Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    Toivottavasti ei ole liian usein kysytty kysymys.

    Tarkoitus olisi vaihtaa kotarissa (Ktm SXC 400 '98) jäähdytysneste samalla kun käyn letkut ja liittimet läpi.

    Ostin Korrekin Coolant-nimistä jäähdytysnestettä. Mutta neste olikin sinistä eikä vihreätä.

    Pyörässä (tai kaikissa minun pyörissä tähän asti) on ollut vihreää nestettä. Punainen neste kuuluu autoille, sen tiedän.

    Onko näissä nesteissä eroa? Kysymys siis että kun vaihdan nestettä, voiko tätä käyttää?
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  2. #2
    voi..
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  3. #3
    Vihreällä ja sinisellä ei taida olla ratkaisevaa eroa, mutta punainenhan on nimenomaan alumiiniosia sisältäville moottoreille tarkoitettu pidemmän vaihtovälin neste. Ilmeisesti eri laatuisia nesteitä ei saisi mennä sekottamaan keskenään.

    Viisammat tarkentakoon ja korjatkoon.
    SV650S -03
    Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
  4. #4
    Voit tosiaan sekoittaa vihreää ja sinistä. Jos et tiedä koska pyörään on viimeksi vaihdettu nesteet, kannattaa huuhdella koko järjestelmä vedellä.
    Bandit 1200s -06, ex-Shadow 750 -04
  5. #5
    Ooko, asia selvä.

    Ei tosiaan ole tietoa että onko ollenkaan koskaan vaihdettu, pakkaskestosta puhumattakaan.

    Kiitos vastauksista!
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  6. #6
    Lainaa Jätti-Potti kirjoitti Katso viesti
    Ooko, asia selvä.

    Ei tosiaan ole tietoa että onko ollenkaan koskaan vaihdettu, pakkaskestosta puhumattakaan.

    Kiitos vastauksista!
    Pakkaskestosta ei varmaan tarvitse huolehtia, ellei sitten aja talvellakin. Menishän se pelkällä vedelläkin kesäkäytössä mutta toi glykoli suojaa järjestelmää korroosiolta.
  7. #7
    Pyörä myös talvikäytössä joten 50/50 seoksella mennään.
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  8. #8
    Lainaa adville kirjoitti Katso viesti
    voi..

    Mikäs noin hauskaa oli?
    Honda VFR 750 F -96
    Yamaha FJR 1300A -04
  9. #9
    Lainaa Juska2000 kirjoitti Katso viesti
    Pakkaskestosta ei varmaan tarvitse huolehtia, ellei sitten aja talvellakin. Menishän se pelkällä vedelläkin kesäkäytössä mutta toi glykoli suojaa järjestelmää korroosiolta.
    Riippuu aika vahvasti siitä missä pyörää talven säilyttää...
  10. #10
    50/50 seoksella se korrekin neste antaa 36c keston.

    Punainen on sitä uudempaa vaggikonsernin G12 litkua tai vastaavaa, keskimäärin aika harva auto tuota käyttää paitsi nimenomaan nuo uudemmat ja jotkut 90 luvun loppupuolen vaggilaiset.

    Pyörässä voi vallan hyvin käyttää punaista, ellei jopa suositeltavaa, kunhan järjestelmä ensin pestään vanhasta nesteestä puhtaaksi, jos siellä on ennesteen vihreää/sinistä.

    Korrekin tavallinen (http://www.korrek.fi/app/product/view/-/id/191) nesteen pitäisi sopia kaikkien kanssa yhteen, etiketissä ei kielletä sekoittamasta punaiseen, en tosin silti lähtisi välttämäti kokeilemaan punaisen kanssa...

    Oman lusikkansa soppaan tuovat sitten autonvalmistajien omat nesteet, niissä väristä ei voi päätellä yhtään mitään, joka valmistajalla on vähän omia värejänsä erityyppisille nesteille.
    Viimeksi muokannut: Grodin; 03.04.2012 klo 02:27.
    '96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
  11. #11
    Lainaa Kontha kirjoitti Katso viesti
    Riippuu aika vahvasti siitä missä pyörää talven säilyttää...
    Totta. Oma pyörä talvehtii lämpimässä tallissa niin ei taas osannut ajatella tuota
  12. #12
    Itte just vaihoin ässään punaset G30 litkut. En nii väriä miettiny, vaan valmistajan suositusta.
    Eli: korkeatasoinen, korroosiota estävä, alumiinimoottoreille tarkoitettu, etyleeniglykolipojainen jäähdytysneste
    suhteessa 1:1. Tolla suhteella kyseinen neste kestää pakkasta aina -36C asti.
    Kawasaki ZX-10R - En pyydä enkä anna anteeksi
  13. #13
    Punaiset glygoolit menee seuraavana ainakin täällä XX pataan kun vaihdan. Tullut nähtyä oikeasti mitä vihreä neste tekee ajan saatossa alumiinikannelle..
    <p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
  14. #14
    Lainaa Juska2000 kirjoitti Katso viesti
    Pakkaskestosta ei varmaan tarvitse huolehtia, ellei sitten aja talvellakin. Menishän se pelkällä vedelläkin kesäkäytössä mutta toi glykoli suojaa järjestelmää korroosiolta.
    glykoli ei suojaa korroosiolta vaan pakkaselta, korroosiolta suojaa nesteeseen lisätyt inhibiittorit.
    korroosion aiheuttaa veden mukana tuleva happi, joka vähitellen poistuu systeemistä.
    käyttämällä tislattua vettä välttää senkin ongelman.

    L
  15. #15
    Ei kai tislattu vesi hapetonta ole, vaan siitä puuttuu muita epäpuhtauksia mitkä aiheuttaa saostumia, kattilakiveä yms.

    Ja onko se tuo jäätymisen eston perusaine mikä alumiinille on pahasta, vai jotkin siihen lisätyt lisäaineet?
    Alumiini koneita ja kansia kuitenkin ollut jo jonkin aikaa ennen tuon "punaisen" nesteen yleistymistä...
  16. #16
    Lainaa K-Päkä kirjoitti Katso viesti
    Punaiset glygoolit menee seuraavana ainakin täällä XX pataan kun vaihdan. Tullut nähtyä oikeasti mitä vihreä neste tekee ajan saatossa alumiinikannelle..
    No mitäs se tekee alumiinikannelle?
    Taivas saa odottaa
  17. #17
    Lainaa BlackCat kirjoitti Katso viesti
    No mitäs se tekee alumiinikannelle?
    Syövyttää alumiinia, näkyy rosoisina kraatereina. Ajan saatossa tulleepi reikä..
    <p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
  18. #18
    aika monta volsun ja tojotan konetta avanneena voin kertoa ettei ne ole sisäpuolelta sen paremmin säilyneet sillä punaisellakaan nesteellä ,aivan karmean näköisiä kansia joista ei ole edes plaanauksessa syvimmät kolot lähteneet, eikä edes kovin vanhoja moottoreita...

    ja se keltainen mitä rellu käyttää tuntuu oikein syövän alumiinia ,ainakin jos katsotaan kuinka monta lämppärin kennoa on tukkeutunut tai alkanut vuotaa...
    Viimeksi muokannut: adville; 14.04.2012 klo 19:07.
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  19. #19
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Ei kai tislattu vesi hapetonta ole, vaan siitä puuttuu muita epäpuhtauksia mitkä aiheuttaa saostumia, kattilakiveä yms.

    Ja onko se tuo jäätymisen eston perusaine mikä alumiinille on pahasta, vai jotkin siihen lisätyt lisäaineet?
    Alumiini koneita ja kansia kuitenkin ollut jo jonkin aikaa ennen tuon "punaisen" nesteen yleistymistä...
    no, jos 'tislattu vesi' on tislausprosessin läpikäynyt, siinä ei pitäisi olla muuta kuin H2O:ta, eikä mukaan liuennutta vapaata happea sen enempää kuin mitään muutakaan 'epäpuhtautta' - siis ihan pelkkää puhdasta vettä.

    korroosiohan on yleisesti käsitetty hapettumiseksi (rauta ruostuu jne.);
    toki voidaan ajatella myös syöpymistä - aiheen pehmenistä, kavitaatiota jne.
    kuten niin usein näillä palstoilla, alkaa mennä hiusten halkomiseksi, joten asiayhteyden muistaen en tästä asiasta tämän enempää ala vääntamään.

    se, onko ongelma sitten alumiinin vai tiivisteiden kestämättömyys, ja syynä niihin 'eriväriset jäähdytysnesteet', vai ainoastaan mahdollisimman halpa tavaroiden tuottaminen ja nopea kuluminen ja uuden tavaran myynti.... niin kenpäs tietää.

    L
  20. #20
    Sitä ei myöskään sovi unohtaa, että jäähdytysneste parantaa veden lämmönsiirtokykyä. Eli kesälläkin parempi käyttää seosta kuin pelkkää vettä.
  21. #21
    Miten tuo Motul Inugel expert?

    Mitä se on ja Onko siitä kokemuksia, että oikeasti siirtäisi lämpöä jotenkin mainittavasti?
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  22. #22
    Lainaa elokuu kirjoitti Katso viesti
    Sitä ei myöskään sovi unohtaa, että jäähdytysneste parantaa veden lämmönsiirtokykyä. Eli kesälläkin parempi käyttää seosta kuin pelkkää vettä.
    Itse asiassa juurinkin päinvastoin. Vedellä on suurempi lämmönjohtokyky kuin jäähdytinnesteellä. Mutta vastaavasti kiehumispiste on korkeampi jäähdytinesteellä.

    Eli jos on lieviä lämpöongelmia kesällä niin käyttää vaikka 30/70 seosta niin saa todennäköisesti laskettua moottorin lämpötilaa. Mutta säilyttää jäähdytinnesteen korroosiosuojan ja muut hyödyt.
    Aprilia Mille R -03

    Ex. Speedmaster 2003
  23. #23
    Lainaa Ludwig kirjoitti Katso viesti
    no, jos 'tislattu vesi' on tislausprosessin läpikäynyt, siinä ei pitäisi olla muuta kuin H2O:ta, eikä mukaan liuennutta vapaata happea sen enempää kuin mitään muutakaan 'epäpuhtautta' - siis ihan pelkkää puhdasta vettä.
    L
    Liuenneet kaasut poistuvat vedestä esim. kuumentamalla kiehumispisteeseen eli keittämällä. Kun vesi pääsee jäähtymään, se alkaa heti liuottaa happea ja muita kaasuja ilmasta. Siten kaupassa myytävä tislattu vesi sisältää vapaata happea. Se ei muutenkaan ole mitenkään huippupuhdasta (jos on tislattua), mutta toki riittävän puhdasta moottorin jäähdytysnestekäyttöön.

    Tätä aihealuetta on käsitelty aiemmassa ketjussa:
    http://www.moottoripyora.org/keskust...-%C3%A4%C3%A4n
  24.  
  25. #24
    Lainaa mustax8 kirjoitti Katso viesti
    Liuenneet kaasut poistuvat vedestä esim. kuumentamalla kiehumispisteeseen eli keittämällä. Kun vesi pääsee jäähtymään, se alkaa heti liuottaa happea ja muita kaasuja ilmasta. Siten kaupassa myytävä tislattu vesi sisältää vapaata happea. Se ei muutenkaan ole mitenkään huippupuhdasta (jos on tislattua), mutta toki riittävän puhdasta moottorin jäähdytysnestekäyttöön.

    Tätä aihealuetta on käsitelty aiemmassa ketjussa:
    http://www.moottoripyora.org/keskust...vaihto-TDM-ään
    Myös alipaineistamalla saa nesteistä kaasut pois Hauskan näköstä hommaa kun aine lähtee "kiehumaan" kun alipainetta kasvattaa.
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021