Kaikki valot hukassa ja hakusessa kondensaattori.
Minnehän tuo konkka on piilotettu jonka pitäisi antaa lisäbuustia käynnistykseen yms?
Jos olen hukkatiellä niin saa opastaa myös takas tielle.
Minkä ikäinen pyörä kyseessä? Mulla on koneella LC4 korjausmanuaali 1998 mallista eteenpäin josko olisi sopivaa tietoa siinä. Pistä sähköpostiosoite mulle yksityisviestillä niin lähetän sen.
Born to be middle aged.
Joko on kaaviot käytössä? Onko tuo akuton 1-vaihegeneraattorilla? Ei konkka sytytykseen vaikuta vaan tasaa säätimeltä tulevaa dc-sähköä. Löytynee tankin sivusta oikealta puolelta, jos on oikosulussa niin vika siinä.
Ellei niin vaan mittaamaan generaattorilta säätimelle tuleva ac sähkö, ensin johdot kiinni ja sitten irti. Siitä selviää onko genu vai säädin rikki. Liittokset ja johdot lienee jo katsottu?
<p>CRF 300L</p>
Kaaviot olis käytössä reippaan foralaisen toimittamana (kiitos vielä kerran).
Harmi, että allekirjoittanut sen verran pöljä etten tiedä hyödynkö mitään kaaviokuvista.
Akuton mopo tosiaan eli oliskos sit 1-vaihegenulla?
Ei toimi valot, vilkut vain palaa himmeästi ja flekti ei iske tulille vaikka mopo lämpenee kiehumispisteeseen.
Lisähaasteen luo vaikea käynnistettävyys.
Viimeksi vedettiin (luit oikein) autolla mopo käyntiin kun ei luvannutkaan polkemalla lukuunottamatta muutamaa kertaa kun pamautti putkessa kiksillä kiusatessa.
Tuntee itsensä aika avuttomaksi kun pyöriä ollut nuorena kaikenlaisia sekä muitakin kamppeita eikä enää vanhana saa yhtä Kottaraista poljettua tulille.
Edellinen omistaja polkas käyntiin monesti kun aikanaan esitteli mopoaan.
Itse en ole saanut kertaakaan käymään ja tulpankin olen uusinut.
Magee pyörä mutta yhteiselo on lähtenyt erittäin haastavasti käyntiin vai pitäiskö sanoa että käynnistymättä toistaiseksi.
Viimeksi muokannut: rado; 10.12.2025 klo 22:23.
Jos ei yleismittaria ole käytössä tai löydy kaveria mittaamaan mitä aiemmin ehdotin, niin kokeile irrottaa jännitesäätimestä valkoinen johto. Valot ei pala eikä edes vilkut hehku mutta jos lähtee paremmin käyntiin niin jännitteensäädin olisi vahva veikkaus viaksi.
Tämä siis sen konkan johdon irrottamisen jälkeen, ellei vika ollut siinä.
<p>CRF 300L</p>
Mulla on ollu kotarin 660 ny yli 17v ja voin sanoa, et on helppo käynnistää vasurilla jos kaikki on kunnos.
Onko perus asiat kunnos eli venttiilit säädöis, kaasari kunnos?
Eipä näis nua valot mitää huippuja oo muutenkaa, mut voihan se jännitteensäädinki temppuulla.
Tai joku maadootus liitos on huono.
Katto vähä johtoja mihinä kunnos ne on ku näis se tärinä teköö mukavia kepposia.
Omas kotaris ei oo ollu viälä mitää sähkö vikoja... viälä![]()
Honda Monkey 83'
KTM 660 SMC 06'
ex:Yamaha TRX850 96'
Jos vilkut palaa himmeästi vaikka vilkku ei ole edes päällä, ja valot ja flekti ei pelaa, niin kyllä siellä melko varmasti on jotain muutakin vikaa kuin säädin tai generaattori. Vilkkujen läpi menevä vuotovirta voisi viitata maadoituksen puutteeseen, mutta ilman kaaviota vaikea arvuutella missä katko voisi olla. Sama vika voi selittää myös huonon käynnistyvyyden, jos sytkä saa myös sähkönsä dc-puolelta.
Kiitos Urpox ja muut.
Ei vilkut sentään pala jos eivät ole kytkettynä päällensä.
Sammutinnappi mua eniten ihmetyttää kun sellaista ei oikealla puolella ole vaan sammutin on siirretty vasemmalle samaan konstruktioon missä töötti ja vilkkukatkaisin.
No, sammuminenhan ei tässä ole ongelmana ollut kun pysyy sammuksissa vaikka olis aika käynnistyä.
Tsekkaan nuo teitin ohjeet ASAP kunhan pääsen selkäsärystäni taas mopon kimppuun.
Kävi kaverikin polkemassa koska kyllähän sitä hyvälle kaverille kans ;).
Ei lähde tulille.
Joku sähkövika tuossa on pakko olla koska käy niin nätisti kun vedettiin käyntiin (silloin vajaa kuukausi sitten).
Kaveri polki ilman puolipuristintakin mutta ei edes paukutellut.
Mitähän tuosta voisi nyt mittailla ennekuin kevään tultua saisi taas vetämällä tulille?
Kuinka vanhat bensat siinä vehkees on?
Mulla jos on yli kuukauden vanhat bensat tankis niin on aika hankala saada tulille ja jalka väsyy.
Tästä syystä otan aina kaasarin ja tankin tyhjäks jos meinaan pitempään seisottaa.
Tulooko kipinää tulpalle kun ootta polkenu?
Jos se kuukausi sitte on lähteny käyntihin vetämällä nii syy voi olla muuki ku sähkö vika... eli bensa puali.
Ja näis ku se orkkis FCR kaasari kuluu tarpeeksi eli luistimes olevat 4 muovirullaa kuluttaa kaasarin runkoon urat niin sit on tosi hankala saada käyntihin ku se vetää ilmaa välistä.
Ai mistä tiedänUus kaasari piti ostaa mun kotarihin ku oli jotain 30000km mittaris.
Hyvä kaasari muuten, mut muovirulla alumiinia vasten ei oo kestävä ratkaasu alumiinin kannalta.
Honda Monkey 83'
KTM 660 SMC 06'
ex:Yamaha TRX850 96'
Joku LC4 kuski osannee selittää miten nuo poljetaan käyntiin. Muistan omasta ja intin pyöristä että se oli tasan yksi asento mistä läksi nätisti ja kaikkialta muualta tuli vaan hiki. Se oli jotain että puristustahdin yli ja kampi ylös tai ehkä puolisen kammen liikettä puristuksen yli ja sitten. On jo vajaa 20v niin en muista.
Huomattavan kranttu tuolle kuitenkin ja niin se piti ajoittaa että polkaisu saattaa koneen juuri ja juuri seuraavan puristuksen yli.
Lähteekö jos suhauttaa bräkleeniä kaasarin kurkkuun?
SF 1098S
MTS V4S Sport
^Auttaako vaivaan perinteinen stonga seinää/puuta vasten -kikka, jolloin pääsee seisaaltaan runttaamaan?
KTM LC4 -koneessa haetaan oikea kohta polkaista niin, että poljetaan rauhallisesti ilman puolipuristinta, kunnes kuuluu naps. Sen jälkeen poljetaan puolipuristimella noin neljäsosa liikeradasta ja aloitetaan uudelleen ylhäältä polkemalla ilman puolipuristinta nopeasti alas asti.
Jos ei lähde ekalla, tee sama rauhassa uudelleen. Yleensä toinen tai kolmas polkaisu käynnistää, jos pyörä on seissyt pidempään. Muista, että polttoaine ei siirry ihan hetkessä kaasarista palotilaan, kun kone ei ole käynnissä.
Ei se sen kummempaa ole.
kaikki muut tavat tuottavat yleensä pettymyksen.
Jos polkee niin paljon kuin ehtii ja jaloista löytyy puhtia, voi tulla tilanne, että kone polkaisee takaisin. Tätäkin tapahtuu kuitenkin todella harvoin, eikä se ole erityisen voimakasta.
Yleensä, jos se ei lähde laakista käymään, syynä on joko polttoaineen puute tai kipinän puuttuminen. Tai sitten olet kastellut tulpan tekemällä asiat väärin. Kun häslää riittävästi, tulppa menettää parhaan teränsä, eikä auta odottelu tai muut temput – ainoa keino on laittaa kiltisti uusi tulppa tilalle.
Jos nyt kävi näin, laita ryyppy pois, jos se ei jo ollut pois päältä, ja polje muutama kerta rauhallisesti. Odottele hetki ja aloita sitten alusta.
Tämän koneen kanssa pitää aina muistaa tyhjentää uimurikammio, jos pyörän jättää seisomaan. Mieluummin tekee sen aina, ettei bensa ehdi kuivumaan vääriin paikkoihin.
Kun lähdet starttaamaan konetta pitkän tauon jälkeen, avaa ensin bensahana ja anna pyörän seistä hetken. Sen jälkeen vähän ryyppyä – määrä riippuu kelistä. Yleensä on parempi laittaa ryyppy pois ennen starttaamista ja antaa sitä hieman lisää heti, kun kone lähtee käyntiin.
Kiire ja hosuminen ovat suurin syy epäonnistuneeseen käynnistykseen.
Kylmällä kelillä vaatii enemmän kärsivällisyyttä.
Disclaimer: oma mopo, josta startti oli neljä vuotta irrotettuna, on Mikunin kaasarilla, mutta uskoisin silti, että suurin osa tästä koskee myös Keihinin kaasaria.
Viimeisenä tankki täysin tyhjäksi kauden jälkeen!
Kaikki noi virheet olen siis itse tehnyt!
Viimeksi muokannut: Tomi.T; Tänään klo 08:09.
Minä kun männävuosina poljin omaa 640 LC4:sta käyntiin, niin pyöritin naksaukseen ja siitä sitten polkaisin tulille. Hyvin lähti, mutta voimaahan tuo vaati. Minä en ainakaan pystynyt tuota satulassa istuen polkemaan, aina piti ottaa vauhtia hyppäämällä.
Tuon jälkeen 525 tuntui ihan tossumopolta polkea käyntiin, eli ei tosiaan ole helpoin polkemisen harjoittelemiseen tuo LC4.
1835
Voimaa se nimenomaan ei vaadi. Jos vaatii, silloin tekee jotain väärin. Puolipuristimella mennään sen kohdan yli, jossa vastus on voimakkain. Sen jälkeen riittää ihan perus polkaisu, niin kuin ihan melkeimpä missä tahansa kaksitahtilaitteessakin. Sen verran tuota on polkenut käyntiin lenkkareissakin.
Oma pyörä on ajettu 4500 km, eli ei ole kyse myöskään siitä, että puristukset olisivat kadoksissa.
Luonnollisesti myös kuljettajan pituus vaikuttaa siihen, kuinka voiman saa välitettyä polkimelle.
Enemmän on silti kyse siitä jos hosuu ja tekee asiat väärin.
Nythän tässä ei ole kerrottu lähtötietoja siitä onko valot lakanneet yhtäkkiä toimimasta ja samalla kertaa käynnistys vaikeutunut. Vai onko pyörä ihan ekaa kertaa käsissä vikoineen?
Valojen puuttumiseen voi olla montakin syytä, mutta vain yksi syy heikentää samalla kipinää. Jonka jo aiemmin kerroin. Ja joka kannattaa sulkea pois.
<p>CRF 300L</p>