Ensihätään kannattaa kallistaa sitä pleksiä laittamalla alakiinnikkeen alle vaikka jotain paksuja kumiprikkoja. Se auttaa jo vähän.(Subastar @ Touko. 15 2011,16:37) kirjoitti
Kypärä vaikuttaa paljon, shoei raid on keskiverto, neljänkympin mönkkärikypärä ei heilu yhtään ja joku bemarin integraalipotta (system 3??) heilui eniten.
Sporttipleksi on ainakin mulla toiminut hyvin, tosin pituutta 185
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Pyörteily onkin dl:n huonoin ominaisuus.
Kaikki on kokeiltu (kallistus,sportleksi,ilman mitään leksiä) ja aina vaan
jostain räpättää.
Varmaan joku hehtaari suoja toimisi,mutta pirun ruman näköinen.
itseasiassa näin on, omassani auttoi kyllä tuo sporttipleksi ja matalampi ohjaustanko niin että enää ei pyörteily juuri haittaa muutakuin rekan perässä. Germaaniassa ajelin viime kesänä kyytiläisen kanssa pitkät pätkät yli 150 ja hyvin toimi sielläkin(polip @ Touko. 15 2011,18:34) kirjoitti
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Mulla MadStad + iso pappapleksi kylmille kuukausille ja sporttipleksi lämpimille. Ei mitään pulmia pyörteilyn kanssa. Orkkispleksi ilman madstadia kyllä paukutti päätä kiitettävästi.
Itsellä on tuo orkkispleksi plus tuommoinen "tuulenohjain". Ei nyt kovin hyvää kuvaa tähän hätään löytynyt, mutta tähän tyyliin:(watergate @ Touko. 16 2011,12:21) kirjoitti
Tuo systeemi ei minun mielestä ainakaan kovasti aiheuta pyörteilyä vai paukuttelua kypärään. Eipä ole koskaan tullut ajeltua ilman pleksiä.. voisi testata kuinka kovasti vispaa silloin.
ps. Kikkailua V-Strommilla: Motorcycle Stunts on Suzuki DL1000 V-Strom
Viimeksi muokannut: pevete; 29.03.2012 klo 10:39.
Suzuki DL 1000 V-Strom 05
Mulla loppu pyörteily lähes totaalisesti kun laitoin Stromiin Tuonon peilit. En olisi ikinä uskonut että peilien osuus ajoviimasta johtuvaan ravisteluun on niin suuri. Plexi on edellisen omistajan toimesta sport malliseksi sahattu, mutta veikkaisin ko. peilien auttavan pyörteilyyn myös touring plexien kanssa.
Peilit on tämmöset jos jotakuta kinnostaa:
http://viewitem.eim.ebay.fi/Spiegel....tem
GIpro/ATRE ei tuntunut parantavan alakierrosten nypytystä kovin paljoa mun pyörässäni (DL1000 K4). Jos kyseessä olisi pelkkä TRE ilman vaihdenäyttöä, niin olisin hieman pettynyt hinta/laatu suhteeseen. Kuten watergatella myös minulla bensankulutus vaikuttaisi vähentyneen hieman GIpro/ATRE asennuksen jälkeen.
Orggis putkien vaihto LeoVincen slipariin (http://www.motorradteile-hamburg.de/) sen sijaan tuntui helpottavan elämää alakierroksilla merkittävästi GIproa enemmän. Vai oisko kyse ATREn ja putkien yhteisvaikutuksesta? En ole koittanut pistää ATREa pois päältä vertailun vuoksi (4-vaihteen kartta käytössä). Ainakin äänet parani mun makuuni jos muu paraneminen perustuukin luulotuntumaan.
Toi pelkkä peilien vaihto on ollut merkittävin tekemäni parannus pyörääni. Ajomukavuus kasvoi ihan tolkuttomasti kun pyörteilystä aiheunut ravistelu väheni, vaikkei se mielestäni aiemminkaan ollut sport plexilla ja alkuperäisillä peileillä kovin paha. Myös näkyvyys taaksepäin parani olellisesti kun peilit ei vatkaa.
Edellisen omistajan jäljiltä pyörässä on Wilbersin jouset edessä ja takana. Niitä voin myös lämpimästi suositella. Tuntuma tiehen on huomattavasti parempi kun vakioilla.
Richland Rickin fork brace on tilauksessa ja mielenkiinnolla odottelen parantaako se ohjaustuntumaa niin paljon kuin stromtrooper ja vsri foorumeilla on hehkutettu.
XTZ750 --> DL1000 V-Strom
Minulla sporttipleksi ei pyörteile mutta melua on kyllä. MRA:n Vario Touring hieman tärisyttää tietyllä tuulella mutta paljon hiljaisempi. Pikkulipan kun laittaa ylimpään asentoon niin hiljenee eikä vielä haittaa näkymiä. Pikkupyörityksessä lasken pikkulipan alas niin näkee lähellekin paremmin. Pituutta minulla on 179.
Kiitos linkista Tuonon peileihin....ehkäpä hommaan nuo.
Norden 901
Mulla tuon vario-plexin kanssa ehkä peilit tuntuu myös aiheuttavan pyörteilyä. Lämpimällä ilmalla lepuutan kättä peilin varressa ja pyörteily kypärässä vähenee aivan oleellisesti. Ilmeisesti peilit vatkaa sitä ilmaa joka menee tuon aika kapean pleksin sivureunoilta.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Tilasin Madstadin kiinnikkeet, aloitetaan pyörteiden vastainen taistelu siitä. Mielenkiintoinen juttu tuo peilien vaikutus, tai ylipäänsä arodynamiikka. Täytyy testata mikä vaikutus on, jos peilit kääntää aivan toiseen asentoon esim. tiensuuntaisesti, mitään ei tietysti peileistä näe, mutta ilmanvirtauksen luulisi muuttuvan.
Entä onko kenelläkään kokemusta miten tankkilaukku vaikuttaa pyörteilyyn?
Suzuki DL 650 V-Strom -10
Suzuki DR-Z 400 SM -06
Ajelin viikko sitten sattumoisin jotain 10 vuotta vanhalla yamaha fzs:llä tuttuja mutkaisia teitä (varmaankin alkuperäispleksi), ja voi hitto, 120 km vauhdissa alkoi tuntua siltä että kypärä siirtää pään ja loputkin kropasta takapenkille. V-strömmillä ei vastaavaa ongelmaa alkuperäispleksillä. *Mutta kun vauhti nousee moottoritienopeuksiin ja yli (+120), niin strömmillä alkaa kypärä vatkata. Yammulla ajelin sieltä takapenkiltä tasaisella kovalla ilmanpaineella :-)
Oma tuntumani on, että orkkispleksi on ok, jos ei tarvitsisi mennä moottoritielle. Moottoritienopeudet (autojen vauhti+) ovat kyllä aikamoista tutinaa ja kohinaa (korvatulpat auttava, jos on äänekäs kypärä).
Ja kypärä pomppii vähän alle 190 korkeudessa.
Yksi keino pyörteilyyn on tietysti myös ajoasennon muuttaminen eteenpäin nojaavammaksi, toisin sanoen kun vaihtaa vähän vähemmän käyristetyn ja matalamman stongan, pyörteily ihan vakiopleksilläkin loppuu. Virta kulkee kypärän yli.
Esim >800 mm leveä crossistonga on hyvä vaihtoehto. Parantaa muutoinkin käsiteltävyyttä kaupunkiajossa. Varjopuoli on se, että autojonojen välissä on sitten jatkossa ahtaampaa.
Vaikka ebayn myyjä oli sitä mieltä että peilit on Tuonon, niin enämpi noi kawan z1000 mallisilta vaikuttavat (vähänniinku Tuonossa mutta "ylösalaisena" peilikuvana). Oli nämä peilit sit kumpaan vaan suunnitellut niin toimivat siis kuitenkin pirun paljon paremmin kun V-Stromin alkuperäiset.
kuva omasta asennuksesta niin näkyy plexikin:
lisää kuvatuksia eri peilivaihtoehdoista stromiin löytyy vsri foorumilta
Vaan sopivatko noin hienosti muotoillut peilit strompan karuun työkalulookiin... Makuasia. Mun mielestä näyttäisivät olevan ihan OK kyllä.
Eipä ollutkaan vielä kaikkea kokeiltu.(polip @ Touko. 15 2011,18:34) kirjoitti
Viimeisin temppu oli reikiä (30kpl 8mm) sattumanvaraisesti katteen
yläreunaan.
Eka 100km antoi aika positiivisen tuloksen.
Ulkonäöstä viis.
Itse tilasin suoraan Madstadilta Jenkeistä, nyt huomasin, että Englannistakin löytyisi www.bikehps.com(hettuli @ Touko. 23 2011,08:00) kirjoitti
Vaikuttaa siltä, että tankkilaukku vähentää kypärän tärinää hieman, meno oli jopa siedettävää 100 km/h saakka.
Suzuki DR-Z 400 SM -06
No nyt on sitten pientä omakohtaista kokemusta Richland Rickin fork bracesta. Kyllähän se parantaa pyörän suuntavakautta ja ohjaustuntumaa ihan kuten luvattu.
Jos esimerkiksi motarilla joutuu ajelemaan tila-auton, pakun, rekan tai jonkin muun aerodynaamisen ihmeen perässä niin siitä aiheutunut pyörteily vatkaa kuskia kuten ennenkin, mutta mopo tuntuu menevän kuin kiskoilla. Voimakas puuskittainen sivutuuli ei myöskään aiheuta aiemmankaltaista venkoilua. Urheilullisemman ajamisen kannalta tuntuma/ohjauttavuus mutkissa tuntuu johdonmukaisemmalta kuin aiemmin. Suosittelen.
Pitää piruuttain koittaa joskus syssymmällä ottaa tuki irti kun siihen on tottunut ja kokeilla kuinka paljon tuntuma heikkenee. Se kun on yleensä paljon helpompaa havaita kuin parannukset.
Lueskelin netistä huhuja....uutta V-Strommia tulossa
Rumour
Näyttää maahantuojan sivuillakin olevan jo treaserin.
Onko Pechalla tietoa?
Norden 901
Elämme mielenkiintoisia aikoja(anselmi6 @ Kesä. 01 2011,23:06) kirjoitti
![]()
Täällä kans spekulointia tulevasta:
http://www.motorcycle-usa.com/598....e-.aspx
Pistäis kaupan äänellä muuten muttakun tää nykyinenkin täyttää mun tarpeet.(pevete @ Kesä. 03 2011,14:29) kirjoitti
Vähän jos olisi multistradamainen niin sitten ehkä...
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
No ny on kiinni sekä sumarit että drl-valot. Täytyy sanoa, että johan on kirkkaat nuo ledituikut. Vaati japaniasta tilauksen, että sai valoautomatiikan vek. Mutta hienosti toimii ja akku on taatusti täynnä koko ajan.
Pitäisköhän tuohon vielä ripustella lisäpitkätkin - ei tarpeen, mutta ulkonäön takia. Kenelläkään käsitystä pikkuisista pyöreistä semmoisista, löytyykö esim Hellalta - sumarit sieltä mulla jo siis on kiinni, semmoiset microde-jutut, mutta onkohan samaa sarjaa löydettävissä apukaukovaloina?
Huhut sikseen,mutta mikä mahtaa olla öljyvaihtopultin kiristysmomentti?
Käsikirjasta ei löytynyt.
oil drain plug 23 NM(polip @ Kesä. 09 2011,12:18) kirjoitti
lähde: suzuki dl1000 k2/k3 service manual. 8-35
Suzuki DL1000 V-Strom
Miten polipin rei'itys toimii?
Asesin Madstadin ja viikonloppuna 200 km ajoin testiä. Kypärässä ei tunnu lainkaan tärinää, kun pleksi on alimmassa asennossa ja täysin kallistettuna, silloin kypärä on käytännössä täysin ajoviimassa.
Kaikissa muissa asennoissa turbulenssi tuntuu enemmän tai vähemmän. Alimman asennon eri kallistuskulma toimivat siedettävästi ja pleksiä ylöspäin nostaessa tärinä lisääntyy, eikä kallistamisella tunnu olevan mitään merkitystä.
Seuraavaksi ohjelmassa matalampi pleksi ja/tai kypärän vaihto. Mistä matala sporttipleksi kannataisi tilata?
Suzuki DR-Z 400 SM -06
Tämä reikäpleksi on mielestäni reilusti paras näistä dl:n kokeiluista.
Ilma tulee selkeästi reikien läpi ja ilmeisesti rintaan osuessa kumoaa jotenkin
yläkautta tulevat pyörteet.
Mitään haittaavia pyörteitä ei tunnu ja potta äänet sanat kuin nakupyörässä.
Jos ajelee tosi kylmällä eli alle 8c* voi tulla vilu,mutta helteillä tasainen
ilmavirtaus oli pelkkää plussaa.
Minullahan reiät on porattu aivan randomilla.Tuulitunneli miehet varmaan
osaisivat laittaa reiät oikeaan paikkaan oikean kokoisina.
Mikäli törmäillään taukopaikoilla,niin ainakin kaikki dl:n omistajat saavat
vapaasti testata.
Ps Minä tilasin tumman sportkatteen hintaan 60€ muistaakseni joku -24.
Pettymys.
Uusi V-Strom
Linkki vaihdettu
Norden 901
"It looks like somebody goofed and released info early on the wrong page."(anselmi6 @ Kesä. 21 2011,22:24) kirjoitti
Tuo linkki ei enää toimi, mutta täältä löytyy kuvia/infoa ainakin:
http://www.stromtrooper.com/general....26.html
V_Strom 2012:
Odotuksiin nähden hiukkasen pettymys, ainakin siihen mitä Suzuki antoi odotuttaa uudesta pyörästä. Pyörähän ei ole uusi vaan pelkkä päiivitys.
Toisaalta Strom-päivitys tuntuu ainakin ulkonäön suhteen onnistuneelta. Jousitus kait on sama, siinä olisi ollut parantamisen varaa. Aoerodynamiikka on luultavasti parantunut ja on pyörä hiukan keveämpikin. Hyviä muutoksia Strommiin, mutta ei tuota uudeksi pyöräksi voi kehua.
En taida ihan heti vielä Strom 08 ABS:ää vaihtaa uuteen koska ei siinä mitenkään rajuja uudistuksia näytä olevan. Toisaalta jos ekaa pyörää olisin hankkimassa valinta kyllä todennäköisesti olisi uusi V-Strom sitten kun se saapuu.
Tässä linkissä löytyi kuvia: http://epio.net/bike/v-strom650/