Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Asiasta toiseen... Ajattelinpa laittaa tänne hieman tietoa miten viimekesän Alastaron 12.-13.8 päivillä sattuneen kolaroinnin vakuutuskäsittely meni. Varmaankin näitä sattuu, joten jos jollekin tulee samanlainen tilanne kohdalle...
Siis eli jäin itse ko pinon alimmaiseksi seurauksella, että pyörä meni lunastukseen sekä kypärä ja puku ottivat myös liiaksi osumaa. Henkilövahingoilta vältyin itse, jos ei lueta mustaa silmää sellaiseksiAsiassa oli syyllisyyskysymys täysin selvä ja silmäpareja riittävästi paikalla mikäli tästä tulisi vakuutusyhtiön kanssa kinaa.
Vastapuoli tekikin vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiölleen ja piakkoin liukkaan oloinen vakuutusvirkailija oli minuun yhteydessä. Selvitin tapahtumien kulkun tarkkaan sekä kerroin olosuhteet (ratapäivien järjestelyt) tarkkaan läpi. Muutamien vaiheiden jälkeen sain kielteisen korvauspäätöksen, jossa oli noin 4 riviä eli ei oikeastaan mitään perusteluja. Perusväittämä oli, että liikenteeltä eritetty alue eli liikennevakuutus ei korvaa. Tein tähän oikaisupyynnön, johon sain lähes yhtä "tyhjentävän" vakuutuspäätöksen. Sinänsä siihen oli lisätty muutamia kovia "faktoja", jotka oli aivan perättömiä mm. ratapäivien järjestelyistä. Soitin asiaa käsitelleelle henkilölle mutta tuo keskustelu oli täysin turha, henkilö alkoi minulta utelemaan pidänkö lentokenttää eristettynä alueena, joten katsoin, että keskustelua on ihan turha jatkaa. Selvitin MotOrgilta, että oliko vakuutusyhtiö pyytänyt heiltä selvitystä asiasta ja selvisi, että ei tosissaankaan oltu tiedustelu yhtään mitään. Käytännössä yhtiö teki siis päätöksensä aivan puutteellisiin ja väärin tiedoin selvittämättä asiaa ainakaan sieltä mistä minun järjen mukaan pitäisi eli tapahtuman järjestäjältä.
Tein asiasta perusteellisen lausuntopyynnön liikennevahinkolautakuntaan. Lautakunta oli pyytänyt vakuutusyhtiöltä vastineen asiaan ja yhtiö oli heti tämän jälkeen ilmoittanut sittenkin korvaavansa vahigon. Vakuutusyhtiön korvaus korkoineen oli tililläni pian tämän jälkeen (tammíkuun alussa).
Ohessa linkki, jos jotakuta kiinnostaa katsoa mitä tuolta eristämiseltä vaaditaan, jos sattuu tulevana kesänä kopsahtamaan niin, että tarvitsee liikennevakuutuksen kautta alkaa asiaa hoitamaan. Itselläni on kaskossa omavastuu puolet vahingon määrästä mutta en tässä tapauksessa edes ollut yhteydessä omaan yhtiööni, koska tapauksen piti olla juridisesti selvä vaikka vakuustusyhtiö asian toisin yritti vääntääkin.
http://www.liikennevahinkolautakunta...nt.aspx?id=578
Katselin viime kesältä videota alastaron seteistä. Huomasin omasta ajostani, että käännän liian aikaisin joka mutkaan sisään. Toisinaan nostin pyörää uudelleen pystyyn ja jouduin kallistamaan uudestaan. Välillä taas vaikutti siltä, että linja meni aikaisen sisään käännön takia leveäksi mutkan ulostulossa.
Olisiko jollain rataketulla tähän ongelmaan jokin järkevä kikka? Tietysti käännä sisään myöhemmin on loistava neuvo...
Viime kesän paras alastarolla oli 1.26.6
Yamaha r1-09
Kovin tutun kuuloinen ja yleinen ongelmahan tuo on. Katseen oikea-aikainen kohdistaminen on meikäläisellä auttanut oikean sisääntaittokohdan ja linjan löytymiseen olennaisesti. "Kikkana" on se, että jo hiukan ennen kääntöpistettä siirtää katseen mutkan ulostuloon. Tällöin näkee koko mutkan sekä varsinkin sen paikan, missä tahtoo ulostulossa olla. Tämän perusteella kääntöpiste taas löytyy "kuin itsestään". Katseen käytön muuttaminen on todella vaikeaa, koska vanhat tavat istuu tiukassa ja katseen siirtäminen muualle tuo turvattomuuden tunnetta, mutta mun mielestä ehdottomasti kannattaa. Tämä oli siis minun neuvo.
Useimmat kisakuskit ja muut kovaa ajavat, joiden turinoita olen kuunnellut, ovat taas sitä mieltä, että sun pitää vaan hakea radasta joku sopiva kiintopiste, jota alat käyttää kääntöpisteen merkkinä. Sitä sitten siirtelet sen mukaan miltä ulostulossa tuntuu. Valitse ihan kumpi tahansa, molemmat toimivat tavallaan. Mut katseen käyttöä suosittelen harjoittelmaan myös sen takia, että kun katse on oikeassa paikassa, on kääntöpisteen paikka helpompi hahmottaa. Sen jälkeen kun se on löytynyt, voi siirtyä käyttämään merkkiä, jos tarvista on.
Mä en oo ku pari sekkaa suo nopeempi, joten parempiakin neuvojia löytyy, mutta tässä mietittävää aluksi![]()
Itse en tuohon aikaan kykene mutta tunnistan oireet - katse liian lähellä. Viime kesänä ajoin kerran hiekalle, kurvi pitkäksi kun tuijottelin parinkymmenen metrin päähän. Sitten kun pidin katseen siinä kohti mihin pyörä pitäisi osuttaa (se on tietenkin liikkuva kohde), niin kumma kyllä pyörä meni juuri sinne eikä kurvinotosta tullut mutteria.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kiitokset vastauksista, eiköhän noilla jo alkuu pääse. Muutenkin tarkoitus tällä kaudella, muuttaa tuota rata-ajoa enemmän treenin suuntaan. Aiemmin on tullut vaan ajettua. Pitänee keksiä joka setille jokin aihe jota harjoitella. Tuossa tuli jo muutamaToinen mistä pitäisi oppia pois, on turha rullailu ennen jarrua. Sen huomasin myös noista videoista. Kuinkahan paljon meneekin aikaa hukkaan, kun lopettaa kiihdyttämisen sekuntia ennen kuin edes koskee jarruvipuun? Sitten tietysti pitäis oppia avaamaan ja jarruttamaan, eli oikeastaan pitäis opetella ajamaan
![]()
Yamaha r1-09
Itellä ropisi 5 sekuntia pois yhden ratapäivän välissä kun hieroin mielessäni tarkkaan jarrutus, kääntö ja kiihdytys paikat, joihin ei aikaisemmin kiinnittänyt mitään huomiota vaan meni ihan mututuntumalla.
Esim alastaron pääsuoran päässä vasemmassa laidassa on tummempi paikkaus, sen rajalla liinat kiinni, aavistus viimeisen etäisyysmerkin jälkeen taitto sisään, sisäkurvin puolen kanttarin loputtua pyörää hiljalleen pystyyn ja hanaa.
Ei vaan löydy joka kurville moisia merkkejä, mutta onneksi kaikkien suorien päästä löytyy paikat ja merkit tiestä.
Pelkästään näillä eväillä päästiin kauan paikallaan junnanneesta 1:44 ajoista 1:39 aikoihin. Kaukana nopeasta mutta kehitystä sekin![]()
'96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
Niin en meinannutkaan että myöhäisin mahdollinen jarru, vaan se että jakaa mutkan ennalta tiettyihin pätkiin "tossa jarrutan sitten tossa käännän ja tonne tähtään" tyylillä - kurviin olisi hankala mennä periaatteella "Jarrutan jossain emmävaantiiämissä mutta tonne pitäis silti tähdätä"
'96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
Oon tainnu jäädä talvella taas kyydistä, kun nykyään keskiryhmä painaa alle 1:30 aikoja Alastarossa...
Itse oon saanu entisen keskiryhmän vauhdeissa 3-5 sekunnin parannuksia mm. seuraavasti:
- Seuraamalla linjojen näyttäjää (kiitti Sammy)
- Vääntämällä kaasukahvaa (Jalavan ehdotuksesta)
- Vaihtamalla pyörää (1000k7 -> trumppa)
- Vääntämällä hanan auki suorilla (Scuuban ehdotuksesta)
Mikään noista ei varmaankaan ole kyseiseen kehityskaaren vaiheeseen suositeltava tapa, mutta niin kuitenkin on tultu 1:55 vauhdeista 1:35 vauhteihin. Meinasin tulevana kesänä aloitella keskiryhmästä ja koittaa hivuttaa kohti nopeaa mm. jarruja tehostamalla ja moottorijarrulla valutusta vähentämällä. Viimeisintä sivua lukiessa rupee jo tuntumaan että paree palata ostamaan niitä hitaan lippuja...
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Riippunee päivästä.. Nyt muutamina päivinä alastarolla keskiryhmässä on ajellut kilvettömiä pyöriä 1:2x aikoja, ilmeisesti siksi että radalla oli hiljaista ja sekaan mahtui hyvin. Me ns. tavalliset keskiryhmäläiset tunnutaan menevän edelleen mukavasti samaa tahtia siellä ~1:35-1:45 välillä ilman hirvittäviä nopeuseroja, siitä nopeammat nopeassa ja hitaammat hitaassa..
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Jos joku mode tahi ylläpitäjä laittaa tuollaisen topicin pystyyn, ei topic henkilöidy kenenkään nickiin suoraan vaan pysyy enempi kasvottomana. Lisäksi mode voi laittaa tuon aloituksena, tyylillä: "Täällä keskustellaan nopan ryhmän kuskien ajamisesta." Jos joku muu sen topicin laittaa pystyyn, odotettaneen ekalta viestiltä hieman enemmän sisältöä.
Superbike #7
Oma ketju nopean ryhmän kuskeille, vassokuu.
-nomen est omen-
Noniin, alkaisi kai mullakin pikkuhiljaa olla aika koittaa siirtyä hitaasta keskiryhmään. Ajattelin siis kysyä että olisiko jotain erityistä mitä ottaa huomioon vaihdosta tehdessä?
Jokusenkymmentä ratapäivää taitaa olla alla ja ainakin kouluttajien mielestä vauhtia oli riittävästi mitä viimevuonna kysäisin. Itse en tosin ole vielä kelloa pitänyt mukana.
Vai sinne vain rohkeasti sekaan?
koitat ajaa yhtä linjaa etkä väistele ketään niin hyvin menee![]()
moro moro..!
mikä on kemorassa keskiryhmän vauhti haarukka.?
tai että paljonko pitäis vehkeitten mennä että sinne kehtaa.?
FUCK THE RULES..!!!
KTM RC8R-12, KTM SX 250-04
exät
KTM Super Duke R 990-08 Suzuki DR 600-89
FUCK THE RULES..!!!
KTM RC8R-12, KTM SX 250-04
exät
KTM Super Duke R 990-08 Suzuki DR 600-89
No niin tämän kesän osalta yksi tavoite täyttynyt!
Siirrytty keskiryhmästä nopeeseen, eikä sieltä komennettu takaisin
Tähän on eniten auttanut oikean ratapyörän ostaminen ja saatujen ajo-oppien noudattaminen.
Kyllä se hyvä alusta vaan on oikeesti tärkeä joilloin pyörää voi ohjata täysin kuten nopeemmat neuvoo.
Seuraavaksi tavoitteeksi asetetaan sitten joka radalla 10s päähän rataennätyksistä pääseminen![]()
Hallitusaktiivi,EVP
Honda CBR1000F 1991
Toyota Celica 1990
Noniin, se olisi sitten ensimmäinen kerta keskiryhmässä edessä 17.7. Alastarossa
Kiitos ja anteeksi jo etukäteen, olkaa helliä![]()
Yamaha R1 '06
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Ihmettelen että tarviiko Keskiryhmän kuskit jo lämppäreitä??? Eiks ne oo vasta nopeiden hommia?
Tosin mä oon vasta noviisi näis hommis..... Vasta kolme ratapäivää takanaEikä mulla oo edes kyykkypyörää
Eilen olin ahvenistolla ajamassa ekaa kertaa.....Upee rata! Racecronolla sain parhaaks ajaks 1:36,8 Riittääkö se Orkkislaisten keskiryhmän vauhtiin?
jones66 Espoo.Lintuvaara.