Jäähdyttimen nesteet tarkoitus vaihtaa zzr600e:hen, ja kaupasta tarttui mukaan neste oilin -33 kestävää vihreää litkua. Korjausopasta lukiessa huomasin että neste pitäisi lantata 50/50 suhteessa,ja vesi pitäisi olla "purified" eli vissiin tislattua(?).
Autossahan tuo menisi suoraan sisään ,mutta pitääkö tuota ruveta mp käytössä tosiaan lanttailemaan?..ja jos niin miksi,koska valmiit moottoripyöriin myytävät litkut kestävät myös tuon yli -30C?
Mitä siinä purkin kylessä lukee - noita mun tietääkseni myydään käyttövalmiina ja "tiivisteenä" joka pitää lantrata, mielelläänä tislattuun veteen. Suomessa useimmille tuo on lähinnä korroosiosuoja, jos ei säilytä pyörää ulkona talvella, joten se tarkka seos ei oo niin pilkulleen.
Tosin Suomessa tuo käyttövalmis lienee harvinaisempaa.
Olisko tuossa:
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?p...C18359%2C18364
Noi näyttäs olevan lantrattavia.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Viisaammat korjatkoon:
a) Voikai sinne kraanavettäkin laittaa, mutta eipä tuommoinen tislattukaan maksa kuin 2 euroa litra.
b) Vettä kannattaa laittaa ohjeen mukaan. Mitä enemmän vettä, sitä paremmin kone jäähtyy.
c) Joidenkin glykolien jäätymispiste on korkeampi 100 %:na kuin 50/50 vesiliuoksena.
Laita sellaisenaan, älä murehdi.
Pääasia että tuo Nesteen litku suojaa korroosiolta ja varmaan siinä samalla jäätymiseltäkin.
Tuskin säilytät / ajat alle -30 lämpötilassa.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Tuossa juttua...
http://www.moottoripyora.org/keskust...-%C3%A4%C3%A4n
juuri nyt pyörätön
100% glykoolia ei saa laittaa, vaan valmista 50/50 tai sitten sekoittaa itse. 40% glykoolia antaa hyvän korroosiosuojan ja kestää pakkasta 25-28 astetta ja jäähdyttää paremmin kuin 50/50 -33
Just näin tänään kaupassa että Nesteen vihreä -33 on VALMIIKSI sekoitettu. Se pelkkä Nesteen vihreä glykolihan kestää ihan sikana pakkasta.
Edit. Siis mullekin uusi tuote, aikaisemmin Nesteellä ei ollut muistaakseni valmiiksi lantrattuja glykoleja.
Kronoby Racing Team
glygolissa se hyvä puoli kun ottaa ja luovuttaa paremmin lämpöä kuin pelkkä vesi...
Lämmönjohtokyky etyleeniglykolilla on huonompi kuin vedellä, mutta toisaalta kestää korkeampaa lämpötilaa kiehumatta -> lämmönvaihtopinnan lämpötilaero on suurempi syylärissä ja koneessa kiertävä glykoliseos ei muodosta niin helposti kaasukuplia jäähdyttämillään pinnoilla, jolloin jäähdytysteho paranee koneen lämpöjen noustessa yli +100C asteen.
Laskemallahan tuon tosiasiallisen vaikutuksen voisi saada arvioitua, mutten taida jaksaa. 20-30% EG joukkoon, niin ei tartte murehtia. Radalla jos ajaa, niin sitten mielellään glykolin sijaan waterwetteriä tai vastaavaa korroosionestoainetta.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Tietääkseni korroosion-/kattilakiven muodostumisen ehkäisemiseksi suositellaan 50% glykolia vaikka jäähdytysteho siitä hiukan kärsii.
Kronoby Racing Team
Mulla ollut tuossa turbottimessa pelkkää vettä koneessa jo kymmenen vuotta ilman ongelmia. Syynä se että jos kovilla paineilla ajettaessa kansipahvi korkkaa niin ei pääse glykolit tuhoamaan konetta. Pelkkä vesi ei ihan niin nopeasti riko öljykalvoa sylinterienseinämistä kuin glykoli. Mitään ongelmia ei ole ollut. Ei kattilakiveä ei korroosiota. Toisaalta alumiiniahan pyörän moottorit ovat niin eipä siellä oikeastaan mitään ruostumaankaan pääse kun terästä ei koneessa ole juurikaan missään.![]()
Mulla kauan sitten eräs auton kireäksi viilattu kone poltti kannentiivisteen ja sitten pääsi pakkasnesteet sylintereihin niin alle viiden kilometrin matkalla kaikki männät paloi rei'ille ja hirvee sauhu koneesta. Pääsin onneks silti kotipihalle. Että glykoli on kyllä tehokas aine tuhoamaan moottorin jos sitä sille kuulumattomiin paikkoihin pääsee.![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!