Tulokset 1:stä 6:een 6:sta
  1. #1
    Pitäis vaihtaa jäähdytinnesteet -07 TDM:ään.

    Ohjekirjassa lukee nestevaatimuksena: "korkealaatuinen etyleeniglykolipakkasneste, jossa alumiinimoottorin ruostesuojaus"'

    Osaisiko joku kääntää tuon suomeksi? Onko joku esim. Motonetin nesteistä tuollaista kun olen sinne tänään ajelemassa niin ottaisin mukaan jos tietäisin mitä.

    Lisäksi ohjekirjassa on hämmentävä sekoitussuhde:
    Pakkasnesteen ja veden suhde: 1,1 litraa... *
    Pitäisiköhän tuossa lukea 1:1 ?



    EDIT:
    Kävin penkomassa autotalliani tässä kun sain kyssärin lähetettyä ja löysin sieltä pari purkkia nesteitä.
    Toinen on punaista Nesteen XLC:tä, josta sanotaan nesteen sivuilla näin:

    NESTE SUPERJÄÄHDYTINNESTE XLC

    Neste Superjäähdytinneste XLC on etyleeniglykolipohjainen, veteen sekoitettava jäähdytinneste, jonka tekniset ominaisuudet ovat korroosioneston, lämmönsiirron kuin käyttöiänkin suhteen huippuluokkaa. Samoin hyvä pakkasenkesto yhdessä korkean kiehuma- pisteen kanssa suojaa moottoria niin alhaisissa kuin korkeissakin lämpötiloissa.
    Neste Superjäähdytinneste XLC ei sisällä fosfaatti-, silikaatti- eikä nitriittiyhdisteitä. Uudentyyppisen, patentoidun lisäaineistuksensa ansiosta saadaan huippuluokkaa oleva korroosionsuoja kaikille moottorin metalli- ja alumiiniosille samoin kuin erittäin hyvä suoja kavitaatiokorroosiota vastaan.

    Ja toinen on TB:n vihreä jäähdytinneste, josta sanotaan näin:

    Teboil Jäähdytinneste

    Teboil-jäähdytinneste antaa jäähdytysjärjestelmälle erinomaisen suojan jäätymistä, syöpymistä ja korroosiota vastaan. Tuote ylittää British Standardin BS 6580:1992 laatuvaatimukset.

    Soveltuu myös alumiinia sisältäviin nykyaikaisiin moottoreihin. Valmistettu monoetyleeniglykolista, johon on lisätty ruostumista, syöpymistä, hapettumista ja vaahtoamista estäviä lisäaineita.



    Onko siis näin että molemmat noista aineista kävisivät tuohon pyörään? Mikähän punaisen ja vihreän nesteen ero oikeastaan on jos molemmat aineet sopivat?



  2. #2
    Oisko 1,1 tilavuus??

    Molemmat käy, muttei saa kait sekoittaa keskenään. Näin ainakin muistelen että jos on ennestään syylärissä punaista niin ei sais lisätä vihreää. Tiedä häntä mutten ottas riskiä.
  3. #3
    Jostain muistan kuulleeni että punainen olis laadukkaampaa.
    Honda XL1000VA 2006
  4. #4
    Jos meinaa vaihtaa normaalit sini/vihreät litkut panaiseen long life nesteeseen tai toisinpäin, kannatta koko jäähdytysjärjestelmä pestä todella huolellisesti. Nuo ei yleensä juuri tykkää toisistaan ja menee nesteet liisteriksi.
    Triumph TT600 -01
  5. #5
    Lainaa (ssanttu @ Loka. 07 2011,15:40) kirjoitti
    Oisko 1,1 tilavuus??

    Molemmat käy, muttei saa kait sekoittaa keskenään. Näin ainakin muistelen että jos on ennestään syylärissä punaista niin ei sais lisätä vihreää. Tiedä häntä mutten ottas riskiä.
    Tilavuus on manuskan mukaan 1,7 litraa joten lienee ihan painovirepuppua tuo 1,1 litraa.

    Täytyy kattoa kumman väristä tuo vanha neste on kun valuttelen ne pois ja varmuudeksi laittaa sitten samanväriset uudet litkut niin eipähän tule mitään hilloa koneeseen.
  6.  
  7. #6
    Lainaa (hp10a10 @ Loka. 07 2011,10:42) kirjoitti
    Pitäis vaihtaa jäähdytinnesteet -07 TDM:ään.

    Ohjekirjassa lukee nestevaatimuksena: "korkealaatuinen etyleeniglykolipakkasneste, jossa alumiinimoottorin ruostesuojaus"'

    Osaisiko joku kääntää tuon suomeksi? Onko joku esim. Motonetin nesteistä tuollaista kun olen sinne tänään ajelemassa niin ottaisin mukaan jos tietäisin mitä.

    Lisäksi ohjekirjassa on hämmentävä sekoitussuhde:
    Pakkasnesteen ja veden suhde: 1,1 litraa... *
    Pitäisiköhän tuossa lukea 1:1 ?



    EDIT:
    Kävin penkomassa autotalliani tässä kun sain kyssärin lähetettyä ja löysin sieltä pari purkkia nesteitä.
    Toinen on punaista Nesteen XLC:tä, josta sanotaan nesteen sivuilla näin:

    NESTE SUPERJÄÄHDYTINNESTE XLC

    Neste Superjäähdytinneste XLC on etyleeniglykolipohjainen, veteen sekoitettava jäähdytinneste, jonka tekniset ominaisuudet ovat korroosioneston, lämmönsiirron kuin käyttöiänkin suhteen huippuluokkaa. Samoin hyvä pakkasenkesto yhdessä korkean kiehuma- pisteen kanssa suojaa moottoria niin alhaisissa kuin korkeissakin lämpötiloissa.
    Neste Superjäähdytinneste XLC ei sisällä fosfaatti-, silikaatti- eikä nitriittiyhdisteitä. Uudentyyppisen, patentoidun lisäaineistuksensa ansiosta saadaan huippuluokkaa oleva korroosionsuoja kaikille moottorin metalli- ja alumiiniosille samoin kuin erittäin hyvä suoja kavitaatiokorroosiota vastaan.

    Ja toinen on TB:n vihreä jäähdytinneste, josta sanotaan näin:

    Teboil Jäähdytinneste

    Teboil-jäähdytinneste antaa jäähdytysjärjestelmälle erinomaisen suojan jäätymistä, syöpymistä ja korroosiota vastaan. Tuote ylittää British Standardin BS 6580:1992 laatuvaatimukset.

    Soveltuu myös alumiinia sisältäviin nykyaikaisiin moottoreihin. Valmistettu monoetyleeniglykolista, johon on lisätty ruostumista, syöpymistä, hapettumista ja vaahtoamista estäviä lisäaineita.



    Onko siis näin että molemmat noista aineista kävisivät tuohon pyörään? Mikähän punaisen ja vihreän nesteen ero oikeastaan on jos molemmat aineet sopivat?
    Jäähdytysnesteiden pohjana käytetään joko etyleeniglykolia (synonyymit: 1,2-etaanidioli; 1,2-dihydroksietaani; monoetyleeniglykoli; glykoli) tai propyleeniglykolia (synonyymejä: 1,2-propaanidioli, metyylietyleeniglykoli ja 1,2-dihydroksipropaani).

    Nämä molemmat aineet ovat samanarvoisia jäähdytysnesteitä, mutta propyleeniglykoli on myrkytöntä (käytetään mm. elintarvikkeiden lisäaineena) ja huomattavasti kalliimpaa kuin myrkyllinen etyleeniglykoli. Näitä voi myös sekoittaa keskenään, mutta pakkaskestävyysmittaus ei enää sen jälkeen onnistu.

    Värin indikoi nesteen lisäaineistusta, mutta pelkästä väristä ei voi luotettavasti päätellä juuri mitään.

    Kurapyöräfoorumilla tiedetään kertoa lisäaineistuksesta seuraavaa:

    Lainaa kirjoitti
    Jäähdytinnesteitä on lisäaineistuksensa perusteella kolmea eri laatua:
    - lisäaineistus on epäorgaanista (inorganic additive technology, IAT)
    - lisäaineistus on orgaanista (organic additive technology, OAT)
    - tai näiden yhdistelmä, välimalli (hybrid organic additive technology, HOAT). Näitä on esiintynyt OAT:n kehitysvaiheen aikana.

    Perinteisissä IAT-tyyppisissä nesteissä korroosionesto perustuu silikaatteihin, jotka muodostavat suojaavan kalvon koko jäähdytysjärjestelmän pinnoille (myös kumiletkuihin yms.).

    IAT-nesteiden silikaatit siirtyvät nesteestä pinnoille melko nopeasti. Nesteen silikaattipitoisuus saattaa pudota viidesosaan 15-20000 km aikana. Nykyisten IAT-nesteiden silikaattipitoisuus on paljon pienempi kuin aikanaan (noin 250 ppm eli 0,25%).

    Pinnoitteen paksuuntuessa siitä saattaa irrota palasia, jotka tukkivat ahtaita kanavia jäähdyttimessä. Irronneet palaset saattavat myös mennä (pumpun) akselin ja tiivisteen väliin ja aiheuttaa kulumista, joka johtaa vuotoon. Talvisäilytyksen aikana (tai kotilossa kesällä lämmityslaitteen kanavissa) kun ei ole virtausta, silikaatit saattavat muodostaa kumimaista ainetta, joka sitten aikanaan liikkeelle lähtiessään tukkii kanavia. IAT-nesteitä silti käytetään yhä, koska ne toimivat hyvin moottoreissa, joissa niitä on suunniteltu käytettäväksi.

    Irronneen pinnoitteen tilalle ei muodostu uutta suojaavaa pintaa, jos silikaatit ovat kuluneet nesteestä. Tämän vuoksi neste tulisi vaihtaa parin vuoden välein.

    Uudemmissa silikaatittomissa OAT-tyyppisissä nesteissä lisäaineet eivät muodosta yhtenäistä pinnoitetta, vaan reagoivat alkavien hapettumien kanssa muuttaen ne suojaavaksi pinnoitteeksi paikallisesti. OAT-tyyppisten nesteiden kestoikä on noin viisi vuotta.

    IAT- ja OAT-nesteitä ei tule sekoittaa keskenään. Neljänneksen (25%) nestemäärästä voi vielä turvallisesti korvata erityyppisellä nesteellä, mutta ei enempää. Seos muuttuu ruskeaksi ja aiheuttaa korroosiota ja voi hyytelöityä (puuroutua).

    Valitettavasti väri ei kerro luotettavasti, mikä neste on kyseessä. Perusaine on väritöntä, ja valmistajat lisäävät väriaineet. Kun OAT-nesteet tulivat markkinoille punaisina, jotkut valmistajat alkoivat myydä perinteisiä silikaattipitoisia nesteitä punaiseksi värjättynä saadakseen paremman hinnan! Nykyään jotkut valmistajat värjäävät nesteen esim. keltaiseksi ja sanovat, että saa sekoittaa minkä nesteen kanssa vain!

    Lyhyesti: Huuhtele järjestelmä vedellä ja käytä silikaatitonta nestettä (lue purkin kyljestä) 50/50-sekoitussuhteessa veteen. Veden tulee olla tislattua vettä (akkuvettä), koska raanavesi sisältää joskus rautaa ja jopa klooria, jotka molemmat aiheuttavat korroosiota ainakin isoina pitoisuuksina. Ja magnesiumia ja ainakin kalkkia. (OT: Meillä ainakin kahvinkeitin tukkeentuu pilalle tosi äkkiä vaikka tekisi happohuuhtelujakin. Moccamaster on ainoa joka kestää.) Kalkki kerrostuu moottorin kuumimmille pinnoille ja haittaa lämmön siirtymistä. Sitten se lohkeilee irti ja kulkeutuu tukkimaan ahtaita kanavia.

    Kaupan valmiiksi sekoitetuissa jäähdytinnesteissä on käytetty tislattua vettä.

    Pidä järjestelmä täynnä. Jäähdytinnestehöyry on tosi aggressiivista ja aiheuttaa korroosiota, joten älä aja järjestelmä vajaana. Lisäksi vajaa neste kiehuu helposti paikallisesti moottorin sammutuksen jälkeen.

    Uusia laitteita asennettaessa (uusi jäähdytin tai pumppu tms.) kannattaa huomata, että ne tulevat järjestelmään ilman suojaavaa pinnoitetta, joten vanhaa jäähdytinnestettä ei kannata laittaa takaisin.