Koko juttu tuntuu vuoden 2004 jätevesiasetus hulabaloon kopiolta. Ensin hirmunen haloo ja hätäisimmät tuhlaa rahansa.
Aika hiljaista on tuossa MÖLYT MITATTU LIIKENTEESSÄ KETJUSSA http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/258941-M%C3%B6lyt-mitattu-liikenteess%C3%A4-ketju!].
Yamaha FZ6-S, Yamaha FJR, Kawasaki VN 1500
bensaa suonissa
Eräs asia on ihmetyttänyt tässä melusopassa ja monessa muussakin poliisin toiminnassa: ihmiset valittavat melusta vuositolkulla (ja varmasti ihan syystä tietyissä paikoissa), mitä tekee poliisi ? "ei me tulla sinne ratsaamaan kun ei ole resursseja".
Nyt sitten kun poliisin resursseja taas leikataan, niin samaan aikaan hommataan mittareita, koulutetaan ja pidetään karhuryhmä tyyppisiä meluratsioita ympäri maata ja median kautta uhotaan?
Taitaa kuitenkin olla totuus ettei mitään poliisin resurssiongelmaa ole olemassakaan, vingutaan vaan että kun on niin paljon töitä ja vähän tekijöitä.
Poliisijohdolta käskyt kuitenkin tulevat, ihmettelen kun esim. HS on aiemmin ottanut suh kriittisen kannan poliisijohdon toimintaan leikkausten osalta, mutta tällaiseen perseilyyn ei oteta mitään kantaa ?
Salaliitto sanon minä![]()
- slipping and sliding since 1982 -
Viimeksi muokannut: iiöö; 28.04.2012 klo 00:49.
- no mopo -
Niinkuin aikaisemminkin jo oli niin koskahan sitä puututaan Datsuneiden yms. reuhkojen pakoputki virityksiin? Saatikka vasta kortin saaneen teinin sterkkojen renkutukseen?
Tänäänkin liikennevaloissa prätkällä ja eiköhän taakse ilmesty bemari "unkka unkka" vaan kuuluu ja pellit rämisee, kuskistakaan peileistä näkyny es nenää, 25m väliä lähdöstä heti ja h*lvetillinen renkutus loppu kuulumasta häiritsevästi..![]()
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
Hysteriaa todellakin. Mutta jos uuden hommaat niin osta sellainen joka on laillinen eli koska pyöräsi on EU-tyyppihyväksytty, pitää sliparinkin olla pyörääsi mallikohtaisesti tyyppihyväksytty eli virallisesti pyörän valmistajan hyväksymä.
Ei se pelkkä db, vaan myös päästöjen on oltava EU-tyypityksen sisällä, josta johtuen esim. tieliikenteeseen yleisesti hyväksytyt (Akrat, LeoVincet yms) eli E-merkinnällä olevat sliparit eivät riitä noin uusiin pyöriin.
Ei riitä että esim. Slipari on pelkästään fyysisesti sopiva pyörääsi, vaan sen pitää olla mallikohtainen sliparin malli jossa on
valmistajan xxx.xxx.xxx leimat jolloin pyörän päästöarvotkin ovat tyyppihyväksynnän sisällä.
Onneksi oma pyörä on vm'90 eikä siten tarvitse edes E-hyväksyttyä sliparia, eivätkä mitkään päästörajat koske pyörääni.
Riittää kun staattinen mittaus on 106dB sisällä.![]()
<p>Honda CBR 919R</p>
meikäläisen laitteet on vm -89 ja toinen -90 ja luulenpa että menisivät heittämällä läpi myös päästömittauksista. on nimittäin sen verran käytetty aikaa ja rahaa koneiden säätämiseen
ääntä toki löytyy mutta 106dB taitaa olla vielä aika kaukana, edellisen kerran se oli n. 7dB:n päässä![]()
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
no joo taas...
eihän ne äänenvaimentimet (sliparit) vaikuta päästöihin paskaakaan...
mutta jos siinä kyseisessä pyörässä on katalysaattori sisäänrakennettu alkuperäisiin vaimentimiin pitää myös uusissa putkissa olla ne tai sitten pitää rakentaa katin jotenkin muuten siihen väliin, nehän niihin päästöihin vaikuttaa.
äänenvaimennin on vain äänenvaimennin... jos ne on E hyväksytty niin ne on ja silloin ne on lailliset...
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Kyllä vaikka ajais ilman putkia, niin mun mielestä kilpien vieminen on väärin. Merkintä rekisteriotteeseen ja jos asiaa ei ole korjattu seuraavalla tapaamiskerralla, niin sitten kilvet pois.
Joo useamman mailin jo kyseisen Solon kanssa vaihtaneena tulin vakuuttuneeksi siitä, että Peipalilla kun siirtää rarat (827,30€ koko summa) niin toimitusaika on normaali alumiinisella pöntöllä minun kotiovelle n.14vrk.
Ei ole vielä tullut vahvistusta, että löytyykö niiltä iteltä noita halvimmalla materiaalilla olevia pönttöjä mun pyörään, mutta ens viikon alussa selviää. JOS ei löydy, niin ne tilaavat sen eka Termignonin tehtaalta, menee viikko lisää, JOS niitä siellä on varastossa. JOS Termarin tehdas joutuu sen alusta asti valmistamaan (tuskin) niin sit kestää.. hand-made kamaa kun ovat, niin ei kerkee juhannukseks saamaan pönttöä itelle. Mutta summa summarum, siihen asti ajellaan mökäpöntöllä, joka ei ole tieliikennelaillinen (pöntön plakaatissa lukee: For Race Use Only eikä muita merkintöjä..) joten ainoa oljenkorsi on, että JOS melumittaukseen joudun ja selvitän sen 97db+5db=102db -arvolla tai alle, niin ajo jatkuu, mikäli eivät rupea desibelien jälkeen kyykkimään änkkärin alle lukemaan tekstejä. Buun oma Race-kit pönttö on täysin vakion näköinen ja kokoinen, ainoastaan kummallekin puolelle tulevat ulostulot ja terävämpi ääni erona.
Näillä mennään.
"Never ride faster, than your guardian angel can fly"
Päätin luopua pienestä alaväännön lisästä ja ruuvasin pyörään takaisin vakiokilkkeet tänä aamuna. Melu oli iPhonen db-mittarin mukaan siinä rajoilla, että ylittyikö tyyppikilven 86 db liiaksi. Jos mitattu 94 db piti paikkaansa, niin aika hiljainen tuo olisi silti ollut moneen vakioon verrattuna
Ei vaan jaksa kokeilla onneaan ja pahimmassa tapauksessa löytää itseään 10v pojan kanssa kilvettömän mopon kanssa pientareelta. Sakko-/katsastusrahatkin käytän mieluummin siihen, että käyn näyttämässä pyörälle kotimaataan kesällä.
Nyt on sitten pyörässä 5 kiloa lisää painoa ja myyntipalstalla BMW R1150GS/GSA/R -malleihin sopiva y-putki tarjolla: http://www.moottoripyora.org/keskust...R1150GS-R1150R
Reissut: http://kettulantalli.fi ja muut höpinät: http://takapiha.org
Bikeologia: Honda NX650 Dominator > Yamaha TT600R > BMW F650GS Dakar > BMW R1150GS Adventure > BMW R1200GS Adventure
Näinhän sitä on tähänkin asti toimittu, tosin varmasti osin siksi koska vedenpitäviä keinoja osoittaa laittomuus ei ole ollut. Joskin melumittauksen vedenpitävyydestäkin ja järkevyydestä lienee syytä keskustella... Varsinkin niiden ajoneuvojen kohdalla joiden tyyppikilvessä on erittäin alhaiset lukemat syystä tai toisesta.
Mutta edelleen vaatisin kyllä poliisilta tuon taustamelun vähentämistä mittaustuloksesta, tiedä sitten osaako poliisi tällaista tehdä?
Eipä ole vielä tullut LP:ltä kiinnostusta omaan mölytoosaan. Alitajuntaisesti luotan siihen, että ensimmäisenä ne puuttuisi näihin lähi-ABC:n parkkipaikan sankareihin joilla on se jokavuotinen skaba käynnissä, kenellä on mopossa laittomin viritys ja äänet sen mukaiset. Jos ootte pyörinyt etelä-espoon suunnalla, tiedätte varmasti tilanteen...
Kawassa on se leovincen perus-slipari, e-hyväksyntä ja killeri (hyllyssä). Olisiko kuitenkin syytä ruuvata kiinni ja käydä hakemassa rekisteriotteeseen merkintä, onkohan sillä paljoakaan käytännön merkitystä jos ratsia iskee kohdalle?
En omista PC:tä tai muuta moottorinohjausyksikköä, niin mistään tehonlisäyksestä ei voi oikeastaan puhua.
Bikes don't leak oil, they mark their territory.
636 Ninja '05
tilaamani db-mittari oli saapunut vihdoin postiin (r-kioskiin) ei ihan standardit täyttävä mutta ei varmaan ihan lelukaan ja mittasin xr1200:selle jossa sebringin gp6 rööri kaikilla mausteilla lukemat 95-96db tyyppikilpi sallii 93+5db et kintaalla mennään ja omasta mielestä pyörä ei pidä ääntä enään lainkaan,ainakaan verrattuna vanhaan widow rööriin verrattuna.
98 VTR 1000f:ssä 89db/4250 kilvessä... Aika vähän mun mielestä. Leo Vincet paikalla ja iskin killerit "paniikissa" kiinni.. Epäilen vahvasti että 89db ei silti riitä. E-hyväksyntä putkessa, mitäs sitte tekis jos ei rajat riitä?
Tämänhetkinen nautintoviisikkoni:
Suzuki TL1000s 2000 Yellow
Honda X-Eleven 2002 Blue
Kawasaki ZX-7R 2002 Green
Suzuki GSX750f 1992
BMW R1100S 2000 Red
Satulassa vuodesta 1991 lähtien
Tuosta kierrosluvusta / kiekkamittarista kun on puhuttu, niin itseäni hieman hymyilyttää myös nuo tarkat arvot. Itsellä kun on esimerkiksi pyörässä 97db / 6600rpm. Testattiin virallisella mittarilla ja tulokseksi tuli n. 99-101db (Katsastuspäällikkö testasi ja mittari oli putken suuntaan. Muuten näytti ihan ok:lta mittaustapa mielestäni). Maksimiarvohan saisi olla 102db, joka meni rikki n. 7000rpm (vai 7100 vaiko peräti 7200rpm?!!) paikkeilla.
Noista tarkkuuksista kun puhuin, niin aika velho saa olla joka ottaa kiekkamittariin sen 6600rpm tai 5250rpm tms ja pystyy sen vielä pitämään siinä niin ettei se mene ylitse ja että arvokin keritään mittamaan. Jos tosiaan jotain moottoriin lätkittäviä rundimittareita poliisilla on, niin niistä en tiedä, mutta kyllä itsellä ainakin tuo rpm-luku liikkuu hyvin pitkälle tuossa 500rpm tarkkuusrajalla.
Ride to Live, Live to Ride
Mittauskierrokset tulevat siksi niin tarkasti koska laissa on tosiaan säädetty että huipputehosta (esim.12750rpm) puolet ja siitä mittaus. Saa ktllä tosiaan aika jäykkäranne olla että TARKASTI pelkän rundimittarin (ehkä digitaalisessa helpompaa) avulla saa pidettyä esim. Buellin rätisevän mittauskierroksen juurikin 3700rpm'n kohdalla, jossa mittaus tulee tehdä mun tapauksessa.
JOS mittaus menee sen takia pieleen että poliisi ei saa pidettyä sitä tarvittavaa aikaa, niin voi voi. En tiedä sitten saako kaasua pitää itse mittaustilanteessa, siinähän olisi pieni tsänssi lukita kiekat 100-200rpm alemmas, jolloin desibelit tippuu takuulla.
Jäämme odottamaan niitä todellisia mittaustilanteita, että miten ovat suorituksen saaneet käsille..
"Never ride faster, than your guardian angel can fly"
Lain mukaan mittaus aloitetaan silloin, kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu. Toisaalta samassa laissa sanotaan, että heti kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään irti ja mittaus keskeytetään kun kierrokset ovat tyhjäkäynnillä.
Tästä ajanjaksosta otaan LFA-arvo ja ajanjakso olisi lain mukaan ainoastaan tuo kierrosten laskua kuvaava jakso, ei siis tasakierrokset. Poliisin mittaustapa eroaa aika merkittävästi lakitekstistä.
Kierrosten osalta vaaditaan käsittääkseni EU:ssa 3% tarkkuus ja SAE:ssa 200 rpm. Poliisi päässee 1000 rpm tarkkuuteen silloin, jos kierroslukumittari on tarkka ja kone hyvin osakaasulle säädetty.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Itseä on koko kevään vituttanut toi poliisien melukampanja sen verran, ettei ees huvittanut Hayabusalla paljoa cruisailla.
Noh, tänään sitten tissiposkena vaihdoin pyörän mieluummin kuin originaalirännit bussiin. Hayabusa jäi kauppaan ja kotiin ajettiin BMW S1000RR, jossa on vakioränni kiinni. Tyyppikilpi näytti kertovan että 103dB saa huutaa 6500 kiekalla![]()
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat