Jos takaiskari täytetään typellä =OK . Mutta jos sinne jää ilmaa = öljyt tulee ulos. Mistäs tässä on kyse. ps. ei ihme että F-1 tiimeihin uppoaa rahaa, nehän täyttää renkaatkin typellä vaikka kuulemma "ilmallakin" pärjäisi.
Hapen läpäisevyys voi olla esimerkiksi 3-5 kertainen typen läpäisevyyteen verrattuna. Periaatteessa siis typpi voisi sen puolesta sopia sellaiselle (autoilijalle), joka tarkistaa paineet harvemmin kuin kerran vuodessa.(NOx @ Huhti. 22 2010,17:48) kirjoitti
Sen sijaan paineiden vaihtelun rata-ajossa on pakko perustua kosteuteen:
Kun pusket kompurasta ilmaa renkaaseen, sen suhteellinen kosteus on käytännössä aina 100%. Renkaaseen voi siis mennä +20-asteista, +50-asteista, tai +90 asteista vesihöyryn ja ilman seosta, riippuen kompuran kuormitusasteesta ja säiliön koosta/sijainnista. Kun taas sitten joskus varikolla tarkistat kylmäpaineet, renkaan sisällä onkin tiivistynyttä kosteutta. Parin ratakierroksen jälkeen vesi höyrystyy, jolloin paine nousee paljon enemmän, kuin pelkän ilman laajentumisesta aiheutuu (pelkästä kaasun laajentumisesta paine nousee 2.0:sta 2.34 bar:iin jos lämpötila nousee 20:stä 70:een). Tämä aiheuttaa näennäisen harhan, että typpi sinänsä olisi jotenkin olennaisesti parempaa kuin 80% typen ja 20% hapen seos. Vaikutus ei kuitenkaan aiheudu kaasusta, vaan typpipullon kaasun kuivuudesta.
Homma pahenee ratailijalla koko ajan, koska hän säätää aina paineita varikolla, jolloin renkaan sisällä on vedeksi tiivistynyttä kosteutta, joka ei koskaan poistu venttiilin kautta. Ratkaisu on hyvin yksinkertainen, zeoliitti tai silicakiteisiin perustuvan vedenpoistimen käyttäminen. Tietysti kompuraa voisi yrittää myös kylmentää niin paljon, ettei siitä juuri siirtyisi kosteutta renkaaseen, mutta se on käytännössä melko hankalaa, koska laite pyrkii jatkuvasti kuumenenemaan kaasua puristaessaan.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Hohhoijaa, enhän mä väittänytkään että rengas pysyy kylmänä jos sisällä on typpeä. Totesin vaan että eri kaasut reagoivat eri tavalla lämpöön. Toiset nostavat painetta suljetussa tilassa enemmän kuin toiset. Kumin ja alumiinin ominaislämpökapasiteetit ei nyt tähän vaikuta yhtikäs mihinkään, koska lämpö johtuu sinne kaasuun ihan samalla tavalla oli kaasu kumpaa tahansa. Jos tässä vertailtaisiin erilaisia venteita niin sitten toki olisi vaikutusta.(Utah @ Huhti. 22 2010,19:38) kirjoitti
Mutta mä nyt lopetan tän homman tähän, kuten joku jo totesikin niin jos termodynamiikka ei ole hallussa niin turha tästä on väitellä. *
Jos väite on että kaikki kaasut laajenee samalla tavalla niin ei kannata ehkä lähteä suoraan lämpöopin jatkokursseille. Piste.
Honda CBR 1000 RR -06
Honda CBR 600 F -96
Parempi onkin lopettaa jos on aivan pihalla(Jiihaa @ Huhti. 22 2010,20:44) kirjoitti
![]()
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
On tuosta typpitäytöstä jopa todennettu hyödyllinen ennakkotapaus. Tosin ei liity millään tavalla ajettavuuteen. Taannoin oli Mobilisti-lehdessä juttu harrasteautotallin tulipalosta. Autojen renkaat oli täytetty typellä. Harrastetila ja -autot olivat tuhoutuneet palossa astinlaudasta ylöspäin. Alapuoliset osat olivat säilyttäneet suurimmalta osin jopa maalinsa. Tulipalo oli yhä roihussa palokunnan saapuessa.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Aika tiukassa on happi palopaikalla, jos sitä pitää renkaasta ottaa. Ilmalla täytetyssä renkaassa on happea rengaskoosta ja täyttöpaineesta riippuen noin 10 grammaa. Sillä ei vielä paljon rengasta polta.(TunturiTT @ Huhti. 22 2010,21:38) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Niin, siis hetkenkään selvänä oleva ihminen voisi tajuta, että renkaista vapautunut typpi rajoitti palon kulkua. Tämä tarina ei siis ole minun keksimäni, vaan oli edellä mainitussa lehdessä.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Juu en kyl tällä kertaa tarkoittanu itseäni.....(Utah @ Huhti. 22 2010,20:52) kirjoitti
Honda CBR 1000 RR -06
Honda CBR 600 F -96
Aika pitkään saisi olla selvänä; taitaa jäädä kokeilematta. Normaali autopalo vaatii joka sekunti useamman kuution ilmaa. Jos kulutus on vaikka 5000 litraa sekunnissa, voidaan paloa parhaimmillaan hidastaa 50 litran typpimäärällä yhden sadasosasekunnin. Käytännössä tosin 100% onnistuminen voi jäädä haaveeksi ja palo hidastuukin esim 1/200 sekunnin. Hidastaminen voisi onnistua pienessä, suljetussa tilassa, esim lentokoneen laskutelinetilassa tai auton vararengaskotelossa, mutta niissäkään typpi ei painuisi tiiviiksi kerrokseksi tilan alaosaan, kuten tuossa tallipalossa.(TunturiTT @ Huhti. 22 2010,22:01) kirjoitti
Kyseessä onkin hyvin todennäköisesti normaali, suljetussa huoneessa tapahtunut tulipalo, jossa raskaat haihtuvat yhdisteet ja hiilidioksidi painuvat huoneen alaosaan korvaten siellä olevan ilman. Sama ilmiö tapahtuu täysin riippumatta siitä, onko huoneessa autonrenkaita ja varsinkin riippumatta siitä, millä renkaat on täytetty.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Laita toki esimerkki nettipätemisestäsi ja itkustasi tuonne: http://www.mobilisti.fi/
Ehkä heitäkin kiinnostaa ihan v*tusti.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Kyllä tällä palstalla löytyy ex"perttiä" joka asiaan...hieno homma ja juttua pisaa...kyllä...![]()
<br />
Tyhmien ihmisten huijaaminen on tärkeä osa evoluutioprosessia. En keksi yhtään hyvää syytä puuttua asiaan.(TunturiTT @ Huhti. 23 2010,09:09) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kaasu ja kaasu... Eiköhän tossa ole ideana se, ettei joukossa ole vettä, jolla lämpötilan mukaan vaihtelisi, onko nesteenä vai kaasuna, josta ne paineenvaihtelut seuraa. Aiemmissa asiaa käsitelleissä ketjuissa oli tästä ja kuivatusta ilmasta juttua, mutta en muista, enkä viitti ettiä.(Utah @ Huhti. 21 2010,16:34) kirjoitti