Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 33:sta
  1. #1
    Noniin

    Nyt se sitten lipesi, -99:n kytkin mittarin näyttäessä 43 000. Km-määrä uskoakseni pitää kutinsa.

    Jono Pärnäsen korjaamolle-molle on kolme viikkoa ja maanantain Ahvenisto ainakin meni pipariksi.

    En vielä tiedä onko stefa antanut öljyä kytkimelle hommia helpottamaan, luultavimmin.

    Yritin etsiä ketjua aiheesta mutta en löytänyt, onkohan tähän vain viitattu jossakin yhteydessä? Onko kukaan omatoimisesti korjannut tuota kohtaa, eli tarvitaanko erikoistyökaluja?

    Kotilokuskiksi siirtyvä


    Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
  2. #2
    Tuolta http://www.bmwlt.com 'ilta löytyy keskusteluja ja työkuvauksia enemmän kuin jaksat lukea.
    <p>2002-2014</p>
  3. #3
    Tuolla CAD:n kertomalla sivustolla löytyy urheiden tee se itse miesten kertomuksia jotka kannattaa lukea jos hommaan ryhtyy omatoimisesti.
    Itse olen vaihtanut K1200RS:n vuotavan kampuran takatiivisteen eikä siihen mitään erikoistyökaluja tarvita ellei sellaiseksi lue kytkimen keskittämistyökalua. Purkamista työssä riittää ja LT:ssä vielä enemmän. Aikaa menee kyllä koko päivä.
    Työtilassa on hyvä olla myös tukeva koukku katossa tai sitten käytössä moottorinosturi. Vaihteiston poistoa varten pyörän moottori tuetaan vaakasuoraan ja pyörän takarunkoa täytyy nostaa jotta vaihteiston saa pois.
    Mikäli vika on kampuran akselitiivisteessä niin en suosittele vaihtamaan siihen sitä alkuperäistä venyvää mallia vaan hankkimaan nitriilikumisen vastaavilla mitoilla olevan stefan, on helpompi asentaa ja pitää varmasti.
    Mikäli työkalut käsissä pysyvät niin ei ole vaikea homma, vaan työläs.
    Ei vanha vittuile, vanha neuvoo.
  4. #4
    Ja ei taida ihan yksi päivä LT:n kanssa riittää. Pikemminkin pari, kolme (jos ei tuota ammatikseen tee).

    Pozo - paljonkos korjaamo teki tuntitöitä laatikon vaihdossa?
    <p>2002-2014</p>
  5. #5
    Vaihdoin kytkinlevyn omaan LT:hen viime keväänä viikonloppuna.
    Ei ollut hommana kovinkaan kummoinen, mutta on oikeasti työläs. Ja kattonosturista oli paljon hyötyä. Aivan kuten "oldfart" kommentoi.

    Työtunteja meni koko hommaan muistaakseni noin 10. Enkä tee näitä hommia työkseni. Eli ei ole vaikea, mutta kyllä työkalujen on hyvä pysyä kädessä ja kunnollinen nostovekotin pitää olla käytettävissä. Huom! Nosto niin, ettei ole vaaraa pyörän kaatumisesta. Kattonosturilla tai moottorinosturilla hihnojen avulla ylös.

    Moottorin stefaan en koskenut, joten sen osalta en pysty kommentoimaan mitään.

    t. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  6. #6
    Kun kuvia rempasta katsoi, niin heräsi vahva epäilys että kolmen viikon korjaamojonotus on nopeampi tapa. Lomaa kun ei tähän tarkoitukseen tähän hätään saa (kirjoitan tätä vielä töistä, aamukuudeksi taas takaisin).

    Voi hitsin pimpula


    Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
  7. #7
    Lainaa (C-A-D @ Touko. 12 2008,21:09) kirjoitti
    Ja ei taida ihan yksi päivä LT:n kanssa riittää. Pikemminkin pari, kolme (jos ei tuota ammatikseen tee).

    Pozo - paljonkos korjaamo teki tuntitöitä laatikon vaihdossa?
    Kyllä siinä Treen Heinon tähtiasentaja Harri K temusi vissiin kahdeksan - kymmenen tuntia ainakin. Hän aloitti iltaviideltä ja painoi aamukolmeen.. Itse jeesasin katteiden ynnä lisähimmeleiden purkamisessa ja kasaamisessa, joka sinunkin kannattaa tehdä, jos haluat / ehdit. http://picasaweb.google.com/pozoizqu...GEARBOXHOUSING
    Tosin samaan syssyyn tehtiin myös perälaakerin vaihto sekä nuo kuuluisat "weep holet" eli kytkimen työsylinterin pohjaan tippareikä, jonka pitäisi juoruta vuotava työsylkyn tiivistys ennenkuin jarru/kytkinneste ehtii voitelemaan kytkintä.
    Toiset reiät tuikattiin itse kytkinkoppaan, yksi ylemmäs tulevaa mahdollista endoskooppia varten ja yksi pohjalle, josta liiat kytkinöljyt valuu ulos.
    No, nää kytkinkopan reiät (toki tulpattuja)nyt ovat enempi kuriositeetti ja porattiin kun kerran paikat oli sopivasti hollilla. *Sen sijaan tuo työsylinterin pohjan vuotoreikä kannattaa ehdottomasti vaatia poraamaan. Siitä ei ole mitään haittaa, mutta se saattaa hyvässä lykyssä pelastaa seuraavan kytkinremontin. Siis sen, joka aiheutuu työsylinterin tiivistyksen pettämisestä. Sen sijaan kampiakselin vuotoa ei tuosta reiästä havaitse. Tuo vuoto ehtii yleensä levitä keskipakoisvoiman avulla pitkin kytkilevyjä ja jos kytkinkopan pohjalta tippuu öljyä, on vahinko jo tapahtunut.

    Tuo "weep holen" poraaminen ei tietenkään kuuluu tehtaan suosittelemiin operaatioihin. (Miten voisikaan, siinähän myönnettäisiin konstruktiovirhe.) Eli riippuen huoltopaikasta, asia joko tunnetaan, tai sitten ei olla osaavinaan. Mulla on siitä "kädestä pitäen"- ohjeet siltä varalta jos huoltomies heittyy ihan ummikoksi asian tiimoilta. Huutele, jos tarviit...

    t. pozo





    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  8. #8
    Illan ja yön ajelut vahvistivat sen, että kyseessä on työsylinterin vuoto. Ainakin näin tulkitsin, koska kun vaihteen laittaa päälle eikä nosta kytkintä, niin pyörä kuitekin lähtee hetken kuluttua.

    Lopputulos taitaa olla sama, eli levyn vaihto. Koska en ole kytkintä juurikaan luistattanut, voisin kuvitella että "vastakappaleita" ei tarvitsisi vaihtaa.

    Lienee luvassa mielenkiintoinen trippi LT:n sisikuntaan.

    Onko havaintoja mistä saisi lainaksi keskitystyökalun?


    Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
  9. #9
    Jos vika on kuvaamasi kaltainen, eli vaihde päällä lähtee hetkenkuluttua ryömimään eteenpäin, vika kuulostaa tosiaankin työ- tai pääsylinterin vuodolta. Eli kytkimen hydraulipaine karkaa jonnekin. Jos nestettä ei vuoda mistään ulos, saattaa se mennä kytkinakselin porausta pitkin kytkimelle, tai sitten vuotava paikka on pääsylinteri ja neste menee takaisin tankkiin.

    Yleensä kytkin on OK eli vika on vain tämä vuoto. LT:ssä on käsittääkseni noita työsylintereitä mennyt, eli sieltä päästä kannattaa metsästää vikaa. Työsylinterihän on siellä vaihteiston takapäässä, siellä letkun toisessapäässä.
    Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
  10. #10
    Lainaa (Boxer @ Touko. 13 2008,11:12) kirjoitti
    Yleensä kytkin on OK eli vika on vain tämä vuoto. LT:ssä on käsittääkseni noita työsylintereitä mennyt, eli sieltä päästä kannattaa metsästää vikaa. Työsylinterihän on siellä vaihteiston takapäässä, siellä letkun toisessapäässä.
    Ja kun se "weep hole" sieltä työsylkyn asennuskolon pohjalta puuttuu painuu kytkinneste sinne kytkimelle ihan väkisin. Kyseinen asennuskolo kun ei ole tehty mitenkään erityisen öljynpitäväksi. Tämä tarkoittaen, että se kytkinakseli, jota työsylinteri komentaa on tiivistetty vain eräänlaisella huopakauluksella, joka laskee aika pian hydrauliöljyn eteenpäin kytkimelle, ellei se sitä ennen pääse valumaan ulos muuta reittiä.
    Vika on valitettavan yleinen, kuten boxer totesi ja ensimmäinen työsylinterin vuoto kyllä valtaosassa tapauksia liukastaa myös kytkimen. Toisen kytkinrempan voi jo välttää tuolla reiän porauksella...

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  11. #11
    Lainaa (iku1 @ Touko. 13 2008,06:55) kirjoitti
    Illan ja yön ajelut vahvistivat sen, että kyseessä on työsylinterin vuoto. Ainakin näin tulkitsin, koska kun vaihteen laittaa päälle eikä nosta kytkintä, niin pyörä kuitekin lähtee hetken kuluttua.

    Lopputulos taitaa olla sama, eli levyn vaihto. Koska en ole kytkintä juurikaan luistattanut, voisin kuvitella että "vastakappaleita" ei tarvitsisi vaihtaa.

    Lienee luvassa mielenkiintoinen trippi LT:n sisikuntaan.

    Onko havaintoja mistä saisi lainaksi keskitystyökalun?


    Iku
    Itse keskitin ihan vain teräspuikolla suurin piirtein kohdalleen. Tällä menetelmällä saa keskitettyä ihan riittävällä tarkkuudella.

    Eli ei tarvitse välttämättä mitään erikoistyökalua.
    Noita yleismallisia keskitystyökaluja oli ainakin Motonetissä myynnissä. Hintaa en kylläkään muista.

    t. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  12. #12
    Lainaa (Repa @ Touko. 13 2008,14:04) kirjoitti
    Eli ei tarvitse välttämättä mitään erikoistyökalua.


    t. Repa
    Mites Repa selvisit tuosta takahaarukan "nivel"pultin avaamisesta / kiristämisestä?

    Itse en nimittäin ole hommaa koskaan tehnyt, mutta olen ymmärtänyt, että siinä tarvitaan sellaista erikoista 30 mm hylsyä, jonka "läpi" pääsee pitämään kiinni ison mutterin sisällä olevasta kuusiokoloruuvista. Maailmalla puhutaan työkalusta nimeltään "modified 30 mm socket".

    Tuossa jenkkifoorumilla pikku jutustelu aiheesta "mitä työkaluja tarvitaan kytkinremppaan?" Siinä myös todetaan tuon keskittämistyökalun tarpeettomus, mutta tuon ison erikoishylsyn tarpeettomuudsta en tuon perusteella vielä tullut vakuuttuneeksi...

    http://www.bmwlt.com/forums....RL]

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  13. #13
    Lainaa (pozo izquierdo @ Touko. 13 2008,15:33) kirjoitti
    Itse en nimittäin ole hommaa koskaan tehnyt, mutta olen ymmärtänyt, että siinä tarvitaan sellaista erikoista 30 mm hylsyä, jonka "läpi" pääsee pitämään kiinni ison mutterin sisällä olevasta kuusiokoloruuvista. Maailmalla puhutaan työkalusta nimeltään "modified 30 mm socket".

    Tuossa jenkkifoorumilla pikku jutustelu aiheesta "mitä työkaluja tarvitaan kytkinremppaan?" Siinä myös todetaan tuon keskittämistyökalun tarpeettomus, mutta tuon ison erikoishylsyn tarpeettomuudsta en tuon perusteella vielä tullut vakuuttuneeksi...

    ]http://www.bmwlt.com/forums....RL]

    t. pozo

    Pahus. Taisit olla oikeassa. On vain mennyt sen verran aikaa, etten enää muistanut. Itse olen tehnyt tarvittavia työkaluja jos niitä ei ole ollut. MIG, sorvi, kaasupillit ja mielikuvitus auttavat kummasti. Eli taisinpa panna 30 mm hylsyyn vähän vartta sivulle. Tämä ei tietenkään ole sama asia kuin BMW:n työkalu, joka on avoimeksi leikattu hylsy, jonka sisään mahtuu pieni räikkä. Erona on se, että BMW:n hylsyn pystyy kiristämään momenttiavaimella oikeaan momenttiin kun taas tekemälläni työkalulla joutuu kiristyksen tekemään mututuntumalla.

    Itse asiassa korjaamokäsikirja ehdottaa useampiakin erikoistyökaluja, mutta mielestäni ilman niitäkin selviää.

    Kytkin
    -kulma-astemittari
    -kytkimen rungon lukitusrauta
    -kytkimen keskitystyökalu (kaksi eri työkalua)

    Vaihteisto
    -ohjaustapit kohdistamiseen
    -nosturi
    -nostoapulaite

    Perä/takahaarukka
    -kolme erilaista hylsytyökalua, joista yksi oli mainitsemasi erikoishylsy.

    En kyllä muista tarvinneeni muita erikoistyökaluja kuin tuon yhden, mutta muistini todettiin jo heikoksi, joten vannomatta paras.

    t. Repa



    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  14. #14
    Itse käytin tavallista 30 mm lenkkiavainta kyseisen lukitusmutterin avaamiseen ja kiristämiseen.
    Ei vanha vittuile, vanha neuvoo.
  15. #15
    Hyvää vinkkiä, kiitos!

    Purkaminen olisi tarkoitus aloittaa perjantaina. Osia en tilannut muita, kuin kytkinlevyn, työsylinterin ja vaihteiston puoliset huopatiivisteet. Espoon R.M. Heinon huoltomiehen mielestä moottorin puolen stefaa ei kannata varmuudeksi ruveta uusimaan.

    Perämurikan kuskaan Heinolle laakeroitavaksi kun se kourassa on.

    "Erikoistyökaluja" olen kanssa töissä joutunut joskus valmistamaan, joten toivottavasti selvitään.

    Pian taas (toivotaantoivotaan)

    Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
  16. #16
    Kytkin on kourassa ja vika oli kuten epäily oli, työsylinteri oli ejakuloinut kytkimelle.

    Purku sujui muuten hyvin, mutta jäin ihmettelemään manuaalin ehdotusta purkaa syylärit ym etupäästä. Ehkäpä tarpeellisuus kasaamisvaiheessa selviää.

    Pyörän nosto kävi helposti pikkuisella Bilteman krokotiilitunkilla, kun olin rakentanut puusta vahvan, mutta luotettavan kannattimen. Noston jälkeen tuin sen huolella.

    Sitten perämurikka laakerin vaihtoon ja kytkinlevyn tilaukseen.


    Kiitos kaikille linkeistä ja vinkeistä!


    Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
  17. #17
    Lainaa (iku1 @ Touko. 18 2008,22:15) kirjoitti
    Kytkin on kourassa ja vika oli kuten epäily oli, työsylinteri oli ejakuloinut kytkimelle.

    Purku sujui muuten hyvin, mutta jäin ihmettelemään manuaalin ehdotusta purkaa syylärit ym etupäästä. Ehkäpä tarpeellisuus kasaamisvaiheessa selviää.

    Pyörän nosto kävi helposti pikkuisella Bilteman krokotiilitunkilla, kun olin rakentanut puusta vahvan, mutta luotettavan kannattimen. Noston jälkeen tuin sen huolella.

    Sitten perämurikka laakerin vaihtoon ja kytkinlevyn tilaukseen.


    Kiitos kaikille linkeistä ja vinkeistä!


    *Iku
    Nonniin, etpä ollut maailmankaikkeuden ensimmäinen, jolle noin kävi...

    Ja nyt sitten muistat turattaa sen öljynpoistoreiän sinne työsylkyn pesään, niin seuraavalla kerralla sitten sinä tai mopon seuraava omistaja voi ihmetellä, että mitäs ihmeen öljyä tänne tallin lattialle oikein tippuu...

    Hienoa kun olet päässyt jo noin pitkälle!

    t. pozo
    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  18. #18
    Lainaa (iku1 @ Touko. 18 2008,22:15) kirjoitti
    Pyörän nosto kävi helposti pikkuisella Bilteman krokotiilitunkilla, kun olin rakentanut puusta vahvan, mutta luotettavan kannattimen. Noston jälkeen tuin sen huolella.
    Saatko napattua kuvan näytille millaisen nostokurjen rakensit?
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  19. #19
    Kuva napattu ja pari muutakin. Täytyisi vaan jumpata ne näkyville.

    Oli pozo tosi hyvä se ohje minkä lähetit vuotoreiän poraamisesta, alkumatka purkamisesta meni ilokseen sitä seuratessa. Pohdinta tuplaantui (vrt ohjeet syylärien jne irrotuksesta) kun siirtyi seuraamaan virallista korjausopasta.

    Kaverit ajelee Ahvenistolla, meikäläinen -> kytkinkauppaan, mars mars.


    Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
  20. #20
    T:n muotoinen kappale oli nostovaiheessa tunkin varassa. Kun pyörä oli ylhäällä, ruuvasin vanerinkappaleet taakse estämään sivulenksahdusta ja tuet eteen ja taakse.

    Etutuki nojaa levyihinkin joten vältin ylenmäärin keikuttelemasta nostovaiheessa. Sittemmin takatuki estää keikkumisen.

    Ruma on vahva, mutta ei sen noin vahva tarttis olla


    *Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
  21. #21
    No johan on systeemit!
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  22. #22
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  23. #23
    Säähän (puu)seppä oot
    <p>2002-2014</p>
  24. #24
    Jösses,säähän kyhäät kohta koko kytkimen puusta
    MP-Rata
    www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
  25. #25
    Laita vaan Iku palikat talteen ja vielä dokumentoi homma valokuvin. Myyt/vuokraat pukit sitten seuraavalle tee-se-itse-miehelle.
    Jos / kun omaani aikanaan tulee kytkinrempan tarvetta käännyn ilman muuta puoleesi. Toivon vaan hartaasti, että kytkin pykii vasta kauden lopulla, olisi sitten "hyvä" talviprojekti tiedossa.

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  26. #26
    LT:ssäni hajos tuo työsylinteri 80 000 km:n kohdalla ja silloin en ymmärtänyt porata reikää sinne työsylinterin pesään ja seuraavaksi alkoi vuotaa stefa vaihteistoöljyä samaiseen koteloon ja tietty öljyt kytkinlevylle.
    Eli siinä työsylinterin pesän pohjalla akselin päässä on stefa, joka ilmeisesti otti nokkiinsa kytkinnesteestä ja alkoi vuotaa. Taas siis kytkinlevyn vaihto oli tehtävä. Jos olis ollu se reikä porattuna olis todennäköisesti onnistunu pelkästään takahaarukan ja kytkintyösylinterin irrottamisella vaihtamaan sen stefan. Nyt jouduin siis lähes kulumattoman levyn vaihtamaan, kun oli öljyllä kyllästetty.
    En tiedä olenko näin, mutta epäilen että kytkinneste pilasi sen stefan ja siksi alkoi vuotamaan.

    Stefan irrottaminen onnistuu poraamalla reikä stefaan ja ruuvaamalla peltiruuvin reikään ja lukkopihdeillä nykäsee pois. Pari kertaa ruuvi korkkas, mut uutta reikää vaan ja kolmannella lähti.

    Nyt on reikä porattuna siihen kytkintyösylinterin pesään ja tippaakaan ei ole öljyä herunut. Laitoin myös uuden kytkimen työntötangon, jotta sain huoparenkaan varmistamaan mahdollisia tihruja, ettei oikopäätä mene levylle. Mulla nimittäin LT on -99 mallinen, eikä siinä ollut uraa huoparenkaalle.
    *Kiistän kaiken*
    --------------------
    BMW K 1200 LT
  27. #27
    Aijuuu, piti kehumani tuota Iku:n tekemää etupyörän tuentaa. Näyttää aika pätevältä tuelta. Mulla meinas parikertaa kaatua kiristellessä, kun ei ollut sivuttais tukea lainkaan, vaan pelkät laudat eturenkaan edessä ja takana. Eipä siinä silti vaaraa ollut kun perä oli puominosturin nokassa, mutta pelästytti kuitenkin ja tasata tarvi uudestaan.

    Eipä tuo homma vaikea ole, mutta imuputket on melko veemäiset.

    Erikoistyökaluja ei tarvii, kun momenttiavaimen, jos haluu tarkka olla, ite käytin taka haarukan "pohjaohjureita" kiristäessä, ettei mee liian piukkaan ja junttaa jumiin. Avattaessa niitä pitää laittaa 14mm hylsän päähä pitkä jatkovarsi, pattingin pätkä tueksi ja pitkä vääntövarsi ja jalalla painamalla PAUKAHTAA auki. Paineilmakoneella hakkaa helposti kannan paskaks.

    Takahaarukan kiristyksessä 30mm kiintolenkki on riittävä peli, siitä läpi saa luonnollisesti kuusiokoloavaimella pidettyä vastaan ettei mene säätöruuvi piukempaan.

    Etsein kans aikonaan hommaa alottaessani täältä kokemusta, mutta ei pal löytyny, varsinkaan tohon vaihteiston stefa juttuun ei ollu kokemusta/tietoa edes paikallisissa BMW-korjaamoissa. Väittivät sen stefan olevan laakeri jossa suoja.



    *Kiistän kaiken*
    --------------------
    BMW K 1200 LT
  28. #28
    Vein koko lootan Heinolle ja lupasivat vaihtaa stefat. Pitäisiköhän vielä tilata se tanko?

    Oliko se imuputkien irroitus välttämätön juttu? Ne ovat nimittäin vielä kiinni minulla, koska purku onnistui ne paikallaankin.




    Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
  29. #29
    Ei niihin imuputkiin periaatteessa tarvitse mennä koskemaan.
    Mutta kun panee pyörää kasaan, kannattaa tarkistaa, että ne ovat kunnolla paikoillaan.

    Kun vaihteiston vetää pois, on pakko kallistaa koneen takapäätä hieman alaspäin, mutta imuputket on kiinnitetty runkoon eli se ei liiku koneen mukana. Takimmaiset imuputket saattavat luiskahtaa pois paikoiltaan. Juuri näin kävi minulle.

    Panin pyörän kasaan, katteet paikoilleen ja ei kun baanalle. Ja ihmettelin kun on niin kovat imuäänet. Irtihän ne kaksi takimmaista imukurkkua olivat.

    Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  30.  
  31. #30
    Imuputkissa on ruuvilla aukaistavat klemmarit alapäässä ja ylhäällä on puristetut klemmarit. Jos yläpuolelta lähtee liukumaan on pirun paha saada takas. Ne siis on syytä avata alapäästä klemmareista ja syytä olis tökkiä ne irti ensin varovasti, jos on vaikka pureutunut kiinni. Voi nimittäin silti repiä ylhäältä irti, jos ei kitkauta liikkeelle alhaalta, vaikka oliskin klemmarit löysätty.
    Mulla irtos kaks takimmaista ylhäältä ekalla kerralla ja oli laitettava uudet klemmarit ylös, jolloin kaasu vipu saattaa tökätä klemmariin eikä siis ota täysiä kierroksia. Täytyy siis sijata klemmarit niin ettei ota kaasuhärdeleihin kiinni.

    Mun nähdäkseni on välttämätöntä avata ne jotta saa vaihteiston helposti irti ja saa paremmin työtilaakin. Moottorin oikean puoleinen etukannakkeen pulttihan on myös syytä irrottaa, helpottaa vaihteiston irrotusta ja asennusta.

    Takasin ne imuputket menevät helposti. Joskus saatta joutua ohjaamaan jollain koukulla. Minä käytin hammaslääkärin koukkua. Kun ne ovat menossa ja moottori kaikissa korvissaan kiinnitettynä, saatta olla silti imuputkessa vielä varaa mennä alemmas, saa sen lopun menemään helposti lyömällä kämmenellä ilmakanavaa sieltä ylhäältä (tasaisesta kohdasta kanavaa, ilmansuodattimen vierestä).
    *Kiistän kaiken*
    --------------------
    BMW K 1200 LT
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen