Hieno biitti! Komposiittiosat kannattaa pääsääntöisesti tehdä sileän, ulkopuolisen muotin päälle mieluiten vielä gelcoatin kera, niin säästyy uskomattoman suuri määrä vääntämistä. Jos ulkopuolinen muotti ei ole mahdollinen, silloinkin osaan rakennetta saa valmiiksi suhteellisen sileitä kohtia sopivilla painimilla, muovilätkillä yms epämääräisellä roinalla mitä tallista löytyy.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
HUH...Ostin oman vähä ku sian säkissä ja myyjä vakuutti et ko. ääni kuuluu tuohon pyörämalliin ja uskoin sen, mut myöhemmin aloin miettiä tuota ääntä ku tallissa sitä oon käytellyt ja ny hermostuksissa sain täältä varmistuksen et mistään vakavasta ei olekkaan kyse. Ei muutako kovaa ajoa vaan
![]()
Marauder vz 800. ex.954RR ex.fzr 1000
Onko joku kuullut että tuolla lätäkön takana myytävissä (etenkin uudemmissa) PC3:ssa ei olis säätömahdollisuutta alle 4000rpm. Kaveri joka asui jenkeissä 15 vuotta sanoi että on kuullut sellasta paikallisilta kavereiltaan ja että saattais liittyä jotenkin paikallisiin päästömääräyksiin? o.O
Jälkeenpäin on ollut puhetta muidenkin kanssa ja kuulopuheet kertovat että tuoreemmissa PC3:ssa olis täälläkin sellainen "ominaisuus".
Sanokaa joku että tää on ihan tornihuhupaskapuhetta, eihän siinä ole mitään järkeä että prätkästä viedään viimeisetkin alakierrosominaisuudet/kaupunkiajo-ominaisuudet tollasella älyttömyydellä..?
Rapakon takaa nimittäin saa aika hyvään hintaan Commandereita mikäli ei jää tullin haaviin, niin nyt pitäs joku varmuus saada hommaan ennenkuin alan tilailemaan...
Nyt kun rahaa alkaa olemaan kasassa niin saa tarjota PC3:a 954:ään (merkinnällä 110-411)
Katesarja eteen kiinnostaa myös, mielellään musta! (valokate + alakatteet, ehkä tukiraudat myös)
Lähteekös tuo keski "tanko", joka on kiinni alakolmiossa miten irti ?
Tai ekana pitäisi varmaan saada tuo laakeri eka irti, mutta kun ei tunnu lähtevän eikä väkisin uskalla vääntää
(totta tuo laakeri on kiinni samallalailla, kuin yläkolmion laakeri?, kuva).
Pitäs saaha irti, kun sitten joskus maalaan alakolmion niin olis vähemmän tavaraa tiellä.
Muuten kyllä alkaa mopedi olleen osissa.
Viimeksi muokannut: samba2; 27.02.2014 klo 12:31.
Jee Jee
Alakolmion tanko ei ole tarkoitettu irroitettavaksi. Älä edes yritä irroittaa. Laakeri lähtee laakerin poistotyökalulla tai sitten väkivaltaisemmin tuurnalla. Sen jälkeen laakeri entinen ja tulee vaihtaa. Tuurnalla olen noita laakereita poistanut.
Rälläkkä on kova sana.
Jos laakerit hyvässä kunnossa muuten eikä "pykälää" ole, niin jättäisin paikoilleen uusilla rasvoilla.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Täämä selvä, napakalta laakeri tuntuu, eli antaapi olla ja suojaapi sen vain hyvin, ennen maalaus operaatiota.
Ja vielä tuosta rasvasta, kun sitten joskus pääsen kasaileen tätä niin minkäslaista rasvaa olette yleensä laittanut nuihin laakereihin, sekä muihin rasvauskohtiin ?
Että meneekö joku perus vaseliini kaikkiin tämmöisiin ?
Jee Jee
Hanki kalsium vaseliinia, sietää paremmin kosteutta. Samaa kamaa mm. swingin neulalaakereihin. Kymmenen vuoden jälkeen luultavasti melko kuivat. Samoin sitten rasvaa takapumpun linkkuihin ja niveliin. Rasvaa myöskin konekiinnityspultit ennen kiinnitystä, ettei hapetu jumiin alumiiniin.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Tänne taas kysymys.
Konetta putsailen, että pääsisin sille joskus antamaan maalia päälle.
Kattelin pakoaukkoihin niin jännästi joka sylkässä toinen venttiili kanava mustempi, kuin toinen.
Kuvat selittää paremmin, mites se nyt noin ja onko vaarallista? :
http://imageshack.us/g/1/9965172/
![]()
Jee Jee
Hmm.... ei ihan terveeltä näytä. Enemmänkin ihmetyttää nuo kirkkaat pakokanavat, jos avaamisen jälkeen tuollaisilta näyttivät.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Oletkos tarkastanut / tarkastattanut seokset? Oli venttiilien varret niin vaaleat et oliskohan laihalla kone..? Ja samalla venttiilien välykset tottakai ennen säätöä.
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
Samba2 vois laittaa kuvat kaikista pakoaukoista, niin sais ehkä paremman tilannearvion aikaiseksi.
- Muistaakseni kesällä valitteli, ettei kone toimi/vedä tasaisesti alakierroksilla. Tilanne ei ilmeisesti tästä ole muuttunut.
- Tarkista kaikki perusasiat kuntoon, venat, jako jne.
- Kansikoppa auki ja tarkista uudelleen venttiilien säädöt. Aivan kun toisen pakovenan kautta ei pakokaasuja tulisi laisinkaan. Venttiilivarren jäljistä päätellen ainakin joskus liikkunut. Ihmetyttää siitä huolimatta, että 10 vuotta vanhassa laitteessa puhdas pakokanava!! Tai kantaako vena sen verran, että bensa huuhdellut puhtaaksi!
- Hanki tai lainaa ohivuotomittari ja tarkista yläkerran tiiviys. Siitä hyvä mittaustapa, että konetta pyörittämällä saa hyvän kuvan siitä mistä milloinkin "pihisee" ilma pihalle.
Aloitetaan näistä ja katotaan sitten eteenpäin.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Muistat ihan oikein finn. Tällöin vaihdoin tulpat jotka olivat ihan hyvän väriset. Samalla kävin ostamassa tämmöistä "stp complete fuel system cleaner" ainetta.
Voisko olla niin, että tuo aine on puhistanut muka nuo kanavat puhtaaksi, mutta jättänyt puolet taas likaiseksi?
Ja kehotit tosiaan kattomaan ruiskun niitä "starter valve" systeemejä, että onhan kaikissa mäntä samalla korkeudella
ja silmä määräisesti, kun niitä tarkistelin niin olivat kyllä kaikki.
Kuinka korkealle mäntien pitäisi nousta ?
Tuohan toimii ilmeisesti silleen, että kun tyhjäkäynti vaijeria pyörittää kiinni päin niin tällöin nuo männät laskeutuvat alemmas,
jolloin kanavasta pääsee enemmän ilmaa sisään -> Tyhjäkäynti nousee ?
En tiedä miten nuo pitäisi olla, mutta tuossa nuo männät eivät nouse ylemmäksi mitä kuvassa näkyy, pitäisikös ne nousta korkeammalle ?
http://imageshack.us/g/1/9966034/
Männät niin ylhäällä, kuin mahdollista
Männät vähän alempana
Ennen kuin alan ottaa venokoppaa irti niin otin niitä kuvia pakoaukoista.
Ja jokaisesta sylinteristä on kaksi kuvaa:
http://imageshack.us/g/1/9966019/
Sylinteri 4
Seuraavaksi tosiaan koppa irti ja välyksien tarkistus
(nekin kyllä tarkistin viime kesänä ja hyvältä näytti).
Jee Jee
Kattelin nuita välyksiä ja oli kyllä imuissa heittoja, että jokaisessa sylinterissä vasen imu oli ala rajalla ja oikea imu oli ylä rajalla.
Mutta oli vielä tehdas arvoissa.
Nepä voisin nytten säätää kohilleen niin saa senkin alta poijes.
Vähän ihmetytti tuo mittaus tapa.
Itse olen mitannut nuita välyksiä niin, että nokka osoittaa aina tonne taivaaseen näin:
Kun taas ohjekirja sanoo, että nokat laittaa oikeisiin kohtiin (in ja ex samalla linjalle).
Tällöin pitää mitata 1 ja 3 imut.
Nokka ei osoita tuolloin taivaaseen vaan on viistosti siinä:
Kun mittaan tuolla ekalla tavalla saan 1 sylinterin imusta välykset 14,18
Kun taas mittaan ohjekirjan mukaan saan välykset 17,20.
Elikkä vähän isompi on välys, kun mittaa tuon ohjekirjan mukaan.
Kumpi on oikea tapa mitata välykset ?
Viimeksi muokannut: samba2; 27.02.2014 klo 12:31.
Jee Jee
Itse kanssa ihmettelin 954:n aikaan tuota mittausmenetelmää. Paras pysyä niissä manuaalin ohjeissa ja arvoissa kuitenkin.
Fzr 600,cbr900,cbr954,cbr1000,ktm990,
Xt 1200......vfr1200
Usko mitä ohjekirjassa sanotaan ja mittaa ohjekirjassa kerrotussa järjestyksessä. Nokka-akseli joustaa!
Miltä pakopuolen välykset näyttää?
Aika jännästi miten symmetrisesti kanavat vaaleammat. Ja, kaiken kukkuraksi vielä kaikissa pytyissä. Onko tullut tehtyä joku järjestelmällinen moka!
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Pakoaukot olivat kaikki välillä 25-27 elikkä hyvin menevät vielä toleranssiin.
Ajattelin nuita imuja laittaa kohilleen, kun ne heittivät kyllä:
1#17,20
2#14,18
3#14,18
4#16,18.
Kuten kuvassa näkyy, pakoaukon vaaleampi kanava on joka toisessa oikealla ja joka toisessa vasemmalla.
Mutta nuin ei ole vaan heitto on aina vasemman puoleisessa imuaukossa (ei kait nuo imu venttiilit kuitenkaan vaikuta nuihin pakoventtiileihin?).
Ja eikös se niin ole, jos venttiilivarrenkumit olisivat alkaneet kulumaan niin silloin pitäisi savuttaa ainakin moottorijarrutuksessa
ja öljy pitäisi kulua normaalia nopeammin?
Kun näitä oireita ei kuitenkaan ole ollut, ainoastaan tuo alakierrosten toiminta ei ole mitä parhain. Toisaalta, kun isä ukko
ja kaverini tällä kävi ajamassa niin eivät he huomanneet kyseistä ongelmaa...
Etin tietoa tuosta ohivuotomittauksesta ja sinäänsä simppeli toimenpide, mutta kun ei ole tuota mittauslaitetta
niin häätyy kattoa missäpäin käy mittauttamassa tuon.
Tästä pyörästä löytyy tuo houltokirja, ja siitä selvis, että jossain vaiheessa on imu venttiileitä jouduttu säätämään,
mutta pakoventtiileihin ei ole koskettu. Eli ei tietoa, missä kyseinen moka olisi käynyt ?
EDIT:
Muutama puhelu Kouvolan korjaamoihin ja kaikista sama vastaus: EI OLE.
Elikkä pitää alkaa itse väkertämään tuota mittaria ja olen netistä katsonut kuvia minkälaisia väkerryksiä on tehty.
Ei näytä vaikealta, mutta olisko teillä jotain hyviä neuvoja minkälainen kannattee tehdä, ja tietenkin itse mittauksesta, miten toimia ?
Viimeksi muokannut: samba2; 16.01.2013 klo 11:40.
Jee Jee
Viimeksi muokannut: Bone; 16.01.2013 klo 20:45.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ei kannata itse ruveta ohivirtausmittaria rakentamaan. Tuossa eri vaihtoehtoja http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_tr...at=0&_from=R40
Ostin Bergenin laitteen ja on ollut hyvä apuväline. Itse virtausmittari kiinalaista paskaa, mutta siitä pytyy lukemaan onko ohivirtausta tai eikö sitä ole.
Edit: Aikaisemmin tuossa Bergenin kokoonpanossa myös 10mm tulpanreiälle. Nyt näyttäis puuttuvan. Noissa muissa hieman kalliimmissa on mukana 10mm sovite.
Viimeksi muokannut: finn; 17.01.2013 klo 11:54.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Osaisko joku viisaammista sanoa mikä vaivaa vuoden 96 Firebladea.
Viime vuoden olin intissä Lahdessa, ja asumus Helsingissä, niin ei hirveästi kerennyt pyörää huoltelemaan. Kesän puolessa välissä alkoi tehdä seuraavaa: ajoin sunnuntaina Lahteen jossa pyörä seisoi perjantaihin, jolloin ajoin sen Helsinkiin. Stadissa vähän kulma-ajoa. Kumminkin suunnilleen toisella-neljännellä käynistyksellä oli akku tyhjä. Mäkilähdöllä tai apuvirralla lähti hyvin käyntiin ja toimi ajaessa normaalisti, ei kumminkaan taas sammutuksen jälkeen lähtenyt käyntiin. Kun akun latasi toimi pyörä taas suunnilleen neljä käynnistystä.
Puolet kesästä tuon kanssa elin, koska viikonloppuina ei riittänyt aika enempää syventyä. Ajomatkojen pituudella ei ole merkitystä siihen montako kertaa kestää käynnistää.
Nyt kävi tuttu, joka hieman sähköstä ymmärtää, katselemassa. Luonnollisesti selvisi, että vika on latauksessa. Akku on pari kesää vanha, ja vielä voimissaan. Lataus toimii erittäin hitaasti, virtaa kuluu hieman enemmän kuin uutta tulee. Kun jännitteensäädintä ja sen liitintä hieman koputteli pyörän käydessä parani lataus hieman, ei kumminkaan normaalilukemiin.
Lueskelin ketjua ja vuosi sitten oli joku tuskastellut saman tyyppisen ongelman kanssa, uudemmalla pyörällä vain. Silloin oli ongelman lähteeksi saatu jännitteensäädin tai staattori. Staattori on siis ilmeisesti niiden kolmen keltaisen johdon päässä, jotka jännitteensäätimestä lähtevät? Myös kaverini epäili syyksi jännitteensäädintä, tai keltaisten johtojen päässä olevaa laitetta.
Onkos tuon staattorin vaihto iso homma? Jännitteensäätimen löysin Stormilta hintaan 99€. Löytyisi varmaan ebaysta tms halvempi kiinan versio, onkos niihin luottamista? Mites staattori, mistäs ja mihin hintaan löytyisi?
ISO kiitos jo etukäteen!!![]()
Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä.
Itellä ei tähän mittään tietoa, mutta vanha 600 -91 cebarissa oli myös häikkää latauksessa.
Kattelin jännitteensäädintä päältäpäin ja näytti hyvältä niin ajattelin, että siinä vika ja ostin uuden akun, ei korjaantunut.
Tämän jälkeen käytin sitten jännitteensäätimen liitintä irti ja ihmettelin miksi on niin pirun tiukassa.
Oli liitin ihan sulanut sisään
Eli uus jännitteensäädin kiinasta ja kiinni niin pyörä toimi seuraavat 2 vuotta ongelmitta kunnes myin pyörän.
Mutta voihan sulla olla myös laturissa vika, minä ei tiedä. Tässä kuitenki tuo topikki missä latauksesta enemmän asiaa:
http://www.moottoripyora.org/keskust...%C3%A4n-lataus
Jee Jee
Kattelin huvikseen ebayssa olevista 954:sen kansista kuvia miltä niitten pakot näyttää ka em näytä olevan ainoa kellä on moinen ilmiö:
Kansi nr.1
Kansi nr.2
Jännä homma !
Viimeksi muokannut: samba2; 27.02.2014 klo 12:31.
Jee Jee
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kiitos paljon tästä linkistä!Selvensi erittäin paljon.
Tuo staattori siis sijaitsee koneen vasemman posken alla, ja ilmeisesti ui öljyssä. Onkos kellään kokemuksia tuon osan vaihtamisesti ominpäin? Lainaus linkistä:
Tuo siis Suzukilla. Toimisko myös Hondalla noin, vai kuinka innokkaasta öljy pyrkii tuolta puolelta ulos eli pitääkö olla ihan kokonaan kyljellään pyörä?Moposta ei kannata laskea öljyjä pois laturin vaihtoa varten. Kun vehkeen kallistaa oikealle puolelle esimerkiksi seinää tai jotain tolppaa vasten, ei öljy pääse valumaan laturikopan aukosta ulos. Sopivaa pehmustetta väliin (sohvakaluston tyynyt) ja etujarru pandulla tai narulla lukkoon, niin hyvä tulee.
Jännitteensäädin ainakin menee vaihtoon, se on varma. Nyt vaan kun löytyis jostakin edukkaasti. Vähän googlailin ja maailmalta löytyy kyllä noita tarvike osia, halvempaa ja kalliimpaa. Mutta tosi monessa ei ole, ainakaan kuvassa näkyvissä, noita jäähdytys-siipiä. Esimerkiksi tässä on neljä kuvaa ja kaikissa näkuu sileä poski. Onkos siis mahdollista, että kun tässä säästää väärässä paikassa saakin version mikä kärähtää kilometrin ajelun jälkeen?
Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä.
Jos ei ole ideologian vastaista, niin osia kannattaa kysellä romuttamoilta kanssa.
Korvanto Nakkilassa on yksi iso MP-romuttamo.
http://www.korvanto.fi/
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mielellään uutta osaa laittaisi, kun samalla yrittää haravoida mikä osa on rikki. Kiitos kuitenkin vinkistä, tuolta löytyy kyllä varmasti tulevaisuudessa kaikkea mielenkiintoista
Onkos kellään kokemusta korkeammasta katelasista Bladessa? Itse kun olen 195cm, niin tuntuu välillä kovemmissa nopeuksissa että voisi olla mukavampi tuollainen varsinkin matka-ajossa. Onko tuollaisesta korkeammasta mitään hyötyä, vai antaako se vain enemmän pyörteitä naamaan? Tuollaista tekisi mahdollisesti mieli, mutta en oikein mistää löytänyt kuvaa. Mielellään varmistaisi että olisi samaa keltaista kuin pyörässä on...
Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä.
Kurkkaa windshield-shop.com jos siellä olis jotain.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Vaihdoin 929 Bladeen kallistamalla seinää vasten. Öljyä tuli pihalle vain ruokalusikallinen tai kaksi.
Omassa oli latausvikaa, ja staattorin ja säätimen välinen liitin sulanut, niin vaihdoin molemmat kerralla. Osat tuli Motoplazasta. Osien vaihdon jälkeen totesin vielä akunkin vainaaksi, ilmeisesti kuollut latausongelmien takia. Varmin tapa on uusia kaikki kolme kerralla.![]()
Zzr 1400