Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 120:sta
    Prätkäkuume on oireillut pidemmän aikaa ja se kulminoitui nyt sitten A-kurssille ilmoittautumiseen tänä keväänä. Aikoinaan, kun ajokortin ajoin, niin lainsäädäntö oli niihin aikoihin valitettavasti ehtinyt muuttua niin, että A:ta ei B:n kanssa saanut enää automaattisesti ja silloin ei motot kiinnostaneet, joten on pakko palata autokoulun penkille. Parempi ehkä niin, kun en ole edes mopoa koskaan ajanut. Ajokortin päivittämisen jälkeen tulee tarve ostaa oma pyörä ja siksi tässä kyselen suunnistusohjeita.

Tarkoitus on nyt ajella pari vuotta ihan arkiajoa pääkaupunkiseudulla suhteellisen halvalla aloituspyörällä ja fiilistellä tulevaa. Lisäksi minulla ei ole mainittavaa kiinnostusta löytää ensin pyörästä yllättäviä tehoreservejä ja sen jälkeen itseäni pöpeliköstä, niin ajattelin suosiolla aloittaa pienellä pyörällä. Kuulemma sitä parempaa pyörää tekee nykyisestä pyörästä riippumatta aina mieli, niin pienellä ja halvemmalla aloittaminen toivottavasti hidastaa rahojeni katoamista moottoripyöräilyyn ;)

Harkitsen siis 125 ja 250 -kuutioisia pyöriä. Kevarilla tuskin satakiloinen äijä ohittelee kesäisellä moottoritiellä, mutta luulisi sillä pärjäävän pääkaupunkiseudun kehäteillä ja kaupunkiliikenteessä ihan hyvin?

Onko 125cc:ssä alavääntöä edes vähän vai onko sillä pakko ajella kierrokset korkealla?

Mites vakuutusten hinta, riippuuko se pelkästään kuutioista tai teho-painosuhteesta vai onko kevarilla jotenkin järjestään halvempi vakuutusluokka? Hajontaa on ilmeisesti ihan luvattoman paljon eri yhtiöiden välillä, mutta onko 250cc keskimäärin paljonkin 125cc pyörää kalliimpi vakuuttaa?

Tuota 125-kuutioista mietin siksi, että nettimotoa selanneena silmääni miellyttää erityisesti Kymco Zing, jota saa lisäksi varsin edullisesti. Kuulemma hyvä ajaa ja luotettava peruspyörä? Ilmeisesti hieman laiskanpuoleinen, mutta jos haluan ajaa kovaa, niin voin aina ottaa auton Yamahan Viragosta olen myös lukenut positiivista. Mitä muita vastaavanlaisia custom-tyylisiä osaisitte suositella?

Edullisia 250-kuutioisia harkitsen myös, jos vaan joku vihjaa, että mikä olis hyviä.

Kiitos etukäteen.
    Mitään mistään sen tarkempaa tietämättä tuli mieleen että eikös nuo piikit ole yleensä noita 11 kW:n tehoisia? Siis A1-kortilla ajettavia. Ja mahdollisesti katsastettu tähän teholuokkaan.
    Life is an adventure that requires correct equipments.
    'R1200GSA
    Unohtaisin ihan suoraan noi piikit. Osta sitten vaikka maxi skootteri jos haluat ajella edullisesti ja pienellä koneella. Muuten katse kohti vaikka ER-5 tyyppisiä 500cc pyöriä, ei varmasti yllätä mutta on jo kuitekin moottoripyörä.
    Kuristettu piikki on ihan tappovehje - sillä jää jalkoihin, eikä sitä voi suositella kenellekään. Kuristamattomalla on jo periaatteessa mahdollista pysyä muun liikenteen mukana.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Suosittelen unohtamaan nuo piikit ja kakspuolikkaat saman tien. Ovat ison miehen alla todella puhdittomia laitteita.

Oma tyttöystävä opetteli ajamaan (ilman mitään kokemusta mopoista tai moottoripyöristä) 500cc GS suzukilla. Mikään niistä 50 hepasta ei koskaan yllättänyt tehoillaan. Nykyään ajelee sataheppaista 600cc hondaa kun tuo suzuki kävi ensimmäisen 2 kuukauden jälkeen tehottomaksi.

GS500 suzuki on kestävä peruspyörä ja ei näytä ihan niin pieneltä ison miehen alla kuin piikki tai kakspuokki. Hinnatkaan ei päätä huimaa.

-tuomas-
    <p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
    Näyttäis Kymco Zing:ssä olevan 10-11hv kierroksilla 8700/9000 vuosimallista riippuen (http://www.motorcyclespecs.co.za/mod...o_zing_125.htm tai http://www.bikez.com/motorcycles/kym...g_125_2001.php). Kuivapaino 165kg, joten satakiloisella kuskilla tuolla teholla on liikutettava heikohkolla ilmanvastuksella n. kolmea sataa kiloa. Odotettavissa huippunopeutta noin 80km/h tietämissä kierrosten ollessa aivan tapissa isoimmalla vaihteella (olettaen että se jaksaa kiertää tuonne huipputeholle asti)..

Jos moinen kiinnostaa, niin sitten se on oiva peli!
    Viimeksi muokannut: LaMasquerade; 05.03.2012 klo 12:04.
    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
    Saat kyllä varmaan tuntuman autokoulun pyöristä tohon tehopuoleen. Piikkinen custom kuulostaa kyllä näin äkikseltään kiusantekovehkeeltä (kiusaa siis kuljettajaa). Parasta kokeilla useampaa pyörälajia ja ennenkuin fiksaudut johonkin merkkiin tai malliin.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
    Lainaa cbr600äffä kirjoitti Katso viesti
    GS500 suzuki on kestävä peruspyörä ja ei näytä ihan niin pieneltä ison miehen alla kuin piikki tai kakspuokki. Hinnatkaan ei päätä huimaa.
    Kun aikanaan aloittelin tätä mahtavaa harrastusta, oli mullakin harkinnassa joku 250-kuutioinen. Onneksi päädyin kuitenkin GS500:een. Se tai muut vastaavat peruspyörät ovat erinomaisia aloituspyöriä. Omalla Suzukillani ajoin 2 kautta ja tein jopa yhden Keski-Euroopan matkankin. Suosittelen!
    Viimeksi muokannut: Alpenpassbiker; 05.03.2012 klo 13:19.
    Yamaha FJR1300A -13, BMW R1200GS -09 ja BMW F650GS -01
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Suzuki_GSX1300R

Noita alkupään laitoksia saa huokealla, mikä nyt sitten on huokeaa?
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Tässä syksyn ja yhden ajokauden kokemuksella... kompaan noita muita. Ja itse en moottoripyörää halunnut vauhdin tai tehojen takia, vaan ihan tuollaista retkeilyajoa maakunnisssa ja sellaista.
    Lainaa harald73 kirjoitti Katso viesti
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Suzuki_GSX1300R

Noita alkupään laitoksia saa huokealla, mikä nyt sitten on huokeaa?

Heh. 10 viestiä ja kuutiotilavuus kymmenkertaistui ja tehot 20-kertaistui.

-tuomas-
    <p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
    Komppaan piikkikammoisia sen suhteen että itse kun on 198 cm ja 120 kg ajokamoissa, niin kyllä menee kesä ketuille oitis jos sitä alkaa kurnuttamaan piikillä.

Suzuki intruder 600 tai virago tms antaa jo jotain vastinetta odotuksille. Liian alhaalta startatessa menee kesä siihen että alkaa jo viikon päästä keräämään lisää hilloa isomman ostoon. Usko pois =)
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
    Moro! Hyvä harrastus jota ei kannata pilata huonolla ja tehottomalla pyörällä. Itsekin yhden kauden ajaneena voisin todeta että liian pientä pyörää ei kannata hankkia. Itse harkitsin 500 kuutioista mutta lopulta päädyin 750 kuutioiseen honda cb seven fiftyyn (on muuten myynnissä motoforumilla nyt kun tilalle tuli 1000 kuutioinen Suzuki DL tälle kaudelle). Se pyörän liikahtaminenhan on kiinni ihan oikeasta kädestä. Jotenka omalla rajoittuneella kokemuksella suosittelisin väh. 500 mutta ennemmin ehkä jotain 650 kuutioista kuten vaikkapa Kawasaki Er-6N jota monet autokoulutkin käyttää tai jos isommalle miehelle niin Suzuki DL 650 mahtaa olla fyysisen koon puolesta aika passeli.
    Lainaa cbr600äffä kirjoitti Katso viesti
    Heh. 10 viestiä ja kuutiotilavuus kymmenkertaistui ja tehot 20-kertaistui.

-tuomas-
    Kyllä mun mielestä kannattais vakavasti harkita turpopusaa
    Kyllähän toi 125cc ison miehen alla aika pieneltä näyttää.
    Ite ajelin kortin er5 kans ja jo siinä vaiheessa tuo vehje tuntui pieneltä ja nuhaselta. Ja siis tämä oli ensimmäinen kerta kun ajoin 2pyöräsellä jossa oli yli 100cc. Polvikulma ja ajoasento on suunniteltu varmaan vähän pienemmälle ku 191cm..

Eli siis mun pointti tässä kohtaa on et kokeilemalla selviää. Nyt pääset jonkun 500-750cc kyytiin täs autokouluvaiheessa ja vähän voi siitä miettii prätkän fyysistä kokoo ja tehon määrää.

Itellä tuli kans mieleen tuo jo edellisessä viestissä mainittu Virago. Eiköhän sinne jonnekki 250cc kannata vetää se alaraja
    Ja noiden piikkien liikennevakuutukset sitten huitelevat ihan taivaissa. Taidat samalla rahalla vakuuttaa jo parikin 600cc customia
    FZS600 -03 -> RSV Mille -03 -> Tracer 900 -19
    Ite sain aikanaan ennen ekaa omaa pyörää ajella viikonloppuja monella melko tykillä pyörällä (1000 bladesta vaikkapa superdukeen... ja turpopusaurpot nyt siellä miettii, että v***u noi mitään kovia pelejä ole ), kun oli läheisiä alalla. Ei oikeestaan yhdenkään kanssa tullut fiilistä, että on ihan liikaa tehoa tai muuta, koska se kaikki riippuu nimenomaan siitä oikean ranteen asennosta. No myönnetään, että superduke oli alottelijan käsissä sen verran kulmikas peli, että vähän pelotti

Et oo vissiin mikään pieni kaveri, ja todennäkösesti saat sen 650cc er-6:sen tai vastaavan alle jo ajokoulussa, joten ihan turhaan mietit piikkiä tai kakspuokkia. Vähintään se 500 kuutiota, niin pääset moottoripyöräilyn makuun. Saat jo koulusta tuntuman siihen tehoon, ja sitten oman pyörän kanssa alat pikkuhiljaa kokeilemaan miten sitä tehoa voi tiehen siirtää. Viissatku on kohtuullisen turvallinen peli alotella, ja kuitenkin edes vähän pirteempi kun perus 1.6l perhevankkuri.

Ite ehdottaisin joko tuota aiemminkin mainittua GS500 Suikkaa, jos peruspyörää mietit. Jos taas jalat edellä meno kiinnostaa, niin esim. Honda Shadow tai vastaava. Kuutioita 650-1100, koneen kokoa ei noissa japsikustomeissa niin kannata pelätä, laiskoja ne on silti. Virago on mun ymmärtääkseni kohtalaisen pieni jopa japsikustomeiden kesken.
    Onk tää hoitoainet, vai tulinkmää?

ex. CBR600F -93, SV1000S -03, CB1000R -09, 690 Duke R -11, CBR600RR -09, XLH1000 -71, ZX10R -06, R1200S -07, Sportster R -02

Nyt: Cb seven fifty
    Itse olen 186cm/75kg ja ajoin viime keväänä A-kortin omalla 600cc Banditilla. Samalla pyörällä körrööttelin viime kauden ja nyt talvella se meni vaihtoon. Sanotaan, että tehoiltaan pyörä oli aivan riittävä, mutta jotenkin silti nälkä kasvaa syödessä. Meno Banditilla oli miellyttävää kun jaksoi pitää kierroksia koko ajan siellä 8000 yläpuollella. Tällöin meno ja pyörän reagoiminen kaasuun on pirteää. Luulen, että isona miehenä sinä tulet nimen omaan kaipaamaan vääntöä. Toki kaikki riippuu paljon myös käyttötarkoituksesta, joten en tahdo mitenkään yleistää että pyörä pitäisi aina vaihtaa isompaan.

Vakuutuksista sen verran, että täysin nollista lähdin ja Pohjolasta liikenne (20%) + osakasko (70%) taisi olla 604 EUR/vuosi. Muistaakseni IF:iltä tuli tarjous johonkin 1600 euron pintaan. Yhtiöissä tosiaan on hirvittäviä eroja.
    Viimeksi muokannut: Vito^; 05.03.2012 klo 14:57.
    Yamaha FZ6-S
    Ex. Vespa GTS 300 Super
    Ex. Ducati Monster 1100
    Ex. Bandit 600
    Monet ovat jo asian todenneet, unohda piikit ja 250:set. Kaasukahva määrää tahdin ja josset ihan älytöntä malmikasaa hommaa niin painokin on samaa luokkaa kuin viissatasilla. Kunhan jalat yltää hyvin maahan niin olet varmasti turvassa melkeen pyörällä kuin pyörällä (miinus noi malmikasat).

Omasta kokemuksesta pyöräilyn alottamisesta, alotin suoraan tolla allekirjotuksen tonnisella Monsterilla, taustalla vaan mopovuodet ja autokoulun ajot. En ole kontannut eikä ole muutenkaan ollut hätää kuin oman tyhmyyden takia mikä ei taas ollut pyörän vika ollenkaan. Että ehdottomat suositukset täältä että alat samantien katsomaan oikean moottoripyörän kokosta menopeliä, turha vaatimattomuus pois, hyvin se menee
    Ducati Streetfighter 1098 '10
    ex Ducati Monster S2R 1000 '07
    Toistan saman kuin muutkin: Älä osta pienikoneista ja tehotonta pyörää. Alle 500-kuutioiset voi hylätä suoralta kädeltä, jos ei kaupunkiajo-skootteria ole hankkimassa.

Pikku-kustomi olisi mulle se vihonviimeinen vaihtoehto. Enkä kyllä ostaisi mitään kyykky-tykkiäkään. Kyykyn ajoasento ei välttämättä ole paras mahdollinen kaupunki- ymv. kruisailuun.

Kustomien ajoasentokaan ei sovellu kaikille. Sen vähän mitä itse olen ajanut, ristiselkä tuppaa kipeytymään jo muutaman kymmenen kilometrin jälkeen. Pikku-Virago tai vastaava pikku-kustomi on turhan pieni mopo satakiloiselle. Jos pituuttakin on kertynyt, polvikulma voi muuttua ei-nautittavaksi. Saahan niitä tappien siirtosarjoja, mutta ekan mopon kanssa ei välttämättä halua kauheasti värkätä. Kun tehdaskuntoisinakin miellyttäviä ajettavia on riittämiin saatavilla.

Kustomeissa myös istutaan alhaalla, joten ympäröivää liikennettä ei näe kovin kauas. Ei välttämättä kaikkia haittaa, mutta itse tykkään nähdä mahdollisimman paljon ympärilleni. Pyörän fyysinen koko vaikuttaa myös autoilijoiden asenteeseen ja suhtautumiseen. Ainakin itse olen huomannut selvän eron esim. ajaessa pikku-customilla vs. kivikirkon kokoisella GSA:lla. Autoilijoiden käyttämä turvaväli ja ohitustyyli on täysin erilainen pikkumopon ja ison mopon tilanteessa. Isolla näet ja näyt.

Jos jotain suositella pitäisi, niin joku 500-1000 kuutioinen pystyssä ajettava naku tai puolikatettu, tai miksei muka-endurokin jos jalat ylettävät kunnolla maahan. Edes jonkunlainen kate on mukava olemassa jos pidempiä matkoja ajaa.

Tehoja ei pidä pelätä. Itse se ajonopeus säädetään; ei mikään pyörä mihinkään ryntäile jos sitä ei itse käske ryntäämään. Ja saahan pyörän tehoihin tutustua etukäteen hallitusti jossain sopivassa paikassa, jotta ei tule äkkipaikassa ylläreitä odottamattoman suorituskyvyn muodossa.

Liikoja tehoja enemmän minua pelottaisi tehojen loppuminen kesken vaikka ohitustilanteessa silloin kun pitäisi päästä kiiruusti isompien alta pois.
    Jepjep.. komppaan muita.

Isolle miehelle tai kakspäällä ajettavaksi pienet ja "tehottomat" pyörät ovat surkeita. Jos pyörän päälle tulee kokoa ja painoa niin pyörässäkin on pakko olla kokoa ja painoa.. muuten ajokokemus on usein surkea. Jos määrittelet ison miehen pituudella, niin kannattaa oikeasti käydä kokeilemassa ajoasentoja ja tuntumaa erilaisissa pyörissä. Pitkille (190cm+?) on loppujen lopuksi aika vähän sellaisia pyöriä joilla ajo oikeasti on nautinnollista.
    Yamaha XJ 900 S Diversion '99
    Autokoulun pyörä tulee olemaan Kawasaki ER5, joka wikipedian mukaan on 500cc. Ilmeisesti 125->250 ei kuitenkaan ole iso hyppäys, toisin kuin numeroista voisi luulla?

Myönnän suoraan, että mulla ei tietenkään ole hajuakaan, miten eri moottoritilavuudet ja tehot vaikuttavat ajamisnautintoon ja -turvallisuuteen käytännössä. Enkä tiedä sitäkään, mikä on minulle riittävä teho viime kädessä, joten ilmeisesti parasta on kai kortin saatuani vaan lähteä koeajoille selvittämään, minkälainen pyörä pistää tämän miehen tikittämään. Tietysti kiva olis harjoitella omalla, edes jollain, pyörällä tarpeeksi ja lähteä vieraita pyöriä koeajamaan sitten, kun on edes jotain tuntumaa moottoripyöräilyyn.

Sen kyllä myönnän, että ei kyllä kiinnosta revittää kaasu täysillä pysyäkseni vaivoin kehäkolmosella liikenteen mukana, kuten LaMasquerade laskeskeli. Mitat on 196cm/102kg eli en ihan pienemmästä päästä. Merkillä ei ole mitään väliä, mutta sen tiedän, että custom/cruiser -tyyppistä etsin. Prätkä on tunneasia siinä kuin meikäläisen autohankinnatkin, turha koittaa huijata itseään.

Miksikö piikkien vakuutukset ovat korkeat, kun ne kuitenkin ovat niitä nuhaisimpia vehkeitä? Ja alkaako moottoripyörällä liikennevakuutuksen bonukset alusta vai saako auton liikennevakuutuksen bonuksista jotain etua? Autolla olen ajellut jokusen sata tonnia ja 15 vuotta ilman onnettomuuksia, joten siellä puolella alkaa olla täydet bonukset.

Löysin jotain vakuutushintojen taulukoita netistä ja ilmeisesti hajonta on useamman tonnin luokkaa riippumatta moottorin koosta. Jännä piirre, luulis että noi vakuutukset olis aika kilpailtu tuote.
    Lainaa yason kirjoitti Katso viesti
    Ja alkaako moottoripyörällä liikennevakuutuksen bonukset alusta vai saako auton liikennevakuutuksen bonuksista jotain etua? Autolla olen ajellut jokusen sata tonnia ja 15 vuotta ilman onnettomuuksia, joten siellä puolella alkaa olla täydet bonukset.

Löysin jotain vakuutushintojen taulukoita netistä ja ilmeisesti hajonta on useamman tonnin luokkaa riippumatta moottorin koosta. Jännä piirre, luulis että noi vakuutukset olis aika kilpailtu tuote.
    Ainakin suurimmalla osalla yhtiöistä kasko vakuutukseen saa suoraan täydet 70% bonukset ja ne sitten vähenevät kun alkaa rytistä. Ainakin If:llä saa myös liikennevakuutukseen suoraan 20% aloitusbonuksen ja se kasvaa sitten normaalisti vuosittain.

Vakuutusten hinnat kyllä tosiaankin heittelevät todella paljon. En tiedä tarkkoja kriteerejä mitkä vaikuttavat, mutta ainakin teho/paino -suhde ja sitten pyörän malli, eli onko katupyörä vai customi jne. Moottorin koko kai ei sinällään enää nykyään vaikuta missään vaan se on tuo teho/paino -suhde se juttu..
    Yamaha XJ 900 S Diversion '99
    Käsittääkseni piikkisten vakuutukset on korkeahkoja juurikin "riskiryhmän" ansiosta. Eli nuoret/likat kundit muutaman ajotunnin jälkeen liikenteessä.

Itse en ainakaan saanut liikennebonuksia "siirrettyä" prätkästä autoon ja sanoivat ettei sellainen ole edes mahdollista. Kaskonhan saa käytännössä aina 70 pinnasena.
    Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
    Ei noihin tonnin parin mopoihin ole kyllä mitään tolkkua ottaa kaskoa, kaatumatatit ovat parempi sijoitus.

Ja aloittajalle, 500cc on minimi-iskutilavuus millä aikuinen ihminen liikkuu edes siedettävästi.
    Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
    Komppaan edellisiä, liian tehottomalla prutkulla loppuu koko mopo into.

Mukavampi on ajella kun tietää koneessa olevan reserviä jos/kun niitä tarvitsee, ei sen vuoksi kannata alitehoista ostaa. Kaikkihan on kiinni vain omasta ranteesta. Vähintään tosiaan se 500cc kannattaa olla.

Ps. Omassa 750 Shadowissa liikennevakuutus on reilun 300 eskoa vuosi, ei kaada lie kenenkään taloutta? Bonarit on jotain +20 Jonka antoivat Pohjolassa heti alkajaisiksi.
    Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.

Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
    Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
    Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
    Suzuki Intruder C1500T -14
    Lainaa yason kirjoitti Katso viesti
    Myönnän suoraan, että mulla ei tietenkään ole hajuakaan, miten eri moottoritilavuudet ja tehot vaikuttavat ajamisnautintoon ja -turvallisuuteen käytännössä. Enkä tiedä sitäkään, mikä on minulle riittävä teho viime kädessä
    Customeissa on hyvin tavallisesti suht matalaviritteinen ns vääntökone. Eli suunnittelussa on panostettu enemmän käyttömukavuuteen, "pehmeyteen", kuin huipputehoon. Ja mitä enemmän kuutioita, niin sitä vähemmän vaihteita tarvii käyttää. Ts kone jaksaa vetää matalillakin kierroksilla, joten esim ruuhkassa ajaminen on "helpompaa".

Ja turvallisuutta ajatellen, ei niillä tehoilla tai kuutioilla ole mitään merkitystä, vaan sillä asenteella millä sä ajat, ja miten se realisoituu siihen kaasukahvaan.

En tiedä oletko jo sattunut törmäämään ikivinkkeihin/faktoihin, eli kun ajelet kakspyöräsellä:
    - Kuvittele että olet oikeasti koko ajan näkymätön liikenteessä
    - Kuvittele että muut yrittävät oikeasti koko ajan ajaa sun päälle liikenteessä
    Niin osaat alusta alkaen varoa. Jokainen kakspyöräsellä ajanut ymmärtää noi, vain autolla ajaneet ei.
    Noi johtuu siitä yksinkertasesta seikasta että ihminen näkee vain sen mitä "etsii katseellaan"/ haluaa nähdä/ ajattelee näkevänsä/ on tottunut näkemään. Ts tavis autokuskin näkö monesti "ohittaa" havainnon moposta, koska se ei ole auto. Ikävää noissa on se että niistä sitten kärsii se mopokuski. Tosin joskus käy myös niin että autolija kääntyy risteyksessä suoraan rekan alle, koska "ei sieltä tule autoa vastaan".

Ja heti kun olet saanut kortin ja sen mopos alle, niin osallistu motorgin tai mptuen eak-kurssille, niin saat erittäin hyvät eväät mopoilun alottamiseen.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ja lukemiseksi kannattaa ladata (ilmainen) teos nimeltä Ajo hanskassa.
    Itse painiskelin saman ongelman kanssa pari vuotta sitten (en tosin ole pitkä mies). Aluksi harkitsin 750-900 customia ja ihmettelin kun sanottiin että ota kerralla heti isompi. Aiempaa kokemusta ei ollut pyöristä eikä oikeastaan edes mopoista.Ostin 1100cc yamaha dragstarin enkä ole päivääkään ostostani katunut. Nyt on harkinnassa ollut vaihtaa intruder m/c 1800:een.
    Vakuutuskin "halpa" (lähtöbonuksineen täyskaskon kanssa 600€/v ifissä).
  30.  
    Mä pöristelin piikin jälkeen kakspuolikkaalla Mitsillä vuodesta 1991 viime vuoteen asti. Hyvin pääsin perille ja liikenteen tahdissa pysyin kans.
    Myin pois ainoastaan siksi että rupesi olemaan jo sen verran vanha ja paljon ajettu että rupes aikaa kulumaan enemmän korjaamiseen kun ajamiseen.
    Toki en mikään järkäle ole kooltani.
    Riippuu ihan mitä hakee moottoripyöräilyltä...
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen