Kovin näyttää rauhalliselta tuo ennakkoilmoittautumisten ryysis, taitaa olla ennakkoluuloista muu porukka. Joutunetkohan parhaassa seurassa taas jutaamaan
.
Vai Nikkolahteen, Hotellisako ootta kortteeria?
Olishan se, kokemus, pitääköhän alkaa lisävirtaa värkkäilemään Tigeriin, että sais lämpöä.
1362,6 km olisi ajomatka
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Ei-ei -ei mitään hotellijutskia....lumikiepissä jos vain ajoissa pääsee perille. On siellä möksää tietty jos haluaa "luxusta" tai muuten on huono makhuupussi. Lumiaura-autot (niiden ohittamiset) on se hankalin homma tuolla kun / ja sopivan huonolla kelillä pöllyyttää sitä lunta aina 1000m aura-auton taakse. Pimeällä hankala tähystellä kun / ja visiiri muurautuu umpeen eikä ajopintaa meinaa nähä mitä siinä on. Nastat jos vielä alla niin auraterän urat "luikerruttaa" puolelta toiselle ja sitten vielä sokerina pohjalla: ku pääset aura-auton eelle niin palaatkin sitten auraamattomalle pöperötielle jossa taas on omat ajoniksinsä......niin ja tuo ohittaminenkin vaatii kolmen (3), tai jopa neljän (4) vallin ylittämisen, (kaistavalli x 2 + keskivalli x 2) ja kovilla nopeuksilla se ei ole "kakunpala".(jskanerva @ Syys. 22 2011,22:42) kirjoitti
Viime reissulla menomatkalla tapasin 10 aura-autoa joista 3:n ohitse piti mennä. Eturenkaan kuvio, koko (ja nastat) sen ajonopeuden (tarttuvuuden) tuossa lumipinnalla määrää...takunenhan tulee polanteella.
Ja miksikö sitten noita aura-autoja pitää ohitella ? No jotta se matka etenisi. Ei paljoa naurata jutailla lähemmäs tonnin siivua 50 -60 km/h nopeudella kun pimeästä-pimeään aika muutenkin on niin pitkä
Tule vain samoille tulille ihmeessä !![]()
Nonni ! Nysse tulee TÄSSÄ nimittäin jo viime vuonna, melkein jopa suuren suosion (ainakin aura-autojen suhteen...), saavuttanut NSTC (Nordic Survival Touring Course), on ensi vuonna otsikon nimellä...jos menis kansaan paremmin kuin häkä
Ajokelit kun ompi kohta taasen ovella niin tällä trailerilla voipi sitten "sairastella" pahimpia ajokuumeiluja...
Vaikka osallistujamäärää ei ole rajattu on osallistumismaksua viime vuodesta tarkistettu pitkällisen harkinnan tuloksena. Nyt maksetaan jokaiselle osallistujalle 4 euroa käteen aiemman 2:den euron sijaan.
Vielä ennättää mukaan !
Melkoista extreme-matkailua(mchuurre @ Loka. 09 2011,12:46) kirjoitti
Viluttaa katsellakin
Miten ihmeessä saat mopon yli -20 asteen pakkasesta käyntiin?
Apuvirralla?
GSA oiristelee starttausta jo nollan tuntumassa, plus-puolella.
Hittolainen, jos en olisi niin tissiposki, niin tuo olisi hienoa hommaa. Pitäisiköhän tuo XTX vaihtaa XTR:n, löytyisi lumelle ja jäälle sopivampaa rengastusta. 17" etusella voi olla turhan jännää liikkua vaikka sopivan kumin nastoille löytäisikin.
On se äijä....taisit kuitenkin käydä Tupoksen aakkosasemalla kun olit sen 300 ajanut...se Puhos on muistaakseni tuolla idänpuolella Kiteellä päin...
ex. varadero xl 125
ex. cbr 1000f
nyt fjr 1300
http://meltorautahanuri.blogspot.fi/
Ajan minne haluan, minulla on vaimon lupa sanoa niin.
No Tupoksella hyvinkin, Puhoksellakin niin usein Tuupovaarassa käydessä että menee sekaisin .....(road runner @ Loka. 26 2011,22:47) kirjoitti
Ja spiff:ille: no apuvirtaa sain moottorikelkasta, kyselivät ensin että: "var är din snöskuter?" kunnes selvis ettei mitään kelkkaa.....![]()
Kyllä tätä seurattu on, pitää vain katsoa vähän lähempänä ajankohtaa miten osuu kalenteriin... ja kun vielä 1.1.2012 käväistään Tukholmassa, lähtö Espoosta aamutuimaan (hmm - selvänä uuteenvuoteen ja ajoissa nukkumaan...), pohjoisen kautta kiertäen Tukholmaan - ja tietysti siten, että Espoo-Tukholma väli <24h![]()
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Muuten joo mchuurre,aikataulu vaan pikkasen kiree helmikuussa kun on muitakin suunitelmii misä eteläisin kääntymäkohta olis Rovaniemi *
Ohi ehkä paahdetaan jossain vaiheessa? *
Kunnon nastoilla,eli rallinastat keskellä ja enskanastat kyljis niin menoa ei pahemmin hidasta vallit ja paksu lumikerros kunhan vauhti on se vähintään 80 km/h,etenkin paksus lumes (15-20 senttiä).
Tottakai kevyt pyörä auttaa kans,mutta kyllä kaveri 800 gessulla on tullut ihan samaa vauhtia perässä toistaiseksi ilman minkäänlaista onkelmaa.
Ajotyylistä riippuen voi noi enskanastat poiskin jättää ja käyttää pelkästään rallinastoja.
Tosa toisen kaverin talviajeluvideo,kaunis kun mikä!!
Hyvin vaarallista ,hyyyyvinnn. vanhoja talviajovausteita tässä tuuletellaan ja paikkaillaan . Löytys vain ne huopaset jostain vielä.
Kunhan kerkiää enstee harjotella ja miettii reittiä missois lunta tiellä ,ei nelostietä viitti alta 80 kyllä ajella
Triumph Tiger 800 XRX
Hej ! Nu är det dags för ett nytt avsnitt 2011 programmet är en serie NSTC kan innehålla intensiva scene.
Vänligen kö
Eli vuorossa ohjelmasarjasta NSTC 2011 viimeinen jakso Ohjelma saattaa sisältää voimakkaita kohtauksia.
Nå er det tid for en ny periode av serien NSTC 2011 Program kan inneholde sterke scener
Vennligst kø
![]()
Nonnih ! Neljälle (nopeimmalle) on nyt möksä varattuna (täynnä siis), ja ite tulen pelipaikoille jo torstaina 8.3 mutta otan vauhin Hammerfestistä. Meinasin jotta keräilen mukaan ja myöte nuo Hammerfestin jutaajat sekä Altan http://www.bunkers-mc.no/start.html ajomiähet jotta saahaan isommat tulet sinne Nikkaluoktan pihamaalle. Onhan siinä pyörillekkin silti vielä kovin tilaa jos vähän paikallisten mutterkelkkoja siirrellään?
Varaan toisen "Charmig Stugan" niille jos ei kenelle kieppi kiinnosta ja jos norskitkin haluaa ?
http://www.nikkaluokta.com/index.php?id=1239
Lauantai aamulla meininki poiketa Kebnekaisen juurella....kelkalla tai pyörillä kelistä riippuen ?![]()
No niin, kohta se alkaa tämänkertainen mootte Nikkaluoktassa. Hyvähän tuonne alas on valutella kun otin vauhtia Hammerfestista, tosin vauhtia oli liikaa.....Piti nimittäin suorittaa RATAMAKSU vuodelle 2012 ja NYT jo !
....50/57 ja 1600Nok netto. Siis toistasataa kertaa tuolla pyöritty ja ei koskaan aiemmin sakkoa niin nyt ja TALVELLA !! Aivan epäreilua....
Oli muuten tiet sulana Hammerfest-Skaidi välillä !!! Mutta onneksi Skaidi-Alta vastaavasti senkin edesta lumella, mutta se r a a k a tuuli ja vielä etuvasemmalta koko ajan niin että nyt kun on noi "uudet" tankohuput niin on niissa vaan niin paljon
siipipinta-alaa että sai olla tarkkana ja koko ajan tehdä ohjaukseen korjausliikkeitä!!
Alta-Koutokeino sekin oli pääosin sulana niin että valkoista/kiiltävää sai hakemalla hakea, eikä sittenkään aina päässyt mustaa pakoon....mutta Koutokeinon jälkeen olikin taas sitä valkoista aina tänne Hettaan asti jossa nyt pieni marssitauko:
http://www.hetan-majatalo.fi/index.htm
Kyllä muuten kelpaa saunoa ! On muutenkin ihan hotelliluokan tasoa & meininki joten painakaapa mieleenne jos täällä päin liikutte tai liikutte vaikka vartavasten: Higly Recommended !
Oli muuten niin ihmeellinen säätyyppi taas koko tuon Koutokeino-Hetta välin että:
-8´c karmea tuuli (liput kuin pellistä) ja silti satoi pientä lumentyunkää niin ettei paikka paikoin saanut tien muodoista mitään selvää....Onneksi on Gessun lisävaloissa (100w).....x 2
Huomenna siis pelipaikoille Kaaresuvannon ja Vittangin kautta, - siitä Kiirunaan ja sitten Nikkaan.
Harmittavasti Tuffe ja Oula peruivat.....mutta toisen kerran sitten![]()
Olisi kyllä tehnyt mieli lähteä reissuun mukaan, mutta kun matka suuntautui kohti etelää niin ei voi ehtiä joka paikkaan samaan aikaan... ensi vuonna sitten - ehkä?
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Juu, eihän tässä mitään "ryysistä" tänne ollut tarkoitus tehdäkkään, hyvä että nytkään sopi osallistujien mp:t parkkiin kun olivat tehneet niin pienet auraukset tuohon mökin eteen. Sitäpaitsi osallistuja määrähän kasvoi peräti 100% viime vuotisesta
että kyllä tällä on selvästi kysyntää !
Tiedä sitten vaikuttiko tuo osallistujamaksun korotus viimevuodesta Ent 2€ nyt 4€...
Mutta viime yön revontulet eivät vielä vaikuttaneet -saas nähdä nyt tulevana yönä kun iltasanomatkin kirjoitti että auringosta purkautuu suuria purkauksia -> tarkoittaa revontulia & häiriöitä radio- ja teleliikenteessä, jne !!! Hope so !
No minkääslainen ryysis siellä Nikkaluoktan juurella on näin Kebnekaisen valloituksen aattona,.
On ollu mukava lueskella taas luikkaanajonkouluttajan talviajokokemuksia. Toivottavasti pitää edes yöpakkasia, että kelit säilyy. Miten muuten Ruotsin puolella kelkkailijat suhtautuvat ajamiseen kelkkareittejä pyörällä? Muutenhan siellä on kelkkareitistö sekä kunnoltaan että kattavuudeltaan kokonaan toisella tasolla kuin täällä rajan toisella puolella, nimimerkki eilen Ruotsissa pätkän kelkkaillut. Mutta edelleenkään en rattaita vaihda jalaksiin, eli ei vetänyt vertoja LoTjallekaan, vaikka samanlainen möhkö olikin.
Kiitos kysymästä Jowin ! Kotona jälleen, elikkä selvisin sitten tuostakin vaelluksesta, meinaan oli SE perjantai-illan "thuulenväre" + "lumenripsaus" sellainen siellä Överkalix-Ylitornio-Tornio akselilla että tuli luikasajokurssiin myöhemmin sisältyvät Pohjoisen Thuuliajokurssin erityisosiot samalla nyt sitten myös kertaa suoritettua: a) raskaalla matkapyörällä + kuormalla, b) raskaalla matkapyörällä + kuormalla vinotuulessa sekä lumisateessa JA hiukan vaativampi jatkokurssin täydennysosa f) raskaalla matkapyörällä + kuormalla, vinotuulessa, lumisateella pimeällä ilman aurauskaluston tien ylläpitotoimia.
Sen 5-6 kertaa pysähdyin tuolla Ylitornion-Tornion (55km) välillä kun ei meinannut tulla ajohommista noissa keliolosuhteissa k e r r a s s a a n mitään...(oonko yleensä valittanut...?, mutta nyt oli keli jotain aivan kuin toiselta planeetalta !!
En ole varmaan kotilollakaan koskaan ajanut nOIn surkeassa kelissä mitä tuossa tuli vastaan !!!!!
Kaverillekkin, jonne olin matkalla yökylään soittelin (n. klo 17:00), että: "nyt jään odottelemaan aura-autoa, tulee se sitten vaikka iltayhdeksältä tms, mutta nyt en jatka enää vaan odottelen tässä katetulla linja-auto pysäkillä"....
Ajo kun muuttui "etenemiseksi" tai jopa "selviytymiseksi", telineet alhaalla ajaen, lasit ja visiiri huurussa, jopa tien keskikaistalle asti tuulen työntämien lumidyynien väistelemiseksi, tai silloin kun autoja tuli vastaan, niiden läpäisyksi ajonopeuden vähentyessä paikka paikoin jopa 35-45km/h:ssa ....eikä aura-autoista ollut mitään tietoakaan ??!!!
Iltahämärä, joka muuttui hetkeä myöhemmin pimeäksi ei sekään tuonut juuri lisää vauhtia, ainoa hyöty oli lopun matkaa syttyneet katuvalot jotka yhdessä sähkövisiirin kanssa tekivät sitten ajon hiljaisella nopeudella mahdolliseksi.
Tukkona en tietenkään ollut vaan aina tasasin väliajoin, väistin tien sivuun niin laitaan kuin se oli mahdollista sekä luonnolllisesti annoin vilkulla merkin ohittamiseen....
Sitten Tornion ja Haaparannan kadut olivatkin jälleen sellaisiksi möyhennetty että ei pahemmasta väliä!!
Tietäähän sen kun on perjantai-ilta ja porukoitten pitää päästä hummailemaan niin sitä silloin ajetaan vaikka olisi mikä, että aivan pehmeätä lunta alvariinsa ja ei siinä paljoa palakuvio auta, saati rallinasta kun se kuvio menee tukkoon!
Että HIDASTA oli mutta perille päästiin, ilman pyörän huilaamisia...
Nikkaluoktassa ei ollut pakkasia mikä t i e t e n k i n oli kaikille osallistujille suuri pettymys, eli kaikki kaasulaitteet sekä apukäynnistyskaapelit tulivat turhaan matkaan, kelkkaurilla ei ajeltu mutta kelkalla vastaavasti sitäkin enemmän. Kebnekaisen juurella vietin sen 5h mutta varusteiden (jääraudat, yms.) jäädessä kotiin ei vuorta lähdetty edes yrittämään, -vielä. Revontulia oli ensimmäisenä yönä mutta vaisuksi nekin jäivät....??!! Toinen yö täysin dymässä, siis keli oli.... . Oman lisänsä kokoontumisemme toivat ruotsin puolustusvoimien kuljetuskalusto sekä m-kelkkailevat "recco"-joukot joiden osalta harjoitus olikin jo alkanut seuraavan viikon Cold-Response-2012/-harjoitusta silmällä pitäen.
AINOA varsinain tappio oli kun Ii:n St1-huoltamon kohdalla meni takanakki (Kenda Trak Master-liimanastarengas), WA-TAP vaan kuului ja tunsin kuinka ajoin jonkun ylitse, sen jälkeen sitten ru-ru-ru-ru ja oli onni että nopeuteni oli vain n 80km/h, oli hiukan pitelemistä että sain Gessun painavine kamppeineen (poronnahat, makuupussi, lumilapio, jne. sivulaukut aivan turvoksiin asti kamaa...) pidettyä pysytssä ja vedettyä vilkku kytkettynä pientareelle..
Ei muuta kuin raatoa nilkuttaen St1:lle ja kun sain renkaan irti niin huomasin että kyljessä oli kuin puukon reikä!!?? Myöhemmin löysin ajoradalta raakasti magnesium-vanteen kappaleita, joku idiootti oli särkenyt vanteensa juuri siihen ja vieläpä jättänyt palaset tielle, ja niitä siitä sitten potki pois samalla kuin liftasin Ouluun jonne oli vielä matkaa 60km
Törmäystä tuohon n 5cm x 10cm:n teräväreunaiseen vierasesineeseen ei voinut millään estää koska niitä oli siinä ajoradalla kuin miinoja (15-25kpl:tta) sekä ne olivat sopivasti tiellä olevan sohjon seassa sekä kaiken lisäksi aurinko paistoi suoraan edestä ja tie kiilti todella häikäisevästi !!
Videoita sekä kuva-albumeita ilmestyy tänne kyllä kunhan saan ensin tuon Gessun purettua ja talliin.....![]()
No se olit sitte sie kun ajelit Tornion uutta siltaa perjantaina illalla siinä 19 maissa. Tyttäret tulivat juuri autolla kaupoista, ja sanoivat, että et kyllä usko, mutta joku tuli isolla moottoripyörällä vastaan sillalla. Sanoinkin että saattaa olla luikasajokurssilaisia. Olihan se perjantai illalla melkoinen myräkkä, ja juuri silloin 19 -21 kovimmillaan, ehkä talven pahin myrsky tällä seudulla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY