TDM900 kyseessä ja takarenkaan kuluminen kantille askarruttaa. Jonkun verran keskusteluja löysin aiheesta mutta en varsinaisesti syytä tai ehkäisyä aiheeseen.
Pari rengassarjaa tullut tuolla ajeltua (ensin Conti, nyt Metzeler) ja molemmilla renkailla takarengas kuluu keskeltä kantille varsin nopeasti.
Onko tuolle asialle jotain tehtävissä vai onko se vaan ominaisuus että näin ne menee? Onko jotkun toiset renkaat parempia kulumaan tasaisesti kuin toiset?
Paino kuskilla varusteineen palan verran toista sataa ja paineita oon pitänyt takakumissa 3,2-3,5 bar
Tuossa pari kuvaa renkaasta
http://aijaa.com/a68115
Enemmän rataa, vähemmän suoraa tietä.
-t-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Liian vähän mutkatie ajoa, siinä se syyIte ajelen pääasiassa matka-ajoa ja jos en sahaile reissuissa mutkateitä tarpeeksi, niin tulos on tuollainen.
Honda CBR1100XX
Jos ajelu on enemmän tuollaista suoraa ajoa, niin kannattaa hommata siihen sopivat renkaat. Eli vaikkapa jotkut sport touringit, jossa renkaan keskiosa on kovempaa matskua.
Honda CB1000R
Se kohta joka ottaa tiehen kiinni kuluu eniten.
Edit: Me hitaat kuskit maksetaan tämä harrastus hieman eri tavalla kuin nopeat kuskit.![]()
Sama pyörä, mutta Michelin-ukon Pilot Road 2 ja 3 molemmat kuluneet vasemmalta kantilta sileäksi kun keskellä on vielä monta milliä varaa. No, kymppitonni tuli kuitenkin ajettua molemmilla, eli en hirveästi valita. Kaverin isossa Kawassa, ZZR 1400(?) oli samalla renkaalla sama juttu.
Oli muuten pieni yllätys molemmilla kerroilla, kun katsoin aina välillä sitä keskiossa, ja ajattelin että tuollahan ajaa vielä pitkään. Oli siis kulunut aika korkealta, suunnilleen keskiväliltä.
-r
RKA
Alla oleva pyörä. Nyt ajettu 12 tkm (kaksi päällä puolet, satoja kilsoja bahnoilla helvetin kovaa, ja radoilla n. 250km) ja vielä tonnin pari ajaa, siis PR3 edessä ja takana. Keskiosa ei lainkaan samalla tavoin kulunut ja leveä, kuin ed. Dunlop.
Nyt toki sekä etu, että taka kulmaisuutta löytyy, mutta ketteränä ja näppäränä pyöränä, se ei vifferin ajo-ominaisuuksissa juurikaan tunnu, ainakaan meikän ajoissa.
Eli jos ei ihmeitä, niin perus sporttouring tai touringsport PR3.
<p>.</p>
Nykyisessä pyörässä alkuperäinen Michelinin Pilot Road kestänyt parhaiten. Nyt on alle laitettu molempiin päihin Pilot Road 2. Toivottavasti kestää yhtä pitkään kuin nuo alkuperäiset joita niitäkin vielä saa ja vähän halvemmallakin. Eli todennäköisesti halvimpia kilometrejä saisi niillä. Pito mutkissa on taas toinen asia!
Sport touringeista ei ole kestäneen niin hyvin Mezelerin Z6 kuin myöskään Dunlopin roadsmart , samaan kastiin menee Pirellin Diablo strada.
Mezelerin Marathonit taitaa olla matkarenkaista kovimmat ja kestävimmät. Ei sovellu akkimutkaajoon.
cb350 * fz6s * cbf1000
Mulla pyörii nyt alla Michelin Pilot Road 3set ja sitä ennen Pilot Road 2set ja sitä enne Metzelerin Z6set. Missään noissa ei ole minun kohdalla ollut merkittävää eroa kulumiskestävyydessä takarenkaan osalta ennen kuin menee vaihtooon. Ehkä tuo PR3 takarengas kuitenkin kuluu vähä myöhemmin tasaiseksi keskeltä, mutta kuluu loppuun suunnilleen samoilla kilsoilla kuitenkin -tai noin minulla. Ajo pääosin tieajoa ja 1-2 ratapäivää kesässä. 10 tkm kohdalla alkaa olla takanen lopussa normaalisti minulla. Rauhallisemmilla kiihdyttelyilla tulis varmaan pari tonnia takasen kestoon lisää.
Eturengas taas näyttää kuluvan nopeimmin tuosta Michelin PR3 setistä. Yhdellä eturenkaalla ajan normaalisti 2 takarengasta ja etunen on lopussa aika kulmikas, vaikka ilmanpaineet ois ollu mitkä.
Viimeksi muokannut: mp71; 31.08.2012 klo 13:53.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Mulla myös Michelinin PR3:set alla ja niillä ajettu nyt 13tkm ja pintaa on vielä jonkinverran... sateella pitää ottaa jo tosi varovasti mutta varmaan muutaman tonnin noilla vielä ajelee vaikka niillä on käyty 3 kertaa radallakin. Viime aikoina on tullut ajeltua paljon motarilla joten sekä etu- että takakumissa alkaa olla keskellä kanttia mutta eipä tunnu vielä ajossa sen kummemmin... mutta huomaa ihan selkeästi, että nää tourinkisporttirenkaiden keskiosat kestää kilometrejä ihan toiseen tapaan kuin astetta sporttisimmissa renkaissa... ensiasennusrenkaina olleet Metzelerin Sportec M3:set vaihdoin pois jo 5tkm ajettuna kun alkovat olemaan keskeltä loppu ja pahasti kantilla, liekö sitten kevään karheilla asfalteilla ollut osuutensa asiaan, mutta kulutuskestoltaan eivät kyllä vakuuttaneet ollenkaan.
k1300s
Mulla oli PR2:t ja suunnilleen 14 tonnin kohdalla takarengas oli vaihtokunnossa ja vaihdoin sitten etusen tonnia myöhemmin. Ajelu oli ollut aika pitkälti touring-tyyppistä kun en ollut vielä näihin letka-ajoihin silloin tutustunut![]()
Honda CB1000R
Kyllähän se pyörän maltillinenkin kallistelu lisää merkittävästi
renkaan kuin renkaan kilometrejä.
Möhkössä viimevuoden syksyajot, n.4 tkm, jätti PR 3:een taakse
pientä kanttia, joka sitten kesäloman, yli 30 asteen helteisillä
Toscanan mutkilla hävisi 7 tkm:n aikana kokonaan
Keskellä näyttäisi olevan se sama 4 tkm pinta edelleen tallella.
PR 3:n etunen tosiaan katoaa hieman tyylistä ja jarrujen käyttötottumuksista
riippuen jopa samaan tahtiin takusen kanssa.
Hyvä näin, koska perinteinen 2 takusta / 1 etunen on oikeasti itsensä
huijaamista. Mopo on ihan perseestä tolla systeemillä puolet matkasta.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kai se on alettava vaan kääntelemään enemmän sitten
Onko kukaan bongannut vielä hyvää syystarjousta netistä tai muualta mistä sais edukkaasti 160/60/17 kumin tuohon pyörään?
Näinhän se menee, ihan samanmoiset on kokemukset em. renkaista ja samantyyppisiä on myös ajelut. Erona oikeastaan vain se, että vaihdan aina molemmat renkaat yhtäaikaa ~10 tkm lukemilla. Samoilla kilometreillä meni vaihtoon myös Mezelerin kasit. Onpa GT taas kuin eri pyörä, taittuu mutkaan ihan itsestään.
Normaalit mutkapätkäajelut ei lisää maileja minkää vertaa - vaikka kuinka kallistelisi![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ostin ja laitatin juuri tänään omaan pyörääni (Kawasaki ER-6N) alta-alle (sis. painotus) etu&takarenkaan, jotka on Dunlopin Roadsmart 2:t ja etunen 120/70-17 ja takanen 160/60-17. Hintaa tuli renkaille laitatuksineen 415€. Tää 160/60 kun on hieman erikoisempi koko niin makso hieman enemmän, mut ihan käypä hinta.
Yritys oli Ysi-Racing, Tuusulassa. Löytyy tuolta: http://www.moottoripyora.org/keskust...Racing-Tuusula
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
Kuulemma, vähemmän noita menee kun muita kokoja. Tiedä sitten.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
160/60-17 on melkoisen yleinen rengaskoko. Varsinkin 90-luvun kyykyissä tuo taitaa olla jopa yksi yleisimmistä takarenkaalle. Muistini mukaan ainakin seuraavissa käytetään tuota kokoa:
Honda CBR600F
Kawasaki ZZR600
Kawasaki ZX6R-Ninja
Yamaha YZF600R
Yamaha TRX850
Ducati Monster
Ja varmasti on monia muitakin pyöriä.
Joo 415e kyllä pieni ryöstö sanoisin.... Nykysin on ehkä vähän harvinaisempi koko tuo 160 levee mut pienemmissä ja vähempitehoisissa pyörissä niitä kyllä on. Ehkä Suomessa vaan on kovemmassa huudossa suuritehoiset pyörät vaikkei täällä saa niistä edes kunnolla nauttia![]()
xz6r-636->gsxr1000k6->KTM SM 950->Gsx-r 1000K7->Bmw f800r"tuned"
Nojuuei. Kilometrit vaan on hieman "laadukkaampia"..... jos ei muuten, niin
siltä kantilta.... että se kantti pysyy paremmin poissa pilaamasta herkkää
tuntumaa ja harrasta tunnelmaa.
Siinä vaan on jotain hurmoksellista tunnelmaa kun mopo ja kuski sulaa yhdeksi.
Lähinnä siinä mielessä, että mikään töki tai pistä vastaan. Ei siihen tarvita
mitään rataennätyksiä tai ylittämättömiä "pää repussa" hölmöilyjä.
Pannaan nyt vielä kerran... ja varmemman vakuudeksi..... monen jo aiemmin toteama:
Useimmiten paras, helpoin ja halvin tapa hankkia "parempi" mopo on
laittaa siihen hyvät/sopivat UUDET RENKAAT!
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ehkä hyvä nyrkkisääntö normikurvailuun on 250kg/ 3.0 - 3.1 paineet.
Sitten jos niitä lähdetään höyläämään tosimielessä "käyntilämpöihin",
joutuu jonkin verran pudottamaan.
Sinänsä mielenkiintoinen ilmiö on se, että reipas tourinkikurvailu 30+
lämmöissä ei nosta paineita juuri ollenkaan.
Se, että gummi saa oikeasti kyytiä, nostaa lämpöjä "oikeasti".... ja se
kannattaa sitten huomioida käyttöpaineissa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
http://g0d.damnserver.com/busa_pilotroad2_17500km.jpg tuossa esimerkki kun paineet on ollut riittävät (3-3.5 bar) niin rengas kuluu tasaisesti, eli ei laineille eikä vasemmalta reunalta. Radalle tietysti liian kova paine mutta katuajeluissa toimii ja pitää riittävästi. Sateellakin bussi pyrkii pystyyn ennen sutimista, riippuen vähän asfaltista ja lämpötilasta
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY