Ensi kesäkuussa ois meininki hilpasta laivalla travemindeen ja sieltä tsekin ja itävallan kautta alpeille kruisailemaan. Mitä kaikkea tuolla alpeilla kannattaisi nähdä. Alpeilta taas paluumatka köpiksen ja tukholman kautta joten sillekin osuudelle voi antaa suosituksia mistä kannattaisi ajella. aikaa joku 10-14 päivää riippuen.
Minä olen kolmesti käynyt motskarilla Alpeilla ja joka kerta piipahtanut Stelviolla ja Garda-järvellä. Stelvion laella yöpynytkin kahdesti ja sitä suosittelen, etenkin jos on kirkas keli. Stelviolta etelään on Passo Gavia, se on myös mielenkiintoinen ja kaunis reitti. Gardalle kannattaa varata aikaa vaikka useampikin päivä ja olla liikkeellä kevyellä pyörällä päiväreissutyyliin.
Paluureitin suunta ei ole tuttua mutta Ruotsissa Öölanti on käymisen arvoinen.
Nyt on talvi aikaa miettiä reittejä. Alpeilla kannattaa mielestäni pyrkiä pienille teille. Kun itse suunnittelee reitit eikä jätä sitä navigaattorin tehtäväksi, voi löytää todella hienoja reittejä ja ajokokemuksia. Vaikka harrastaisi ajamista yleensä tyyliin "sinne, minne nenä näyttää", Alpeilla on paljon pitkiä umpikujia, joiden päässä kylläkin voi olla upeita paikkoja nähtäväksi.
Itse olen aina kiertänyt suuret kaupungit ja pysytellyt vuorilla ja maaseudulla. Aamiaismajoituspaikkoja ainakin aiemmin (ennen korona-aikaa) löytyi helposti ja olivat edullisia. Usein hyvinkin pienet tiet ovat päällystettyjä, mikäli se on merkitsevä asia.
Db-killerit kannattaa olla asennettuna, mikäli pyörässä ei ole vakioputkistoa.
Siinä joitakin omia havaintojani, jotka sijoittuvat välille 2012 - 2019.
kesäkuu on varmaan jo aika hyvin teitä auki- mutta varaudu silti siihen että voi olla auraamattakin teitä. Itse katson tarkkaan sääennustetta- ja sen mukaan eikä orjallisesti "navigointisuunnitelman" mukaan. kerran vaihdettiin alppikeikka lennosta mooselin laaksoksi koska kelit ohjasi sinne. tuolla kun vettä alkaa ripsimään sitä tulee kuin norjassa konsanaan. ja sitten pahimmillaan valuu maita teille.
nykyään ovat rajoittaneet teitä jossa saa meteliä kuulua- joitain teitä on jopa viikonloppuisin kielletty mopoilijoilta. jotkut majoituksetkin saattavat olla kesäkuun alussa kiinni ylempänä. polkupyörähortoilijoita saa varmaan alkaa tosissaan kohta varomaan kun ne tuntuvat yleistyvän propagandan ansiosta huimaa vauhtia. eikä mopolla huvita törmätä mihinkään- edes polkupyörään.
ja vaihdat tietysti uudet jarrupalat ENNEN reissua...
Ite olen tykännyt dolomiiteista. Cortina d'Ampezzon ympärillä on mukavia teitä. Näkymät ovat hienoja ja kontrasti laaksojen ja huippujen välillä suuri. Tiet ovat ehkä vähän juoheammin ajettavia kuin Stelvio ja Sveitsin korkeimmat solat, missä serpoissa joutuu menemään jopa ykköselle. Mutta jos tuonne ensi kertaa menee niin mitkä tahansa solatiet ovat vaikuttavia.
Niin ja tosiaan viikonloppuisin väkeä riittää, ja fillaristeja saa varoa. Päästelevät alamäkeen sellaista vauhtia että hirvittää kun tietää ne kynnen kokoiset jarrupalat.
Italiassa on meininki ehkä vähän suurpiirteisempää kun Itävallassa.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Nyt saa nauraa..... mutta.
Ei ole huono vaihtoehto investoida muutama jeni vanhoihin kunnon
Misukan paperisiin maakarttoihin.
Sellaisen kun levittää auki, saa kerralla silmäillen (toimivalla tarkkuudella)
pitemmätkin päivälenkit hahmoteltua hienosti.
Noissa on myös "näköaala/nautiskelureitit" merkattu vihreällä, joten niistä
saa taaskin, yhdellä silmäyksellä, poimittua "rusinat päivän pullasta".
Kannattaa toki ladata valittu setti sitten naviin ja mennä sillä hymyssä suin.
Ei kaikki ollut ennen paremmin, mutta kun yhdistelee parhaat asiat aikajanalta..... toimii![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Alpit on todella iso paikka noin niinkuin yleisesti. Jos Cannesista vuoriston keskilinjaa piirretään viiva, Ljubljanassa ollaan n 900km kohdalla. Alppeja ei siis voi nähdä yhdellä reissulla, kuten ei Suomenkaan nähtävyyksiä. Ellei reissua mitata vuosissa.
Oma kokemus on noin 25 Alppireissua, muutama talvella ja parikymmentä kesällä ajoneuvolla. Olen aina pyrkinyt menemään eri paikkaan, ottamaan jonkin kohteen tukikohdaksi ja siitä sitten yksi päivä paikallisia passoja, pari tekemällä vuorilla jotain; hiking, liitovarjoilu, zipline, downhill, ferrata-kiipeily ja miljoonat muut mahdollisuudet.
Viimeisin reissu oli syys-lokakuun taitteessa Dolomiiteille, tukikohtana Corvara. Koska siellä on kohta talviolympialaiset, on tieverkosto saanut todella paljon uutta asfalttia. Näitä laitettiin ihan urakalla kuntoon.
Pidän myös Sveitsistä ja Ranskasta, mutta ne ovat kalliita Itävaltaan ja Italiaan verrattuina. Itse en varaile mitään majoituksia etukäteen kahdesta syystä; suunnitelmaa voi muuttaa lennosta kelin mukaan (esim viimesin reissu oli tarkoitus pyöriä Itävallassa, mutta siellä oli sateista joten menin Italian puolelle) ja toisekseen, nimenomaan hyvät ja halvat majoitukset eivät ole bookingissa tms, katsoo vaan gasthausin jossa on zimmer frei kyltti ja menee kysymään kivan näköisestä. Tämä etsintä toki kannattaa tehdä viimeistään klo 17, koska perheomisteiset lakkaa usein myymisen klo 18, viimeistään klo 20. Kalliimmat majoitukset jotka haluaa maksaa Bookingille tms myyntikomission toki ovat siellä.
Ehkä mielestäni tärkein keskeinen turvallisuussääntö on ajaa muun liikenteen rytmissä. Unohda heti suomalaiset tikkarinopeudet ja opettele ajamaan muiden rytmissä, helpottaa ja tekee liikkumisesta hitosti turvallisempaa. Ja mielekkäämpää kun ei rekka hiillosta puolen metrin päässä takarenkaasta.
Tosiaan jos haluat parempia vinkkejä, kannattaa listata omia kiinnostuksen kohteitasi, silloin on helpompi luetella jokin niistä sadoista näkemistäni nähtävyyksistä ehdotukseksi.
vuoristoatleetti
Mä ajaisin niin, että Itävallasta Brennerin kautta Italiaan, sitte itään ja Ranskaan, pohjoiseen Vosgeeseille ja Saksaan Schwarzwaldiin. Tuolla karkealla suunnitelmalla ei ole niin väliä, mitä tietä ajaa, kunhan ei aja moottoritiellä. Hauskaa on varmasti.
Mainittu Cortina on hyvä paikka. Gardena, Sella, Rolle ja Iseran on jääneet mieleen mukavina passoina. Stelvion jättäisin väliin, jos ei oo ämpärilistan kamaa, se on aika karussa kunnossa. Hitlerin perintö elää Itävallassa, joten siellä kannattaa käyttäytyä – sekä tietää, minne ei saa ajaa, jos pyörän tyypityksen melutaso on yli 95 dB.
EDIT: Niin ja hei! Moto Guzzin museo on Mandello del Lariossa. Näköjään nyt remppaavat, se oli ainakin aiemmin auki vähän oudosti, oliko pari päivää viikossa muutamia tunteja, nimimerkki huomioiden pistäisin korvan taakse. https://www.motoguzzi.com/us_EN/tradition/museum/
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Heti tämän jälkeen tai tätä ennen, paras suunnitteluväline on sääkartta.
Mutkatietä, ja taivalta yleensä, on tympeä taittaa sadekelillä.
Kolmas kartta on oman mielenmaiseman kartta. Helposti ainakin itse tuli ahnehdittua kilometrjä, kun olisi ollut fiksumpaa välillä hypätä pois pyörän päältä ja istahtaa vaikka kahville nättiin kyläkahvilaan. Ketään ei siellä työpaikan kahvipöydässä tai tällä foorumilla kiinnosta, montako kilometriä olet kesäreissulla ajanut pyörällä. Stelviot, Kotkanpesät ja Grossglocknerit on siellä todennäköisesti vielä ensi vuonnakin - ei tarvi kaikkia nähdä kerralla, niin että se reissusta nauttiminen jää toissijaiseksi.
Viimeksi muokannut: Nomad; 29.11.2025 klo 13:29.
Runsauden pula tuolla on aikapulan lisäksi ainoat vaivat.
Jos ei kurvailla jo oman elämänsä joutomiehenä, oikeasti se "oma kalenteri" taskussa,
saattaa kyllä äkkiä ähky yllättää. Been there, done that, minäkin.
Hyvin tiukalla aikataululla mentäessä nuo vuokrapyörät ovat kyllä rationaalisesti ajatellen hyvä ratkaisu.
Ehkä se ei ensiajatuksena siltä tunnu..... mutta luokkaa 6 tuntia kotiovelta Alppien taakse/liepeille
yhden "pää edellä siirtoajopäivän" kustannuksilla sapuskoineen, bensoineen/renkaineen, yöpymisineen.....
Niin, poltatko vuorokauden yksi ja vedät takin tyhjäksi "puolimatkaan", vai lennätkö aamulla
pelipaikoille ja ajelet hymyssä suin jo lounasajan jälkeen Alppien puolella tai Umbrian
kukkuloilla kurvaillen ? Joku sanoo, että "ollaan aina kohteessa" kun kurvaa kotipostilaatikon
ohi kantatielle. Periaatteessa kyllä, mutta mutta......
.
Sitten on se mopo edellä, kuski perässä. Vaihtoehtoisesti vielä kotiin eri järjestyksessä....
molemmat ehjänä. (sori, oli vaan ihan pakko
)
Tälläkin tavalla ollaan aamulennon jälkeen jo iltapäivällä "itse asian" äärellä, omallakin mopolla.
Kysehän on vaan yksinkertaisesti siitä, mihin ja miten haluaa aikansa ja rahansa käyttää kun
käytössä olevat on lyöty kalenteriin/tiskille.
Turha kinata, onko oikein kayttää samat paukut viikon lintsin reissuun siten, että käyttää matkoihin
5pv, perillä 2, vai toisinpäin.
Sanoohan jotkut ihan "tonnin seteli" ilmeellä, että tuntuu hyvältä läiskiä palleja pöydänkulmaan.
Vielä noista "hienoista vetoladuista".
Alpit, passot, vuoret ja laaksot ovat maisemiltaan pääosin ihan omassa luokassaan, mutta varsinainen
"ajonautinto" tapaa monesta eri (hyvästä) syystä jäädä, jos ei varjoon, niin hieman vähemmän
intensiivisemmäksi. Maasto, maisemat, teiden tyyppi, liikenne, näkyvyys "vetohommia ajatellen" jne.
Huomiolla riittää jakajia.
Omasta mielestä koukuttavimmat.... ja samalla myös rennoimmat ajomaastot/ladut löytyvät mm.
tuolla aiemminkin PoS:n jo mainitsemilta, Alppien mittakaavassa, polveilevista kukkula/ metsämaastoista.
Näillä näkyvyys on keskimäärin paremmalla tasolla. Liikenne pääosin hiljaisempaa.
Tiet "jouheammin" mutkittelevia, mukavine korkeuseroineen, mahdollistaen hyvinkin
pitkien ja vauhdikkaiden vetojen tekemisen liikaa puristamatta.
Eli "hyvällä keskinopeudella" ilman helvetillissä sahaamista. Sielu kiittää.
Tunnelmaa voi toki täälläkin tavoitella.... vaikka Kehä III - Lohja välillä kertomalla
kesärajoituksen 1.5:llä+ jotain..... saattaa vaan tulla tuo fiilis aika kalliiksi täällä päin.
Tuolla Toscanan ja lounaisen Ranskan polveilevilla laduilla sama rento fiilis syntyy myös aika olemattomilla
riskitasoilla, mutta selvästi pienemmillä nopeuksilla..... silläkin erolla, ettei suikkapäitä kiinnosta yhtään.
Näihin hoodeihin verraten sakuissa ja itävallassa on jo rankka gestapomeininki..... ja niiden
ykköshuvina tuntui vielä jokunen vuosi sitten olevan "prime time aikoina ja laduilla rokottaa
passojen yli tulevia spaguja oikeen huolella. Usein kahdella peräkkäisellä "lippukojulla".....
koska spagujen tempperamenttiin voi luottaa.
Mut joo, sinne vaan nauttimaan. omaan tahtiin omalla tavalla ja tyylillä. Ei ole "värää".
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tuol on niin paljon kaikkee. Tuhansii paikkoja missä vois käydä ajaa nähdä...
Riippuu paljon siit mitä ja millast haluu/hakee
Matka sinne ja takas on vain suht pitkä ja puduttava.
Omasta mielestä tylsin (ja hitain) on lautta matka H:ki - Travemunde![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
tämä! vain kerran tehty-sen vikan kerran. hirveetä olla siellä laivalla ajohimot tapissa ja sitte käkkiä laimennetun kaljan parissa ja odotella että pääsee kaahaamaan. siksi vain paluu travesta on mielestäni järkevä suunta. ja ihan parasta kun kaahaa tuhattamiljoonaa satamaan ja suoraan paattiin sammuksiin ja 12h yöunet. sitte jaksaa sen yhen illan vähän ottaa...
mutta ei ole mikään oikein tai väärin. tärkeintä on lähteminen. jo pelkkä pyörän käynnistys kun kaikki roinat kyydissä ja ekasta risteyksestä lähtee jonnekin epämääräiseen suuntaan. mutta tykkään ajaa ruottin läpi, sielläkin on kaikkea mielenkiintoista paikkaa jos ei hosu. alppilento-turismimopoilu olis mielenkiintoista kokeilla mutta sisäinen juutalainen ei vaan taivu siihen.
Kannattaa vähän laskeskella, mitä lennot ja vaikkapa 10 päivän pyörävuokra saa maksaa. 7 päivääkin tehokasta ajoa voi riittää monelle.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ekakertalaisena kannattaa olla oikeanpuolen kurveissa ylämäkeen tarkkana. Ettei mene leveäksi tai tule traktori, bussi, rekka vastaan.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Sama täällä, olen hidas oppimaan uuden pyörän ja navin metkuja. Myös, kun paahtaa tosta ruotsin ja saksan läpi niin ehtii paremmin tajuta että nyt ollaan jo aika kaukana. Paluukyytinä traven oikopolku on ihan jees, laivaan pääsee myöhään illalla joten "säästyy" yhdeltä hotelliyöltä. Tätä mallia tulee tod näk taas sovellettua ensi vuonna.
Jos aikataulu on rajallinen niin lento ja vuokrapyörä on kyllä hyvä vaihtoehto. Kulujen kannalta ei taida olla juurikaan eroa jos kulut lasketaan per alpeilla-ajopäivä. Reissupäivän hinta kun on ehkä noin 150€ yöpymisineen, ja jos säästää 4 vrk siirtymiä, niin se kompensoi kustannuksia.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Jos meinaa Ruotsin kauta mennä, sunnuntai-aamu on kyllä paras aika saapua Tukholmaan. Koko kaupunki ja tiet on ihan tyhjiä ja siitä huitaisee sitte aika haipakkaa Etelä-Ruotsiin. Seiskan jälken vetelee helposti Iltakaljaa Hampurin kulmilla, eikä siihen vaadita mitään "urheilusuorituksia".
Kyllä kaikista hölmöin on se Hki -> trave lautta!
Ensin se hengailu siellä laivassa, aika pitkä + se on illalla perillä = alat etsimään yöpaikkaa. Ja aika kalliskin vielä.
gs lc
BMW, askel kohti aikuisuutta..
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Joskus kauan sitten menin tuolla lautalla kansipaikalla. Otin ateriapaketin, luin kirjaa, kävin saunassa ja nukuin paljon. Oli aika mukavaa kiireisten työviikkojen jälkeen.
Saksaan saavuttua ajelin yön läpi etelää kohti ja olin seuraavana iltapäivänä Cortinassa Grossglockneriin kautta. Ihan hauska reissu, mutta ei niin hauska että olisi toisen kerran viitsinyt tehdä tai ajaa esim. rautapersettä. 🙂
Itse suosin ja suosittelen tätä, tämä siis viime kesältä ja en edes muista kuinka mones kerta.
Eli Tallinnassa laivassa yötä ja siitä mars matkaan. 2 pv ja olet ns "pelipaikoilla"![]()
gs lc
BMW, askel kohti aikuisuutta..
Jos on Alpeille matkalla ja aikaa on rajallisesti, kannattaa huomioida, että Tukholmasta esim. Innsbruckiin on reilut 300 km vähemmän matkaa kuin Tallinnasta. Ruotsin läpi ajaminen on mielestäni tylsää, mutta myös helppoa ja vaivatonta.
Vastaavanlainen suunnitelma myös itselläni ensi kesälle. 21.6 on alustava lähtöpaivä lähinnä sillä perusteella että tuolloin on mahdollista yöpyä travemunden lautassa, eikä tarvitse yhdeksän aikaan illalla etsiä yöpaikkaa vieraasta kaupungista vieraassa maassa. Seuraavana aamuna liikkeelle ja 7 motaria alas mahd tehokkaasti. Tonni päivässä voi olla ens kertalaiselle vähän kunnianhimoinen suunnitelma, joten todennäköisesti yöpyminen jossain matkalla ja sitten seuraavana päivänä perillä vuorten juurella. Garmisch partenkirchen on ollut ajatuksissa ensimmäinen tukikohta.
Garda järvi ja/tai alppisolat ja tiet noin yleisesti ovat suunnitelmissa. Aikaa käytössä on 14-16 päivää kokonaisuudessaan. Tämän rajallisuus tiedetään mutta toisaalta nähtävää maisemaa löytynee tarpeeksi riippumatta siitä mihin ehtii. Liiallista stressiä ja suorittamista pyritään välttämään. Näin ollen esim majoitusten suhteen tarkoitus tutkia etukäteen että miten on tilaa, mutta tehdä varauksia paikan päällä sitä mukaa kun matka etenee.
Ratkottavia kysymyksiä on vielä jonkin verran. Tietullit ym muodollisuudet. Autoliiton plus jäsenyys ilmeisen hyvä vaihtoehto jos jotain tapahtuu. On ollut myös puhetta siitä että toleranssi kovaäänisiin mopoihin ei alpeilla ole enään sitä mitä se joskus oli. ZZR:n vakioänkkiä on historiassa muokattu, täytynee etsiä jostain db killerit jos löytyy. Vai voiko tässä ajatella äänien suhteen että ongelmia ei löydä jos ei niitä etsi? Koko rööriä en tämän takia vaihda.
Kannattaa ehdottomasti kokeilla "kaikki vaihtoehdot". Tarpeista ja tavoitteistahan se kannattaa lähteä... ja ne tapaa vaihdella.
Ne, ketkä näkevät ja arvottavat koko reissun enemmän viihdyttävien mutkateiden/niiden laadun kautta, eivät välttämättä ymmärrä miksi polttaa "kortilla olevia" reissupäiviä mennen tullen "Mäntsälässä"😁.
Sama sen Traven lautan kanssa.....
Yksi kokee laivakuoleman, toinen nauttii vimpan päälle siitä, että saa hetken huilata ja "laskeutua" reissufiilikseen kun on edellisen viikon riehunut duunissa kuin hullu paviaani.
Sitten on tietty "vetomiehet &vetokumit alla" 😁.
Vetokumeilla/paineilla kun työntää pää edellä suoraa tietä pari päivää,
Niin kanteillahan ne on jo pahasti😬.
Ihan hieno hommahan se on alpeille ajella Tukholmastakin, kun haahuilee ruotsissa hiljalleen etelään pikkuteitä pitkin.
Täräyttää sitten "death zonen" (tanska/ pohjoinen saksa) läpi ja alkaa taas naatiskelmaan Hartzin, Sauerlandin ym. maastoissa "matkalla "kohteeseen".
Kokeilkaa! Joka vaihtoehdolla on tosiaan puolensa...
"Mäntsälälläkin".... Vaikka se juuri pallien pöydänkulmaan läiskimistä
paremmalta vähänkään täyspäiselle maistu😉.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Jos tulee illalla lautalla Travemündeen, niin hyvä hotelli 5 minuuttia satamasta: Hotel Grüner Jäger. Odottavat laivan saapumista, jos on varaus. Pihassa maksuton parkki.