Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Moro. No nyt se alkoi sitten laturi temppuilemaan (XJ900S). Latausjännite heittelee miten sattuu. Käyntiin laiton jälkeen oli yli 15 volttia sitten laski tuonne 13-14 volttiin. Valot kun laittaa päälle niin laskee 12 volttiin valot pois niin taas nousee 13-14 volttiin. Välillä käy nollassakin. Ei oikeastaan näytä yhtään samaa lukemaa vaan koko ajan vaihtelee. Johtuuko tuo jännitteensäätäjästä vai jostain muusta? Säätäjä maksaa melkein 200€ niin ei kehtaisi kokeilla onko vika siinä.
  2. #2
    Lainaa Sole kirjoitti Katso viesti
    Moro. No nyt se alkoi sitten laturi temppuilemaan (XJ900S). Latausjännite heittelee miten sattuu. Käyntiin laiton jälkeen oli yli 15 volttia sitten laski tuonne 13-14 volttiin. Valot kun laittaa päälle niin laskee 12 volttiin valot pois niin taas nousee 13-14 volttiin. Välillä käy nollassakin. Ei oikeastaan näytä yhtään samaa lukemaa vaan koko ajan vaihtelee. Johtuuko tuo jännitteensäätäjästä vai jostain muusta? Säätäjä maksaa melkein 200€ niin ei kehtaisi kokeilla onko vika siinä.
    Ei välttämättä. Myös akun oikosulku aiheuttaa jänniteen romahtamisen kun siihen kytketään kuormaa. Tämä vika on tosin aika helppo kokeilla, kun ottaa akun irti ja kokeilee, miten sen jännite reagoi ulkoiseen kuormaan. Tai sitten kokeilee pyörää toisella akulla.

    Akun lisäksi voinet mitata laturin jänniteen ennen säädintä, jonka pitäisi olla jotain 15...20V vaihtovirtaa.

    Jos sekä akku että laturi ovat ehjiä, niin säädin on hyvin todennäköinen vaihtoehto, tai sitten joku liitosvika tms. vaihteleva kuorma.
  3. #3
    Lainaa retrokawa kirjoitti Katso viesti
    Akun lisäksi voinet mitata laturin jänniteen ennen säädintä, jonka pitäisi olla jotain 15...20V vaihtovirtaa.
    Aikas pienellä tuon mukaan toimii Kyllä ainakin joka Suzukissa pitää laturilta lähteä 55-85V vaihtovirtaa kaikilta kolmelta vaiheelta. Silloin on laturi ehjä.

    Ja hyvät ohjeet mittailuun löytyvät täältä
    Viimeksi muokannut: ts18056; 18.12.2012 klo 18:18.
  4. #4
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Aikas pienellä tuon mukaan toimii Kyllä ainakin joka Suzukissa pitää laturilta lähteä 55-85V vaihtovirtaa kaikilta kolmelta vaiheelta. Silloin on laturi ehjä.

    Ja hyvät ohjeet mittailuun löytyvät täältä
    Joo, olet oikeassa. Kawasakin ohjekirjakin ilmoittaa 60-90V AC (4000 rpm). Jostain muistin tuon 15...20V, oiskohan jostain auton laturista.
    Viimeksi muokannut: retrokawa; 18.12.2012 klo 18:31.
  5. #5
    Lainaa Sole kirjoitti Katso viesti
    Moro. No nyt se alkoi sitten laturi temppuilemaan (XJ900S). Latausjännite heittelee miten sattuu. Käyntiin laiton jälkeen oli yli 15 volttia sitten laski tuonne 13-14 volttiin. Valot kun laittaa päälle niin laskee 12 volttiin valot pois niin taas nousee 13-14 volttiin. Välillä käy nollassakin. Ei oikeastaan näytä yhtään samaa lukemaa vaan koko ajan vaihtelee. Johtuuko tuo jännitteensäätäjästä vai jostain muusta? Säätäjä maksaa melkein 200€ niin ei kehtaisi kokeilla onko vika siinä.
    Tarkista nyt vielä kuitenkin ne kaikki liittimet alkuun , myös maadotukset. Liitokset auki puhdistus/ voitelu ja takaisin.
  6. #6
    Okei pitää käydä ne liittimet läpi ja testata akku. Akku on kyllä vajaan vuoden vanha, mutta voihan sekin olla hajalla. Akkua ladatessa huomasin, että akun tullessa täyteen se alkoi melkein samantien lataamaan sitä uudelleen. Sekin vielä, että en ole syntyny yleismittari kädessä. Yritetään...
  7. #7
    No nyt sai kunnolla testattua tuon latauksen. Ostin biltemasta diginäytöllä tupakansytyttimeen laitettavan latausjännittemittarin. Ajossa näyttää 15.4V ja tyhjäkäynnillä 13V. Eli vähän korkealla tuntuu lataus olevan. Kannattaako vielä alkaa selvittelemään ennemmän tuota vai kovaa ajoa vaan?
  8. #8
    Siirsin suzu alueelle kun huomasin että tämä oli yammukeskusteluissa...
    Viimeksi muokannut: Smy; 27.04.2013 klo 17:55.
    Suzuki GSX 600F
  9. #9
    Morjesta. Painin edelleen latauksen kanssa. Nyt on sen verran rajattu ongelmaa, joka on akulta laturille tuleva herätevirtajohto. Johto kiertää jonkin verran järjestelmää ennen kuin tulee laturille. Tuolla välillä on jossain huono kosketus ja se aiheuttaa kyseisen ongelman. Testasin asiaa vetämällä suoran johdon akulta laturille ja lataus asettui oikeisiin lukemiin n. 14.5V.
    Kysymys kuluu onko tuosta jotakin haittaa, jos johdon vetää suoraan ja pitääkö vanha herätejohto ottaa pois laturilta?
  10.  
  11. #10
    Itse kaivaisin esille tuon viallisen johdon ettei tule
    oikosulkuja tai mitään sellaista.
    Se ei ota kuin aikaa ja hermoja
    Lisäksi uuden johdon saat samaan paikkaan missä sen pitää olla ettei
    ole 9-luokkalaisen mopon näköinen kootut teokset kohta.