Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 43:een 43:sta
  1. #31
    Jos takaiskari täytetään typellä =OK . Mutta jos sinne jää ilmaa = öljyt tulee ulos. Mistäs tässä on kyse. ps. ei ihme että F-1 tiimeihin uppoaa rahaa, nehän täyttää renkaatkin typellä vaikka kuulemma "ilmallakin" pärjäisi.
  2. #32
    Lainaa (NOx @ Huhti. 22 2010,17:48) kirjoitti
    Typpitäyttö auton talvirenkaissa kaksi talvea. Ei ole tarvinnut välillä täyttää. Jotakin perää on väitteessä, että typpi ei kumin läpi tule yhtä helposti kuin happi. Ja sehän riittää renkaan paineen laskuun, että happi katoaa renkaasta ja vain typpi jää. Alkuperäisestä täyttöpaineesta on tuolloin teoriassa jäljellä 79 %.

    Moottoripyörä on vähän eri juttu. Paineita tulee muutenkin säädeltyä vähän väliä ja renkaat vaihdetaan usein, joten en koe tarpeelliseksi.
    Hapen läpäisevyys voi olla esimerkiksi 3-5 kertainen typen läpäisevyyteen verrattuna. Periaatteessa siis typpi voisi sen puolesta sopia sellaiselle (autoilijalle), joka tarkistaa paineet harvemmin kuin kerran vuodessa.

    Sen sijaan paineiden vaihtelun rata-ajossa on pakko perustua kosteuteen:

    Kun pusket kompurasta ilmaa renkaaseen, sen suhteellinen kosteus on käytännössä aina 100%. Renkaaseen voi siis mennä +20-asteista, +50-asteista, tai +90 asteista vesihöyryn ja ilman seosta, riippuen kompuran kuormitusasteesta ja säiliön koosta/sijainnista. Kun taas sitten joskus varikolla tarkistat kylmäpaineet, renkaan sisällä onkin tiivistynyttä kosteutta. Parin ratakierroksen jälkeen vesi höyrystyy, jolloin paine nousee paljon enemmän, kuin pelkän ilman laajentumisesta aiheutuu (pelkästä kaasun laajentumisesta paine nousee 2.0:sta 2.34 bar:iin jos lämpötila nousee 20:stä 70:een). Tämä aiheuttaa näennäisen harhan, että typpi sinänsä olisi jotenkin olennaisesti parempaa kuin 80% typen ja 20% hapen seos. Vaikutus ei kuitenkaan aiheudu kaasusta, vaan typpipullon kaasun kuivuudesta.

    Homma pahenee ratailijalla koko ajan, koska hän säätää aina paineita varikolla, jolloin renkaan sisällä on vedeksi tiivistynyttä kosteutta, joka ei koskaan poistu venttiilin kautta. Ratkaisu on hyvin yksinkertainen, zeoliitti tai silicakiteisiin perustuvan vedenpoistimen käyttäminen. Tietysti kompuraa voisi yrittää myös kylmentää niin paljon, ettei siitä juuri siirtyisi kosteutta renkaaseen, mutta se on käytännössä melko hankalaa, koska laite pyrkii jatkuvasti kuumenenemaan kaasua puristaessaan.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  3. #33
    Lainaa (Utah @ Huhti. 22 2010,19:38) kirjoitti
    Lainaa (Jiihaa @ Huhti. 22 2010,18:24) kirjoitti
    Nyt koska tehtävä työ on meillä vakio, eli prätkällä ajetaan vaikka kierros radalla, niin mitä suurempi ominaislämpökapasiteetti renkaan sisällä olevalla kaasulla on, sitä vähemmän se lämpenee. Nyt koska typen ominaislämpökapasiteetti on luokkaa tuplasti sen mitä ilmalla, tarkoittaa se sitä että renkaassa olevan kaasun lämpötila muuttuu vain noin puolet siitä mitä ilmalla täytetyn renkaan.
    Niin jos sen renkaan kumin ja vanteen massa on nolla niin renkaan sisällä olevan kaasun olemattomalla massalla saattaisi ollakin joku merkitys... mutta kun se lämpö sinne kaasuun tulee sen kumin kautta niin ei ole. Rengas ja vanne painaa kiloja, kaasu grammoja, ja kaikki lämpenee. Oletko kuullut että kumilla ja alumiinillakin on ominaislämpökapasiteetti?

    Että sori vaan pakko tyrmätä tuokin teoria *

    Kaikki kaasut laajenevat käytännössä samalla tavalla lämpötilan mukana. Ja ilma on melkein 80% typpeä. Piste.
    Hohhoijaa, enhän mä väittänytkään että rengas pysyy kylmänä jos sisällä on typpeä. Totesin vaan että eri kaasut reagoivat eri tavalla lämpöön. Toiset nostavat painetta suljetussa tilassa enemmän kuin toiset. Kumin ja alumiinin ominaislämpökapasiteetit ei nyt tähän vaikuta yhtikäs mihinkään, koska lämpö johtuu sinne kaasuun ihan samalla tavalla oli kaasu kumpaa tahansa. Jos tässä vertailtaisiin erilaisia venteita niin sitten toki olisi vaikutusta.

    Mutta mä nyt lopetan tän homman tähän, kuten joku jo totesikin niin jos termodynamiikka ei ole hallussa niin turha tästä on väitellä. *
    Jos väite on että kaikki kaasut laajenee samalla tavalla niin ei kannata ehkä lähteä suoraan lämpöopin jatkokursseille. Piste.



    Honda CBR 1000 RR -06
    Honda CBR 600 F -96
  4. #34
    Lainaa (Jiihaa @ Huhti. 22 2010,20:44) kirjoitti
    Mutta mä nyt lopetan tän homman tähän, kuten joku jo totesikin niin jos termodynamiikka ei ole hallussa
    Parempi onkin lopettaa jos on aivan pihalla
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  5. #35
    On tuosta typpitäytöstä jopa todennettu hyödyllinen ennakkotapaus. Tosin ei liity millään tavalla ajettavuuteen. Taannoin oli Mobilisti-lehdessä juttu harrasteautotallin tulipalosta. Autojen renkaat oli täytetty typellä. Harrastetila ja -autot olivat tuhoutuneet palossa astinlaudasta ylöspäin. Alapuoliset osat olivat säilyttäneet suurimmalta osin jopa maalinsa. Tulipalo oli yhä roihussa palokunnan saapuessa.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  6. #36
    Lainaa (TunturiTT @ Huhti. 22 2010,21:38) kirjoitti
    On tuosta typpitäytöstä jopa todennettu hyödyllinen ennakkotapaus. Tosin ei liity millään tavalla ajettavuuteen. Taannoin oli Mobilisti-lehdessä juttu harrasteautotallin tulipalosta. Autojen renkaat oli täytetty typellä. Harrastetila ja -autot olivat tuhoutuneet palossa astinlaudasta ylöspäin. Alapuoliset osat olivat säilyttäneet suurimmalta osin jopa maalinsa. Tulipalo oli yhä roihussa palokunnan saapuessa.
    Aika tiukassa on happi palopaikalla, jos sitä pitää renkaasta ottaa. Ilmalla täytetyssä renkaassa on happea rengaskoosta ja täyttöpaineesta riippuen noin 10 grammaa. Sillä ei vielä paljon rengasta polta.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  7. #37
    Niin, siis hetkenkään selvänä oleva ihminen voisi tajuta, että renkaista vapautunut typpi rajoitti palon kulkua. Tämä tarina ei siis ole minun keksimäni, vaan oli edellä mainitussa lehdessä.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  8. #38
    Lainaa (Utah @ Huhti. 22 2010,20:52) kirjoitti
    Lainaa (Jiihaa @ Huhti. 22 2010,20:44) kirjoitti
    Mutta mä nyt lopetan tän homman tähän, kuten joku jo totesikin niin jos termodynamiikka ei ole hallussa
    Parempi onkin lopettaa jos on aivan pihalla *
    Juu en kyl tällä kertaa tarkoittanu itseäni.....
    Honda CBR 1000 RR -06
    Honda CBR 600 F -96
  9. #39
    Lainaa (TunturiTT @ Huhti. 22 2010,22:01) kirjoitti
    Niin, siis hetkenkään selvänä oleva ihminen voisi tajuta, että renkaista vapautunut typpi rajoitti palon kulkua. Tämä tarina ei siis ole minun keksimäni, vaan oli edellä mainitussa lehdessä.
    Aika pitkään saisi olla selvänä; taitaa jäädä kokeilematta. Normaali autopalo vaatii joka sekunti useamman kuution ilmaa. Jos kulutus on vaikka 5000 litraa sekunnissa, voidaan paloa parhaimmillaan hidastaa 50 litran typpimäärällä yhden sadasosasekunnin. Käytännössä tosin 100% onnistuminen voi jäädä haaveeksi ja palo hidastuukin esim 1/200 sekunnin. Hidastaminen voisi onnistua pienessä, suljetussa tilassa, esim lentokoneen laskutelinetilassa tai auton vararengaskotelossa, mutta niissäkään typpi ei painuisi tiiviiksi kerrokseksi tilan alaosaan, kuten tuossa tallipalossa.
    Kyseessä onkin hyvin todennäköisesti normaali, suljetussa huoneessa tapahtunut tulipalo, jossa raskaat haihtuvat yhdisteet ja hiilidioksidi painuvat huoneen alaosaan korvaten siellä olevan ilman. Sama ilmiö tapahtuu täysin riippumatta siitä, onko huoneessa autonrenkaita ja varsinkin riippumatta siitä, millä renkaat on täytetty.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  10. #40
    Laita toki esimerkki nettipätemisestäsi ja itkustasi tuonne: http://www.mobilisti.fi/
    Ehkä heitäkin kiinnostaa ihan v*tusti.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  11. #41
    Kyllä tällä palstalla löytyy ex"perttiä" joka asiaan...hieno homma ja juttua pisaa...kyllä...
    <br />
  12. #42
    Lainaa (TunturiTT @ Huhti. 23 2010,09:09) kirjoitti
    Laita toki esimerkki nettipätemisestäsi ja itkustasi tuonne: <a href="http://" target="_blank">http://www.mobilisti.fi/</a>
    Ehkä heitäkin kiinnostaa ihan v*tusti.
    Tyhmien ihmisten huijaaminen on tärkeä osa evoluutioprosessia. En keksi yhtään hyvää syytä puuttua asiaan.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  13.  
  14. #43
    Lainaa (Utah @ Huhti. 21 2010,16:34) kirjoitti
    Tätä vääntöä lienee turha taas aloittaa... kaasu kun kaasu laajenee samalla tavalla lämmetessään.
    Kaasu ja kaasu... Eiköhän tossa ole ideana se, ettei joukossa ole vettä, jolla lämpötilan mukaan vaihtelisi, onko nesteenä vai kaasuna, josta ne paineenvaihtelut seuraa. Aiemmissa asiaa käsitelleissä ketjuissa oli tästä ja kuivatusta ilmasta juttua, mutta en muista, enkä viitti ettiä.
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12