Tervehdys kaikille,
Nyt se sitten tapahtui. Maksut maksettu ja 16.huhtikuuta alkaa kurssi.
Tässä reilu 10-vuotta kärsitty mopokuumeesta. Itsesuojeluvaisto toistaiseksi kieltänyt harrastuksen, mutta nyt
32-vuotiaana uskon olevani riittävän vastuullinen hankkimaan pyörän. Aikaisemmin olisin todennäköisesti päätynyt
tilastoihin.
Joudun työni takia ajamaan autolla paljon, noin 40-50tkm vuodessa, joten jonkin näköinen käsitys liikenteestä ja
turvallisesta ajotavasta löytyy (0 kolaria, 1 sakko ylinopeudesta 12-v ajalta). Tosin harrastanut rallia ja rata-ajoa
myös (4 ulosajoa, 3murtunutta luuta ja lukuisia venähdyksiä yms.)
Lueskellut tässä tiiviisti foorumia ja yrittänyt valita sitä oikeaa mopoa itselle. Kyykkypyörät kiinnostaa, ulkonäkö, ääni, teho..
Kawan zx-6r ja 10r ollut tuossa kiikarissa. MUTTA. Paljon varoitellaan noista isommista pyöristä, mutta mikä siinä on? Paino ei ihan hirveästi heitä 600cc pyörään.. Tehoa toki enemmän, mutta teholle pääsee pienemmälläkin? Samalla tuntuu, että "isoja" pyöriä saa edullisemmin käytettynä. Eli onko ne oikeasti niin paljon vaikeampia ajaa vai onko kyse vain ranteen vatkaamisesta?
Pitäisi kaikki ajokamat hankkia myös. Ei mitään hajua millaiset kengät on hyvät? Hanskat? Uusi kypäräkin pitäisi varmaan hommata... Takki, housut, selkäpanssari? Mihin panostaa mihin ei? Pyörään menee 6-8ke, kurssi alle 1ke, kamat 2ke? vakuutukset 1ke. Eli hintana uudelle harrastukselle 12ke ennenkuin ajanut metriäkään;)
Kurssin ja kesän edetessä kirjoittelen omia mietteitä asioita, saa lukea tai olla lukematta. Kommentointi tyhmiin kysymyksiin on erittäin sallittua.
...Simon
Itse olen "käytettynä" hommannut opiskelijabudjetilla yhden kierroksen ajokamoja, vielä pitäisi hanskakaupoille lähteä. Kasassa on jo:
-Alpinestars T-RC-1 takki
-HJC FG-15 kypärä
-IXS tekstiilihousut
-Oxtar tcs evo rx kengät
-Dainese wave selkäpanssari
Rahaa on kulunut 470e kaikkiin kamoihin postikuluineen, vielä pitäisi hanskakaupoilla pyörähtää. Kannattaa siis vilkuilla käytettyjä kamoja täältä, huutonetistä ja nettivaraosasta. Usein löytyy vähän/ei ollenkaan käytettyä kamaa todella edullisesti![]()
Signature
Onnittelut jo etukäteen kortista
Noihin kysymyksiin saa varmasti jokaiselta eri vastauksen, joten pitkälti sitä pitää vaan itse päätökset tehdä. Itse hankin nahkapuvun ihan paremman suojaavuuden takia. Kengät ja hanskat ostin ihan sillä perusteella, että näyttivät hyvin suojaavilta. Rahaa saa säästettyä rutkasti, jos kelpuuttaa käytetyt kamat. Itse laitoin viime vuonna varustuksiin:
2-osainen nahkapuku + selkäpanssari, 450e
ajosaappaat, 100e
hanskat, 60e
kypärä, 200e
hanskat ja kypärän ostin uutena, muun käytettynä. Joten ei niihin kamoihin kahta tonnia ole pakko laittaa. Mielestäni sain erittäin laadukkaat kamat ainakin suojaavuuden suhteen.
Pienemmällä pyörällä lienee helpompi harjoitella, mutta jos haluaa ostaa kerralla ison, niin mikäpä siinä. Järki vaan mukaan ajossa.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Hassua kun mun mielestä noista isommista pyöristä ei just varotella vaan nimenomaan mainitaan että kannattaa suosiolla ottaa heti kättelyssä kyllin iso pyörä ettei jää heti pieneksi=) Henki lähtee varmasti oli pyörä millainen hyvänsä jos siksees tulee eli turhaa sitä on pelätä.
Mainitsit ite aika hyvin tossa jo kaikki varusteet jotka on syytä hankkia, varustepuolella on paljon keskustelua kamoista mutta kannatta mennä varmaan johonkin alan liikkeeseen kattelemaan itselleen sopivia. Henkilökunta varmasti myy sulle just ne kalleimmat ja "tarpeellisimmat" kamat ;)
Toinen paikka joka kannattaa kurkata on tuo orgin myydään osio. Siellä on nytkin myynnissä useampi nahkapuku, niin yksi kuin kaksi osaisenakin. Tosin liikkeissä on hyviä alennuksia meneillään parhaillaan. Eli ei muuta ku ihmettelemään.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Foorumi on melko täynnä vastaavia ketjuja. Vuorotellen jokainen kehuu ja vannoo että juuri se oma pyörä on paras aloittelevalle motoristille!
Tässä edellinen ketju vastaavasta aiheesta.
No minä ainakin sanon että älä missään nimessä hanki 10R:ää tai mitään muutakaan 1000 kuutioista kyykkypyörää ensimmäiseksi. 600-kuutioinen kyykkykin on vähän siinä rajoilla...
Ensimmäisellä pyörällä on ennenkaikkea tarkoitus oppia ajamaan, sitä toki harjotellaan jo autokoulussa. Mutta sitten kun oma pyörä on alla sitä lähdetään liikenteen sekaan ihan eri ajatuksella... "Nyt mä saan ajaa niin kovaa kuin haluan!" Tai jotain vastaavaa. Sitten kun olet oppinut ajamaan (paitsi ettei kukaan ole täydellinen kuski!), niin voit vähitellen 1:n tai 2:n kauden jälkeen miettiä että mikä se oikeesti on oikea pyörä sinulle. Minkä ulkonäkö ja ominaisuudet tuntuu kaikkein kiinnostavimmilta...
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Ja paikka mistä saat uutta laatuvarustetta jopa edullisemmin kuin moni myy monta vuotta vanhaansa, on tietenkin:
http://www.moottoripyora.org/keskust...oaa-31-3-2012-!!!
Nyt jos koskaan on ainutlaatuinen mahdollisuus...
Viimeksi muokannut: GuessWho; 23.03.2012 klo 08:06.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Isot pyörät lähtee ainakin helpommin lapasesta, jos ei hallitse kaasun käyttöä. Meinasin ensimmäisenä ajokautena vetästä risteyksessä nurin, kun oli hiekkaa/soraa tiellä ja halusin lähteä vähän rivakammin liikkeelle.
Viime kesänä tuli ajettua tosi vähän. Varmaan alle 100km yhteensä, että pitää itsekin lähteä taas harjoittelemaan rauhallisesti. Oma 600-kuutioinenkin venyttää vielä suupielet korviin, aina ensimmäisistä ajokerroista viimeisiin, kun sekin kiihtyy niin kivasti. Onneksi on järkeä päässä sen verran, etten minäkään ole saanut yli 10:n vuoden ajokokemuksen aikana kuin yhdet ylinopeussakot, autolla.
Kypärässä ei kannata säästää. Ostin halvan ja hyväntuntuisen kypärän, mutta jälkeenpäin olisi pitänyt pistää 100-200 euroa enemmän rahaa, niin olisi saanut vielä hiljaisen kypärän. Eli älä osta juuri markkinoille tullutta uutuutta, varsinkaan sitä joka myyjällä on käytössä.
Hanskoja ei ole vieläkään löytynyt tarpeeksi hyviä. Löytyy varmaan neljät eri käsineet, jotka kaupassa tuntuivat hyvältä, mutta pidemmässä ajossa puutuu peukalo, liian kovat saumat sisällä, niin kädet täynnä rantuja ajon jälkeen. Laadukkaita hanskoja ei saa mun kokemusten perusteella alle 50:n euron. Eli tarkista tarkkaan jo kaupassa minkälaisia saumoja sieltä sisäpuolelta löytyy. Varsinkin sormien pituus pitää olla hyvä, ettei saumat paina sormien väleihin ajaessa.
Takissa taskuja tarpeeksi, mutta ei liikaa. Minä ainakin tarkistan, että taskut ovat kiinni aina ja useasti. Mitä enemmän taskuja, sitä hankalampi tarkistaa ajon aikana, onko ne kaikki varmasti kiinni. Nimim. kerran mopon paperit työmatkalla pudottanut.Onneksi matkaa oli vain 10km, ja se paperi oli tiellä, eikä ojassa.
// Triumph TT 600 // 2002 \\ 25 tkm \\
Enpä minkäänmoista kyykkyä osaisi 1. pyöräksi suositella. Ei niinkään tehojen vuoksi, vaan siksi että eka pyöräksi löytyy parempiakin vaihtoehtoja. Vai onko rata mielessä, jos näin, niin sitten kyllä..
Kuitenkin paljon tärkeämpää kuin pyörän valinta, on se, että palautat mieliisi, tai paremminkin opettelet pyörän ajamiseen tarvitavat perusasiat ohjatusti ja heti.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Jos olet pääkaupunkiseudulla, niin suosittelen erittäin lämpimästi tota Allright Outletia ihan muulloinkin kuin ensi viikon lauantaina. Sieltä on tullut itse haettua kengät, housut, hanskat ja viimeisimpänä kypärä ja selkäpanssari. Hinta on yleensä vain siivu siitä, mitä muissa putiikeissa. Ja hyvää palvelua oon saanut aina. (ei, tämä ei ole maksettu mainos)
Pyörän suhteen omat mieltymykset parhaiten selviävät koeajamalla. Hengestään pääsee varmasti myös 125-kuutioisella, että sitä ei kannata murehtia. Itse tuli ostettua kovassa pyöräkuumeessa 600-kuutioinen cebari ja vaikka viime kesänä sen kunnostamiseen sai laittaa kaikki lomarahat ja vähän päälle, niin se on itselle oikein oiva peli. Rohkeasti vain testaamaan.
EX: Cbr600f -95
Nyk: FZ6N -06
Mieti minkälaista käyttöä pyörälle tulee. Onko se kaupungissa pyörimistä, maaseudulla kruisailua, pitkää matkaa, mutkateitä jne...
Kyykkyä omistamattomana en kuitenkaan voisi kuvitella hankkivani semmoista kuin ratakäyttöön. Ja sellaiseen vaihtaminen onkin käynyt mielessä vain tästä syystä. Muuten tuntuu, että naku on omiaan omiin käyttötarkoituksiin, kaupungissa ja mutkateillä...
<p>FZ1-N -08</p><p><strike>Z750 -05</strike></p>
Jaa miksi ei kyykkyä? Kaikki eivät ( varsinkaan nuoremmat ) halua ajella sohvalla. Joten jos pidät kyykkypyöristä,niin osta sellainen. Ja omien kokemusten perusteella siihen voimaan tottuu jo parissa kuukaudessa. Mun suositus olisi siis vaikka juuri kilonen kyykky. Ei tarvitse olla sitten heti vaihtamassa isompaan.
Varusteista sen verran, että ostahan kerralla kunnolliset niin ei tarvitse niitäkään olla heti uusimassa. Säästyy siinäkin.
Kyllä se siitä
Hakusessa..
Mimmoista käyttöä pyörälle tulee ...ja plää plää plää.Aivan sama,jos olet tykästynyt kyykkyihin,niin semmoinen on sit hankittava.Aivan sama,käytkö koeajamassa ORG "asinatuntioiden" hypettämät matkalehmät ja enskat..niin ja tietenkin kaiki "alitehoiset" viissatkut joita nyt sulle aletaan työntämään.
Tonninen kyykky on ajoominaisuuksiltaan varmasti parasta,mitä moottoripyöristä saa. Vikkelä kääntymään,vakaa ja kevyt,jumalattoman tehokas ja pysähtyy opettelun jälkeen kuin seinään.Mutta..niissä nopeuksissa,joissa toi kyykky alkaa olla makeimmillaan lähtee henki ja kortti..siis maantieliikenteessä.Radalla pystyy vasta toteamaan ,miksi tämmöiset pyörät on tehty. 15 vuoden tauon jälkeen itsekkin ostin heti tonnarin,koska halusin.Ei oo kortti lähtenyt,ei vaimo,henkikin on vielä tallessa...Ainut mikä on kadonnut,on kilpi kyykyn takalokarista,sekä valot ym muut toisasialliset härpäkkeet,mitä ei rataa kiertäessä tarvii.
Mulla homma siirtyi sitten ratailuun.Nyttemmin oon kylläkin hommaamassa katupyöräksi jonkun leppeän ORG raadinkin hyväksymän laitteen,jolla on iltaisin leppeä ajella vaimon kanssa pikku iltalenkkejä.
Niin ja varusteista. Älä tee samaa virhettä kun mä,ja osta ensin halpaa paskaa.Rahaa vaan kuluu tuplamäärä. Kypäräksi kunnon kuitukypärä joka istuu päähän kuin sukka.Selkäpanssari,erillinen.Jos tykkää tixtexeistä,osta kunnollisei gorevaatteet.Esim Rukka,Halvarsson... .Jos nahka miellyttää,niin sit kunnollinen kaksiosainen puku,tai molemmat paras.Älä sekaannu halpoihin ns vedenpitäviin virityksiin.Ne pitävät kyllä vettä..sisällään ja yleensa ovat kuin muovisäkkejä. Kunnolliset ajokengät ja ajohanskat kylmälle sekä kuumalle kelille.
Viimeksi muokannut: grandi67; 23.03.2012 klo 10:00.
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Oikeastaan itselläni on mielessä vain se, että kiinnitä eritoten huomiota hanskoihin ja ajokenkiin. Hanskoja kannataa olla parit - kolmet. Paksumpia, ohuempia, ja ehdottomasti yhdet jotka pitäisivät oikeasti sen veden ulkopuolella. Se, miten sellaiset hanskat löytää, niin kannattaa kenties vaan selata tätä foorumia etsien arvosteluja, ettei tule hukkaostoja.
Ajokenkien on tärkeää olla toki myös vedenpitävät, mutta myös antaa suojaa mahdollisessa kaatumatilanteessa. Yhdessä kaatumatappien kanssa myös sivuttaissuojaa antava jalkine saattaa pelastaa ne nilkka- tai pohjeluut. Kannattaa siis liikkeessä ihan puristella ajokenkiä nilkan yläpuoleltakin sivuttaissuunnassa, että onko oikeasti tukevat.
Kawa ER-6F vm. 2013
ex. Honda CBR600f vm. 2006
ex. Kawa ER-6N
En ollenkaan kiistä sitä, että harrastuksessa on äärettömän tärkeää se, että ajaa sellaisella pyörällä, mistä itse tykkää. Miksi taas joku jostain tykkää, se on täysin henkimaailman asioita, joten kukaan ei voi tuossa kohti puhua kuin omasta puolestaan.
Mielestäni 1000-kuutioinen kyykky on silti aloittelijalle potentiaalisesti vaarallinen laite. Muun muassa tällä foorumilla tarjotaan sitkeästi sellaista perustelua, että ´vauhtia säädellään kaasukahvasta´. Teknisestihän asia on näin, mutta päätökset, jotka siihen kahvankäyttöön johtavat, tehdään kuljettajan päässä, ja on olemassa asioita, joissa ajokokemuksesta on kuitenkin hyötyä. Tämä on eräs niistä asioista.
Eli kokemattomana liikaa vauhtia väärässä paikassa, siinä on mahdollisuus päästä vähän mollivoittoisemman lehtiartikkelin aiheeksi. Toki liikaa vauhtia väärässä paikassa, ja kehnosti voi käydä myös jollain paljon tehottomammallakin pyörällä. Mutta millään pyörällä ei tällaisen tilanteen aikaansaaminen ole yhtä helppoa kuin litraisella kyykyllä, jolla se on monesti todella vain sen yhden kahvankäännön päässä. Usein ei tarvi kahvaa kääntää edes kokonaan auki-asentoon (juuri tämän asian käsittäminen voi olla hankalaa, kun vauhti sinällään ei tämäntyyppisillä pyörillä tunnu paljon missään; seurausten suhteen taas, jos osumia tulee, pyörätyypillä on kovin vähän merkitystä).
En allekirjoita myöskään sitä perustelua, että ´eihän sitä suorituskykyä ole pakko käyttää´. Tuo saattaa (ehkä) pitää paikkansa lähinnä jonkun huomattavasti kokeneemman harrastajan ollessa kyseessä. Mutta en usko, että yksikään aloittelija, joka on orientoitunut sporttipyörien suuntaan, oikeasti jättää tyystin kokeilematta, kuinka lähtee. Ei varmasti jätä.
Nykyään kaupasta voi ostaa laitteen, jonka tehopainosuhde on samaa luokkaa kuin 10 vuoden takaisella Superbike MM-sarjan kärkipyörällä. En muista, että niitä pelejä olisi vuosikymmen sitten suositeltu aloittelijoille ensipyöriksi, mutta ilmeisesti ajat on muuttuneet, ja aloittelijat on tulleet entistä taitavammiksi, vai mikälie.
Se tonnikyykky on myös kohtuullisen kallis paitsi hankkia myös vakuuttaa, huoltaa, rengastaa, ja täyskatteellisena korjata jo pienenkin nurin tupsautuksen jälkeen.
Eli pikkuisen jäitä hattuun laittamalla sitä saattaa säästää aimo tukun tuohta, sekä ajolupansa, ja jos ei onnetar oikein päätäkään hymyilllä, myös mahdollisesti sen ainokaisensa (vaikka sovelias pyörävalinta ei vielä henkiinjäämistä yksin riitäkään takaamaan, vaan siihen tarvitaan muutakin, lähinnä terveellä pohjalla olevaa asennoitumista).
Asia, mistä olen 100% eri mieltä, on sellainen nettifoorumeille pesiytynyt omituisuus, että aloittelijankin tulisi heti hankkia sellainen peli "mitä ei tarvi heti olla vaihtamassa" (mikä viittaa yleensä isoon, kalliiseen ja tehokkaaseen katupyörään). Sitä pyörää pystyy kyllä vaihtamaan, ja erilaisten laitteiden kokeileminen (siis vähän perusteellisemmin kuin vartin koeajolla) on mielestäni eräs tämän lajin suola. Mielestäni aloittelijan nimenomaan kannattaa hankkia se huokein vaihtoehto, mikä itseä miellyttää. Kyllä nykyisin löytyy hyvinkin monia ajokäytökseltään aivan mainioita ja pirteästi kulkevia pyöriä, jotka eivät silti ole tonnikyykyn tehoisia (tai hintaisia).
Jos sanon aivan suoraan, niin tuntuu täysin järjenköyhältä hommalta, että heti aluksi pitäisi yrittää hanskata jotain melkein 200hv tehoja, ja ajella tietynlaisessa etunojapunnerruksessa pyörällä, johon on tullut törsättyä melkein kaikki säästönsä, ja jonka äärirajoista ei vielä siinä vaiheessa voi olla käytännössä oikein minkäänlaista aavistusta (eli silloin sama ajamisen nautinto voitaisiin saavuttaa jo huomattavasti huokeammassa hintaluokassa). Mutta jos tämä tuntuu hyvältä idealta, niin sitten kai niin on tehtävä.
Tällaisia mietteitä nyt 20. ajokauden alkaessa. Tänä aikana on ehtinyt lähinnä saamaan jotain pientä hajua siitä, kuinka vähän sitä vielä osaa. Kuviteltu osaamisen määrä oli myös itselläni ihan alkuun kaikista korkeimmalla... ja omituista kyllä, myös kaikkein rankimmat toilailut tuli suoritettua noina alkuvuosina
ps. Budjetoi tosiaan muuhunkin kuin ihan pelkkään pyörään (vakuutukset, bensat, huollot, renkaat, ajovarusteet, jne)
Viimeksi muokannut: pecha; 23.03.2012 klo 11:51.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Vähän samoista lähtökohdista (työn puolesta autolla ajelu) hommasin 28-vuotiaana allekirjoituksen 600cc 100 hp Yammun. Sekin tuntui tykiltä. Enää se ei ole niin tykki, mutta ajamaan opettelu on vielä pahasti kesken.
Tuo rallitausta pisti sen verran silmään, että sulla varmaan onkin bensaa enemmän suonissa kuin allekirjoittaneella, joten hanki haluamasi mopo. Koita pieni lenkki ainakin ensin. Hyvin se menee.
Paras? neuvo on se, että sen kamppeen voi aina vaihtaa.
Toinen neuvo on, että mikäli on viitteitä, että pyörä on hyvin huollettu, niin turha pelätä niitä kilometrejä. Pääsee halvemmalla.
Hyvä huolto: On tehty muutakin kuin jarrupalojen, ketjujen, öljyjen ja ilmanputsarin vaihtoja sekä venttiilien tarkistamista. Jos myyjä on joskus huollattanut pyöränsä alustan, niin se on kohtuu hyvä merkki (koskee paljon ajettuja).
Nää on ihan ilmaisia huonoja neuvoja... taattua Orgia.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mutta taas toisaalta se oma tyyli/mieltymys ei välttämättä selviä ennen kuin on ollut vähän aikaa harrastuksen parissa. Jos ne kalliit ekat kamat ei miellytä, niin aika paljon hukkuu rahaa kun käytettynä myy. Jos taas ekat kamat on käytettynä tai hyvistä tarjouksista ostettuna, niin vaihdossa ei häviä niin paljoa.
xxx
Käy pyöräliikkeissä koeajolla niin saat tuntumaa kilosesta ja kusiaisesta. Kilosella ajaminen on vaivattomampaa ja kilosen jälkeen kusiainen tuntuu hengettömältä. Radalla kusiainen on ihan ok kun saa koko ajan kisuttaa lähellä punarajaa mutta arkikäytössä aika työlästä koko ajan vekslata lootaa että löytyy sopiva pykälä. Ajovarusteet sillä ajatuksella jos käy kyljellään ei joudu heti lopettaan harrastamista....silti kaikilla pääsee eteenpäin.
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Pechalta erittäin asiallista tekstiä.
Itsekin olen ns. myöhäisherännäinen, eli hyvän matkaa yli 30v oli ikää kun pyöräni ostin, käytetty kuussatku oli mielessä pyörinyt jo pitemmän aikaa.
Mitä viimekesänä (silloin 95kg+ajokamat) ehdin ajelemaan, niin hyvin piisas tehot. Ei jäänyt jalkoihin ja rekoista pääsi tarvittaessa heittämällä ohi.
Isompi pyörä olis tietysti "ihan kiva", mut ei tunnu mitenkään välttämättömältä. Alkavan ja aika varmasti seuraavankin ajokauden huristelen nykyisellä, pyörä tuntuu itselle just passelilta eikä vakuutusmaksutkaan konkurssilla uhkaile.
Mieleen muistuu tv:ssä muutamia vuosia sitten tulleessa mp-aiheisessa ohjelmassa esiintyneen motoristin loppukommentti "kuussatanen riittää." Silloin mietin että "näinköhän" mutta kokeiltuani nykyistä mopoa olinkin aivan samaa mieltä.
Tässä mun 0.02€![]()
Suzuki VS800 Intruder
-Honda CBR1000F
-Honda XL600V Transalp
-Kawasaki ZX6R
-Yamaha DT125LC (eka!)
Tervetuloa joukkoonItsekkin aloitin vasta 36 vuotiaana useamman(10) vuoden haaveilleena.
http://www.24mx.fi/mp/k/mp-nahkapuku/k372/
Tuolta löytyy joitakin nahkapukuja jos sellaiset kiinnostaa![]()
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Joo, sen pyörän pystyy aina vaihtaan ja hintakaan ei putoa niin kuin autoissa. Viime kausi oli allekirjoittaneelle ensimmäinen ja 40 on kuitenkin mittarissa, joten etpä mun silmissä hirmuisen myöhäisherännäinen ole. Shadow saattaa vaihtua tänä ajokautena tai sitten ei. Ideana on tulevana ajokautena käydä koeajamassa erityyppisiä pyöriä: kyykkyä, enskaa ja nakua ja kokeilla mikä olisi juuri se itselle sopiva pyörä. Suosittelen samaa myös topiikin aloittajalle.
Bandit 1200s -06, ex-Shadow 750 -04
600cc riittää ihan hyvin, ellet mene ja kokeile isompaa.
Tai sitten voi ostaa jonkun halvan viissatkun, ja vaihtaa pyörää yhden kesän jälkeen kun mopoilu alitehoisella, huonojarruisella ja löysärunkoisella lutkulla ei sitten jostain syystä ollutkaan kivaa![]()
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Itse aloitin homman viime vuonna, 28-vuotiaana. Aiemmat kokemukset konepyöristä 15-vuotiaana Honda Monkeylla.
Itseäni eivät kustomit kiinnostaneet, kun lähdin pyörää hankkimaan, ja koska pyörällä oli tarkoitus ajaa vain kadulla, niin enskatkin jäivät pois laskuista. ABS-jarrut halusin ja kun budjetti ei riittänyt uuteen mopoon, niin aika vähiin jäivät vaihtoehdot. Lopulta haarukoiduin Honda VFR:ään, koska se oli saanut poikkeuksetta kiittäviä arvosteluja pyörän omistaneilta/omistavilta, siitä löytyi ABS-jarrut ja ulkonäkökin miellytti silmää. Kuutioita löytyy 800, heppoja reilut 100. VTECin ansiosta matalilla kierroksilla käytös on sivistynyttä ja vääntöä löytyy hyvin - yli 7000 kelloon, niin loputkin venttiilit aukeavat ja sitten löytyy sitä räädimpääkin puolta. Ajoin heinä-lokakuun aikana reilut 13 000 (k)ilometriä, enkä usko, että olisin voinut parempaa valintaa omalla kohdallani tehdä. Ajokoulussa rullailtiin Honda CBF 600:lla ja oli mukava siirtyä oman pyörän puikkoihin - oman pyörän, joka jo heti ensi metreiltä tuntui ajokoulun pyörää paremmalta kaikilta osin.
Moottoripyöräily on kuitenkin aika pitkälti fiilislaji. Sen vuoksi en ainakaan itse suosittele ostamaan sellaista pyörää, mitä joku muu tulee sinulle työntämään. Tutki, etsi, katsele kuvia, lue arvosteluja, selaa nettimotoa, mieti omia tarpeitasi - kyllä se oma sieltä joukosta löytyy.
Edit: Ja lisäyksenä se (mitä moni onkin jo sanonut), että sillä pienitehoisellakin pyörällä saa kyllä hengen itseltään. Se on sitten omia ratkaisuja, kuinka paljon sitä kahvaa kääntää.
Viimeksi muokannut: villho; 23.03.2012 klo 11:54.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Mainittiinkohan tämä jo, mutta menisin koeajamaan pyöräliikkeisiiin erilaisia pyöriä, niin saa vähän tuntumaa mikä on se oman tyylinen pyörä. EDIT: Mainittiinhan tuokin jo
Itse myös painin pyörävalinnan kanssa kun olin menopeliä hankkimassa vain vähä yli vuosi sitten.
Itselläni kävi tuuri kun hankin pyörän ilman että olin kokeillut muita malleja. Tuuri siinä mielessä että en ole katunut tuota supermotoa päivääkään, koska se on erittäin hyvä ajettava. Sopii ainakin mulle.
Ja onhan se niinkin että se mopon ulkonäön pitää myös miellyttää omaa silmää.
Saattaahan se omasta mielestä maailman rumin pyörä olla se kaikkein paras ajettava, niin onhan se pyörän ulkonäkökin osa sitä ajomukavuutta.
Mutta uskoisin että koeajamalla erilaisia pyörämalleja löytyy se suuntaa antava fiilis siitä tulevasta pyörästä.
Ja taas tullaan tähän omaan kokemukseen tuostakin asiasta.
Pyörää hankkiessani mietin itsekkin jotain tonnista vaihtoehdoksi, mutta tällä kuuspuolikkaalla ei ole kertaakaan vielä tullut tarvetta että olisipa enemmän menohaluja pyörässä.
Radalla asia on varmasti toinen, mutta sinne en mene itseäni telomaan, koska ottaisin vain tiedostettuja riskejä koska siellä "saa" painaa niin paljon kuin pystyy.
Liikenteeseen tuo kuussatanen riittää paremmin kuin hyvin. Pääsee tarvittaessa ohi.
Ei siihen tarvita 1000cc pyörää ja 200km/h vauhtia ohitukseen.
Sitten on nämä erikseen tietenkin jotka leikkivät ja ajelevat ylinopeutta, mutta heistä saamme yleensä lukea sieltä lehdistä etttä kävipä paskaisesti...
Mutta jos lähdetään ajatuksesta että ajelet enimmäkseen emäntä/isäntä kyydissä, niin isompi pyörä on sitten taas tähän tarkoitukseen varmasti mukavampi.
Tässä oli mun pieni ajatus pyöränvalinnasta.![]()
Viimeksi muokannut: ihis81; 23.03.2012 klo 12:35.
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-
* * * * * *****KTM 640 LC4 Prestige Supermoto -06***
Niin saa, vaikka polkupyörällä.
Tuossa lauseessa vain jää usein ilmeisesti ihan tarkoituksella mainitsematta se, että kevyellä ja tehokkaalla pyörällä itselleen liian suuren tilannenopeuden järjestäminen käy kaikista livakimmin.
Vakuutusyhtiöillä luulisi olevan jonkinlainen alkeellinen käsitys heidän myymiensä vakuutusten kulurakenteesta, eli minkätyyppisille pyörille sitä korvattavaa eniten kertyy.
Kumma kyllä nuo isot sportit ovat jo pitkään olleet kalleimpien joukossa vakuuttaa. Suomessa itse asiassa ei edes vakuutushintojen ero "peruspyöriin" taida olla ihan niin järkyttävän suuri kuin monessa muussa Euroopan maassa (Samasta syystä mm. Saksassa on monet isot pelit olleet jo pitkään rajattu 100hv, Ranskassa 108hv, jne).
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tässä tullaan sitten taas siihen että moni asia on suhteellista.
Koska varmasti eniten vahinkoja sattuu niillä pyörämalleilla joita eniten teillä liikkuu.
Ja voihan olla että joku harvalukuisempi pyörämalli on alttiimpi vahingoille, mutta kun niitä on suhteessa vähemmän, niin eivät pääse listalle.
Eli vaikeeta on listata näitä![]()
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-
* * * * * *****KTM 640 LC4 Prestige Supermoto -06***
Tässä nähdään hienosti se kuinka poliitikko on säätänyt asetuksen, jolla ei ole mitään yhtymäkohtaa reaalimaailmaan. Se on totta, että isot ja tehokkaat pyörät ovat onnettomuustilastojen kärkipäässä, mutta sitä selittää mielestäni pyörän tehoa paremmin pyörien ostajakunta. Kevyen ja tehokkaan pyörän kuski kuuluu hyvin ikäryhmään 20-25(30) ja tämä ryhmä ottaa enemmän tietoisia riskejä liikenteessä kuin vanhemmat kuskit, joten on luonnollista, että silloin myös kolisee enemmän.
Aloittajalle: Kun saat kortin taskuun niin tule ihmeessä tuonne ORG:n Ajotaito II-kurssille. Autokoulussa kun opetetaan lähinnä pujottelemaan keiloja, niin tuolla opetetaan ajamaan myös mutkia.
Superbike #7
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tähän saanen olla eri mieltä...
Isolla ja tehokkaalla pyörällä tuo nopeus ei tunnukkaan niin suurelta, joten tilanne nopeudet karkaa helposti käsistä.
Varmasti jokainen autolla ajanut on tämän huomannut.
Otetaan kaksi erilaista autoa, joilla olet ajanut.
Toisella satasen vauhti tuntuu 70-80km/h vauhdilta. (yleensä uudemmalla ja isommalla autolla ajaessa) koska ajomukavuus jne on viety niin pitkälle että satasen vauhti tuntuu erttäin hitaalta.
Jos vertaat taas johonkin vanhempaan kindermunaan jossa ei ajaessa autoradiollakaan ole mitään virkaa, koska et kuule kuin saatanallisen ajomelun ja itsesuojeluvaiston huudon että aja hiljempaa.
Mutta palatakseni kaksipyöräisiin, tilanne on sama. tehokas ja iso pyörä luo saman turvallisuuden tunteen, vaikka se tilannenopeus käy liian suureksi.
Viimeksi muokannut: ihis81; 23.03.2012 klo 12:26.
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-
* * * * * *****KTM 640 LC4 Prestige Supermoto -06***
Viimeksi muokannut: J@ck; 23.03.2012 klo 12:31.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Viimeksi muokannut: ihis81; 23.03.2012 klo 12:37.
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-
* * * * * *****KTM 640 LC4 Prestige Supermoto -06***