Joopajoo! Mulla on kaikki muksut aikanaan ajaneet mopoilla ja nykyisin ajelevat ihan B-kortilla autoja. Nuorin, tytär, on nättiä vuosimallia -95. En voi millään käsittää tuota lakiehdotusta että vaaditaan vetokoukkua, takapenkin poistoa jnejne jotta ko. ajoneuvo voitaisiin hyväksyä nopeusrajoitettuna liikennekäyttöön. Totta on se että joukossa tyhmyys tiivistyy, mutta se tiivistyy jokatapauksessa aina jossain vaiheessa, jos kuskilla ei ole järkeä päässä, viimeistään sillä B-kortilla. Eikös tällöin olisi parasta se että se tyhmyys tiivistyy sillä 60kmh-autolla. Kyllähän minuakin vähän yllytettiin aikanaan, mutta tuumasin vain takapenkkiläisille että jos kyyti ei kelepaa, voipi kävellä.
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Kevytautouutisia:
Nuori pääsee kohta kevytauton rattiin ilman ajo-opetusta – asiantuntija lataa suorat sanat: "15-vuotias saa kuvaannollisesti ladatun aseen"
Jopa 1 500 kilon kevytautot tulevat liikenteeseen marraskuussa. 60 km/h kulkevaa ajoneuvoa saa ajaa mopoautokortilla.
https://yle.fi/uutiset/3-10655376
Pyöräliitto on tällä viikolla tehnyt Euroopan komissiolle kantelun marraskuussa voimaan tulevasta kevytautolaista.
– En tiedä, voidaanko sitä estää. Se on toinen juttu. Me näemme asian sen verran vakavana, että halutaan katsoa viimeinenkin kortti, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.
https://yle.fi/uutiset/3-10660093
hahhaahhaaa..kauhistuttaa pyöräliittoa ja pitää asiaa vakavana...voihan vittuOpettais/valistais nyt ihan ensin pyöräilijöille liikennesääntöjä ja ajotapoja.
tää on vähän sama ku toi pilkkimiesten sääntövääntö Viking Mariellalla. Ei tiä itkeäkö vaiko nauraa näille suomen jutuille...
Onneks kuitenki pilkkifisuille on eläinlääkäri messissä kisoissa..jos vaikka elvytystä tarttis.....
On kyllä taas sen verran hapokas vkonloppuaamu uutisineen jotta parempi lähtee tsimmaamaan.....
T7
Ei kai olekaan. Nopeus pitää vain rajoittaa. Possusta saa aika vääntävän laitteen kun välityksiä muuttamalla rajoittaa huiput vaikka 40 km/h:iin.
Joskus kun ajoin harjoitusluvalla ja sallittu ajonopeus oli pahasti rajoitettu. Laitoin takarattaan joka oli vain hiukan pienempi kuin rengas. Siinä katseet kääntyivät kun sai kelata kaikki vaihteet läpi parkkipaikalla.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
https://www.moottori.fi/liikenne/jut...-lihava-riita/Näiden joukossa kevytautojen aktiivista ja passiivista turvallisuutta pidettiin mopoautoja parempina. Kevytautojen todettiin myös parantavan nuorten liikkumismahdollisuuksia harvemmin asutulla seudulla.
Esitystä vastustivat Suomen Mopoauto Oy, Suomen Motoristit ry, Oy Brandt Ab, Teknisen Kaupan Liitto ry:n moottoripyöräjaosto, Ympäristöministeriö, Helsingin seudun liikennekuntayhtymä, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry, SF-Caravan ry sekä Pyöräliitto ry.
Mopo- ja moottoripyöräkauppiaiden edustajat näkivät lisäksi, että esitys heikentäisi alan liiketoimintaedellytyksiä.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Onko Kotkalainen liikenneopettaja Niina Ukkonen todellakin sanonut (vai onko ylen dille toimittelija kirjoitellut omiaan):
"Reilua 50 kilometriä tunnissa liikkuva henkilöauto pysähtyy todella eri tavalla kuin mopo."
Ahihihi, vittu mikä urpå.![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mut joo, joku muutaman kymmenen tunnin simulaattorikoulutus noille junnuille pitäis olla pakollinen. Niin kortin ajaminen ois halpaa. Ja ehkä jopa paljon parempi kuin muutaman tunnin ajo-opetus liikenteessä.
Simulaattorissa voi koko ajan lyödä satunnaisgeneraattorilla jotain typerää autoilijaa, pyöräilijää, jalankulkijaa jne poikittain eteen. Ja myös kaikenlaista muuta häiriötekijää, sadetta, pimeetä, liukasta, lunta, hirviä, poroja, traktoreita.
Kortin saa vasta sitten kun pystyy ajamaan ilman virheitä simussa Virallisessa Valvotussa Suorituspisteessä kun joku Virallinen Kyylä kyylää vieressä ja hiostaa typerää teiniä.
Simuja vois hommata esim kouluille, kirjastoille, mitä näitä nyt on missä tulevaisuuden paskahousut maleksii.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tuommosella autolla pärjää (jos 60kmh) PK-seudulla varsin mainiosti työmatka/kauppa/treenihommissa, joten tuolla kortilla voi hyvin jatkaa ajamatta henkilöautokorttia.
Tällöin kyllä hieman pelottaa mahdollinen " kotiäidit/konttoristitädit" -kortittomien luokka kevytautoillansa. noh..tällaista tänään..
T7
Voi prk!!
Tuolla ne mopoauto kakarat menee kahdella pyörällä liikenneympyrässä tai oikaisevat risteyksessä täyttä vauhtia vaikka eivät nää onko siellä ketään.
Pitääkö kakaroille siis antaa tappoase?
Paino sanalla kakaroille.
Elämmekö sivistysvaltiossa vai hölmöläisten maassa?
Ai niin ja minähän en väistä mopoautolla tien reunaan, EN!!!
Voi älyhoiäläjätä![]()
Mitä yhteistä on sairaalla ja M.A Nummisen äänellä?
Kummallekin toivotaan pikaista paranemista.
Jääradalle päiväksi. Jos ei päivän aikana tule kosketusta penkkaan tai kaverin autoon, niin sitten kortti kouraan.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Minua ei huoleta noiden kakaroiden henki vaan se, etten ikinä joutuisi tuollaisten takia kolariin
Voi pyhä sylvi![]()
Mitä yhteistä on sairaalla ja M.A Nummisen äänellä?
Kummallekin toivotaan pikaista paranemista.
No nythän voidaan hetkeksi unohtaa ne/me 50...70 vuotta vanhat lahja-A motoristit?
X-ADV 750 , CRF 300L
Menkää jonnekin Nivalaan. Traktorikortin saa 17 euron lupamaksulla ja niillä vedetään paskatankki perässä p-rallia, vaikka painavat melkein saman kuin rekka. Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun kerran tien päällä tuollaisen näin. Nuffieldilla tai Dextalla pitäisi aloittaa ja vasta 21-vuotiaana neliveto isoilla pyörillä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Se on katsos täysin eri asia, kun ammattilainen ottaa rännissä tarkoituksella tukea penkasta.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Pojalla on mauto ja ne on saatanan (no oikeasti Ranskan, mutta ei kai se paljon poikkea) keksintö. Vakuutukset on kalliimmat kuin mihinkään muuhun vakuuttamaani vehkeeseen (toki omiin vehkeisiin saa bonukset). Määräaikaishuollot on kalliimpia kuin muihin vehkeisiini. Kerran poika törmäsi liikennemerkkiin ja ämpärimuoviromu meni pillunpäreiksi. Takaiskari maksaa 250€/kpl.
Summasummarum, ennemmin olisin ostanut Yariksen ja kuristuttanut sen.
Tuskin siinä juuri mitenkään käy jos nykyaikaisella ha:lla kajauttaa kuuttakymppiä kasekseen. Enemmän haittaa on siitä että noilla ehkä viitsii lähteä pitemmällekin matkalle. Kuuskymppiä on aika lähellä 80-tikkaritien keskinopeutta, joten mopoautokuskin matka sujuu rajoitinta vasten mukavasti.
Muilla taas voi alkaa keittää. Raskas liikenne kun mielellään polkisi sitä 88:aa, ohi ei kuitenkaan pääse. Saman tien voisi sitten perusnopeuden pudottaa tuohon kuuteenkymppiin. Siinä yksityisauton tarjoama palvelutaso putoaa kätevästi nykyisen virallisen liikennepoliittisen liturgian mukaisesti.
Vieläkö tekee mieli ostaa uusi auto?
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kokenut poliisi pelkää syksyä, kun kevytautot ilmestyvät teille – ei luota nuorten taitoihin: "Järjettömiä ohituksia ja rinnakkain ajoa"
Aiemmin liikenneopettajat ovat kritisoineet kevytauton ajokortin vaatimuksia, jossa ei ole pakollisia ajotunteja lainkaan.
https://yle.fi/uutiset/3-10663253
Tästä on kyllä aika helppo jakaa mielipide. Meidän kylillä näkee viikoittain mopoauton/mönkkärin kyljellään, ojassa, postilaatikot paskaksi ajaneena you name it. Perkele jos ne omatkin mopokohellukset olis tehnyt kuuttakymppiä 1500 kiloa painavalla autolla niin jälki olisi rumaa. Mopossa oli se hyvä puoli että muutamat ekat asfaltti-ihottumat opetti aika paljon.
vuoristoatleetti
Minusta on äärettömän kornia että kun moottoripyöräilyn aloittamista on vaikeutettu ties kuinka kauan, kaikenlaisilla tehorajoituksilla ja porrastetuilla ajokorteilla niin tässä sitten toimitaan just päinvastoin, annetaan 15-v killeille ja mimmeille sellaisia tonnin-puolentoista painavia ajoneuvoja joista rajoittimen poisto käy nopeammin kuin ehtii sanoa "rajoitettu nopeus".
Mopojen viritys tuntuu olevan se perkeleen keksintö, tässä ei sellaista vaaraa tunnu olevan ollenkaan?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Mopoauto ei keuli niin helposti, eli se ei syyllisty törkeään liikenteen vaarantamiseen läheskään niin usein kuin moottoripyörä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ei sinänsä liity tähän asiaan, mutta joskus silloin Kekkosen aikaan kun itse ajoin kevarikortin, pyörissä noin yleensä oli se 15-17 hv ja jossain kireämmissä enskoissa 19.
Välissähän oli kaiken sortin AF-Aprilioita ja vastaavia joissa taisi parhaillaan olla liki 40 hv.
Nyt kun nuo kevarit ovat pääsääntöisesti yksisylinterisiä nelitahtivehkeitä niin niistä voisi ihan hyvin poistaa sen 15 hv rajoituksen, ja (jos uskaltaa toivoa) kevarin raja voisi ihan hyvin olla vaikka 250cc/21hv tjsp.