Keskivertokuskin kohdalla kauppias on erittäin suurella todennäköisyydellä oikeassa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Sen verran huonosti ABS-järjestelmät toimivat, että mm F1:ssä ajonopeuksia hillittiin kieltämällä ABS:t.
Toki kuten missä tahansa asiat, kuten ABS, voidaan tehdä hyvin tai huonosti. Moottoripyörien ABS tuskin tekee poikkeusta asiaan?
Tekee se poikkeuksen. MP-järjestelmä voidaan nimittäin tehdä joko huonosti, tai hyvin huonosti. Autoon on selvästi helpompaa tehdä oikeasti hyvä systeemi, koska pystyssäpysyminen ei ole ongelma. Toki kehitystyötä tehdään vauhdilla, mutta sitä osittain hillitsee lainlaatija. Se kun vaatii, että järjestelmän pitää olla idioottivarma idiootin käytössä, eli riittävän ronskeja säätöjä ei kuljettaja saa laitteistoon tehdä. Silloin laitteesta tulee väkisinkin sellainen, että se tekee kompromisseja saavutettavan jarrutustehon suhteen.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Eiköhän pyyhkästä kaikki heitot kotiloiden abseista mäkeen kun puhutaan kaksipyöräisistä.
Tekniset ja toiminnalliset yhtäläisyydet eivät "kanna" yhtään mihinkään kun puhumme kaksipyöräisellä ajosta.
Useimmat asvaltilla liikkuvat katukuskit pysyvät aivan varmasti paremmin kumipuoli alaspäin
abseilla. Se kun on käytännössä aina game over kun jarrutetaan etunen alta.
Sillä ei ole merkitystä, oliko todellinen hätä kädessä, vai kyse vaan raskaasta tötöilystä.
Vakavissa ylläritilanteissa ollaan kuitenkin todellisuudessa usein sen edessä, että pystyssä pysyminen
on ehkä se ensimmäinen juttu.... muuten puhutaan "hallitusta kaadosta", joita onkin sitten monta
kertaluokkaa vähemmän kuin tarinoilla on tapana kertoa.
Eli mopoa on huono ohjata ellei kumipuoli ole alaspäin.
Sitten alkaakin riippua mistä roikkuu..... onko mahdollista estää törmäys jarrutuksen/väistön yhdistelmällä,
vai onko kyse puhtaasti "seinää päin" ajamisesta.
Hyvin monella kuskilla on abseilla varmasti paremmat mahdollisuudet seivata homma kun lähdetään tuosta että
pysytään ensin pystyssä..... vaikka karkeatekoisemmillakin järjestelmillä.
Abseissa on asvaltilla myös sellainen hyvä puoli, että ne eivät tosiaan estä sitä elintärkeän "tuntuman"
hakemista ja harjoittelua..... varsinkaan katuoloissa.
Tätä kauttahan päädytään tuolla monen muunkin kertomaan lopputulemaan:
Hallittu ja mahdollisimman tehokas jarrutus.
Se on siinä vähän kuin Nalle Puhilla. "Parasta on hetki juuri ennen"...... ennen kun alkaa nakuttaa
.
Jos pyörä ei pyöri, se ehkä jarruttaa (käytännön hahlolla laskien) parhaiten, mutta ohjautuu huonosti.
Siinä kohtaa kun joku huippujärjestelmiä huonompi setti höllää painetta, pyörä tahtoo pyörähtää
turhan herkästi.... ja sotkee väistämättä hieman myös jousitusta ja sitä kautta..... kuten on kerrottu.
Mitä karkeampi järjestelmä, sen enemmän tulee käytännössä painoa sille asialle että saadaan
säilytettyä ohjattavuus.... ja kumipuoli alaspäin. Tämä taas väistämättä pidentää optimia jarrutusmatkaa.
Käytännön realiteetin ovat aihepiirissä siis aika lailla muuta kuin mielipideasioita,
mutta hyvän väännönhän saa aina aikaan sotkemalla puurot ja vellit samaan pataan.
Se homma osataan näilläkin palstoilla aivan laittamalla tavalla.
.....vaan mistäs sitä taattua "viihdearvoa" muutoin syntyisikään.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Lainsäätäjä ei kerro millainen abs-järjestelmän tulee olla, se kertoo vain että jarrut eivät saa mennä lukkoon kahvaa täysillä puristaessa. Kaikki siinä välissä on valmistajasta kiinni. Absit saa myös suuressa osassa pyöristä kokonaan pois jos näin haluaa.
Kokeile joskus jotakin 2017-vuoden mallin ABS-järjestelmää; esimerkiksi ducatissa (Boschin järjestelmä) mennään jo niin pitkälle että pelkkää etujarrua puristamalla säädellään jarrupainetta siten että etupää painuu alas, vasta sitten takapää alkaa jarruttamaan, ja jos takapää alkaa nousta niin edestä höllätään jotta maksimaalinen pito pysyy molemmilla pyörillä ja jarrutusteho on ainakin ihan okei.
Seuraavaksi joku tulee kertomaan miten jarruttaa takapää ilmassa vielä tehokkaammin, mutta tämmöisiä kuskeja ei ole vielä näkynyt kadulla.
Painonsiirto jarrutuksen aikana takarenkaalta eturenkaalle on mopolla paljon suurempaa kuin autolla.
Autoissa ABS:n jarrutusmatkaa lyhentävä vaikutus johtuu siitä, että voidaan suunnitella mekaanisesti takapainoiset jarrut, koska ABS huolehtii, etteivät takarenkaat lukkiudu, kuten absittomilla jarruilla kävisi. Näin saadaan kasvatettua merkittävästi kokonaisjarrutusvoimaa ilman, että auton vakaus jarrutuksessa kärsii.
Esim. edellä mainitun Superduken tapauksessa takajarrun merkitys on hyvin oieni, koska paras hidastuvuus saataneen takarengas hieman ilmassa, eli kaikki jarruvoima tulee etuselta. Jos tässä tilanteessa ABS pääsee peliin mukaan, jarrutusmatka väistämättä pitenee, koska jarruvoima etusella pienenee. Jollain customilla tilanne voikin sitten olla hyvin erilainen.
Superbike #7
Seuraavassa kaksi kädetöntä kuskia ( ei ehkä palstalaisia) demonstroivat onnettomia mp-abseja.
https://www.youtube.com/watch?v=L0TxmgUqWCM
No niin. Koska tämä keskustelu on taas menossa aivan päin vittua, pistetään tähän muutama ranskalainen viiva
– ABS-jarrut (ja sutimisenestot yms) on lähtökohtaisesti hyvä varuste moottoripyörässä
– Moottoripyörän ajodynamiikasta ja ABS-jarrujen toimintaperiaatteesta johtuen taitavan kuljettajan on mahdollista jarruttaa lyhyemmällä jarrutusmatkalla ilman ABS-jarruja
– Huonolla jarrutustekniikalla ABS-jarruilla jarrutettaessa jarrutusmatka on merkittävästi pidempi kuin hyvällä jarrutustekniikalla
– Toisin kuin autoissa, moottoripyörässä ABS-jarrut toimivat korostetusti kuljettajan oman ajotaidon tukena, eivät sen korvaajana
– Moottoripyörän kuljettajan olisi hyvä osata oikea jarrutustekniikka riippumatta siitä, onko pyörässä ABS-jarrut vai ei
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Clippihän sinällään ihan asiallinen.
Ihan toinen asia on sitten se, miten ja mihin sitä kukin käyttää.... Hondasta aina topiceissa vääntäjiin.
Mitä jäbä(t) duunaa ?
Puffaa kovalla liksalla Hondan värkkejä.
Homma toimii tasan tarkkaan samalla tavalla, kuin tuolla vastaohjauslangassa tartuttiin kouristuksenomaisesti
siihen "Twist of the..." demoon, jossa vanha pelimanni ei ollut saavinaan peliä pois suoralta viivalta
minkäänlaiselta painonsiirrolla.
Hassusti oli kuitenkin "sakset" napsaisseet yhdessä kohtaa sen verran myöhässä, että kaveri "kallisti"
vahingossa vehkeensä aika vilkkaasti nurmikon suuntaan.
Niin.... mitä milloinkin ollaan tekemässä ja millä agendalla.
Ei se asiaa sinällään huononna tai paranna.
Se tekeminen pitää kuitenkin kyetä laittamaan aina oikeisiin puitteisiin, eikä mennä naivisti täpöä
pelkästään sillä..... miltä se näyttää.
Kun sanotaan, että näinhän se on...jos se siltä näyttää, niin varmastihan se käärmesalvakin
poistaa kaikki vaivat ja kolotukset kun joku näin sanoo.
Laittaisin tuossa.... noin kädettömien kaverien kyseessä ollen..... paukut siihen ruutuun jossa
poijaat hiemankin tosissaan yrittäen saisivat sen absittoman pyörän hidastamaan aika hyvin....
ja pystyssä pysyen.
Tosin.... sitähän ei nyt ollut tarkoitus demota.... eikä siitä janttereille maksettu.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Vielä parempaa. Tuossa sama kaveri yrittää lähteä liikkeelle pyörällä, jossa ei ole ABS:ää
https://youtu.be/GsCRRUbqYEw
Kun laitetaan alle pyörä, jonka suoritustaso vastaa kuljettajan taitoja, niin sitten homma käy!
https://youtu.be/_ozW7DtroGE
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Videoklippi tuli liitettyä mukaan lähinnä kevennyksenä.
Jotkut keskustelijat tuntuvat unohtavan erään asiaan vaikuttavan hyvin tärkeän tekijän.
On aivan kaksi eri asiaa suorittaa tarkoituksellinen hätäjarrutus harjoitustilanteessa kuivalla pinnalla auringon paistaessa, kuin yhtäkkisessä tosielämän tilanteessa ilman mitään ennakkoaavistusta.
Kissa, lapsi, hirvi, traktori, kuorma-auto tulee kuivalla, märällä, hiekkaisella, mutaisella tiellä mutkassa näköesteen takia yllättävästi välillä eteen.
Mikäli tilannenopeus on se mitä meillä motoristeilla yleensä on, niin silloin on ihan turha yrittää vakuuttaa, että tosi puikkomies säätelee hallitusti jarruvoimaa lukkitumisen rajalla nopeammin, tarkemmin ja tehokkaammin, kuin edes keskiarvoisesti toimiva mp-abs.
Se on täysin tiedossa ja tuttua, että kuivalla asfaltilla harjoitustilanteessa pyörä on mahdollista pysäyttää nopeammin ilman abs:ssää, mutta asialla on kovin vähän tekemistä tosielämän kanssa, josta esimerkkinä tilanne, josta keskustelun aloitus lähti.
Joku mainitsi myös esteen ylityksen väistämisen tai jarruttamisen vaihtoehtona. Sitä se varmaankin on, mutta yleisellä tasolla kaikkein huonoin. Tyhjän renkaan ylitys suoralla koetilanteessa ei ole mikään juttu, mutta sama rengas vanteella paineellisena.No tosi kuski tekee mutkassa ensin arvion renkaan vanteellisuudesta, sitten päätöksen jälkeen alkaa joko esteen ylitys tai sitten jarrutus abs-järjestelmää etevämmin.
![]()
Tuolla logiikalla ajoharjoittelu ei kannata, koska siitä ei kuitenkaan ole hyötyä.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Ai, aha?
Mielenkiintoinen johtopäätös! Kaikkivoipaisuuden tunne siis on edellytys ajoharjoittelun hyödylle?![]()
Noo.... tahtoo olla usein silviissiin, et perusasiat ja varsinkin ne tärkeimmät ei vaan muutu miksikään vaikka
kuinka ollaan saatu erilaisilta kirjekursseilta ja palstoilta absoluuttista tietoa.
Tämä ns. absoluuttinen.... sattuipas hauskasti nuo kolme ensimmäistä kirjainta.... tieto kun
auttaa käytännössä liian usein yhtä paljon kun kirjekurssin jälkeen postista tulleet lihakset painonnostossa.
Tekniikasta nyt puhumattakaan.
Eli ihan aikuisten oikeesti..... harjoittelu, lähes loputon ja jatkuva harjoittelu.
Ilman ahkeraa harjoittelua asia ei mene ytimeen, eikä tuntumaa vaan kehity.
Se jatkuva harjoittelu taas tarkoittaa tuntuman ylläpitoa.
Kaksipyöräisillä tuo perinteisillä jarruttelu ei oikeastaan paljoa eroa jonkun akustisen kielisoittimen soittamisesta.
Ei myöskään oppimiskaareltaan ja asioiden ytimeen menoltaan..... ylläpidoltaan.
Hauska juttu, mutta asiat vertautuu aika hyvin.
Siinä kohtaa kun on kirjat selattu, kurssi käyty, ja alkaa hetkittäin tuntua siltä, että nythän tää
näppäily sujuu ihan kivasti..... ollaan vielä ihan vitun kaukana siitä, kun ja miten vanhat pelimannit jammailee.
Ei tarvitse olla Joe Bonamassa.... eikä Honda-Markku..... mutta pelimanniksi tulo vaatii toistoja ja tunteja....
ei pelkkiä vuosia ja kilometrejä "keikkaladuilla".
Olisko niin, että jos ei asia ihan oikeesti aukee edes hieman, ei ole hajuakaan mistä on kyse .
Siltä välillä tuntuu, vaikka kuinka koittaisi monen kommenteista ottaa sen "kielen pois poskesta" .
Toistaalta taas.... moni vetää ihan kieli poskessa niin asiaa, että se asia tunkee väkisin läpi.
Ihan sama siinä, että toiset vetää aika lailla "takki auki".... ja se hämää monen pahan kerran luulemaan,
että takin alla ei ole mitään millä mennä.
Jos se on "It aint what you do, its how you do"......
niin sanominen menee vähän toisin päin. "It aint how you say, its what you say"
![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
teräspunosletkut. saattaa olla toki saippuavikaakin. ja koko kädellä - koska mun mielestä tuossa malmikasassa on niin krouvit ohjauslaitteet että kahden sormen jarrulla loppuu ainakin multa sormivoimat.
mistä päästäänkin aasinsillan kautta siihen mitä bone toistaa: tuntuma. näin jälkikäteen ajatellen mulla ei koskaan ole tullut samanlaista tuntumaa (ja luottoa) tuohon banditiin kuin vaikka er5teen tai zrx:ään. eniten on vissiin silti kilsoja banditilla. siinä onkin pohtimisen paikka miksi näin on![]()
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Toisiin pyöriin tulee heti hyvä tuntuma, ja niillä huomaa kanttailevansa rohkeasti ihan huomaamattaan, ja toisiin pyöriin ei tule hyvää tatsia ikinä, ja niillä on joka kurvissa ja jarrutuksessa sellainen inhottava epävarma fiilis, että ajaa koko ajan vain varman päälle. Se on jännä homma, varmaan todella monien osatekijöiden summa se tatsi.
Ajoasento, painojakauma, kaikki geometrian variaatiot, yms.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Tuo Zenin toteamus on jännällä tavalla mitä totisinta totta, eikä tunne edes korreloi myyntitilastojen tai lehtitestien kanssa mitenkään johdonmukaisesti.
En tiedä mitä kukin kokee riittäväksi ajoharjoitteluksi, mutta ainakaan muutama panikkijarrutuksen kokeilu kuivalla asfaltilla ei ole sitä. Toki hyvä alku. Myöskään ajatus oman ajotaidon rajallisuudesta ei haittaa selviytymistä.
Kova on luotto näköjään abs jarruihin. Ei voi oikein muuta tehdä kuin ihailla myyntimiesten ammattitaitoa.
Toivon kumminkin että kaikki joilla pyörässä on apsit niin kokeilevat niitä ja niiden tehoa.
Ensin kunnon kahvapohjaan jarrutus ja pitää siellä kunnes pysähtyy. Tähän merkki.
Sitten yrittää jarruttaa oikein absit päällä niin ettei absit aktivoidu ja siihen merkki. Kun on mitannut välimatkan niin siitä sitten tekee johto päätöksen kannattaako jarruttamista harjoitella vai luottaako vain abseihin.
ABS jarrut on hyvät siitä että ne pelastavat todennäköisesti kaatumiselta kun hätäjarrutus tulee yllättäin. Jos hädän hetkellä jarrutus onnistuu edes osan matkaa tehokkasti törmäys nopeus on ihan toinen kuin vain apseihin luottamalla.
Harjoittelu ei varmasti ole turhaa kenellekkään ja hiljaisia pikkuteitä on ihan varmasti jokaisen saatavilla jossa voi harjoitella
Knoppi tietona että smokin jarrutustestin on voinut nyt 2 vuotta suorittaa abs jarrut päällä mutta eipä ketään vielä ole sitä pystynyt absit päällä läpäisemään![]()
Elämä on onneksi mutkikasta
Täekeintä on oppia tietämään miten oma pyörä käyttäytyy ääritilanteissa.
Tosiasiassa monikaan meistä ei vie harjoittelussa mopoaan äärirajoille.
Liikenteessä tulee tilanteet vastaan nopeasti ja reaktioajat on mitä on. Ajatus ei välttämättä ole siinä mikä mutkan takana odottaa. Katsellaan maisemia ja mihin päin lehmän päät on kääntyneet ( jos tielle päin sataa, metsään päin auringon paistetta ja kun oikein ei tiedä mihin suuntaan epävakaista)
Mitä tulee ABS tekniikkaan moottoripyörissä, niin mallikohtaiset erot on valtavat.
Vanhemmissa etujarrua kun rutisti pohjaan ja sen jälkeen painoi takajarrua niin abs heikensi samalla etujarrun voimaa.
Uusissa sähköinen jarruavustin säätelee erikseen jarruvoimaa etu ja takarenkaan välillä.
Uudemmissa mopoissa Etujarrun kahvan painaminen vaikuttaa myös takajarruun ja takajarrun hapuilu ei enää tuo muutoksia jarrutehoon.
Ducati Diavel
Mulla on perisyntinä tuolla kadulla ajaessa se että tiukan mutkan tullessa vähän yllättäen mä vaistomaisesti nostan selkää pystyyn ja tilanne menee vähän ikäväksi kääntämisen ja pyörän kääntymisen suhteen. Etukäteen on vaan itselleen toistettava että kroppaa eteen ja kurviin päin niin pyörä menee ilman mitään kummempa toimenpiteitä mutkan läpi. Etujarrun olen kyl saanu kaikilla vehkeilläni ilman kummempia yrityksiä lukkoon, ykslevyinen XJ600 vingutti mustaa viivaa kun piti luopua ohitusajatuksesta.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Öööh... siis että abseilla ei tuo ole onnistunut. Pojalla ainakin osapuilleen sujuu, kun harjoiteltiin Dukella jarrutusta. Opetus siis oli seuraava: kun aletaan jarruttaa, ei puristeta täysillä, vaan koko ajan kiristäen ja "hätäjarrutuksessa" puristus vaan tiukkenee koko ajan loppuun saakka toisin kuin muissa jarrutuksissa.
Teetin demonstraation eri nopeuksista jarruttamisesta ( siis poika ajeli ko vauhteja ja jarrutti, minä mittasin matkan - oli niitä harvoja kertoja, kun oli pitkä mitta mukana harjoituksissa).
40 km/h - 7,5m (poika oli sitä mieltä, että jarrutus epäonnistui pahasti)
60 km/h - 12m
80 km/h - 24m
Ehkä ne absit ei sitten noissa jarrutuksissa millään tavalla aktivoituneet, kun ei mitään nypytystä ilmeisesti tuntunut. Mutta toisaalta ei kyllä saanut takarengastakaan lukkoon, toisin kuin mulla tuppaa menemään, kun oikein hätäseen jarruttaa. Tosin onnistuin satasen vauhdista tekemään motivoidun jarrutuksen ilman takarenkaan lukkiutumista - motivaattorina hirvi. Onneksi olin harjoitellut.
Tuon jälkeen oli hyvä ottaa aiheeksi kylillä kuudenkympin alueella hurjastelu. 20 km/h ylinopeutta ei tunnu miltään - paitsi sitten, kun pyörä pitäisi saada pysähtymään vähän hätäisesti (syy: auto, lapsi, koira, kissa, tie päättyy, vihainen villisika mutkan takana yms). Reaktioaika (oletus nyt sitten vähän nopsemmaksi) 1s (22-23m) + jarrutus 24m = yli 65m vs 17m + 12m = noin 30m. Eli pienikin ylinopeus muuttaa tilannetta aika radikaalisti.
Ei mulla muuta.
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Oliko teillä kontrolli siitä mikä on todellinen vauhti jarrutuksen alussa? Katsottiinko se nopeusmittarista, viivalta kennolla vai tutkalla sohien? Valokenno viivalla tuottaa helposti pikku yllärin kun kuvittelee aloittaneensa jarrutuksen viivalla, nimim. 102 km/h mittarissa juuri ennen jarrua ja 78 km/h kennolla. Tilanne on helpompi myös silloin kun mittaus alkaa siitä missä jarrutus oikeasti alkoi eikä siitä mistä sen piti alkaa. "Oikea" mittaustapa riippuu sitten siitä mitä halutaan mitata.
1000
Tuo on kyllä todella kova vaatimus.
Tuo tarkoittaisi kai yli 10 m/s² hidastuvuutta, mikä on ilmeisesti aika mahdotonta.
Liikenneturvan laskurin mukaan jarrutusmatka on 80 km/h nopeudesta 35 m.
Laskuri tuolla, klik
Pekka