottoria ja taas ihmetellä mikä unohtui tällä kertaa...
<p>2002-2014</p>
Homma etenee. On siinä vaan purettavaa. Pienenä sivuhuomautuksena sen verran, jotta oikeasti tuota swingiäkään ei kannata millään halpahallin hylsyillä / työkaluilla alkaa irrottaa. Eli vähintään sellaset Bilteman paremman pään, kuusikulmaiset hylsyt pitää olla, jos ei halua tehdä inhaa tuhoa. Tietty aina parempi jos on varaa oikeisiin työkaluihin. Mutta noita swingin akseli-tappeja puolentoista metrin jatkovarrella avatessa on 14mm hylsy aika kovilla. Ne kun aukeaa kuuluu sellainen "hauska" koko muutaman sadan kilon pyörää hyppäyttävä pamaus.
Sitten tunkkaamaan pyörän runkoa moottorin päältä. Jos kävis vaikka IKH:ssa katsomassa apuvälinettä. Ei viittis kovin huteroilla tallitunkeilla / pölkyillä pelleillä.
<p>2002-2014</p>
Ketjutalja on ihan ehdoton peli rungon nostossa jos saat sellaisen kiinni kattoon. Sillä on helppo säätää korkeutta ylös-alas. Luultavasti auton moottorin nostoon tarkoitettu "norsu" kävisi myös melko hyvin hommaan mutta se olisi tiellä. Itse käytän moottorin alla säädettävää haitaritunkkia joten molemmat puolet voi säätää.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Kokeiles saada jollain konstilla kuvia tänne katsottavaksi. Ihan vaan mielenkiinnon ja opin vuoksi. Tiiä vaikka on vastaava remppa meillä muillakin joskus edessä.
Joo. Täytyy jossain vaiheessa yrittää. Olen kuvannut ja kommentoinut koko opereraation juuri siitä syystä, että jos jonain päivänä voi jotakuta noilla auttaa, niin onpahan taas yksi hyvä työ tehty.
+ tekeehän tuo itellekin helpommaksi muistaa mitä/missä järjestyksessä kasailee (ja mikä johto/letku menee mistäkin).
<p>2002-2014</p>
Ei meikäläisen tallin katto kestä tuollaisia tunkkeja, joten tuollaista norsua meinasin mennä katsomaan ja kävipä mielessä tuo saksinosturi moottorin alle myös. Tulee tälle remontille hintaamutta noi on ollu mielessä jo muutenkin ja tässä kun on vanhoilla romuilla tottunut ajelemaan ja niitä fiksailemaan, niin tuleehan noi käyttöön
vääjäämättä myöhemminkin. Vielä kun löytää sellasen kasaan taittuvan vermeen, niin ei vie liikaa tilaakaan. On toi LT aiemmin ollut auki ja ilmaan tunkattuna kaiken maailman viritelmillä. Joka hetki on saanut rukoilla, ettei pyörä tuu niskaan.
Saitkos muuten sen vaiheistuksen klaarattua?
<p>2002-2014</p>
Noilla pukeilla pysyi hyvin pystyssä. Etupukin rakenne on aika selviö, esti pyörää kallistumasta. Takapukki rakennettiin valmiiksi kun nosto oli tehty. https://www.facebook.com/ilkka.kaivo...e=3&uploaded=4
Muoks: tuo T-kappale takana oli mitoitettu niin, että keskituella tunkki mahtui pystypuun alle. Sitten nostoa ja tukien rakentaminen. Neliskulmaiset vanerit esti sivuttaisliikkeen, jalat sivuilla tukineen piti homman ylhäällä ja esti eteen tai taakse nurjahtamisen. Sai ihan huoleti rytkyttää vaihdelaatikkoa.
Iku
Viimeksi muokannut: iku1; 15.09.2013 klo 21:46. Syy: Lisäys
Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
noi isojen matkasohvien rempat on aina kivoja kun jos ei ole suurta tallia ,pitää melkein vuokrata kontti pihaan kaikille irrotetuille katteille ,laukuille ja muille pikkuosille...
mulla oli joku vuosi sitten se gw1500 projekti ja 60 neliön talli tuli ihan täyteen puretuista osista, yllättävän pieneen pakettiin tollanen osakasa on tehtaalla saatu
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Ei ymmärrä tuon Facebookin asetuksia, taitaa olla niin ettei näy jos ei ole kaveri.
Lähetän kuvat sähköpostilla jos jotakuta kiinnostaa, vai mikä olisi helppo tallennuspaikka jonka voi jakaa? Tänne ORGin sivuille ei kai voi tallentaa?
Iku
Viimeksi muokannut: iku1; 16.09.2013 klo 18:19.
Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
Voihan tuonne kuvat osioon liittää kuvia ja linkittää sen jälkeen kuva tähän keskusteluun.
Eli painat omaa nimimerkkiä esim. Prätkis. valitset sieltä kuvat välilehden luot kansion ja lisäät sinne kuvat.
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Sun pitää valita sieltä kuvan (tai postauksen) yksityisyysasetuksista "Julkinen". Asetukset löytyy sellaisesta pienestä harmaasta ikonista, jossa on ikäänkuin kaksi ihmistä vierekkäin (tarkoittaa, että jaettu vain kavereille). Kun postaus on julkinen, tuo ikoni muuttuu maapalloksi ja silloin sen näkee kaikki.
Mopoton mies
Kuvien lisäys onnistuu näköjään vain Motorg ry:n jäsenille. Alla tietoa aiheesta.
http://www.moottoripyora.org/motorg/jasenedut
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Onnistuuko tämä?
Etupukki http://but.fi/2ar
Takapukki 1 http://but.fi/2as
Takapukki 2 http://but.fi/2at
Takapukki 3 http://but.fi/2au
Takapukin T-kappale on mitoitettu niin, että tunkki mahtuu pystypuun alle kun pyörä on keskituella. Sitten nostoa ja tukia riittävästi, vanerit estävät sivuliikkeen ja tuet eteen taakse heilumisen. Sai laatikkoa rytkyttää ihan rauhassa.
Iku
Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
Mielenkiintoisen näköiset vempeleet ja varmasti toimivat. Ja todistaa sen, että näitä hommia voi tehdä muutenkin kuin korjaamon "BMW-leimatuilla" erikoistyökaluilla ja vinseillä.
Jos olisi puuta nurkissa tyhjän panttina ja sisäinen puuseppä vaatisi päästä ulos, niin voisinpa itsekin nakutella moiset. Puutyöt kun ei oo koskaan kuuluneet kiinnostuksen tai osaamisen kärkiryhmään, niin taidan kuitenkin ostaa sen oikean nosturin joka on monikäyttöinen ja ehkäpä pienempään kasaan pakattavissa, kun ei tuota käytä. Meikäläisen puutyötaidoilla tulisi noista pukeistakin todennäköisesti yhtä huterat kuin ne viritelmät joita olen aiemmin rakennellut. On tuossa rempassa muutenkin ihan riittävästi puuhaa, ilman että käyttäisin vielä pari päivää paukuttelemalla kasaan pölkkyjä, joita en (toivottavasti) enää ikinä tarvitse. Mutta respektit noistaEt viittis pistää postiin / lainaan tänne Suomeen
Nostopöydässä on jo lukitus etupyörälle. Henkselitunkki moottorin alle ja tuollainen puominosturi takapäälle, niin hommaa voi Sefon tyyliin säädellä kummastakin liikkuvasta kokonaisuudesta.
<p>2002-2014</p>
Itse asiassa ne on saattanut kulkea sieltä jo ohi, riippuen ilmavirtauksista. Lähtötelineenä toimi kiuas.
Tulin muuten pyörällä töihin. Aamuneljältä oli lähtö ja lämpöä 13 astetta, tämä vain ihan OT-toteamuksena..
Tuossa mun rempan tarina, varmaan tuttua juttua http://www.moottoripyora.org/keskust...89-LT-n-kytkin
Iku
Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
Mainio ajatus ja homma.Pukit vaan leijailee siellä ilmassa Suomen yli savuna.
No ei tuollaisia oikeasti kannata nurkissa säilyttää. Noihan rakentaa muutamassa tunnissa uudestaan.
Jos tarvitsee niitä joskus 10 vuoden jälkeen.
Hyvä kun otit valokuvat. Nyt muutkin osaavat ne rakentaa.
Pekka
![]()
Taitaa olla hieman helpompaa tuo kytkin remppa RT hen ko tuohon lotjaan..
tuossa muutama kuva omasta virityksestä...
http://kideon.fi/MP.html
/Kid
Eikös se tässä uudemmassa RT:ssä jouduta katkaisemaan koko pyörä "poikki" kytkinrempassa? Muistelen nähneeni jossakin kuvan. Onko joku joutunut kokemaan tämän?
Toi uusi RT:hän on helppo! Tilaa työskennellä laatikon kanssa on paljon enemmän kuin LT:ssä, jossa tuo takapää pitää hinata ilmaan pois tieltä.
Tänään jatkui taas sessio LT:n kanssa. Homma onkin seisonut pienen sairasloman vuoksi. En muistanutkaan (vuosi on pitkä aika) kuinka paskamaisia ne ilmakotelon pannat on irrottaa. Kolmos-sylinterin pantaa sai nilkuttaa auki vuorotellen kahdella eri 7mm lenkkiavaimella 45 minuuttia.
<p>2002-2014</p>
Kovvaa hommaa tää mopon kytkinremontti tuumi hän punnertaessaan ja kasatessaan 70kg painoista moottorinosturia "IKEA-paloista". Tällä kertaa IKH:sta
http://www.ikh.fi/MEG58_MOOTTORINOST...0MM_KOKOONTAIT
Viikonloppuna LT-leijuuja laatikko putoaa...
<p>2002-2014</p>
Ai niin. Kytkinkello, paineasetelma ja kytkimen kansi ovat dokumentaation mukaan keskenään tasapainotettuja. Ongelmahan ei ole oikea, jos vaihtoon menee vain levy, mutta entäs jos tuo paineasetelma on ottanut itseensä väriä ja muuta pippaa... Muistaakseni ajelin kotiin 200km kytkin luistellen aika iloisesti. Kotipihalla luisti jo ykkösellä. Pahimmillaan on tietty värjännyt paineasetelmaakin niin paljon, jotta pistää miettimään vaihtoa. Mitenkäs te, jotka tuon kytkinrempan ootte tehneet. Ootteko vaihtaneet kaikki kalikat kerralla, pelkän levyn vai paineasetelman ja levyn. Jos tuo viimeinen, niin mitenkäs se tasapainostelu?
<p>2002-2014</p>