Henk.koht. en vain pysty ymmärtämään miten joku puolustaa sellaista mutkaan sukellusta jossa pyörä ei ennen osumaa käy niin pitkällä, että ohitettava kuski ehtis edes näkemään sen pyörän.
Kilpureissa kun ei peilejä ole, ni ei helvetti vieköön voi sukeltaa mutkaan siten että keula on jalkatapin kohdalla kun kolahtaa. Eihän se edellä ajava voi tietää että pyörä on siinä vieressä.
Enkä ole Rossi fanboy enkä Marquez fanboy enkä mikä-tahansa-muu-nimi-tähän fanboy. Katson aina kisoissa onnettomuudet neutraalein silmin, ja mun mielestä noi kaikki Marquezin sukellukset tohon mutkaan oli täysin naurettavia. Kun verrataan esmes Rossi vs Gibernau Jerezin vikaan mutkaan, niin joo Rossi tuli myöhään jarruille mutta ennenku kolahtaa ni pyörät on jo vierekkäin eli mahollisuus on ehtiä alta pois ohitettavalla.
Rossi vs Gibernau:
https://www.youtube.com/watch?v=12C7FAbSRv4
Marquez vs Rossi:
https://www.youtube.com/watch?v=L4aQErSs3ZY
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Ei kai tuota nyt ainakaan minun ollut tarkoitus erityisesti puolustaa, eri asia jos MM olisi pystynyt pitämään sisälinjan kuten hänellä tarkoitus oli, mutta pieleen meni ja itsekin sen ymmärsi kun heilautti anteeksi radalla ja sittemmin yritti käydä jutulla pilttuussa.
Mistä tulikin mieleen, onko Ucciolla jokin virallinen status nykyisin Yamahan tiimissä vai viekö entourage Lin Jarvista kuin litran mittaa? Voiko joku kuvitella että vaikkapa vastaavassa kuvitteellisessa tilanteessa Marco Melandirin emäntä (kun jostain syystä hän tulee aina mieleen kun varikolla pyöriviä ulkopuolisia miettii) kävisi hätistämässä Johnny Rean pois kun hän yrittää käydä pilttuussa pyytämässä anteeksi tötöilyjään Marcolta?
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Pitää jossain vaiheessa katsoa noi vanhemmat uudelleen saa perspektiiviä. Markun hölmöilyt alkoivat jo perjantaina. Kisassa tulivat numero 2, 3 ja 4 ainakin, riippuen oliko treeneissä lisää. Eka oli MV:n lähestulkoon kolaaminen/ teloitus ekoissa treeneissä ihan lopussa.
Yksittäisiä ylilyöntejä tulee kaikille. Jos näyttää siltä, että jollekin niitä kasautuu, se huomataan. Markku viikonlopun ylivoimaisesti nopein ja pöljin. Kannattais olla vain nopein.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Saa nähdä saako Markku jotain lisärangaistusta hölmöilystään. Se että laitetaan viimeiseen lähtöruutuun seuraavassa kisassa ei välttämättä ole muiden kannalta hyvä ratkaisu.![]()
Beta 300 RR
Ex - CBR1000RR
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Aika samoilla linjoilla kuin Eroz. 93:n ajo oli kyllä reipasta ja tulosta tuli sen mukaisesti. 46 sai kutakuinkin vastaavan kohtelun kuin mitä itse taannoin on antanut, joskin tässä myös sisäreunan vesilätäkkö oli roolissa. Onneksi vauhti oli hidas ja ketään ei sattunut. Mielenkiintoisia aikoja ja kausi vasta alussa.
Kuis olis pieny kalustopäivitys?
Superbike #7
Juuri näin. Rossi on ollut usein antavana osapuolena näissä tilanteissa. Erään insidentin jälkeen videolla Stoner viiltävän terävästi toteaa Rossille: "your ambition outweighed your talent".
https://m.youtube.com/watch?v=bEBfSOD-mT0
On tulossa erinomainen kausi MotoGP:ssä.
.
Missaat sen pointin, että ajanut yli 20 vuotta kilpaa. Ylilyöntejä tulee kaikille huipuille, ja loputkin pöllöilee silloin tällöin. Markun kohdalla tuli hivenen liikaa yhteen viikonloppuun. Toisekseen eri tavalla katsoo asiaa, jos vedetään rengas rengasta vasten kierros tolkulla, kuin että että tullaan yhtäkkiä usean pyörän mitan takaa kylkeen. Ei toi jälkimmäinen vaihtoehto antanut Espargarolle ja Rossille paljon aikaa nostella itseään turvaan. Dovihan on sen tehnyt jo kolmesti, koska tietää mitä on tulossa. Mut jos MM vetäis samanlaisen pommituksen Doville, kun saavuttaa sen kierroksella, niin vois vähän yllättää.
Tietty, foorumilla voidaan asia käsitellä niinkin, että tutkitaan jotain stillshotteja tai muita vastaavia pisteitä avaruudesta![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No tää on varmaan parin viime päivän kommenteista (omani mukaanlukien) eniten totta objektiivisesti. Crutchlow johtaa pisteissäja Zarcolla kulkee, Suzukilla Rins oli aidosti podiumvauhdissa, pakko factory Yamahan on petrata, ehkä Aleix yllättää kisassa tai parissa jahka Noalessa menevät bitit oikein päin. Satelliitti-Ducateilla on haastamisen meininki. Tehdashondat vaikuttavat pyöränä vahvemmilta kuin koskaan, ehkä isoin tylsyysriski kaudelle on jos saadaan 2014:n kaltainen Marquez-show mutta tähän mennessä on viihdettä piisannut. Ducatista ei tiedä mitä on tulossa mutta nykyiselläänkin kulkua piisaa nopeilla radoilla.
Ducatista nimittäin, en huomaa oliko tässä puhetta, mutta interneteistä luin että jätkät sössivät uuden pyörän aerodynamiikkapäivityksen. Uusi aerodynamiikka tuotiin Qatarin testiin ja ukot totesivat että muuten hyvä mutta työntää keulan alta nopeissa mutkissa uuden pyörän kanssa. No, pakko oli viikon päästä se homologoida käyttöön kun ei muutakaan ollut. Nimittäin, Miller ja Rabat - kaikki kunnia heille suorituksistaan - eivät varmasti olisi pitäneet siipikatetta GP17:ssä jos siitä ei olisi hyötyä ollut. GP18:ssa loistivat poissaolollaan.
Kai se on italialaisen aerodynamiikan mestariteos: Siivet, jotka saavat pyörän kippaamaan.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Dovin mietteitä:
https://www.gpone.com/en/2018/04/09/...e-paddock.html
Today Marc behaved particularly badly – Andrea commented – When you show in practice that you are more than a second faster in any situation, it should be easy to take home the best result.”
Dovi then discussed the incident.
“He made a lot of mistakes of all sorts. He did everything that he should not have done – he pointed out – I think that he will have a hard time getting out of the paddock, since the Argentinians are quite hot-blooded.”
Something broke down inside Marc’s armour today.
“I agree – Andrea said – Everyone has his own characteristics. There are riders who are stronger in certain areas, but it is also true that everyone has weak points. Obviously, we need to look at our own – he admitted – because it’s our job to bring home important results to contend for the Championship title. This goes to show that a day like today is not okay, but in the end, what counts is drawing the sums and seeing that we are second in the Championship Standings.”
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Oli muuten toisaalla hyvää vertailua aiempaan tapaukseen 2016 että tarviiko väkisin vääntää ohi, jos on enemmän vauhtia:
https://www.crash.net/motogp/news/23...ce-verbal-spat
Lorenzo: "Well if you ask this question maybe it is because the move is aggressive because if not, then you don't ask this question. You can have different opinions: my opinion was that the overtaking was maybe too aggressive; he didn't need to make this overtaking, but you know this is his style. Other riders overtake more clean... [Rossi laughs].
...
Lorenzo: "When? This is my opinion, also Race Direction will have another opinion. For me, if I don't pull up the bike straight I crash. Anyway he didn't need to do this overtaking, he was better than me today and he would pass me sooner or later, but he didn't need to be so aggressive on me. "
Rossi: "Anyway, I do not agree."
Tasan ei mene jyvät kun tuolloin buuattiin Jorgelle valittamisesta (tai ehkä vaan muuten), kuvasta voi katsoa missä vaiheessa ajolinjalle pysäköity pyörä osuu Jorgen näkökenttään. Kai eilen Markullakin oli kiire ottaa kärki kiinni, joten ei sopinut kenenkään taakse jäädä tanistamaan?
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
MM sai jo kisan aikana penaltin siitä lähtöhässäkästä, joten siitä tuskin tulee enää lisärangaistusta koska asia on jo käsitelty ja tuomio annettu. Sen sijaan nuo kolaroinnit voi hyvinkin tuoda lähtöruuturangaistuksia. Mutta haluaisin silti nähdä esim. yhden kisan kisakiellon. Koska nyt se on jollain tapaa vaa'ankielipäätös, koska esim. Moto3:ssa runnutetaan junnuja jokaisesta oikaisusta, hidastelusta, osumasta jne. Aivan natsimeiningillä. Sitten isot pojat, ja etenkin isoimmista isoimmat saa vedellä miten sattuu? Jos tähän ei puututa niin joku seuraavaksi kokeilee rajat... Yleensä yksi osuma kisassa on voitu käsitellä kisatapahtumana, mutta nyt niitä oli useampi koko viikonloppuna niin ei ne mitään yksittäistapahtumia enää ole tai vahinkoja.
Ja siltikään en käsitä että miten Marquezlla hitsasi noin pahasti kiinni kun alla oli 1-2 sekuntia muita kovempi kyyti. Miksi ei vain ohita rauhassa kun pääsisi suht äkkiä ohi jokaisesta. Dovin kommentti on hyvä, että ylivoimaisella kyydillä pitäisi ottaa huipputulos helposti.
Vähän hjuumoria:
Ens kisan Dashboard viesti
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Nythän oli se tekijä, että rata oli paikoin märkä ja ajolinja siksi kapea. Parhaat ohituspaikat ovat yleensäkin mutkien jarrussa ja nyt niissä oli sekä ohitettavalle että ohittajalle kapea tila käytössä. Kontakteja tuli siksi paljon. Sitten kun Markulle tuli penalttia siitä ja tästä, niin päätti vähän lisätä riskitasoaan. Joihinkin pujottelukeppeihin tuli kontaktia, liiankin paljon. Mutta kuka muka tahallaan tällää kylkeen. Autoillahan niin voi helposti tehdä melko pienellä omalla terveysriskillä mutta pyörällä siinä on enempi pelissä.
^
Varmasti tekijä. Siks ois voinukin vähän kattoo, miten vetelee tolla vauhtierolla. Ei joka väliä tarvinnut käyttää ja esmes törmäillä muita siitä kuivalta linjalta ulos.
Mietin jo muuten kisan aikana, et millä helvetillä sen eron selittää. On ne muutkin ihan päteviä, ja tolla tasolla 1-2 sekuntia on paljon. Tuliskohan joskus jotain inside analyysiä? Ja joo joo, kuski on yks tekijä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kyllä se vaan osasi pysyä tarpeeksi kuivalla pinnalla ja vauhti piti renkaat kuumana. Ei olisi odottelemalla poiminut noin paljon sijoituksia kun muidenkin laitteet kulkivat suoralla ja mutkissa olisi muka pitänyt vaan olla kohtelias ja jäähdyttää renkaat.
Mainio kisa, Rossin joutuminen nurmelle saakka oli vaan pieni onnettomuus.
Minä en kyllä ymmärrä, että miten agressiivinen puhdas ohitus on vertailukelpoinen sille, että ohittaja kolaa edellä menevän kylkeen niin, että osumakohta on kuskin reiden paikkeilla. Jorgen oli pakko nähdä Rossi hyvissä ajoin jos se ei ajanu silmät kiinni, arvio vain ajolinjojen risteämisen vääri ja siksi joutui nostamaan noin rajusti pyörää pystyyn. On Rossillakin törkysiä ohituksia tilillä, mutta tää video oli kyllä aika kehno vertaus.
Superbike #7
Markkuhan nimenomaan tähtäsi ja osui reiteen. Tai huono osuma kun uhri ei kinkannut edes. Seuraavaa kisaa odotellen, vaikka laji nyt tuhoutuikin kerralla, kuulemma. Eiköhän kuiva kisa sen taas kerralla pelasta.
Seurasin kisoja saksalaisella kanavalla. Selostaja osasi hyvin arvoida, miten Markku läpiajorangaistuksen jälkeen tulee ajamaan. " Kun kelin takia ei pääse tarpeeksi nopeasti ohi, niin ajetaan päälle." Ja niinhän siinä kävi!
Jos menon annetaan jatkua, niin monoahan sieltä alkaa jatkossa tulla. Sivilissä voivat olla vaikka kuinka järkeviä kavereita, mutta kun se potta laitetaan päähän ja samalla vedetään turvasokka paikoiltaan, niin meno on juuri tämän näköistä.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Marcilla oli onboard -kamera, joten siitähän noi keräis. Tosin kamera perseen takana, joten näkymä vähän heikko.
Edit. Eiku kappas. Tuo noita onboard -kameroita on useempia. Kolari näkyy Marcin etukamerasta. Harmi vaan, että pikasella vilkasulla multiscreen ei näköjään ole ihan synkassa aikaleiman osalta.
Viimeksi muokannut: Nitrous; 10.04.2018 klo 09:15.
Superbike #7
Juuri tuohon Rossin heittoon viittasin. Mutta kuten sanoin, seuraava kuivan kelin kisa nollaa tilanteen siksi että käytettavä ajolinja on leveämpi ja siten kontaktin todennäköisyys pienenee. Ja suurimpana tekijänä se, että useampi kuski pystyy silloin huippuvauhtiin, myös Rossi. Joka tosin on ollut vahva sateellakin, mutta puolikuiva keli oli monellekin hankala.
Samaa ennakoi Simon Crafar Dornan striimissä ja mietti myös sitä että koska rata ei ole optimaalinen niin voi sattua jotain jos vähänkin lipsahtaa ulos linjalta ohitustilanteesssa, kuten sitten kävi Pedrosalle tai Rossille osumien jälkeen. Ja muutenkin oli kylä hyvin hajulla jo etukäteen että mm. Miller on varmasti slickseillä lähdössä, nuo Marcin sähläykset jne.
Plussaa myös Matthew Birtille kommentoinnissa. Kaveri oli aiemmin pitkään MCN:n kisatoimittaja ja nyt Dornalla ollut hommissa pari vuotta. Kiertänyt sarjan mukana sen reilut 20v ja tuntee tosin hyvin kaikki naamat varikolla, heti kun kuvissa on joku inssi tai muu hiemankin suurelle yleisölle tuntematon kaveri niin nimi tulee kuin apteekin hyllyltä. Ja esim. bongasi selostuskopista tv-kuvan ulkopuolelta kun FIM:n heppu meni ensin Hondan varikkomuurille ja miettivät heti että tulisiko Marcille rangaistus kun menee jotain kertomaan ja hetken päästä läpiajorangaistus ilmoitettiin ruudussa. Pienet jutut, jotka kyllä tuo hyvää lisäarvoa...