Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Tämmöstä "Atakkia" tulossa ennen tuota ABBM 2012: miitinkiä Norrbottenin Nikkaluoktassa. Aina on kiinnostanut tuo Hurtigruten-bååtti ja ollut vaimon kanssa puhetta että mennään - niin samahan tuo on nyt sitten nyt ! Toisaalta, tai juuri talven takia nuo vuonomaisemat on varmasti paljon upeammat näin valkoisen maan aikana kun kesähelteellä! Eikähän tuota tarvitse koko väliä päästellä Kirkenesistä -Bergeniin, vaan hyppää ja rantautuu jossain sopivassa paikassa, mutta mielellään tietysti auratun tien päässä.....tai meneehän ne kolonna-ajotkin aina muutaman kerran päivässä

    Että avoin kutsu tässä, (sama kutakuinkin onkin jo pohjolan kurapyöräilijöiden foorumilla) :

    Olikos kettään lähössä myöte vuonoille? Meinasin jotta ku tuli telkkarista taannoin se Hurtigruten-programmi ja muutenki on aina ollut vaimon kanssa puhetta että tuo bååttijutska pitäs joskus tehä niin nyt sitten....

    Kuun vaihteessa ylös ja taijampa ottaa Gessun jos ei aivan pikiteitä kovin sulattele. Hissun kissun Kirkenesiin ja sieltä Richard With:illä Hammerfestiin jossa boxerin ryntäytysääniä useampaan kertaa paikallisen Ragnarock MC:n sekä Hjelmen-MC:n klubitalojen eessä. Vähäsen äänimerkkiä lisää jos ei heränneitä ala verhojen takaa esiintymään ?
    Voinhan vetäistä donitsitkin savujen keskellä jotta huomaavat että ajokausi alkaa piakkoin, eli heräilevät horroksestaan.. Samalla koetan saaha porukat liikkeelle sinne alas etelään meän ABBM-2012 kokoonntumiseen Nikkaluoktaan samalla kertaa ku kerta oon siellä! No sittenhän onkin hyvä laskea alamäkkee aina Altan Bunkers-MC:n kerhotalon ovelle josko siellä joku siivooja sattuis olemaan innostunut talvikokkoontumisesta myös? Ite kerholaiset kun eivät varmaan ole vielä edes pihalla käyneet tänä talvena....mut jos se siivooja lähtis myöte tai vois tuntea jonkin enduro-ohjaajan Altassa? Ajettas ihan sovussa peräkkäin tai rinnakkain -ihan kuinkas vaan ?

    Meno

    ja sitten

    Paluu

    Ja vielä itse bååtista infoa: TÄSTÄ
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 27.02.2012 klo 16:23.
  2. #2
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti

    Meno

    ja sitten

    Paluu
    Kiitosta vuan reittikartoista ... ties vaikka suuntais sulakeleillä ...valmiille urille.

    Luanikast reissu ja ... rannal jääneet ruikuttavas sit kuvei, eritote båtskimatkast. Hurtigruteni kokopitkä Bergenii asti se o haaveis
    BMW R1100RS -93 ex, K1100LTSE -95 ex.
  3. #3
    Lainaa EsosRS kirjoitti Katso viesti
    Kiitosta vuan reittikartoista ... ties vaikka suuntais sulakeleillä ...valmiille urille.

    Luanikast reissu ja ... rannal jääneet ruikuttavas sit kuvei, eritote båtskimatkast. Hurtigruteni kokopitkä Bergenii asti se o haaveis
    Kiitosta kiitos vaan EsosRS! Laitetaan kuva-albumia sitten ko o aikas juu...Heräsin yöllä pariin kolmeen kertaan ku satoi V E T T Ä ! Siis ei i k i n ä ou meän helmi-tai maaliskuun pohjoisen reissulle lähtiessä satanut V E T T Ä ! Oli aikas raskasta ajella töihin "spoorin" pohjia pitkin (ja maiharit heti märäksi!), kun ei kok o talvena ole noita väyliä karhittu pohjaan asti niin nyt sitä saa mitä on jätetty auraamatta / karhittu

    Voi tulla muuten piiiitkä päivä jos noilla 4-tietä sivuavilla "sivuteillä" on sama tilanne....raskas on raskas GS isolla kuormalla...
  4. #4
    Nyt sitten 980km jutailtu. Kiilopään retkeilyhotellilla marssitauolla....


    1.Matkapäivä (pe. 02.03) tiivistettynä:
    Mutta aloitetaampa. Se vesisade -tai -teet, silloin perjantai aamusta alkaen sattuivat pahimpaan mahdolliseen aikaan meikäläisen jutailua varten ! 9h otti 400km:n matkalla !! Tietenkin talvinopeusrajoitukset ja kelit yleensä vaikuttavat keskinopeuteen (~50km/h) mutta että tuollei. Kotoa lähtiessäni meinasin jäädä jo ensimmäiseen katujen risteykseen kiinni ! Aivan, kiinni. Sohjumömmöä & spooriuria & jäätä pohjalla! Kadut kuuluvat JKL:n ns. katujen hoidon piiriin mutta kun ei koko talvena ole kuin "pölyjä pyyhditty" ei lanattu saati karhittu, ja nyt kun tuli 3 rankkaa vesisadetta niin pehmensihän se nuo.

    Eli "spooriajot" alkoivat jo 300metriä kotoa Suolahti-Konnevesi-Vesanto meni paikka-paikoin keskikaistalla ajaen mutta oli siinä kaistan keskelläkin valkoista aina silloin tällöin. Vesanto-Keitele sama juttu, mutta sitten Keitele-Kiuruveden alkupätkillä olikin AIVAN mahtavaa päästellä vaikka oli kapiaa - lähes metsäautotien luokkaa tuo oikotie. Nopeaa ajoa ! Luminen tiepohja ja tasainen, mutta vesisade oli tehnyt siihen kiiltävän pinnoitteen johon nastat upposi juuri kuten pitääkin. Mutta sitten vähän ennen Kiuruvettä, sitten mentiin tyyliin: sulanutta-jäälaattaa-spoori, sulanutta -laattaa, uraa...jne. Paikoin 30km/h ja piiiitkiä pätkiä -ja "telineet alhaalla"......hohhhoijjaa....sillähän tuo kesti niin kauan !

    Väliin tuli kyllä mieleen että jospa sittenkin 4-tielle ja mennään sitten 80h:aa, mutta jatkoin kuitenkin Pyhäntään. Sama homma jatkui Pyhännän jälkeen kohti Kestilää ja kun rapa roiskui niin kotona lähtiessäni kun jäi lahkeet kumisaappaisiin laittamatta, niin alkoihan se sukkakin jo tuntumaan märältä (aloittelijan virhe n:o 7). Annoin olla ja jatkoin koska hämäräkin oli jo tulossa eikä Muhokselle enää olisi pitkästi. Lämpötilat olivat substrooppisen lämpöiset, +4´c ja ollaan Maaliskuun alussa !!! ja kerran vielä !+? Huoltamoilla tankkasin 4.sti ja vain "10 eurolliset" koska tuumasin että jos Gessu haluaisi alkaa jossain paikkaa ns. huilaamaan, ei tankissa olisi turhaa painoa. Onhan se pikkaisen helpompaa nostaa jaloilleen 5l:n kuin 25l:n painoilla

    9h:n ajon jälkeen kelpasikin kunnollinen ateria sekä kuuma sauna!

    Plussat ja miinukset:
    +Painavalla kuormalla ehyenä perille. (epävakaalla ja todella taajaan vaihtuvalla alustalla)
    +Lisävalojen tehot
    +Ei matkailuautoja eikä vaunuja ja muutenkin lähes tyhjät tiet
    +Tää muikea hymy joka säilyy naamalla vielä aamullakin..

    -Vain 2 (hetkellistä) hallinnan menetystä
    -Sivutuen unohduksia 2 !
    -Repivä kova pohjoistuuli (voimakkaita ohjausliikkeitä tehtävä runsaasti)
    -Raakasti sohjuajoa (sohjuajokurssi isolla GS:llä ilman ennakkoilmoittautumisita...)

    Nuo lyhyet, hetkelliset hallinnan menetykset johtuivat etusen altamenosta mutta sivunastat pelastivat tilanteet...kääk
    ja sattuivat r i s t e y s a l u e e l l a jossa ne muutenkin ovat aina pahoja mutta varsinkin eilen !
    Sivutuen unohduksia sattuu usein mutta nyt eräässä oli jo kelattu vauhtia ~10-15km/h ja tie kun lähti kallistumaan.....he hee...olikin aika työ saada ajokki pysymään pystyssä sekä samalla hidastamaan ja vieläpä ohjautumaan edessä tulevan mutkan takia...ei se taida talvella ollakkaan hyvä se jääkiekkolätkä siellä sivutuen jalan alla kun luistaa niin huomaamattomasti eikä edes pidä ääntä !


    Että tämmöstä nyt!
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 03.03.2012 klo 21:34.
  5. #5
    2.Matkapäivä (la. 03.03) tiivistettynä:
    Aamulla herätessäni tuttu muikea hymy kasvoilla....hmm... Herätys 06:30, kaverin tarjoama aamiainen sekä tööväilyä.
    Liikkeelle klo 08:00 tasan reikä reikä. -9.9´C Ylikiimingissä jossa eka "kymppitankkaus". Ja kohta se sitten alkoi....UPEAA lumitietä eikä ketään vastaan, täysin kovapintaa & aurattua eikä auringon sulattamia kohtia edes missään. Tarkoitti sitä että nyt jatkuva ajonopeus pysyi +100km/h eikä juuri mutkiin tarvinnut (paitsi pari tiekjempaa..) hidastaa ! Pudasjärvelle asti tuota hommaa, -ai niin, 20km ennen Pudasjärveä vastaavasti piti sitten jutailla täysin sulalla ja lauloihan ne renkulat voi voi----ai-ai.

    Mutta sitten taas Pudasjärvi-Ranua väli sama homma mutta nytten oikein päätiellä ! Loistavaa ajoa ja sää kuin kevätmorsian !!! Lämpötilakin nousi pikkuhiljaa niin että ei muistanut sitä edes enää tarkkailla. Alkoi tulemaan tuttuja vastaan ? Aina noin joka 7.s auto oli tuttu ja noin joka 11.s halusi kyytiin (peukaloa esille...)
    Pahoittelut teille jos ketkä olitte kotiloilla liikenteessä, ilkeyttäni en jätä tervehtimättä vaan kun käteni ovat syvällä tankusuojissa niin ei jaksa eikä voi aina tervehtiä koska tuon käden vetäminen kestää -you know !

    Mutta ehdottomasti tähän asti PARAS pätkä löytyi sitten (samalla siis nopein tietysti ) oli Ranualta Kemijärvelle lähtevä Luusuajärven rantaa kiertävä baana ! Aivan mahtavia mutkapätkiä ja välillä niin suoraa että ! Ja tämä kaikki aivan lumipinnalla ! +110km/h eikä juuri ketään tullut missään vastaan! Ei poroja ei mitään !
    Kemijärvi-Sodankylä pätkä sopivasti myös keskeltä lumella ja / tai ainakin kaistojen välillä joten siinä sai taas nastoja säästeltyä...Sodankylässä en sitten muistanut/ viitsinyt ottaa sitä "10-tankkausta" vaikka ensin piti. Jotenkin vaan siinä ajaiduin ohitse, huomasin vasta Prikaatin risteyksessä että ai-niin, mutta päättelin että mennäänhän sitä Vuotsoon helposti...(aloittelijan virhe n:o 5). No ei kauaakaan kun keltavalo syttyi ja hetken empimistä, paljonko jo ajettu...No Sodankylästä ~ehkäpä 24km joten eihän Vuotsoon ole kuin 35km tms. -väärin ! Niin siinä sitten kävi että Peurasuvannossa piti mennä siihen siihen sillankupeessa olevalle majatalolle kysymään nolona että: "paljonkohan sinne Vuotsoon oli vielä matkaa kun....jne.?). Emäntä totesi että 40km. (mikä muuten pitikin täysin paikansa ja tarkalleen!) Itse arvioin että 25km pääsen varmasti mutta kuinka raskas kuomaus tuohon valonäyttöön mahtaa vaikuttaa...? (siis ei tasapainossa oleva GS?). No kuinka ollakkaan emäntä kertoi että kyllähän heillä on kelkkabensaa tuolla, sanoin että öljyseos ei kyllä käy kuin äärimmäisessä hädässä ja nyt ei vielä minulla sellainen ollut....Emäntä soitti isännälle joka kertoi että on siellä kanistereissä 99-oktaania myös. No menimme ja tankkasin #itsepalveluna# ~1.5 litraa = 5 € jonka hinnan itse tarjosin. No sitten taas tielle ja Vuotsossa uusi tankkaus...

    Plussat ja miinukset:
    +Usko tuoreisiin Kendaan & Duroon sekä varsinkin ralli-nastoihin vahvistui kovasti !
    +Bilteman halpiskahvalämppärien max-asento !
    +Lähes tyhjät tiet
    +Ei poroja
    +Pölyttömät tiet
    +Ihmeen runsaasti tuttuja liikenteessä
    +Se muikea hymy taas tätäkin kirjoittaessa...
    +Sauna täällä Kiilopään retkeilymotellilla

    -Liian aikainen kevät
    -Liian aikainen kevät
    -GS:n vakiothuulilasi (tosin operoitu mutta siitä huolimatta....)
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 03.03.2012 klo 22:05.
  6. #6
    3.Matkapäivä (04.03)
    Aamulla gsm-herätti klo 03.27 kun jätin suotta päälle. Tuli tekstiviesti että JKL:n kadut ovat liukkaat !
    No hyvähän se on tietää että sielläkin on liukasta....Ei tullut enää uni -ei. Gessun sivulaukutkin unohdin siihen samaa tilaan, sängyn viereen vaikka olisin voinut viedä na vaikka wc:n tai parvekkeelle. Olen joskus aikaisemminkin jättänyt ne noin ja siitä tulee armoton päänsärky ja niin muuten tuli nyttenkin ! Se pakkaspakokaasu, se haju kun tarttuu muoviinkin kuin syötävä !!
    Otin puolikkaan buranan klo 05:20 eikä tuntunut auttavan sekään....

    Muistin että tuolla toisen rakennuksen takana on sulana pidetty avanto -siispä sinne ! Saunaa ei ollut lämmitetty mutta mitäpäs siitä. Pakkanen oli pudonnut -16´c mutta vesihän on plussan puolella AINA Niimpä nyttenkin se oli sen +1´c ja arvatkaapa vaan...sinne se pääkipu jäi. Jotta suosittelen vaikka enhän tuota itekkään ou aiemmin kokeillut kun joskus jossain uimahallin kylymässä altaassa mutta tuo oli aivan oikia, jokivesi ja vieläpä virtaava.

    Raakasti on muuten noita riekkoja tuossa P-paikan ympäristössä. Laskevat kopekoitaan sen kun kerkiävät ! Tulee aurinkokeliä ja lähempä tästä kohta taas tien päälle, josko siellä olisi taas yhtä paljon tuttuja kun eilenäkin?
    Kaunispään päälle varmaan seuraavaksi kun ei tässä oikein ole vielä hopsu sinne Kirkenesin bååtille. Lähtee vasta huomenna klo 12:45.....

    Että olen nyt sitten "kylmäsavustettu" miäs. Pakokaasun savussa ja huonosti nukutun yön jälkeen, kylmässä avannossa uitettu.....

    Kaunispään päällä olikin sitten aivan käsittämättömän tyyntä ! Porukoilla näitti olevan ideana tulla kotiloilla ylös ja sitten sieltä työnnettiin vaimo ja kakarat pulkalla alas. Tämä toistui eräitten osalla aikas monta kertaa siinä kun kaakaota ja voileipiä kevätauringossa nautin. Vain -6´c ja alhaalla laaksossa -18´c (se konversio ilmiö nääs...). Pikkuisen oli masto ja wanha kahvio tykkylumen peittämänä. Näki kaikesta että oli jossain vaiheessa kyllä tuulenutkin. Muutama LT-hemmo tuli juttusille siinä samalla kun loppuja kaakaoita kaatelin ja nyt ainakin lupasivat molemmat mennä rekkautumaan Sportbikes.fi -saitille, saas nähdä sitten....?

    Matkalla Ivaloon tuumaisin että olisi muuten ihan hyvin voinut vaikka LT:llä lähteä, koska tänne asti tulee 2 paljasta uraa (tiettävästi..?), eli koko tuon 4-tien matkan tänne Ivaloon asti?!! Ihmellinen talvi sanovat paikallisetkin täällä kun eivät muista että milloinkaan olisi tiet olleet sulana maaliskuun alussa kuten nyt on !!?? Että nyt voisi sitten ajokin valita, nastoilla tai ilman ja vähän kun teitä miettii ja kartoittaa niin tarvittaessa pääsisi molemmilla..

    Porot eivät haittaa liikennettä. Ainoat porot mitä koko matkalla toistaiseksi on nähty, olivat illalla siinä Kiilopään ja 4-tien risteyksessä, fiksusti P-alueella parkissa. Ei noita ollu kuin 5 tai 7 kipaletta. Eivät näin haitanneet ainakaan merkittävästi moottoripyöräliikennettä. Riekkoja vastaavasti on "kuulemma" sitäkin runsaammin, en tarkoita että kypäräosumia olisi vielä tullut mutta siellä retkeilyhotellin pihamaalla, aamu kuudelta kun joenrannalla jaloittelin, olikin melkoiset "konsertit". Villi arvaus mutta jos sanon että oli 14 reikkoa 400m:n kehän sisäpuolella?

    Ivalo osaa olla aika hiljainen talvisunnuntaina? R-kioskia ja S-Markettia lukuunottamatta eipä juuri mikään ollu avoinna (juu ne huoltamot tietysti oli), toisaalta eipä noita autojakaan tai ihmisiä missään ollut, tai tietenkään siksi ei ollut. R-kioskilla kun kävin kirjaston aukioloaikaa kysymässä, tuli siihen Gessuni viereen mummo tyttönsä kanssa portaita pitkin ja niin silmiin tuijottaen että mitä? Katselin toisaalle mutta jälleen kun siirsin katseen kioskin suuntaan mummo tuijottaa mutta ei sano mitään....? En malta olla sanomatta: " eikö se ole kevät kun on moottoripyöriä?" -tähän mummo että: "sinäkö se perjantaina ajelit Muhoksella päin, ku meän tyttö sano että se oli tämä sinun pyörä? " No olinhan tuota ajanut sielläkin"....vastasin. No sitten kohtapa siihen tuli jälleen yksi LT-miäs torniojokivarresta. Isolla valkoisella pakulla jakoi kuulemma Lapin Kansaa tällä alueella, Ivalossa ja Inarissa. Ei ihme kyllä ollut kuullut mitään BMWKLTIBMITOF-möötestä tai niistä muistakaan, joten lupasi hänkin rekkautua sinne SBF-saitille jossa asiasta kirjoitellaan..

    Nyt kirjoitan tätä täällä Inarin Siidassa. Ei ollut matkalla mitään ihmeellistä tai oikeastaan mitään muutakaan koska mm Karhunpesäkivi ja kaikki muutkin levikkeet ovat luonnollisesti auraamatta. Siidan piha kuitenkin oli. Sajos on valmistunut ja on muuten aiiiiika ISO rakennus, mitä tv:stä on katsonut niin mittasuhteet ovat luonnossa aivan jotain muuta. Harmi vaan kuin ei näin sunnuntaina ole avoinna.

    Nyt Richard with:illæ matkalla Vardøøn mutta jatketaan eilinen ajopæivæ loppuun asti.....

    Elikkæs Matkalla Kaamaseen tapasin vain 3 poroa maan tiellæ ja nekin pinkoivat hyvissæ ajoin karkuun ettei tarvinnut edes etujarruun koskea ! Muuten, takajarua ei olekkaan tullut paineltua koko reissun aikana ja nyt mittariin kertynyt 1300km.....ettæ se takajarru næin talvella on minusta aivan turha kampe..

    Mutta sitten Kaamasen kievarissa jælleen se "kympin tankkaus" ja sitten takaisin væhn matkaa Jokitørmæ møkeille jossa Reima ottikin ilolla meikælæisen vastaan. Olin varannut vain petipaikan mutta tæhæn aikaan kun ei vækeæ juuri liiku, niin sain ylækerrasta koko huoneen hintaan 20€ jossa toisin mukana oli tuo retkeilyalennus minkæ saa mm. Mp69-kerhon jæsen kortilla. Seinæn takana oli Mivako-niminen nuori nainen Tokiosta ja uskokaa tai ælkææ, hæn oli tullut Suomeen pelkæstææn noiden revontulien takia koska eihæn niitæ tuolla Nipponissa næe.. (taytyy muuten varmaan nyt taas kayttaa pelkkaa aata ææ:n sijaan, sorry vaan kun en tajunnut aikaisemmin....siis..)

    Iltasella pakkanen alkoi jalleen kiristymaan, elikkas jokunen -16c se oli jo ilta kahdeksan aikaan. Reima lupasi minulle jo varausta tehtaessa etta Gessun saan sitten lmapoiseen talliin yoksi koska aamulla voi olla pakkasta "hiukan" ja vaikka minulla nuo starttikaapelit ovatkin matkassa niin onhan se hieman nopiampaa lahtea lampoisella liikkeelle kuin etta alkaa starttailee "Kalt-startteja" .

    Reima lupasi myos etta revontulien (mahdollisesti) esiintyessa, han tulee ja halyttaa meidat siinta katsomaan. No ei sitten kaauaakaan kun kohta halytyslahdolla mentiin kamerat mukana ja Mivako etunenassa. Olihan noita, tosin vain vihreaa savya mutta suoraan ylapuolella ja melkoisen vilkkaita olivatkin. Liiketta riitti aina ilta kymppiin asti ja sitten lopuksi annoin Mivakolle omat kuvat, eli korttini kopioitavaksi koska hanen Ricoh ei aivan samanlaisiin kjuviin pysytynyt, (pokkari). Yo tuli nukuttua todella hyvin elikka aamu 6:00:een asti.

    Plussat ja miinukset:
    +Avantouinti -16c:n pakkasella seka ilman saunaa
    +Kiilopaan retkeilykeskuksen facililteetit
    +Siidan salaattiruoka seka varsinkin jalkiruoka (taytekakkua jee-)

    -Jaan seka lumen vahyys 4-tiella!!!
    -Sajos (Se UUSI saamen -BASE-) suljettu sunnuntaisin
    -Japanilaisten englannin kielitaito....
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 13.03.2012 klo 14:28.
  7. #7
    4.s Matkapaiva (ma 05.03)

    Aamiaisen olin tilannut poikkeuksellisesti koska arvelin pakkasta olevan aamulla siihen malliin ettei Trangian levityksesta heti klo 11:00 tarvitsisi valittaa. Siis normaalisti kun en syo aamulla mitaan, vasta yleensa n klo 11:00, mutta nain pakkasillaja pohjoisen perukoilla kulutus kun on aivan toista luokkaa, niin silloin se on kylla tarpeen. Nimittain elohopia oli yon aikana laskenut -26c:hen.....

    Ei muuta kuin Gessu pihalle tallista ja thuliliivi + kahvalampparit taysille. GoPro-kameran jatin toistaiseksi viela tankkilaukkuun, olihan Kirkenesiin about 170km eika akun (2) kestosta ollut viela paljoa kokemuksia. Jonkun aikaan ajettuani peilit ja visiiri menivat vuoroin peraan jaahan-sulaksi-jaahan-sulaksi, jne joka johtui tuosta konversio-ilmiosta. Alhaalla kun oli -26c niin seuraavan maen paalla olikin sitten -14c ! Ja taas toisinpain mentaessa tuli hankaluutta nahda nopean-ajon vaatimuksen mukaisesti matkaa kunnolla. Silmaripsetkin alkoivat jaatymaan, joten sekin haittasi nakymista. Pysahdyin ja kytkin sahkovisiirin nyt ensimmaista paalle kertaa koko reissulla. Samalla otin sisemmat suojalasini pois joten nyt visiiri myos lammitti kasvojani jonkin verran. Muuta liikennetta ei tuolla Sevetin tiella oikeastaan ollut, juuri yhtaan jos ei yhta rekkaa lasketa mukaan. Muutamia rekkojen ulosajojalkia oli tien molemmin puolin, nainkohan virolaiset kuskit taallakin ...?

    Vain 3 + 3 poroa tulin tavanneeksi, kahdessa eri paikassa nuo olivat ja kovin saikkyja juoksemaan. Jonkun aikaa ajettuani sahkovisiiri kytkettyna, tuli kyparan sisalle erikoinen ja omalaatuinen "saatyyppi", Sisalla alkoi satamaan lunta ! Juu-u, ihan oikeaa hiletta tuli vahan valia silmille, ja aina uloshengityksen tahtiin? Syykin selvisi: hengitysilma yhdessa pakkasen kanssa jaati lunta kyparahuppuuni, jota pidin ylos nenanvarteen asti nostettuna. No sitten kun tuli uloshengityksen vuoro, hengitysilma puhalsi lumihiutaleita hupusta irti ja ilmaan jotka taasen leijailivat pitki ja poikin klyparani sisalla koska jonkin verran ajoviimaa tuli jostain rakosesta sisalle....

    Mutta nain nyt kuitenkin mentiin ja aivan mainiosti taas paasi painelemaan kaarteissakin huoleti koska Sevitin tie oli kokonaan valkoisena. Tulin Sevettijarvelle jossa ei siellakaan nakynyt ketaan , missaan.....No ei muuta kuin jatketaan vaan. Rajalle tullessani paatin poiketa tutulla kirpputorilla joka mainostaa itseaan oikeni Antiikki -liikkeena he hee... Kaikkien 3.n kauppojen ovelle tuli vakea tsiigailemaan kuin jostain Clint Eastwoodin elokuvasta: Lannenkylassa tapahtuu tms. Kun sain Gessun sammutettua ja tsiigailin heita vastaavasti takaisin, katosivat kaikki takaisin sisalle kuin yhteisesta kaskysta noutamaan haulikkoa tms... ? No onneksi ei nyt sentaan mutta erikoinen efekti vaikka tuo Gessu ei edes pida juurikaan aanta?

    No tuolla antiikkiliikkeessa olisin saanut kahvia ja pullaa, jos vain olisin halunnut. Lieko nain kaikille turisteilla vaiko vaan " kylmassa ajajille ". Kieltaydyin kohteliasti koska kahffeeta en juo ja toisekseen kerroin etta Gessussa oli aivan avaamaton termari taynna kuumaa vetta -kaakaota varten. Jatkoin kohtapuolin kohti Naatamokoskea joka oli osittain sula, mutta vain vahasen. Rajalta alkoikin sitten melkein sulana jatkuva asfalttitie Kirkenesiin, elikkas tuosta huomasi etta norsikit kayvat suomalaisten kaupoissa edelleen, ainakin bensat ja lihat noutamassa.

    Ennen Kirkenesia muistan olevan merenrannalla taukkopaikan jonne pysahdyn seuraavaksi. Tarkoitus oli nyt ottaa hiukan kuumaa ja voidella muutamat vanikat mutta kohtapa siihen tuli Kirkenesin suunnasta Norskien rekka. Sielta mies ulos ja tavan mukaiset kysymykset. Mutta intonaationi varmaan kertoi olevani suomesta vaihtoi han mean-kielelle ja nyt jutustelut jatkui paljon nopeampaa. Vakiokysymyksiin vakiovastaukset alkaen etta : ei, ei ole kylma, koska on thulilliivit ja kahvalampparit, tankosuojat, angoravillaa jne. jne.

    Oli sitten heidan vuoronsa (2 hemmoa) kertoa omista pyoristaan jne...eli siina se siten meikalaiset "luppo-aika" menikin ja kohta kun lahtivat jatkamaan matkaansa, katsoin lampotilamittaria ja samalla kelloa niin huomasin jotta OHOPS, nythan pitaakin jos painella menemaan ja suoraan Hurtigrutenin satamaan.... .Richard With oli tullut jo aamupaivalla satamaan ja sieltahan se nakyikin jo kaukaa kaupungilta. Ei muuta kuin kyljesta autohissiin ja hissilla alas kannelle. Kansimies sitoi Gessun satulan yli liinalla, tai eihan minulla mitaan satulaa mukana ole, vaan satularungon paalla tassa on yli 1300km istuttu koska talvimallissa nain jalat saa paremmin maahan vaikka pituuteni onkin se 182cm.

    Seuraavaksi receptioniin josta sain hytin korttiavaimen seka toisen autokannelle jos haluaisin noutaa jotain Gessun sivulaukuista tms. Huomaavaista ! Hyttini sijaitsee 5:ssa kerroksessa ja buukasin aikoinaan ulkohytin josta onkin oivat nakoalat ja vielapa noille tutuille, mantereella meneville vuonoteille, GREAT
    Ei suotta sanota etta tama olisi maailman kaunein laivareitti Taytyy kylla myontaa ja nyt ainoastaan harmittaa se ettei aikaisemmin ole tullut tehtya tata matkaa......kaunista on!!!

    Laivassa on ruokapaikkoja ainakin meikalaiselle riittamiin. Matkamuistomyymala, pallomeri, ilmainen netti (5 positiota), GSM-kentta lahes tauotta!! Hyteissa wc:t + suihkut, lattialammitys, hyva valaistus, radio, puhelin, ilmastointi, jne,.,.eli laadukkaampi kuin ruotsinlaiva sanoisin mutta onhan naitakin 11 eri laivaa joten mistapa noista kaikista voi sanoa, tosin tama oli vanhemmasta paasta kylla.
    Porukat taalla on keski-ikaisia, tai sen ylittaneita. Eli tannehan ei tulla riehumaan tai vetamaan viinaa, joten younet sen puolesta ovat taattu.

    Asken poikkesimme Vardon satamassa (45min), jossa oli aikaa poiketa esim. Vardohusetin linnoituksella jonne on lyhyt kavelymatka. Osa laivan miehistosta kavi naytostyyliin meressa uimassa, suoraan laiturilta. Mainittakoon etta kaikkien henkiloiden matkakortit scannataan maihin astuessa, samoin kuin takaisin laivaan tullessa joten tieto mahdollisista puuttuvista hemmoista on ajantasaisesti kipparin tiedossa. Piakkoin, tai jonkin ajan paasta rantaudutaan Botsfjordin satamaan....(tama nappis on aivan ihme nappis joten yritan ja tiedan kylla miten noiden paikan nimet pitais kirjoittaa mutta kun....) jatkuu.....
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 05.03.2012 klo 21:16.
  8. #8
    Tätä kirjoitettaessa lyhyellä marssitauolla TÄÄLLÄ ..

    5.s Matkapaiva (ti 06.03)

    Elikkäs Berlevågiin asti sitten en millään jaksanut valvoa koska laiva rantautuisi vasta n klo 23:20 suomen aikaan. Olihan tuota ajohommaa jo tullut tehtyäja siten ns.staattista jännitystä perjantain suola+sohju+spooriajon jäljiltä, kaiketi havaittavissa... Eli kun taivaalle ilmestyneiiden fosforin vihreiden revontulet ja täydenkuun valaisemien lumihuippusten vuoret oli useampaan kertaan valokuvattu sekä useamman kerran myrskutuulessa, laivankannella käyskennelty oli aika palata omaan hyttiin lepäämään. Vaikka tuuli oli aukealla merellä RAJU! Ehkäpä en eläessäni ole yhtä kovaa missään kokenut, ei se laivaa loppujen lopuksi hirveästi keinuttanut vaikkakin joitakin kovempia tyrskyjä jysähteli vuoroon paarpuuriin vuoroin styyrpuuriin.........z z z zzz.

    Nukuin todella hyvin, paitsi että heräsin jo n klo 04:00 koska kuvittelin aamun jo sarastavan? Oletus oli turha ja sain kuin sainkin jotenkin sinniteltyä vuoteessa aina klo 06:00:n asti -eihän tänne sitä paitsi oltu tultu nukkumaan jota voisi suorittaa aivan yhtä hyvin kotonakin...
    Saavuimme kohta Honnigsvågiin jonne rantaduimme mutta kukaan muu ei maissa sitten kaynytkaan kuin mina Outoa oli kierrellä laivaa yksin kun ketään ei tuntunut olevan missään, olin kuin jossain hylätyssä aavelaivassa.. Kaikki muut olivat tietenkin nukkumassa.

    Eipa olisi ollut pitka matka tästä Kapille. Olisin ottanutkin Gessun ulos laivasta ja käynyt puomitien päässä kääntymässä mutta tuo 25min taiukoaika ei tuohon antanut mitään mahdollisuutta - jos se tiekään oli enää tuollaisen illalla riehuneen myräkän jälkeen enää avoinna / olisiko sitä keretty edes lingolla/auralla avata....? Honnigsvågista jatkettiin sitten Havöysundiin. Kohtapa horisontissa näkyivätki nuo monet tuulivoimalat vuorella joka onkin maailman suurin tuulivoimalapuisto! Atomic:in kanssa (nikki) tulikin tuolla viime kesänä LT:llä käytyä ja aivan sen vuorille vievän tien päässä...vai oliko se kuitenkin 2010 ? Aika kun menee niin nopeasti, ainakin nopeammin kuin tämä alus 14.8 knots

    Havöysundista laivaan astui 3 Japanilaista -tai ainakin siltä he näyttivät? ..vasta nuo 3 Japanilaista toivat sitten muitakin matkustajia käytäville, kahvioon, tiskien taakse jne. Nyt elämä pikkuhiljaa palautui laivalle ja kaikki näytti taas miltä pitikin.

    Havöysundin kierrettyämme näkyi hyvin nuo tuulivoimalat. Matkustajille kuulutettiin että eräs toinen Hurtigruten alus ohittaisi laivamme hetkisen kulttua, mantereen ja meidän välistämme. Oli hienompi ja isompi alus, nimeä en vain enää muista mutta kuvistahan tuon näkisi.
    Kohta kuuluikin 3 kumeaa äänitorven pärähdystä johon oma Richard With vastasi vieläkin KUMEAMMALLA TÖRÄYKSELLÄ niin että vuonojen rannat vaan raikuivat, todellista meriviestintää jos mikä !!

    Tulimme lopulta Hammerfestiin ja matkalla näimme norjan suurimpiin (mman?) kuuluvan kaasun- ja öljynkäsittelylaitoksen Melköyan lähistöllä. Tuli aika pakata kipsut ja kampsut, eihän niitä mukanani hytissä paljoa edes ollut kohta laivamme´tulisi satamaan.
    Laiva lipui ankkuriin ja minä autokannelle n:o 1. Tähän laivaan sopii 45 henkilöautoa mutta nyt niitä oli vain 4 ja oma Gessuni. Tankkilaukku paikoilleen ja kypärä päähän. Käynnistys ja ajo autohissille. Ulkona näytti olevan oikea KEVÄT +6.2c ja meikäläisellä nastat!! Nooo- eiköhän sitä vielä tule lumi- ja jäätietkin vastaan? Nikkaluoktaan mennessä viimeistään, arvelin. Ajoin ulos keskustan kaduille ja lähdin ajelemaan kohti meridiaanipatsasta joka on kaupungin (sen yhden ainokaisen kadun) toisessa päässä. Mitä kummaa ! Patsas lyötyikin mutta ei se ollut samalla paikkaa kun viimeksi ! Ihme hommaa kun kaikki muuttuu ! Patsat oli siirretty ja sitä ennen maata kasattu melkoinen määrä, eli olikin patsaan álle tehty iso mäki !?? Ei pitäs kaikkea kuitenkaan sentään muuttaa, tuokin patsas kun on omalla paikallaan seissyt ties kuinka kauan...

    Tankkasin Gessun ja lähdin kiitämään kaupungista nyt viimein ulos. Kvalsundia lähestyttyäni huomasin erään mutkan takana keltaliivisen olevan tienreunassa "pilkillä" ?? No ei varmaan pilkillä kuitenkaan, vaistomaisesti nopea vilkaisu mittariin ja ei hätää, neula näytti n 58km/h. Tulen lähemmäksi ja keltaliivinen osittautuu politiksi -juu, ei yllättänyt....mutta nyt tuleekin yllätys kun käsi nousee mutta ei tervehdykseen !
    Poliisi onkin nuori nainen ja kertoo että ajoin 57km vaikka rajoitus oli 50 ! Ei voinut olla -ihmettelen, ja tosiaan aiemmin oli ollut koulu jonka takia rajoitus oli tuo 50 vaikka jatkuvasti tuolla matkalla oli vain 60: tai 70:n rajoituksia

    Jatkuu... tätä kirjoitan Kebnekaisen juurelta ja juuri nyt ei vaan jouda istumaan sisällä !


    jatkuu...
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 08.03.2012 klo 13:57.
  9. #9
    Juha_H:n avatar
    Liittyi Oct 2010
    Bonn, Deutschland (Tampere)
    Hyvin olet vetänyt; onnea matkaan ja pakkasia... Jatkan itse kuuma-ajokurssiani.
  10. #10
    Lainaa Juha_H kirjoitti Katso viesti
    Hyvin olet vetänyt; onnea matkaan ja pakkasia... Jatkan itse kuuma-ajokurssiani.

    Tack - tack ! Lunta mää vaan tänne toivoisin enska- ja rallinastojen alle ! Kebnekaisen juurella juuri nyt -0´C .......
  11. #11
    ......Tankkasin Gessun ja lähdin kiitämään kaupungista nyt viimein ulos. Kvalsundia lähestyttyäni huomasin erään mutkan takana keltaliivisen olevan tienreunassa "pilkillä" ?? No ei varmaan pilkillä kuitenkaan, vaistomaisesti nopea vilkaisu mittariin ja ei hätää, neula näytti n 58km/h. Tulen lähemmäksi ja keltaliivinen osittautuu politiksi -juu, ei yllättänyt....mutta nyt tuleekin yllätys kun käsi nousee mutta ei tervehdykseen !
    Poliisi onkin nuori nainen ja kertoo että ajoin 57km vaikka rajoitus oli 50 ! Ei voinut olla -ihmettelen, ja tosiaan aiemmin oli ollut koulu jonka takia rajoitus oli tuo 50 vaikka jatkuvasti tuolla matkalla oli vain 60: tai 70:n rajoituksia. Katsomme molemmat vielä raadarin lukemat ja onhan se sitten uskottava, tosin sitä 50km/h:n rajoitusmerkkiä en käynyt enää sitten katselemassa....kaippa se siellä oli?

    1600Nok teki se elikkäs: -Aiiiiii, sen verran se sattui, mutta täytyy heti perään myöntää että vaikka olisi ollut tuplana tuo niin todella paljon olen saanut "anteeksi" ja ihmeen hyvällä tuurilla ilman mitään politeja tuolla norweegian mutkateillä päästellyt että olihan se oikeastaan tilastollisestikkin jo aika!

    Jatkoin paikoitellen sulaa tietä Skaidiin josta jatkoin alas Altaan. Sennalandissa (se laajaakin laajempi tunturialue) oli sitten melkoista ohjaamista, kovan myrskytuulen ansiosta. Nuo varsin kookkaat, itse väsäämäni tankohuput vielä lisäsivät tuulen vaikutusta ohjaukseen

    Altassa ei mitään uutta eikä ihmeellistä, tosin keskustan toreille en lähtenyt kiertelemään vaan tavoitteena oli päästä mahdollisimman nopeaan Hettaan. Vain yksi pikainen Trangiapäivällinen siinä levikkeellä jossa norskit järjestävät talvisin sen Primus-rallin (vai kumpi se nyt olikaan, Treffen eikös ollut aina etelässä....?). Pasta ei koskaan yllätä ja se toimii. Kypärä päähän ja nyt nopiaa ajoa "alta-kanjonin" kautta joka olikin poikkeuksellisen upea näin jääpuikkojen aikaan. Ketturepolainen yritti tulla tielle siinä nousuvaiheessa mutta tyytyi vain kuuntelemaan boxerin kierroksia, täytyykin katsoa kypäräkamerasta tarkemmin tuota isohäntää.

    Koutokeinossa nopea tankkaus ja kamera laukkuun koska alkoi olla jo aivan pimeää. Nopeasti tielle ja kohti suomen rajaa. Alkoi satamaan hiljalleen lunta ja tuntui kun tuuli vaan yltyi. Paikoitellen alkoi tiellekkin kasaantua pieniä dyynejä jotka pimeässä laittaa varovaiseksi, olkoonkin että Gessun lisävaloissa oli hiukan voimakkaammat polttimot.....

    Lopultakin saavuin Hetan Majataloon joten oli aika mennä kuumaan saunaan muistelemaan lähes täydellistä, tosin voimakkaasta sivutuulesta ja sitä kautta voimakkaista ohjausliikkeistä aiheutunutta "melkein käsivarret kipeanä" -olotilaa mutta ahhh.. niin autuaan upeaa fiilistä kuitenkin....

    Plussat ja miinukset:

    +Hammerfest-Alta maisemat
    +Nais Politi
    +Skaidi-Sennaland lumi- ja jäätie (High Speed)
    +Hetan Sauna & majoitus yms...

    -Varhainen kevät (sulaa ja sulaa)
    -Ratamaksujen suuruus (olis vähempikin riittänyt...
    -Raivoisa tuuli tuntureilla & Koutokeino - Hetta välillä
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 12.03.2012 klo 15:39.
  12. #12
  13. #13
    -Ratamaksujen suuruus (olis vähempikin riittänyt...

    Vähän aikaa piti ihan miettiä
    Honda XL1000VA 2006
  14. #14
    Lainaa Jouni K kirjoitti Katso viesti
    -Ratamaksujen suuruus (olis vähempikin riittänyt...

    Vähän aikaa piti ihan miettiä
    Juu, ratamaksu mikä ratamaksu....toivottavasti tuli samalla kertaa myös kaudelle 2013

    ALBUMI 2

  15. #15
  16. #16
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Ja lopuksi ALBUMI III

    On se upeaa tuo Norjan maisema.
    Meilläkin on jo viitenä kesänä perätysten lomareissut suuntautunut pohjois-Norjaan.
    Tänä kesänä tarkoitus ajaa Altan Wanha postitie ja sitten Nordkappiin.Sieltä sitten Saariselälle, Jänkhällä Jytisee ajoihin.
    Edit:Minkä hintainen muuten oli nyt tuo laivamatka Kirkkoniemestä Nordkappiin? Mitä hintaan sisältyi?
    Viimeksi muokannut: Adventure; 19.03.2012 klo 12:20.
    BMW R1100RS
  17. #17
    Lainaa Paulijes kirjoitti Katso viesti
    Edit:Minkä hintainen muuten oli nyt tuo laivamatka Kirkkoniemestä Nordkappiin? Mitä hintaan sisältyi?
    Alkoi itselläkin kiinnostamaan, ja kattelin hintoja osoitteesta http://www.hurtigruten.fi/norway/.

    Vaan loppuipa kiinnostus lyhyeen kun hinnat näytettiin. Reittiä Kirkenes - Harstad kokeilin, ja väitti halvimman hyttiluokan hinnaksi heinäkuussa yli 700 e/henk. Voiko tuo olla tottakaan?
    Puolitoista päivää + 2 yötä laivalla. Tulee hotelliyölle hieman hintaa, mutta onhan sentään (luullakseni) täysihoito.

    Eikä mopo vielä välttämättä sisälly tuohon hintaan, koska kulkineesta muistaakseni kysyttiin vasta lomakkeen seuraavassa vaiheessa.

    Pitäkööt risteilynsä. 1500:lle on parempiakin kohteita kun 2 päällä reissuun lähtee.
  18. #18
    Lainaa spiff kirjoitti Katso viesti
    Alkoi itselläkin kiinnostamaan, ja kattelin hintoja osoitteesta http://www.hurtigruten.fi/norway/.

    Vaan loppuipa kiinnostus lyhyeen kun hinnat näytettiin. Reittiä Kirkenes - Harstad kokeilin, ja väitti halvimman hyttiluokan hinnaksi heinäkuussa yli 700 e/henk. Voiko tuo olla tottakaan?
    Puolitoista päivää + 2 yötä laivalla. Tulee hotelliyölle hieman hintaa, mutta onhan sentään (luullakseni) täysihoito.

    Eikä mopo vielä välttämättä sisälly tuohon hintaan, koska kulkineesta muistaakseni kysyttiin vasta lomakkeen seuraavassa vaiheessa.

    Pitäkööt risteilynsä. 1500:lle on parempiakin kohteita kun 2 päällä reissuun lähtee.
    Mut josko sita menisitte vain Tromsohon esim? Se ei ole viela taysihoito jos vain hyttihinnastoa katselit, eli syomiset tilataan siihen paalle, (vai oliko jokin pakettimatka -ei kaiketi). Ja sitten, katselit ilmeisesti kesan sesonkihinnastoja ? Kesalle ne hinnat tietysti nousee...

    Mutta tuumaile viela....
  19.  
  20. #19
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Mut josko sita menisitte vain Tromsohon esim? Se ei ole viela taysihoito jos vain hyttihinnastoa katselit, eli syomiset tilataan siihen paalle, (vai oliko jokin pakettimatka -ei kaiketi). Ja sitten, katselit ilmeisesti kesan sesonkihinnastoja ? Kesalle ne hinnat tietysti nousee...
    Satamasta-satamaan -vaihtoehtoa katsoin, eli ei ole paketti.

    Yhteinen loma-aika tuppaa olemaan heinäkuussa, joten halvimpana aikana on vähän hankala järjestää reissua. Hintaero sesongin ja ei-sesongin välillä on melkoinen: huhtikuun 2-viikolla halvin hytti maksaisi vajaa 400/kirsu + mopo ja syömiset, eli reilu puolet siitä mitä kesällä. Mutta liian kallista enivei, ei tuu kauppoja. Jos tuossa ois mopo ja täyshoito mukana, niin sitten ois hinta paremmin kohdillaan.

    Kuljen tietä pitkin jatkossakin jos Kirkkoniemestä Harstadiin tarvii päästä