Otettiin otsikon mukainen kampe työn alle, seisonut ilmeisesti aika monta vuotta, mutta kilometrejä maltilliset 18000 km.
Tähän ei tehty mitään omia räpellyksiä, täysin orkkis kuntoinen ja siisti peli.
Kone pyörii startista, mutta koska uusi bensapumppu vasta tulossa niin ei tiedetä käyntikunnosta. Kuuleman mukaan on ajosta jäänyt seisomaan... Käyntikunto selviää kohtapuoliin!
Tähän mennessä aloitettuja kohteita:
- tankin puhdistus
- uusi bensapumppu
- jarrut, ml. pääsylinteri, puhdistus ja uudet tiivisteet
- katteen kadonneita ruuveja uusintaan
- kaikki nesteet ja suodattimet uusiksi
- uudet renkaat, rattaat ja ketjut
- uusi akku
- uusi etujarrukahva
- tulpat
- keulahuolto (ilmeisestikin Öhlins sisusta, varmistuu kunhan päästään avaamaan)
- ja lopuksi perusteellinen puhdistus
Se mikä mietityttää, on oikean puoleinen kate. Pyörä on päässyt paikallaan kellalleen ja kate yhdestä kohdasta painunut halki.
Millä tuota kannattaisi lähteä korjaamaan?
Viimeksi muokannut: iaj; 18.11.2025 klo 12:02.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Onnistuisko katteen sisäpuolelta tuommosella https://www.karkkainen.com/verkkokau...inkorjaussarja ? Noita sarjoja on toki kalliimpia ja laadukkaampiakin, jolloin ainakin laitteessa enemmän säätöjä.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Lisäsin kuvan aloitukseen tuosta.
Tuo kate on aika ohutta tavaraa, vähän epäilyttää alkaa sulattelemaan materiaalia siihen...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Huonostikaan en kuvasta saa selvää mikä muovi on kyseessä. Vaihtoehdot on; uusi, uusi kiinalainen, käytetty jostain ja korjaus.
Alilta tai Temusta olen itse saanut pääsääntöisesti hyvää tavaraa, hinnankiroissaan eivät ole: https://www.aliexpress.com/w/wholesa...6-fairing.html
Ebay ei henkilökohtaisesti enää toimi lainkaan. Ennen tilasin aika paljonkin käytettyä (vanteita, takahaarukoita, Öhlinsejä, Bremboja...), mutta nykyään ne tavarat mitä haen on aivan käsittämättömällä tavalla hinnoiteltu.
Muovia olen hitsaillut moneen kertaan 100W kolvilla. Esim nippuside on aika kelpo kamaa sulatella katteen taustapuolelle tukemaan korjauskohtaa. Sillä saa yllättävän hyvin kestävää aikaiseksi, kunhan varoo polttamasta puhki ja tusaa sulaa massaa huolella korjauskohdan ympärille. Tuollaiset aiemmin ehdotetut niitit kun sulattaa vielä siihen paksunnettuun kohtaan ja leipoo siihen vielä massaa päälle niin melko kestävää saa, halkeama toki jää näkyviin. HUOM! Hengitysmaskia kannattaa käyttää, se muovinkäry tekee äkkiä pään kovin kipeäksi.
vuoristoatleetti
Joo, samaa mieltä tuosta ebaystä, ei kyllä hetkeen ole sieltä mitään tullut hankittua.
Katsellut noita katteita niin ei niitä paljon myynnissä näe ja ainakin vanhoja ilmoituksia mitä löytyi niin hinta oli aika kova.
Kyseessä siis se isompi kappale sivukatetta, siinä tuo mattamusta ja kirkasmusta osa ottaneet osumaa.
Tuo Aliexpressi olikin mielenkiintoinen linkki, ei paljon jaksaa maalarille noita kiikuttaa jos nuo yhtään sopii paikalleen... Ehkä yritetään kuitenkin tuota takaa korjausta alkuun ja katsotaan miten paljon silmään sattuu tuo ennen isompia päätöksiä.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Korjaustakin voi kokeilla vaihtoehtona. Esim. teippaa ensin ulkopuolelta raon umpeen, että rako "kiinni" ja käyttää noita lämmitettäviä "niittejä", jotka ei syvälle muoviin uppoa. Sitten voi vielä paklata, hioa ja maalata tai teipata ulkopuolen. Joku sopiva tarra voi jo peittää pahimman kohdan hyvällä tuurilla. Kuumaliimallakin oon joskus sisäpuolelta korjannu pojan kevarin katteita ja ihan käyttökuntoinen tuli.
Kiinankatteillakin varmasti pärjäilee.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Aliexpressin katteet sopii noin joksikin oman kokemuksen mukaan. Lampun ja vilkun aukot liian pieniä, helposti joutuu pikkaisen viilaamaan. Ruuvien reiät sinnepäin, saattaa osua tai sitten joutuu pikkaisen avartamaan.
Maalaus monesti kohtuullistam ei hyvää ( ammattimaalari sanoi mileipiteensä kun näytin). Värikoodeja ei löydy eli ongelmia jos joutuu muita osia maalauttamaan samaan sävyyn ( ammattilainen sai sekoitettua kyllä sopivan maalin mutta se ei ollut valmis resepti, sävy kylläkin jostain autosta mutta eri kokoista hilettä piti käyttää).
Kyllä noista saa ihan ok katteet mutta askartelua tiedossa. Eikä kannata sekoitta orggisten kanssa, koko sarja kerrallaan.
Jostain euroopan purkaamolta voisi löytää myös sopivan osan kohtuullisella hinnalla jos haluat pitää alkuperäisen tasoisena.
Sormi vastapuolelle, kun alkaa sulattelemaan niittiä. Tällöin ei tule vedettyä läpi asti, lopettaa niitin upottamisen, kun alkaa tuntumaan liian lämpimältä. Kun sulattaa niitit sisäpuolelta, niin ulospäin näyttää siistimmältä, eikä ne niitin katkotut päät haittaa pakkelointia.
Todennäköisesti orggiskate on parempi korjattuna, kun kiinakate uutena.
Itse sulatellut tuollaista rosteriverkon palaa katteen sisään nurjalle puolelle. Ja jotain nippusidettä tai muuta muovin palaa päälle.
https://www.puuilo.fi/farmari-tiheas...YJyw_CTlWwQ9Uh
Yksi korjausvaihtoehto:
- poraa halkeamien päihin pieni reikä, jotta halkeama ei etene
- karhenna taustapuolta pari cm halkeaman molemmin puolin
- levitä halkeamaa ja annostele linkatun liiman primeri ja sitten itse liima ja liimaa yhteen
- levitä taustapuolen karhennetulle alueelle epoksiliimaa. Nippusiteen tms palasia kannattaa käyttää vahvistamaan liitoksen pysyvyyttä
https://www.motonet.fi/tuote/loctite...roduct=60-6109
Jos/kun tämä kiikutetaan maalarille ja tuossa näkyvillä tuollainen kolo niin onko jotain suositusta millä se täyttää? Ja vaihtoehtoisesti mitä ei siihen laittaa ettei aleta haittamaan maalarin hommia?
Vai parasta jättää se maalarille fixattavaksi?
Ja tietysti kiinnostaa kenelle pk-seudulla +-100km tuon voisi viedä maalaukseen.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Tuokaan ei ole ollut huonoa, kun on vielä laminoinut lasikuitukankaan samalla aineella taustapuolelle:
https://www.motonet.fi/tuote/permate...roduct=60-2325
Karhennuksen lisäksi tai jopa väitetysti paremmaksi vaihtoehdoksi joidenkin muovien liimaamisessa on n 10 sekunnin pyyhkiminen asetonilla ja sen jälkeen isopropanolilla. Tämä juutuupista nähtynä.
Itse on tullut pyyhittyä jollain rasvaa jättämättömällä liuottimella ja sen jälkeen karhentamalla. On toiminut.
Älä kuumenna! Muovi haurastuu.
Paras tapa on asetoni+abs-muovijankki jolla tulee uutta vastaavan kestoinen.
Laita pieneen lasipurkkiin (tyypiin vauvanruokapurkki) asetonia ja sekaan ABS-muovia - vanhat katteet käyvät (ei lasikuitu), legot käy, tai näppäimistön hatut, tai moni muu. Eri muovilaadut eivät käy. Legoilla saa valita värin.
Muovi sulaa asetoniin ja siitä tulee tahnaa. Sivele tahnaa halkeamaan. Joskus kannattaa tehdä taustapuolelle vekki, jotta saa paremman täytön. Anna asetonin haihtua. Hio jos haluat ja maalaa tarvittaessa. Itse olen jättänyt laajahkon "lammikon" katteiden taustapuolelle. Viimeistään vuorokauden kuluttua tuo on kovettunut.
Sekoittaessa jos tahna on liian paksua, lisää asetonia, jos liian ohutta, anna purkin olla korkki auki.
Korostan, että ilmanvaihdon on oltava kohdillaan tai tulee pää kovin kipeäksi.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Kunnon koriliima toimii myös, mutta on kyllä kallista. Mä oon korjanut mm. fillarin hiilikuiturungon 3M koriliimalla. Se on ihan tajuttoman ärjyä tavaraa ja kun valmistelet tuon osan kunnolla, sen halkeaman saa varmasti sillä kuntoon. Toki varmasti nuo ylemmätkin taktiikat toimivat. Älä kuitenkaan tee siitä kiinalaista gikseriä kiinakatteilla![]()
Eiköhän näillä jollakin lähdetään kokeilemaan ja aloitetaan sisäpuolelta stabiloimaan tilanne ihan ensin.
Bensapumppu tuli juuri eli huomenna saadaan otettua toimintasavut pihalle. Sitten selviää onko enemmänkin jumppaa tiedossa vai ei.
Jarrut kävi kaikki jo uä-pesussa, näihin odotellaan korjaussarjat saapuvaksi ensi viikolla.
Etujarrun pääsylinterin kanssa olikin vähän jumppaa kun ei lähtenyt edes liotinhoidolla ulos, piti sitten porata reikä, jengat reikään ja iskuvasaralla ulos. Noh, nyt on sekin jo pesty.
![]()
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
K6 kilokikserissä kannattaa selvittää onkp se runkovahvistus tehty, josta on recall. Se selviää runkonumeron perusteella, kun käy Suzukiliikkeestä kysymässä. Tämä siksi, kun on turvallisuuteen vaikuttava juttu, jos on tekemättä niin voi tulla Trafin kanssa ongelmia.
-- Brake later and open the gas earlier --
Jos tähän https://www.bikeland.org/misc/news/gsxr1k_recall.pdf on uskomista, niin tämän vehkeen VIN ei ole tämän piirissä.
Mutta tarkistetaan varmuuden vuoksi vielä paremmasta lähteestä![]()
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Kyllähän sen ihan silmällä erottaa onko sitä runkoa siitä vahvistettu vai ei.
Supermoto
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Kyllähän sen katsomalla näkee. Pointti vaan on se, onko Trafin tiedoissa merkintä recallin tekemisestä.No ei tarvi jossitella kun marssii siihen pyörän eteen ja katsoo. Soittelee sitten suzukille ja varmistelee jos sitä vahviketta ei ole laitettu.
-- Brake later and open the gas earlier --
Eikös noi vahvikkeet laitettu vain siihen alkupään erään, jossa emäputken hitsin tunkeumaa ei ollu käytännössä ollenkaan vaan palko oli pelkästään pinnassa? Myöhemmät hitsattu kunnolla jo tehtaalta.
Superbike #7
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Vehje saatiin käymään! Hieman nikotteli alkuun, mutta lämmettyä alkoi käydä ihan ok.
Tulpat vaihtoon niin paranee varmaan entisestään. Taisi olla tässä 18tkm kohdilla vaihtoväli muutenkin.
Tankin korkin kumi aivan hapertunut ja pikainen etsintä antoi kaikenlaisia viritelmiä uudeksi. Uusi korkki sen verran arvokas että jotain muuta siihen pitää keksiä.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN