Katselin huvikseni miltä öljyt näyttävät ja huomasin että sitä on liikaa. Valutin noin 0,5l - 1l litraa pois mutta öljyn pinnan rajaa ei vieläkään näy mittalasissa. Mitä liika öljy voi pahimmillaan tehdä? Pyörä oli kolmisen tuntia sivutuella seisonnassa ja nähtävästi se oli valuttanut bensaa?? Onko tämä vain puhdasta huonon tuurin sattumaa vai mistä kyseinen seikka voisi johtua? Bensa näytti tulevan akun läheisyydestä, vuotokohta tarkemmin toistaiseksi tuntematon.
Voitko kertoa hieman enemmän? Eikö takarenkaan tulisi pyöriä kun on vaihe silmässä?
Valutettu öljy haisee kyllä bensamaiselle. Minkä takia bensat on päässy öljyn sekaan? Tämänhän selittää myös liiallisen öljyn määrän. Eli onkohan sitten moottori leikannut kiinni puutteellisen voitelun takia?
En ole vielä kokeillut pyörittää kampiakselia laturin (startin?) kopan alta, huomenna varmaan.
Onko mitään arviota mitä kaikkea moottorille on tapahtunut jos on leikannut kiinni ja miten sen voi korjata? Onko ainoa vaihtoehto moottorin vaihtaminen? Minkä ihmeen takia moottori ei leikannut ajossa, vaan ajon jälkeen?
Kokeiltiin juuri antaa auton akusta lisävirtaa suoraan liittimiin, mutta ei vaikutusta. Pieni startin naksahdus niinkuin aiemminkin. Tämä kai viivaa akun yli viallisena komponenttina?
Ensimmäinen ajokausi ikinä ei kyllä lähtenyt liikkeelle odotetusti. Pyörä ollut omistuksessa 5 päivää.
Viimeksi muokannut: blithe6x; 01.06.2013 klo 22:15.
Valuta kaikki öljy pois, se on täynnä bensaa.
Kun sulla on hana auki ja kone täyttyy bensasta, on vika lienee kaasuttimessa olevassa neulaventtiilissä.
Joko se on kulahtanut tai sitten vain pienen pieni roska estää sen toiminnan, eli sulkee bensan tulon kaasariin kun sitä siellä on tarpeeksi.
Muksun mopossa kävi juuri noin, siinä on alipainehana, jopa ihan uusi sellainen, mutta sepä ei toimi vaan laskee läpi kokoajan.
Noh, roskahan sinne neulaventtiilin hiipi ja kesken ajon rupesi meno hyytymään ja lopulta stoppas. Kun kaasari saatiin puhtaaksi ja yritettiin käyntiin oli kone "yhtäpuuta", täynnä bensaa, tulppa pois muutama polkasu bensat lensi ulos ja tulppa takaisin ja toimi. 2-tahti vehje , ei öljy huolia.
Tossa linkki johonkin keskusteluun ER-5 tulvinta huoliin, jos vähän selventäisi tilannetta:
linkki
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Täytyypäs sitten valuttaa öljyt, irroittaa tankki ja kurkata kaasareihin. Avasin moottorin öljykorkin ja tuli aivan helvetilliset bensakäryt...
EDIT: Öljyjä valuttaessa alkoi öljy muuttumaan yhä enemmän juoksevammaksi kaiken aikaa kunnes lopulta sieltä tuli pelkkää bensaa. Tankissa oli 3/4 ainetta kun ongelmat alkoi ja nyt mystisesti tankki on melkein tyhjä. Toivon hartaasti että mooottori ei pyöri sisällä olevan bensan takia, eikä olisi leikannut kiinni.
Viimeksi muokannut: blithe6x; 02.06.2013 klo 17:32.
Sytytystulpat irti myös ja ja moottorin pyöritys vaihde päällä takapyörästä. Virta pois päältä.
Jos sylinterissä bensaa, se voi syttyä helposti vaikka tulpat irti tulpanhatusta jos pyörittää starttimoottorilla.
Paras olis vielä puhaltaa pyttyihin paineilmaa että saa ne kuiviksi jos siellä on ollut bensaa reilusti.
ZX10R -08
S1000RR -11
Öljybensat valutettu moottorista, tankki ja tulpat irti. Vasen pytty sylkäisi hieman bensaa tulpanreiästä takarenkaasta pyörittämällä (yhden iskun verran suunnilleen) mutta enää moottori ei pyöri takarenkaasta pyörittämällä ykkösellä, muut vaihteet ei mene päälle vaikka takarengasta pyöritteleekin.
Oikean pytyn männän päällä näkyy hieman mustaa karstaa. Mitenhän tuota nyt lähtisi jatkamaan kun ei käsin pyöri?
En kokeillut työntää pyörää tuossa tilassa, mutta uskon että saan enemmän voimaa takarenkaalle käsin kuin työntämällä hiekkatiellä.
Taitaa käydä niin että omat työkalut ja taidot ei riitä, varsinkin jos kone on tosiaan leikannut kiinni. Täytyy kokeilla tuota blackcatin juttua. Ilmanputsarin imuaukostaki tulee kauhea bensan käry...
Jos kone on leikannut kiinni, onko pytty vaihdettavissa yksisteen vai onko ainoa toivo uusi moottori? Onkohan mitään arviota paljonko kustantaa korjaus jos kone on leikannut?
EDIT: Mistä tarkastan kumpaan suuntaan kampuran pitäisi pyöriä? Mutterin päässä lukee LH eli siis tarkoittanee sitä että kiristyy vastapäivään?
Viimeksi muokannut: blithe6x; 02.06.2013 klo 22:08.
Muistaaksen kone pyörii vastapäivään eli eri suuntaan kuin takapyörä. Muuten sillä pyörityssuunnalla ei ole väliä mutta muistelen että nokkaketjun kiristin ei tykkää jos konetta pyöritellään väärään suuntaa.
Helpointahan on avata se tulppa, laittaa sinne avain ja katsoa kumpaan suuntaan se liikahtaa kun pyöräyttää takapyörästä.
Ja korjaamokässäri löytyy http://users.atw.hu/er5/letoltesek/K...Manual_ENG.pdf
Viimeksi muokannut: BlackCat; 02.06.2013 klo 22:25.
Taivas saa odottaa
Jep, pyöriihän se. On siellä vastusta mutta onhan siellä puristuksiakin, kai siinä jotain jäykkyyttä tulee olla. Eli vasemmalta katsottuna kampura pyörii myötäpäivään jolloin takarengas pyörii vastapäivään. Molemmat korkit oli samanaikaisesti auki pyörittäessä, kuulu vain sellaista märkää ryystävää sihinää koneesta, eli bensaa on luultavasti vieläkin sisällä.
Tarkoittaahan tämä nyt sitä ettei koneeni ole leikannut kiinni?![]()
Eihän se öljybensa hyvin voitele ja lähinnä sen takia että pelkään pahinta ja ennen tyhjennystä kun startilla kokeili startata, kuului vaan pieni naksaus eikä moottori pyörähtänyt juuri ollenkaan. Onko moottori ollut tosiaan niin täynnä nestettä että startti ei yksinkertaisesti jaksa pyöräyttää yhtään?
Iso kiitos kaikesta avusta. Luultavasti viedään pyörä korjaamolle lähipäivinä.
Tiivistettynä, korjataksemme ongelman olisi pitänyt tyhjentää ja kuivata moottorin sisälmykset bensasta, kuivata ja vaihtaa ilmanputsari, puhdistaa kaasarit ja laittaa uudet öljyt sisään? Voimmeko olettaa että ainoastaan vasen kaasari tulvii kun oikean männän laki oli kuiva?
Hei!
Omassa zrx:ssä kävi just noin. Jumppasin kaasuttimet irti vain huomatakseni, ettei niissä ollut mitään vikaa. Roska oli lähtenyt neulaventtiilistä jo purkuvaiheessa. Niitä väsäillessä keksin keinon vastaisuuden varalle: Ensin kohokammiot tyhjiksi pohjapropusta. Sitten bensaletku suuhun ja puhaltelua ja imua vuorotellen. Neulaventtiili ja koho napsahtelee ylös alas, ja roskat lähtevät liikkeelle. Kaasareita ei siis tarvitse irrottaa.
Kiva kuulla. Mitä muuta teit että sait pyörän kuntoon?
Niin ja se pa-hana oli res asennossa, eli varatankilla ymmärtääkseni? Tuossa asennossahan tankin ei olisi pitänyt vuotaa kuiviin, eli myös alipainehanassa on luultavasti vikaa?
Tulin hieman toisiin aatoksiin tuosta huoltoon viemisestä, jos tästä selviää parhaimmillaankin kaasareita irrottamatta, vaihtamalla ilmanputsarin, öljyt + suodattimen, kurkkaamalla alipainehanaan ja tuulettamalla bensat koneesta pois, niin siihen pitäisi kyllä pystyä itsekin.
Jiipppiiiii!
Kävin hakemassa motonetistä öljyä, öljyn suodattimen ja ilmansuodattimen. Laitoin koneeseen öljyä normaalin verran ja kokeilin startilla pyörittää ja pyörähän hörähti käyntiin asti!
Nyt vaan tulpat irti, kaasarin putsaus purettuna tai MrWilsonin tavalla, ilmanputsarikotelon putsaus + kuivattelu sekä uusi filtteri. Unohtamatta alipainehanan tarkastamista. Tämän jälkeen aion käyttää pyörän lämpimäksi ja sen jälkeen vielä vaihtaa öljyt ja suodattimen että moottori tulee kunnolla huuhdeltua.
Onko turvallista olettaa että vain vasen kaasari on puhdistettava? Ainoastaan vasemman männän päällä oli kosteutta.
Enpä minä sille muuta tehnyt kuin öljyt vaihdoin. Bensahanan alipaineventtiili vikoi minullakin, mutta korjaantui myöhemmin ihan mystisesti kuntoon. Varmaan oli roskaa sielläkin. Vika tuli alun pitäen, kun bensa loppui tien päällä. Varatankilla heilutellen meni roskia bensalinjaan. Laitoin suodattimen väliin, ja nyt on toiminut vuosia.
Varmaan samaa tapahtunut täälläkin; nyt on bensahana pöydällä, eikä res tai on -asennoissa ollessaan ilma ei mene alipainehanan ohi. Kun hana on pri -asennossa ilma taasen menee suoraan lähtöaukolle. Pitää vielä kokeilla on ja res asentojen läpipuhallus niin että toinen imee samalla alipainehanan liittimestä.
Ilmanputsarin syvennyksessä oli arviolta 2dl bensaa. Vasemman kaasarin kumikaula (ilmanputsarin sisällä) oli kuiva, kun taas oikea oli märkä. Nurinkurisesti taas vasen pytty oli märkä ja oikea kuiva. Kumpihan siellä vuotaa?
Olen miettinyt jos "puhdistaisi" kaasarit MrWilsonin tekniikalla ja sen jälkeen lorottaisi hieman bensaa tankkiin ja kokeilisi tulviiko kumpikaan kaasari enää. (Samalla toki vielä varmistaa alipainehanan toiminnan) Kysymysmerkkinä se, että mistä sen helpoiten näkee tulviiko se? Ottaen huomioon että ei se bensa välttämättä ilmanputsarin puolelle tule.
Miltäs tämä kuulostaa?
EDIT: alipainehana toimii kuten pitää. Miten tarkalleen ottaen MrWilson ne kaasarit puhaltelit purkaamatta? Koitin puhaltaa pa-hanan letkusta mistä bensa menee kaasareihin mutta ilma ei liikkunut mihinkään. Pitääkö kaasarit tyhjentää ensin? Kaasuläppien ja pytyn väliin menevä ilmakehänpaine (?) letkuun puhaltelemalla ja imemällä kuulee bensan liikkuvan ja sitä myös tulee polttoainehanan lähtöletkusta pihalle.
Viimeksi muokannut: blithe6x; 04.06.2013 klo 18:41.
Ensin puhaltaessani kaasareille menevään bensaletkuun, ei mitään tapahtunut. Oletettavasti siksi että kohokammiossa on bensaa jolloinka neulaventtiili sulkee bensan tulon. Tämän jälkeen tyhjensin kaasarit pohjapropusta, vasemmasta kaasarista tuli vähän bensaa mutta tuli kumminkin, myös pieniä partikkeleita tuli hieman. Tyhjennettyäni kaasarit puhalsin uudestaan samaiseen letkuun ja ilma menikin läpi.
Voiko tällä menetelmällä todistaa että neulaventtiili toimii?